Stina234 Skrevet 27. januar #41 Del Skrevet 27. januar (endret) Atragon skrev (6 timer siden): Gi meg eksakt, analytisk og detaljert svar på hvorfor vi, et NATO-land, skal bli angrepet av Russland på fastlandet. I byene og gatene etc. Dette virker foreløbig bare som skremselsgreier Ja, du har rett, det virker veldig fjernt. Det som er situasjonen er at USA får en ny president, han vil stoppe støtten til Ukraina, han vil svekke NATO. Putin vil da kunne okkupere Ukrainia og det vil igjen føre til at han ser et svekket Nato og går inn i et eller flere av de Baltiske landene. Da er med en gang Nato direkte involvert og krigen er et faktium. I tillegg er det et annet problem som kan føles veldig fjernet fra oss men allikevel får en innflytelse. Kina vil på et eller annet tidspunkt forsøke å ta tilbake Taiwan, USA har en forsvarsavtale med Taiwan. da kan vi få en krig mellom de to største stormaktene i verden. Vi kan da se lenge etter militær støtte fra USA, de vil ha nok å ha fokus på. dette vet også Putin Endret 27. januar av Stina234 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 27. januar #42 Del Skrevet 27. januar Vi har flyttet ut av byen. Dyrker mye egen mat. Holder slaktedyr sammen med andre. Sanker bær i naturen. Sylter. Konserverer mat. Bygger oss opp et godt lager slik at vi kan klare oss opp mot et år uten å måtte handle. Vi har også bestemt oss for å installere vedfyrt komfyr, slik at vi ikke er så avhengig av elektrisitet for å lage mat. For oss er det jo en livsstil å leve mer bærekraftig og uavhengig. At det gjør oss mindre sårbare ved høye strømpriser, nasjonale kriser, naturkatastrofer, krig etc er jo en stor bonus. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atragon Skrevet 27. januar #43 Del Skrevet 27. januar Stina234 skrev (45 minutter siden): Ja, du har rett, det virker veldig fjernt. Det som er situasjonen er at USA får en ny president, han vil stoppe støtten til Ukraina, han vil svekke NATO. Putin vil da kunne okkupere Ukrainia og det vil igjen føre til at han ser et svekket Nato og går inn i et eller flere av de Baltiske landene. Da er med en gang Nato direkte involvert og krigen er et faktium. I tillegg er det et annet problem som kan føles veldig fjernet fra oss men allikevel får en innflytelse. Kina vil på et eller annet tidspunkt forsøke å ta tilbake Taiwan, USA har en forsvarsavtale med Taiwan. da kan vi få en krig mellom de to største stormaktene i verden. Vi kan da se lenge etter militær støtte fra USA, de vil ha nok å ha fokus på. dette vet også Putin Jeg antar du er over hakket interessert i krig og politikk? Hvordan og hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 27. januar #44 Del Skrevet 27. januar 1 hour ago, Stina234 said: Ja, du har rett, det virker veldig fjernt. Det som er situasjonen er at USA får en ny president, han vil stoppe støtten til Ukraina, han vil svekke NATO. Putin vil da kunne okkupere Ukrainia og det vil igjen føre til at han ser et svekket Nato og går inn i et eller flere av de Baltiske landene. Da er med en gang Nato direkte involvert og krigen er et faktium. I tillegg er det et annet problem som kan føles veldig fjernet fra oss men allikevel får en innflytelse. Kina vil på et eller annet tidspunkt forsøke å ta tilbake Taiwan, USA har en forsvarsavtale med Taiwan. da kan vi få en krig mellom de to største stormaktene i verden. Vi kan da se lenge etter militær støtte fra USA, de vil ha nok å ha fokus på. dette vet også Putin Regner med at du sikter til trump. Jeg regner også med at du liker nato, så da kan du takke trump for at de andre medlemslandene i nato økte bevilgninger til nato. hvordan klarte han det? enkelt, ved å si ifra at hvis dem kun skulle snylte på usa, så fikk dem klare seg selv. så man kan takke trump for at nato per dags dato, er sterkere enn før trump ba dem om å bidra med mer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kalsberg92 Skrevet 27. januar #45 Del Skrevet 27. januar Alle vet jo at det skal bli en siste verdenskrig , men så kommer fredsavtaler og nye oppgangstider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterjente92 Skrevet 27. januar #46 Del Skrevet 27. januar Har vell blitt sagt siden gudene vet når. Jeg synes vi alle uansett skal være forberedt på det meste og ikke være så naive. Viktigste vi gjør er å ta vare på oss selv. Pass på at du har et nødvendig lager av nødvendige ting i hus uansett hva som skulle skje. Har folk nok vann i hus til å overleve noen dager bare ? Nok mat, medisiner etc? Mange klarer jo ikke fikse det engang, så kanskje lurt å begynne der. Er på ingen måte en "prepper" selv, men ser hvor lite mange er forberedt i hjemmene sine og det er faktisk litt bekymringsfullt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 27. januar #47 Del Skrevet 27. januar Den beste investeringen jeg har gjort noen gang må vel ha vært Jegerprøva er mye flott mat i Naturen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryd30 Skrevet 27. januar #48 Del Skrevet 27. januar Lonehill skrev (5 timer siden): Det eneste jeg ikke forbereder meg på, er å dra hjemmefra. Er det noen som har dårlige odds i en krig, er det flyktninger! Å flykte ser jeg som uaktuelt. Jeg prøver å se for meg hva jeg trenger for å kunne klore meg fast og slippe å flykte hvis det skulle bli krig. Ville ikke flyktet, men vi bor like ved en flyplass, typ 10-15 minutter å gå. Ser for meg flyplasser er et potensielt mål.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 27. januar #49 Del Skrevet 27. januar Stina234 skrev (7 timer siden): Ja, du har rett, det virker veldig fjernt. Det som er situasjonen er at USA får en ny president, han vil stoppe støtten til Ukraina, han vil svekke NATO. Putin vil da kunne okkupere Ukrainia og det vil igjen føre til at han ser et svekket Nato og går inn i et eller flere av de Baltiske landene. Da er med en gang Nato direkte involvert og krigen er et faktium. I tillegg er det et annet problem som kan føles veldig fjernet fra oss men allikevel får en innflytelse. Kina vil på et eller annet tidspunkt forsøke å ta tilbake Taiwan, USA har en forsvarsavtale med Taiwan. da kan vi få en krig mellom de to største stormaktene i verden. Vi kan da se lenge etter militær støtte fra USA, de vil ha nok å ha fokus på. dette vet også Putin NATO uten USA er fortsatt mye sterkere enn Russland, tror aldri i verden han hadde turt å angripe et NATO -land, selvom USA ikke kom til unnsetning. Alle ruster opp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 27. januar #50 Del Skrevet 27. januar Har det vanlige beredskapslageret vi er anbefalt fra myndighetene. Ellers er vi vel ganske dårlig forberedt 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 27. januar #51 Del Skrevet 27. januar Det er i fredstid man skal forberede seg på krig. Når krigen kommer er det for sent . . . 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. januar #52 Del Skrevet 27. januar Duraton skrev (På 22.1.2024 den 13.36): Hva kunne en ukrainsk person ha gjort for å forberede seg på angrepet ifra russland? Enehver okkupasjons makt vil sørge for at befolkningen er avhengig av dem, så lageret med mat blir kjapt tatt ifra deg, samme med medisiner osv. Så hva kan man gjøre for å forberede seg? Kutte all kontakt med Russland. Ruste opp kraftig. Enda tettere samarbeid med våre nordiske venner (resten av Europa vil kunne svikte oss). På sikt - atomvåpen. Vi må ha atomvåpen for å beskytte oss. lady90 skrev (På 27.1.2024 den 9.14): NATO uten USA er fortsatt mye sterkere enn Russland, tror aldri i verden han hadde turt å angripe et NATO -land, selvom USA ikke kom til unnsetning. Alle ruster opp. Putin kommer til å angripe et NATO-land så lenge han tror han slipper unna med det. Og siden han slipper unna med mer og mer og Vesten ikke sender Ukraina alt de trenger for å beseire Russland raskt og effektivt, så vil han fortsette å teste grenser. Til slutt vil han innse at vestlige ledere ikke tør, og da vil han gå inn i et NATO-land uten særlige konsekvenser. jabx skrev (På 27.1.2024 den 10.03): Putin kommer til å angripe et NATO-land så lenge han tror han slipper unna med det. Og siden han slipper unna med mer og mer og Vesten ikke sender Ukraina alt de trenger for å beseire Russland raskt og effektivt, så vil han fortsette å teste grenser. Til slutt vil han innse at vestlige ledere ikke tør, og da vil han gå inn i et NATO-land uten særlige konsekvenser. Det er forskjell på å ikke sende all mulig støtte til Ukraina og faktisk bli angrepet selv. Skal love deg at Nato ikke bare hadde latt Putin rulle inn i Baltikum uten konsekvenser. Da er hele NATO uten mål og mening. Det er en forsvarsallianse. Putin vet nok konsekvensene av å angripe et NATO-land lady90 skrev (På 27.1.2024 den 10.08): Det er forskjell på å ikke sende all mulig støtte til Ukraina og faktisk bli angrepet selv. Skal love deg at Nato ikke bare hadde latt Putin rulle inn i Baltikum uten konsekvenser. Da er hele NATO uten mål og mening. Det er en forsvarsallianse. Putin vet nok konsekvensene av å angripe et NATO-land Trump har lovet å trekke USA ut av NATO. Europa klarer ikke å øke våpenproduksjon. Politikerne diskuterer og venter og utsetter, mens Russland går all-in på krig. NATO lar Russland rulle inn i Ukraina, og de gir ikke Ukraina det de trenger for å knuse Russland raskt og effektivt. I frykt for "eskalering", selv om det hele tiden er Russland som eskalerer og tester grenser. Så lenge vi lar Russland eskalere ustraffet så vil de bare fortsette å teste grenser. Hvis vi ikke engang klarer å hjelpe Ukraina i tilstrekkelig grad, hvorfor skulle Putin tro at vi gidder å hjelpe et eller annet land i utkanten av Europa? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babos Skrevet 27. januar #53 Del Skrevet 27. januar Tenker jeg skal ikke fylle opp skapene med mat. Har kjeller med tilflukt. Uansett, blir det krig i Norge skal jeg kjempe for fedrelandet, så regner med det blir kortvarig for min del. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 27. januar #54 Del Skrevet 27. januar (endret) Herregud, for en komisk tråd. Alle med vettet i behold har kriselager som ble rådet av regjeringen i 2018. Ellers er det fint lite man kan gjøre for å forberede seg på krig. Det eneste man oppnår er å kaste bort penger og energi på å gå rundt å være redd, når man heller burde leve livet og HER og NÅ. Ha vann, varme, og litt ekstra mat tilgjengelig, og bruk heller tiden og energien din på å skape deg et fint liv. Ingen er garantert morgendagen uansett. Endret 27. januar av iliah 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 27. januar #55 Del Skrevet 27. januar jabx skrev (På 27.1.2024 den 10.02): Trump har lovet å trekke USA ut av NATO. Kilde? De stedene jeg har lest er det ingenting som tyder på det. Dessuten er det i praksis omtrent umulig all den tid det må være 2/3 flertall i kongressen for det. Om USA skulle gjort det ødelegger de for sine egne interesser og mister alle basene i Europa, de mister også en haug av allierte noe som slår tilbake på dem selv. Lite trolig. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy_87 Skrevet 27. januar #56 Del Skrevet 27. januar (endret) Trump kan ikke trekke USA ut av NATO, men han kan velge å ikke delta med å forsvare NATO land, men USA er avhengige av land i vesten når det gjelder landegrenser nær Russland og andre land. Å støtter ikke USA andre land så kan de se langt etter hjelp selv 🙂 Endret 27. januar av Lillemy_87 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 27. januar #57 Del Skrevet 27. januar 2 hours ago, jabx said: Kutte all kontakt med Russland. Ruste opp kraftig. Enda tettere samarbeid med våre nordiske venner (resten av Europa vil kunne svikte oss). På sikt - atomvåpen. Vi må ha atomvåpen for å beskytte oss. Joda, men hva kan du, som individ, gjøre for å klargjøre deg for en krig? Skal man ha mat, vann, medisiner for X antall år? Kriger har en tendens til å vare lenge. Og hvis det blir kjent at du har ett lager på x-antall år, så kommer folk flokkende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 27. januar Forfatter #58 Del Skrevet 27. januar iliah skrev (1 time siden): Alle med vettet i behold har kriselager som ble rådet av regjeringen i 2018. Ellers er det fint lite man kan gjøre for å forberede seg på krig. Vi kan altså ikke gjøre noe annet enn å følge rådet fra staten i 2018 om å lagre forsyninger for tre dager. Å gjøre noe ut over det er komisk. Akkurat. Du har trua på staten? De ordner opp med hokus pokus og tryllestav, men husk å smøre matpakke. Staten har ikke noen beredskapsplan som sier noe om hvordan de skal forsyne befolkningen i tilfelle krig/blokade. Men staten har jo en rik tradisjon for å håndtere kriser etter innfallsmetoden. De finner nok på noe kreativt hvis krisa oppstår, skal du se. Det blir sikkert enda mer komedie. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 27. januar #59 Del Skrevet 27. januar (endret) Lonehill skrev (26 minutter siden): Vi kan altså ikke gjøre noe annet enn å følge rådet fra staten i 2018 om å lagre forsyninger for tre dager. Å gjøre noe ut over det er komisk. Akkurat. Du har trua på staten? De ordner opp med hokus pokus og tryllestav, men husk å smøre matpakke. Staten har ikke noen beredskapsplan som sier noe om hvordan de skal forsyne befolkningen i tilfelle krig/blokade. Men staten har jo en rik tradisjon for å håndtere kriser etter innfallsmetoden. De finner nok på noe kreativt hvis krisa oppstår, skal du se. Det blir sikkert enda mer komedie. Det jeg finner komisk er graden av frykt som spres som en pandemi i media og blant mennesker for tiden, overfor en situasjon som foreløbig er usannsynlig. Jeg forstår at tilliten til Staten er nedadgående, og dét med god grunn. Men at mange tror at de plutselig må ha kriselager og beredskap for flere år frem i tid, og bruker tid, penger, og energi på dette - ser jeg på som helt bortkastet. Frykt selger, det er sikkert og visst. Endret 27. januar av iliah 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 27. januar #60 Del Skrevet 27. januar Atragon skrev (11 timer siden): Jeg antar du er over hakket interessert i krig og politikk? Hvordan og hvorfor? Jeg er faktisk vettskremt over hvor mye konflikt det er, det er vel derfor jeg følger med. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå