Gå til innhold

Klarer jeg å sparkle selv...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal pusse opp min leilighet. Hvor alle vegger trenger å helsparkles. Det sitter nå gammel tapet på veggene.

Har sett masken video. Hvor vanskelig er det egentlig å sparkle. Kan alle få det til?

Anonymkode: a69ed...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Nonish91 said:

Vi gjorde selv for første gang og det gikk fint 🥰

Tusen takk for svar 🥰

Anonymkode: a69ed...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få til selv. Det krever litt tid og tålmodighet. Du blir sannsynligvis både lei og støl men det er fullt gjennomførbart for de fleste. 

Anonymkode: 3aca3...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter miner faring er det ganske dritt å sparkle tapes. Her hadde vi en som løsnet når vi sparklet oppå. Når vi rev den av og det var småbiter igjen  (bittesmå), så løsnet disse under sparkling og lagde striper i sparkelen. Da måtte det flere lag til. I tillegg, hvis man ikke får det til jevnt så blir det masse støv når man må pusse alt ned, og dette støvet er skikkelig dårlig for lungene. 

Etter hvert lærte jeg meg å sparkle, men det går tregt. Mannen min er handy, men han klarer ikke sparkle særlig bra. Det er styretd, altså, etter min efaring.... I alle fall hvis man vil ha det til å se veldig jevnt ut.

Endret av katties
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare ta av listene. 
det gikk ikke fint med meg. Så YouTube-videoer og lyttet til venner som hadde gjort det selv. Null problem… Rullesparkel

Jeg er generelt litt utålmodig og unøyaktig av meg og hadde lite erfaring. 
Veggene ser ut som ett grusomt lappeteppe og spesielt rundt vinduskarmer, stikkontakter og i hjørner er det til å grine av. Har daglig lyst å hive meg rundt med sandpapir og slipe ned alt og starte på nytt. Men vet at det er minst like mye jobb. 

Men tålmodighet, nøyaktighet ++ så går det. Husk at det ikke er farlig å be om hjelp

Anonymkode: 8025f...3e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange som har gjort ting selv, og synes selv det er fint men sannheten er at det ofte er drit stygt 😂

Vi har pusset opp et helt hus, og det som måtte hel - sparkles satte vi bort til fagfolk. Resten gjorde vi selv (utenom rørlegger og elektriker arbeid). 

Anonymkode: eb4f6...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal pusse opp min leilighet. Hvor alle vegger trenger å helsparkles. Det sitter nå gammel tapet på veggene.

Har sett masken video. Hvor vanskelig er det egentlig å sparkle. Kan alle få det til?

Hvis du ikke har erfaring med å sparkle, ville jeg ikke ha begynt med helsparkling. Det er mye jobb. 

Du kan velge å gå for vegg fornyer. Men da anbefales det å bruke mye lim så du metter tapeten. Jo grovere underlget er jo tykkere fornyer trenger du. Men du bør gå over veggen, og jevne ut humper og bumper på veggen og evn fylle ut med spakel der  det er nødvendig.  

Helsparkler du, er det uansett lurt å legge slettveggs duk over. 

Tapet er enkelt å legge. Med slettvegg, eller veggfornyer, kan du legge litt overlapp. Og skjære igjennom begge lag, og klemme skjøten mot veggen. Om du har skjært skakt blir det borte. Hvis du syntes det er vanskelig å legge det kant mot kant. Ligger gode videoer på nett bla fra leverandører.

Anonymkode: e8a95...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke har erfaring med å sparkle, ville jeg ikke ha begynt med helsparkling. Det er mye jobb. 

Du kan velge å gå for vegg fornyer. Men da anbefales det å bruke mye lim så du metter tapeten. Jo grovere underlget er jo tykkere fornyer trenger du. Men du bør gå over veggen, og jevne ut humper og bumper på veggen og evn fylle ut med spakel der  det er nødvendig.  

Helsparkler du, er det uansett lurt å legge slettveggs duk over. 

Tapet er enkelt å legge. Med slettvegg, eller veggfornyer, kan du legge litt overlapp. Og skjære igjennom begge lag, og klemme skjøten mot veggen. Om du har skjært skakt blir det borte. Hvis du syntes det er vanskelig å legge det kant mot kant. Ligger gode videoer på nett bla fra leverandører.

Anonymkode: e8a95...ed7

Uenig i det meste her.

Anonymkode: 7f258...3b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det, ble ikke veldig pent. Holdt med et soverom så leide vi inn profesjonell til resten av huset 😅

Anonymkode: 25e8c...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en drittjobb. Og når du tror du har klart å lage en helt slett vegg, så maler du på grunning, og ser alle ujevnheter. Begynne å pusse igjen…

Anonymkode: c1dd5...703

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rakettforskning... Så de aller fleste kan klare det, om man ikke har ti tommeltotter.

Men det er mye jobb og veldig kjedelig (fordi det er sparkling, sliping, sparkling, sliping...). Du kan vurdere å heller fjerne tapeten, eller legge ny gips (da trengs det også sparkling, men ikke helsparkling, og det blir "helt nytt"), eller veggfornyer. Eventuelt walls2paint.  

Resultatet kan bli vel så bra når vi amatører/hobbyoppussere holder på, som når proffer gjør det. Både fordi man ikke har tidspress/produksjonskrav og fordi man gjerne legger litt ekstra kjærlighet i sitt eget hus. Det krever en del øvelse å effektivt få et godt resultat, men alle feil kan jo rettes opp med mer sliping og/eller sparkel. Ender man opp med et dårlig resultat har man enten ikke satt seg inn i hvordan det skal gjøres (og dermed ha gjort elementære feil) eller, mest sannsynlig, ikke hatt tålmodighet/giddet å gjøre det bra nok. 

Anonymkode: a5050...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var en grei jobb å gjøre. Vær tålmodig og presis så blir det fint. Synes mange overdriver mengden arbeid, og jeg kan ikke helt forstå hvordan man skal mislykkes med resultatet. Man pusser jo over, og da blir det slett og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forferdelig vanskelig jobb. Jeg har ikke klart å fått det helt bra.Jeg ville aldri gjort det igjen.Det er vanskelig å få det helt bra. 

Anonymkode: 39336...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at alle vegger trenger å sparkles. Må de det? Kanskje du kan male over noen av dem uten å sparkle?

Ang helsparkling så vil de fleste få til dette uten erfaring, men avhengig av hvor tålmodig du er og hvor flink du er, så vil det ta mye tid og mye sparkel før det blir godt nok.

Jeg helsparklet 50 kvm skråtak med glassfiberstrie fra 90-tallet så det ble slett. Det gikk fint men tok MYE lenger tid enn jeg så for meg og jeg brukte absurde mengder sparkel (der nesten alt ender opp som støv når du pusser det ned). Jeg sparklet også en del gipsvegger jeg satte opp i samme seanse, og set var vesentlig mye lettere å få fint enn helsparkling av strie. Tror jeg brukte 100 kg sparkel på 3 relativt små rom (inkl skråtaket som går fra gulv til tak).

Sparkling er en av de tingene jeg setter bort når jeg kan, for det sparer det veldig mye tid. Male kan du jo fint gjøre selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sparklet to hele hus di siste årene nå, både vegger og tak. Det tar tid, men er helt mulig å få til selv. Men, det tok litt tid å bli god til det, og jeg er glad jeg tok et soverom som ingen ser, som første rom. Jeg syntes også det var vanskelig å pusse fint i begynnelsen, og anbefaler å bruke en maskin med 180 papir (mange bruker 120, jeg synest det ble for grovt). En liten maskin går også fint, jeg synes det store maskinene er så tunge (kvinne med lite styrke i overkroppen 🙈). I tillegg er det viktig at det ikke er for varmt i rommet slik at sparkelen ikke tørker mens du jobber. Prøv å få det gjort i dagslys, da ser du bedre ujevnheter. Gå over med en lykt langs veggen og fra taket og ned når du anser deg som ferdig. Da ser du ujevnhetene og kan enkelt fikse dem. Deretter maler jeg ett strøk, før jeg sjekker på nytt hvordan det ser ut. Jeg er kanskje i overkant pirketete, men liker at ting jeg gjør selv skal være bra. 

Anbefaler å se videone til Malerpappa på youtube. Jeg anser meg selv som god til å sparkle og har fått gode tilbakemeldinger fra håndverkerer som har sett resultatet, men jeg fikk mange gode tips av videoene hans. 

Anonymkode: 8f59a...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ender opp med evig arbeidsmengde fordi de pusser altfor mye. Det skal pusses lett og hurtig over. Du skal ikke pusse så veggen blir jevn, du skal sparkle den jevn. 

Dette er største feilen jeg ser av uprofesjonelle.  

Det er også tidkrevende,  men lar seg gjøre med tålmodighet.  

Anonymkode: 92634...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparkling er djevelens verk. Det er det verste jeg har prøvd meg på, og måtte etterhvert sette det bort. Malte selv. 

Anonymkode: 6f7a2...94a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...