Gå til innhold

Til menn: hva mener dere når dere sier at Vestlige kvinner har sluttet å være feminine i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Inkognitoher
Anonymbruker*** skrev (3 minutter siden):

Svært upraktisk å måtte gå med stiletthæler og lårkort skjørt til hverdags! 😂 Kaldt, vondt, upassende til både jobb, hundelufting og matbutikken. Tror jeg hadde endt med forfrysningsskader, vrikket ankel, masse uønsket oppmerskomhet og samtale med avdleder om hva faen det er som går av meg. 

Man trenger ikke gå med lårkort verken til hverdags eller fest. 
Pene bukser, eller skjørt/kjoler til kneet er det peneste på godt voksne synes jeg. 
Stiletthæler er vel heller ikke noe man bruker til hverdags. Hvis man må ha høye hæler, så er lavere og bredere hæl å foretrekke. 
Man bør først og fremst holde vekten, trene litt, stelle hud, tenner og hår. 
Det er dessuten mange fine komfortable klær, som er elegante. Men det virker det ikke som om mange forstår her i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse begrepene gjør lite mer forståelig. Det bidrar ofte bare til forvirring, det er upresist, og det er ofte et springbrett til status- og kjønnskamp.

Anonymkode: 302e5...bc7

This. I tillegge er det få vegrer som varierer så nye fra tidsepoke til tidsepoke og fra kultur til kultur som begrepene feminint og maskulint gjør. 

Å si at det kan måles er feil, for det er ikke en gang enighet i hva begrepene omfatter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Example said:

Det må du gjerne mene. Dog ønsker flertallet av kvinner i Norge å bo i et velholdt hjem med barn og familie. 

Det er ikke for alle, og det er greit. Du kan leve som du vil.

Det som er litt ironisk er at det moderne samfunnet gjør det å være "husmor" mye mer risikabelt enn tidligere. Tidligere konservative normer rundt for eksempel skilsmisse beskyttet kvinner som levde slik mer enn i dag. For i dag har du helt rett i at hun han risikere å stå igjen uten så mye om mannen finner på å bytte henne ut.

...menn vil jo det samme. Du skiller på menn og kvinner der det ikke er noe å skille på.

Menn ønsker jo helt åpenbart et velholdt hjem (hvor de selv tar seg av det som gjør det velholdt) på samme måte som kvinner ønsker det samme. Derfor trenger man menn og kvinner som gjør husarbeid sammen og har en slags felles forståelse av hva som er "velholdt" (folk har jo varierende grad av hva de opplever som godt nok der)

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (1 minutt siden):

For 100 år siden var det nærmest utenkelig at en mann skulle bytte bleie, mate i flaske og trille tur med babyen. Var dette feminine menn? 

Dette var egoistiske menn som fikk barn kun fordi de var kåte, og det ikke fantes prevensjon. Ofte døde flere barn i slike familier av sult/underernæring, fordi fedrene var gode til å knulle, men ofret ikke en tanke til hvordan de skal forsørge alle disse barna.

Anonymkode: ee314...e9e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Jeg sier ikke er USA er feminint, jeg sier at knyttet opp mot denne tråden blir det rart å bruke argumentet, ettersom usa har et mye mer tradisjonelt syn på kjønnsroller. Ganske stor forskjell der. 

Ja, USA har mer tradisjonelle kjønnsroller enn i Norge. Dermed er de et langt mer maskulint samfunn enn oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (5 minutter siden):

Nå går det litt i ball. 

Om man skal diskutere noe, må man bruke de samme definisjonene for å ha en meningsfull dialog. Å amme er ikke en feminin egenskap. Det er en biologisk egenskap kvinner har. 

At en kvinne synes det er flott og positivt at en mann viser omsorg, gir babyen flaske og kos er ikke maskulint. Selv om det er fint at en mann gjør.

Hvorfor er det ikke maskulint at en far tar vare på og beskytter sitt eget avkom? Er det ikke maskulint å sørge for at ens egne gener blir videreført og overlever? Problemet med slike diskusjoner er at de ender opp i en rekke definisjonproblemstillinger. Derfor er det lite fruktbart.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For 100 år siden var det nærmest utenkelig at en mann skulle bytte bleie, mate i flaske og trille tur med babyen. Var dette feminine menn? 

For 100 år siden var det nærmest utenkelig å gi flaske, uansett kjønn. Trille turer var heller ikke særlig utbredt. Er det da feminint at kvinner gjør dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke gå med lårkort verken til hverdags eller fest. 
Pene bukser, eller skjørt/kjoler til kneet er det peneste på godt voksne synes jeg. 
Stiletthæler er vel heller ikke noe man bruker til hverdags. Hvis man må ha høye hæler, så er lavere og bredere hæl å foretrekke. 
Man bør først og fremst holde vekten, trene litt, stelle hud, tenner og hår. 
Det er dessuten mange fine komfortable klær, som er elegante. Men det virker det ikke som om mange forstår her i Norge

Lav og bred hæl er ikke feminint, det samme med såkalte "pene" bukser som gamle kjerringer bruker. Og hvorfor skal man være ELEGANT i matbutikken, på vei til trening eller når man går ut med søpla?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (Akkurat nå):

Ja, USA har mer tradisjonelle kjønnsroller enn i Norge. Dermed er de et langt mer maskulint samfunn enn oss. 

Hvorfor er de mer maskuline når det er mer aksept for at kvinner er hjemme og steller med hus, barn og mann? Det er jo feminint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (2 minutter siden):

This. I tillegge er det få vegrer som varierer så nye fra tidsepoke til tidsepoke og fra kultur til kultur som begrepene feminint og maskulint gjør. 

Å si at det kan måles er feil, for det er ikke en gang enighet i hva begrepene omfatter. 

Jo. Om den som spør definerer de er det det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (18 timer siden):

Nettopp, men det er mange som framstiller det slik.

Jeg oppfatter at du fremstiller det å være feminim som svakt i ditt første innlegg.

Anonymkode: b7f42...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Om den som spør definerer de er det det. 

Hvem eier definisjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sklei på en trapp når jeg hadde vintersko med brodder på. Landet på rumpen, vet ikke hva jeg har gjort med hånden, men fikk radius i feilstilling og masse små brudd i håndleddet i tillegg. Måtte operere. Det var ganske alvorlig. Så kan ikke forestille meg å vandre rundt med støvletter, selv med høyt skaft da selv hard vintersko og brodder endte opp med at jeg sklei. 

Anonymkode: 882d6...307

Man selger tusenvis av brodder her til lands fordi folk har nytte av dem. 
Alle kan falle uansett hva man har på beina. Fjellsko er definitivt ingen garanti mot å ikke falle. 
Støvletter med høyt skaft varmer leggene. Så både praktisk og pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det ikke maskulint at en far tar vare på og beskytter sitt eget avkom? Er det ikke maskulint å sørge for at ens egne gener blir videreført og overlever? Problemet med slike diskusjoner er at de ender opp i en rekke definisjonproblemstillinger. Derfor er det lite fruktbart.

Nettopp. Å ta ansvar er nettopp maskulint. Ekte menn tar ansvar, de skyver ikke dette ansvaret over på en svakere part. I idrettsklubben til barna mine er det nesten bare pappaer som drar på stevner, møter opp på treninger osv. Ingen av dem er feminine, for å si det slik.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig Sebastian skrev (52 minutter siden):

Hei! Hva med det jeg skrev er det du ikke forstår? 

Jeg quotet en setning som jeg ikke forstod. Hvor mye mer spesifikk må jeg være?

Anonymkode: b4a94...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (1 minutt siden):

Alle kan falle uansett hva man har på beina. Fjellsko er definitivt ingen garanti mot å ikke falle. 

Er du mann eller kvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat der er vi uenig. Vi må ha definisjoner. Om hver debattant har egen definisjoner går det i ball. 

Jeg føler meg mandig. Tøff, og som en god far når jeg mater babyen med flaske. Trillet tur eller bare sang godnatt sang. Men jeg føler meg mandig fordi vi har et samfunn som heier på at jeg får uttrykke mine feminine egenskaper ovenfor barna og familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (2 minutter siden):

Brodder er da verken pent eller sexy. Høye støvler blir ikke mer sexy av brodder. Så jeg forstår ikke poenget med å bruke mindre stødige sko på vinteren for å se sexy ut, når man ødelegger det sexy inntrykket med gammelkjerring-brodder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg oppfatter at du fremstiller det å være feminim som svakt i ditt første innlegg.

Kanskje det å tørre å være svak er en styrke som noen forbinder med det feminine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje det å tørre å være svak er en styrke som noen forbinder med det feminine?

Men hvorfor skal man være svak? Hva er poenget med å være svak?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...