Gå til innhold

Til menn: hva mener dere når dere sier at Vestlige kvinner har sluttet å være feminine i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker litt at vi alle har mistet noe. Feminint og maskulint. 

Sett dagens befolkning på Titanic. Ville nok vært flest menn som overlevde. 

Samtidig satt jeg å tenkte på Ukraina i dag tidlig. Alle menn bli igjen å kjempe... Tenkte på samme scenario i Norge. Det hadde jo ikke vært likestilling. 

Anonymkode: 67868...784

Hvordan??

Vil heller si at flere ville overlevd Titanic fordi kvinner i dag er fysisk sterkere. Mange trener styrke flere ganger i uka. 

Og i Norge har vi jo både kvinner og menn i militæret. Det er en tankegang om det feminine og det maskuline som gjør at mannfolk må bli igjen og kjempe. Fordi det er maskulint - å dø i krig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Menn som fortsetter å subbe rundt i joggis og samtidig forventer damer i full festmundur, er underlige.

Anonymkode: ee314...e9e

Det er kleint azz

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig Sebastian skrev (7 minutter siden):

Jeg mistenker heller at vestlige kvinner prioriteres høyere enn ikke vestlige i dagens samfunn.

Hva mener du med det?

Sitat

Skulle ønske at alle ble verdsatt like høyt og at alle fikk det de ønsket seg. Kjærlighet, sex, familie, hva enn man drømmer om og lengter etter.

Det er lett å være enig i at jeg ønsker dem det. Problemet er vel at mange av tingene du ramser opp krever en 2.part som også må ønske seg det samme.

Det blir litt som de som lover 40 jomfruer i etterlivet. Hvor kommer de 40 jomfruene fra, og har de spurt om å bli tilbydt slik?

Anonymkode: b4a94...044

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Fjollefyr said:

For meg handler det om at hele samfunnet vårt har blitt mindre og mindre feminint med tanke på verdiene våre. 

De feminine verdiene som er omtanke, omsorg, pleie, empati osv er det blitt mindre av genelt. Både menn og kvinner i Norge er blitt mindre feminine i den forstand at de maskuline verdiene er blitt mer fremtredende.  Statussymboler, jobb, karriere, utseende er blitt viktigere enn det var før. 

Så for meg er det verdiene i samfunnet jeg tenker på, med at kvinner er blitt mindre feminin. Noe som egentlig er trist. 

Det er jeg enig med deg i. Syns samfunnet som fremstår i dag mangler empati og omsorg for andre. Når man f.eks skal date, så er det veldig mye fokus på hva jeg kan få, men det er veldig få som tenker på hva man kan tilby tilbake. 

Anonymkode: 882d6...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (8 timer siden):

Det spørs hvilken litteratur du går gjennom det. De fleste forfattere var menn, helt til en del fremtredende kvinner slo gjennom. Disse var med på å forme nye verdier i samfunnet, men de var absolutt forutt for sin tid og gjerne ganske i utakt men gjeldende samfunnsnormer. Felles for en del av dem var jo gjerne deres kvinnelige karaterer fremdeles var feminine, men at de brøt med enkelte skikker.

"Før" er relativt, men barneoppdragelse, matlaging, holde orden i hjemmet og ta vare på mannen er blant det jeg forbinder med det. Dette er jo noe de fleste kvinner fremdeles ønsker i større eller mindre grad, men at samfunnet i mindre grad legger opp til det, både kulturelt og økonomisk. Idealkvinnen i dag skal være så selvstendig, selv om de fleste egentlig søker forhold fremdeles. De fleste kvinner velger fremdeles menn med god forsørgerevne, og de fleste ønsker å tilbringe mer tid med barna enn det hverdagen gir tid til.

Verken barneoppdragelse, matlaging eller å ta vare på mannen(herregud, tenk å måtte bli tatt vare på som et voksent menneske. Noe så jævlig infantilt) er feminine egenskaper. Ei er å holde orden i hjemmet. 

Men så må jeg påpeke at ettersom de aller fleste kvinner allerede gjør alt dette, er altså ikke kvinnen noe mindre feminin enn før 🐒

Anonymkode: 09994...810

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tror mange menn hadde pisset i buksa om de møtte noen av disse gudinnene 😄 de manglet ikke akkurat ambisjoner og egenrådighet, de var kompromissløse og ikke så rent lite egosrntriske.

Anonymkode: 37d87...cdd

Bare det å idealisere tanken på menn som pisser i buksa i møte med kvinner… og synes at sånt er kjempegøy.

Det forteller så uendelig mye om en ødelagt kultur.

Anonymkode: bc826...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jeg enig med deg i. Syns samfunnet som fremstår i dag mangler empati og omsorg for andre. Når man f.eks skal date, så er det veldig mye fokus på hva jeg kan få, men det er veldig få som tenker på hva man kan tilby tilbake. 

Men dette er ikke synonymt med mindre feminint. 

Omsorg og empati er ikke feminine egenskaper. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare det å idealisere tanken på menn som pisser i buksa i møte med kvinner… og synes at sånt er kjempegøy.

Det forteller så uendelig mye om en ødelagt kultur.

Anonymkode: bc826...5f5

Nei, det forteller noe om at man ler av menns argumenter om femininitet. 

Altså, å si at kjole er feminint er jo helt latterlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jeg enig med deg i, og burde spesifisert i innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (1 minutt siden):

Hvordan??

Vil heller si at flere ville overlevd Titanic fordi kvinner i dag er fysisk sterkere. Mange trener styrke flere ganger i uka. 

Og i Norge har vi jo både kvinner og menn i militæret. Det er en tankegang om det feminine og det maskuline som gjør at mannfolk må bli igjen og kjempe. Fordi det er maskulint - å dø i krig. 

Det er først og fremst _trist_ å dø i krig. Og så er det sånn at unge menn er ganske villig til å utsette seg for risiko, higer etter ære og anerkjennelse og har evnen til aggresjon (som kan brukes konstruktivt eller destruktivt). Og det er vesentlig enklere å repopulere et land hvis 50% av mennene dør, enn hvis 50% av kvinnene dør.

Noen av oss mener vel å oppleve en slags kollektiv kulturell løgn hvor vi forteller oss selv at kvinner og menn er eksakt like i alt og ett (og alle som sier noe annet er kjettersk), og forsvaret ville ha fungert best med 50/50 kjønnsfordeling, men når møkka når vifta så er mistanken at kjønnene var ikke _så_ like likevel, det var bare en komfortabel livsløgn så lenge vi hadde solskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange flotte, vakre, tynne damer i Oslo. 🙂 Og sammenlignet med menn så tar kvinner langt bedre vare på seg selv. 

Hele nasjonen har forfalt, var mitt poeng. Folk er late og gidder ikke så mye, er initiativløse og ikke minst: Nordens feiteste. En trist utvikling.

Ser jo noen flotte jenter i Særp også, men majoriteten er dessverre det motsatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

(herregud, tenk å måtte bli tatt vare på som et voksent menneske. Noe så jævlig infantilt)

Når jeg møtte min kvinnelige kjæreste for endel år siden så var det at jeg skulle ta vare på henne et av de viktigste kravene hennes. Er hun infantil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dating er jeg heldigvis ikke en del av, så vanskelig å si noe om det. Men om det er slik er det ikke så rart. Synes det virker som at det er en speiling av resten av samfunnet. Fokus på hva jeg kan få ut av det, fremfor å tenke på hva kan jeg bidra med. 

Så kanskje Dating-livet bare er et symptom på resten av samfunnet vårt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Inkognitoher said:

Hele nasjonen har forfalt, var mitt poeng. Folk er late og gidder ikke så mye, er initiativløse og ikke minst: Nordens feiteste. En trist utvikling.

Ser jo noen flotte jenter i Særp også, men majoriteten er dessverre det motsatte

Det syns jeg ikke, samtidig så hvis man jager etter den attraktive, den deilige, den sexy baben på leting etter en kjæreste så.. vi blir alle gamle og ting skjer med kroppen. Man må lære seg å akseptere personen for den som den er. Utseendet er bare overfladisk.. på samme måte som høyde sier ingenting om en manns indre kvaliteter og om man har et fint samliv sammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva mener du med det?

Det er lett å være enig i at jeg ønsker dem det. Problemet er vel at mange av tingene du ramser opp krever en 2.part som også må ønske seg det samme.

Det blir litt som de som lover 40 jomfruer i etterlivet. Hvor kommer de 40 jomfruene fra, og har de spurt om å bli tilbydt slik?

Hei! Hva med det jeg skrev er det du ikke forstår? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (1 minutt siden):

Dating er jeg heldigvis ikke en del av, så vanskelig å si noe om det. Men om det er slik er det ikke så rart. Synes det virker som at det er en speiling av resten av samfunnet. Fokus på hva jeg kan få ut av det, fremfor å tenke på hva kan jeg bidra med. 

Så kanskje Dating-livet bare er et symptom på resten av samfunnet vårt. 

Å gå inn i en eventuell livsvarig relasjon krever seøvfølgeig OGSÅ at man tenker over hva man får ut av det, altså om det gjør en lykkeligere, og gir noe til livet. Går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Anonymkode: 302e5...bc7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å ønske å bo i et velholdt hjem er ikke det samme som å ønske å vaske og rydde etter andre mennesker. Jeg ønsker å bo i et velholdt hjem med barn og familie, det samme ønsker min mann. Siden vi begge ønsker det samme, er det naturlig at begge bidrar til å oppfylle ønsket. 

Og nei, tidligere var ikke kvinner mer beskyttet ved skilsmisse. "Husmordommen" kom så sent som i 1975, da antallet arbeidsaktive kvinner var mye høyere sammenlignet med 1950- og 1960-tallet. Før det tok mannen alt, da kona ikke bidro med penger i ekteskapet. Nå til dags vil mange menn ikke gifte seg, men være samboere. Som samboer er man ikke beskyttet økonomisk, og har ingen krav på ekssamboers formue.

Anonymkode: ee314...e9e

Jeg skjønner ikke helt hvorfor piggene er så ute når det kommer til dette med hjemmet. Selvfølgelig rydder man og vasker etter andre mennesker i en familie med barn, hvis man ønsker et velholdt hjem. Ønsket om å ta var på hjemmet er for meg en positiv feminin kvalitet. 

En ting er dommer, og nå er du litt nære vår tid. Det jeg refererte til var normene, ikke lovene. Religiøse normer gjorde at dd færreste skilte seg. Den perioden du sikter til er en brytningstid hvor religionens rolle hadde forsvunnet mer og mer, slik at man i større grad måtte beskytte folk med lovverket. Det er man fremdeles i dag, men som du sier er det mange menn som ikke vil gifte seg. Det henger nok sammen med at mange risikerer å tape mer på å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, omsorg og empati er sett på som feminine verdier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Å gå inn i en eventuell livsvarig relasjon krever seøvfølgeig OGSÅ at man tenker over hva man får ut av det, altså om det gjør en lykkeligere, og gir noe til livet. Går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Anonymkode: 302e5...bc7

Ja, men det er jo det som er problemet, nettopp at de fleste har ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Det må du gjerne mene. Dog ønsker flertallet av kvinner i Norge å bo i et velholdt hjem med barn og familie. 

Det er ikke for alle, og det er greit. Du kan leve som du vil.

Det som er litt ironisk er at det moderne samfunnet gjør det å være "husmor" mye mer risikabelt enn tidligere. Tidligere konservative normer rundt for eksempel skilsmisse beskyttet kvinner som levde slik mer enn i dag. For i dag har du helt rett i at hun han risikere å stå igjen uten så mye om mannen finner på å bytte henne ut.

Men dama er som regel den som går, som Nora fra dukkehjemmet, og da har hun både rettigheter og muligheter. Nora velger å gå uten sikkerhetsnett, og hun forlater barna sine fordi hun ikke har sikkerhetsnett. Norske kvinner går nå når forholdet koster mer enn det smaker, og de klarer seg sjøl hvis de har vært fornuftige og tatt en grei utdanning. 

Damer forlater sjelden en lyttende kar som bryr seg om behovene hun sier hun har og som bidrar med halvparten av jobben som hører med familien.

Anonymkode: 85197...8db

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...