Gå til innhold

Til menn: hva mener dere når dere sier at Vestlige kvinner har sluttet å være feminine i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn som skaper trygghet er nettopp empatiske og emosjonelt intelligente, de ser den personen de står ovenfor og skaper seg ikke et bilde av hvem vedkommende er, basert på stereotypier. Trygge menn er gode på å lese - de har ofte dyp menneskekunnskap selv.

Anonymkode: 302e5...bc7

Å en sånn mann er drømmen 🥰 Må finne min 

Anonymkode: d44a3...fc9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kan jo kanskje spørre menn som er i forhold med kvinner om hvorvidt de mener dama feminin eller ei. Om en legger til grunn at kvinner nå er mer maskuline fordi de er yrkesaktive, er merkelig. De fleste kvinner har jobbet hardt opp gjennom tidene de også. Nå kreves utdanning for å få en jobb en trives med. Tidene forandrer seg, både for kvinner og menn. Mulig vi er mer ego, men det gjelder begge kjønn. Færre oppgaver blir betegnet som absolutt kvinnfolkarbeid, eller mannfolkarbeid. Vi er mer fri til å gjøre mer av det vi interesserer oss for, og godt er vel det. Vi er ikke mer feminine eller maskuline av den grunn. 

Jeg er feminin både av utseende og interesser. Veldig opptatt av barna og mannen min, familie og venner. Men jeg liker å fiske, snekre og oppussing har tatt høyere utdanning. Mannen min er også like opptatt av barna, meg de rundt seg, men han er en kløpper på kjøkkenet og liker å ha det rent og vasker gjerne. 

Vi er muligens et eksempel på et typisk par av 2024. Om jeg ikke var opptatt av verdien av en bra utdannelse, tryggheten ved å ha den og min selvstendighet der. Vet ikke om jeg hadde vært så attraktiv for mannen min? Tenker at han  liker at vi er på samme nivå. Han forventer at jeg bidrar økonomisk og intellektuelt mer enn at jeg kun skal vaske strømpene hans og stå på kjøkkenet. Vi hører på hverandre og støtter hverandre. Man er ikke automatisk maskulin fordi man også er opptatt av jobb og karriere? Det er vel plass til at begge kan det uten noen er et offer?
Mulig jeg tar feil, men det virker som om noen menn her tror at kvinner er mindre feminine hvis de velger karriere. Og likestilling? Hallo! De landene i verden med minst kriminalitet, overgrep og drap er de mest likestilte. Se større på det! 

Anonymkode: 16c6c...0f6

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være tilbøyelig å være enig i ditt ressonement om hva som menes med at vi "mangler femininitet".  Og jeg tror nok også at mange menn som mener dette, i aller høyeste grad ikke ser dette i kvinnene rundt seg. Det er synd.

Jeg tenker også det kan henge sammen med at dette er sider kvinner ikke nødvendigvis viser menn de ikke er trygge på. Og vi er opptatte av å ta vare på oss selv og beskytte oss, da verden er mye større og tilgjengelig i dag - og en konsekvens av dette er å legge femininiteten på hylla og plukke den ned til de som virkelig "fortjener". Det er nok mange harderere kvinner i gatene, enn i de tusen hjem. Femininitet er intimt, og kanskje vel så privat som seksualitet.

Anonymkode: ce5e0...38d

Du, godt poeng! At noen fremstår som "lite feminine" betyr ikke at de er det. 

Femininitet blir nok ofret i møte med et mer kynisk, kaldt, polarisert og overfladisk samfunn, og hentet fram når omgivelsene tillater deg å være deg selv. 

Og så klart, det er ikke alle menn som har øyet for femininiteten heller, for de er mer opptatt av å forpeste med sin egen maskulinitet - som ofte er overdrevent falsk for anledningen. For menn er gjerne tøff på gata, men softes ned og viser mer feminine trekk i de tusen hjem.

Blir en vond sirkel av det, der ingen er fornøyd med hverandre. Så kanskje oppskriften er at vi alle blir mer feminine? At vi alle vekker emosjonell intelligensen sin. For alle har grader av femininitet i seg. Alle. Også den tøffeste og barskeste mannemannen. Men han liker gjerne å tro noe annet, for han er så opptatt av å spre giftig maskulinitet.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å en sånn mann er drømmen 🥰 Må finne min 

Det er heldigvis mange av dem! 🥰Lykke til 

Anonymkode: 37d87...cdd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kan være tilbøyelig å være enig i ditt ressonement om hva som menes med at vi "mangler femininitet".  Og jeg tror nok også at mange menn som mener dette, i aller høyeste grad ikke ser dette i kvinnene rundt seg. Det er synd.

Jeg tenker også det kan henge sammen med at dette er sider kvinner ikke nødvendigvis viser menn de ikke er trygge på. Og vi er opptatte av å ta vare på oss selv og beskytte oss, da verden er mye større og tilgjengelig i dag - og en konsekvens av dette er å legge femininiteten på hylla og plukke den ned til de som virkelig "fortjener". Det er nok mange harderere kvinner i gatene, enn i de tusen hjem. Femininitet er intimt, og kanskje vel så privat som seksualitet.

Anonymkode: ce5e0...38d

Dette er det eneste innlegget her inne jeg er tilbøyelig til å være litt enig i. Jeg har en pedagogisk rolle i jobben min hvor min OPPGAVE er å være empatisk og lyttende. Men dette betyr ikke at jeg har tenkt å være en tålmodig pedagog i et forhold eller i et vennskap. Jeg kan også være ei fitte hvis jeg er utrygg eller blir angrepet. Jeg kan være frustrert og ufin. Men møter jeg bra mennesker jeg er trygg på, er jeg snill og raus, og de bra menneskene er alltid selv snille og rause. Om det er feminint eller ikke, blåser jeg i, men det omsorgsfulle og rause mennesker forandrer andre mennesker til det bedre - og det bedre er ikke feminint etter min mening, men en eller flere dyder et menneske kan ha.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (10 minutter siden):

Du, godt poeng! At noen fremstår som "lite feminine" betyr ikke at de er det. 

Femininitet blir nok ofret i møte med et mer kynisk, kaldt, polarisert og overfladisk samfunn, og hentet fram når omgivelsene tillater deg å være deg selv. 

Og så klart, det er ikke alle menn som har øyet for femininiteten heller, for de er mer opptatt av å forpeste med sin egen maskulinitet - som ofte er overdrevent falsk for anledningen. For menn er gjerne tøff på gata, men softes ned og viser mer feminine trekk i de tusen hjem.

Blir en vond sirkel av det, der ingen er fornøyd med hverandre. Så kanskje oppskriften er at vi alle blir mer feminine? At vi alle vekker emosjonell intelligensen sin. For alle har grader av femininitet i seg. Alle. Også den tøffeste og barskeste mannemannen. Men han liker gjerne å tro noe annet, for han er så opptatt av å spre giftig maskulinitet.

Da er vi tilbake til å forklare hva maskulin energi er da. 

Igjen sier jeg at man må se til de kjente gudene, for de gir et bildet av både den positive og negative egenskapene til det feminine og maskuline. 

(De er ekstremt nyttige!)

En balansert mann, er en som blir beskrevet som en bauta, en man kan stole på, en man kan lene seg til. En som ordner opp der det trengs, en som passer på de rundt seg. Han er en påle, og en som gir retning og trygghet til familien sin. 

Han er ingen vingleper, og han er alltid lojal! 

Han, har mål, og han har aspirasjoner for seg selv. 

Anonymkode: b1248...d62

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Igjen sier jeg at man må se til de kjente gudene, for de gir et bildet av både den positive og negative egenskapene til det feminine og maskuline. 

En balansert mann, er en som blir beskrevet som en bauta, en man kan stole på, en man kan lene seg til. En som ordner opp der det trengs, en som passer på de rundt seg. Han er en påle, og en som gir retning og trygghet til familien sin. 

Gudene er skapt av mennesker. Det er ikke akkurat lite feminint å passe på de rundt seg, være sterk og gi støtte til de man er glad i. Oh med deg mener jeg at det er like mange kvinner som gjør det  om ikke flere, siden de som oftest stikker fra barna sine, er menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, de er historieløse også. Kvinner generelt fremsto nok mindre feminine før enn i dag. Noe av det menn anser som deres oppgaver i hjemmet ble også ansett som kvinners oppgaver før. 

Anonymkode: e4ad1...63b

Nettopp. De gamle husmødrene på gård som gikk i manneklær, støvler og med hår i knute, melket kyr for hånd og slaktet kyllinger med øks kan ikke akkurat kalles feminine. 

Anonymkode: ee314...e9e

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gudene er skapt av mennesker. Det er ikke akkurat lite feminint å passe på de rundt seg, være sterk og gi støtte til de man er glad i. Oh med deg mener jeg at det er like mange kvinner som gjør det  om ikke flere, siden de som oftest stikker fra barna sine, er menn.

ja, vi gjør dette, i et annet utrykk enn en maskulin en. Men, igjen, alle har både maskulin og feminin energi... 

Ja, gudene er historier, som er representer av oss mennesker. DE er et bilde av oss mennesker. Det gode og det dårlige. 

En balanse er målet. De, ble akkurat brukt til dette, å kalle fram essensene av disse i oss selv, eller å justere oss. Ala Afrodite, f.eks. Så sensuel og tiltrekkende. Men, for mye av det gode, så blir man plutselig "hore" sant... 

Om man har en ubalansert maskulin energi, så er det overgrep og voldtekt. Men, en balansert energi, passer på familien sin, holder de trygge og, har alltid familiens beste som et mål. 

Han vil gi. En mann er en giver, og en dame er en skaper. (Eller essensen av dette igjen) Og dermed utfyller vi hverandre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nettopp. Under krigen passet damene på alt hjemme mens mennene var og kriget. Det er ikke slik at de forvandlet seg fra feminine til maskuline over natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vil ikke kalle dette maskulinitet - alene.

Jeg vil si at en balansert mann, som du beskriver det: en bauta, en man kan stole på, en man kan lene seg til, en som ordner, en som passer på, en som gir retning og trygghet, en som ikke vingler og en som alltid er lojal, er nettopp det: balansert. 

Han har det beste av både feminine og maskuline trekk i seg, i en svært god balanse. 

Han er både sårbar, beskytter, leder, empatisk, omsorgsfull osv, en god pakke av begge deler, gjerne med maskulin dominans i væremåten. 

Han du beskriver høres ut som en gullmal for en mann å strekke seg etter. Så er du som leser en mann så må du gjerne ta lærdom av det. 👍 Jeg skal ta det til etterretning.

Men altså, jeg er ingen fasit på dette. Bare tenker høyt, som vanlig, og det er lov å være uenig ;) 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp. De gamle husmødrene på gård som gikk i manneklær, støvler og med hår i knute, melket kyr for hånd og slaktet kyllinger med øks kan ikke akkurat kalles feminine. 

Hvorfor ikke? Hvis de fleste damer gjør noe på et tidspunkt, hvorfor er ikke dette nettopp kvinnelig? Du skjønner hva jeg mener? Før gikk mange menn i stiletthæler, det var åpenbart ikke ansett som lite maskulint i barokken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært fascinert av feminine kvinner som da ofte også utstråler sensualitet. Altså mye utseende i dette.

Men når jeg i dag ser en dame som kunne fremstått feminin hvis hun ville  og lett kunne lykkes med det, men isteden velger seg duck-face, tatoveringer over 50% av kroppen og harker snus som en trailersjåfør, da faller jeg av lasset. Mange av disse damene synes selv de er så tøffe at de ordlegger seg som en bryggesjauer i tillegg.

Uaktuelt for meg. Da velger jeg en dame fra et annet land som har integritet og ikke lar seg kneble av gruppepresset fra den barske venninneflokken sin...

Anonymkode: d2a04...9be

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (Akkurat nå):

Jeg vil ikke kalle dette maskulinitet - alene.

Jeg vil si at en balansert mann, som du beskriver det: en bauta, en man kan stole på, en man kan lene seg til, en som ordner, en som passer på, en som gir retning og trygghet, en som ikke vingler og en som alltid er lojal, er nettopp det: balansert. 

Han har det beste av både feminine og maskuline trekk i seg. 

Han er både sårbar, beskytter, leder, empatisk, omsorgsfull osv, en god pakke av begge deler, gjerne med maskulin dominans i væremåten. 

Han du beskriver høres ut som en gullmal for en mann å strekke seg etter. Så er du som leser en mann så må du gjerne ta lærdom av det. 👍 Jeg skal ta det til etterretning.

Men altså, jeg er ingen fasit på dette. Bare tenker høyt, som vanlig, og det er lov å være uenig ;) 

Det er på sett og vis riktig. 

For det er ingen mann eller kvinne som kun er feminin eller kun maskulin. 

Samt at, vi har begge disse kvaliteten som oftest, men de skal klare og utfylle hverandre, og ikke gå i opposisjon mot hverandre. Og helt riktig at man kan ta dette som en god mal og aspirasjon. 

Jeg har også mål og aspirasjoner om å omfavne min feminine kvaliteter. :) Jeg har forstått at det er slik tiltrekning fungerer, altså som to mot poler av det samme. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle tro at folk visste forskjellen på maskulin og feminin i 2024 

Anonymkode: 23f5e...55d

Har du sett filmen "What is a Woman?"? Det er kun i postopplysningssamfunn vi ikke vet dette lenger. Jeg og familien lo oss i hjel når de eneste som kunne gi et ærlig svar på dette var en stamme i indre Afrika.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har alltid vært fascinert av feminine kvinner som da ofte også utstråler sensualitet. Altså mye utseende i dette.

Men når jeg i dag ser en dame som kunne fremstått feminin hvis hun ville  og lett kunne lykkes med det, men isteden velger seg duck-face, tatoveringer over 50% av kroppen og harker snus som en trailersjåfør, da faller jeg av lasset. Mange av disse damene synes selv de er så tøffe at de ordlegger seg som en bryggesjauer i tillegg.

Uaktuelt for meg. Da velger jeg en dame fra et annet land som har integritet og ikke lar seg kneble av gruppepresset fra den barske venninneflokken sin...

Nei  selvfølgelig. For kvinner har jo integritet og er seg selv når du er tiltrukket av dem, men ikke integritet eller selv når du ikke er tiltrukket av dem. Det er jo sånn det funker :himle:

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må innse at alle er ikke ment for alle uten å ta deg nær av det. Det er ikke sikkert hun liker deg en gang. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Glemte å si at han også har autoritet! det er i aller høyeste grad en maskulin energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo selvsagt helt i orden at du ikke tiltrekkes av alle typer damer. Det gjelder jo andre veien og. 
Men å si at «vestlige kvinner har sluttet å være feminine i dag» er jo å dra alle over én kam, og noe vi alle vet er helt feil. Tross alt ikke mange damer som velger seg den stilen der, og om hun gjør det så er det vel plenty av andre damer å velge i for deg uten å måtte reise utenlands? 
Forstår det er litt andre issues du har da 😉

Anonymkode: 3fc32...bda

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er Jordan Petersons fortolkning av gudene, tror jeg. 

Anonymkode: 85197...8db

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...