Gå til innhold

Eggløsning før endt Letrozol kur? Trippel dose

Snusmumrikken123

Anbefalte innlegg

Er på andre kur med letrozol kur, nå trippel kur på dag 3-7 og min siste dag i morgen. 
tok en test litt for morroskyld nå, kan eggløsning komme veldig tett oppi slutten av kuren? Når er det vanlig å få el på trippel kur?

IMG_1837.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snusmumrikken123 skrev (14 minutter siden):

Er på andre kur med letrozol kur, nå trippel kur på dag 3-7 og min siste dag i morgen. 
tok en test litt for morroskyld nå, kan eggløsning komme veldig tett oppi slutten av kuren? Når er det vanlig å få el på trippel kur?

IMG_1837.jpeg

Den er negativt

Du har lh hormon i kroppen og du skal helst ikke teste før 5 dager etter siste pille. Du kan få eggløsning dag 10-25 etter siste pille 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (Akkurat nå):

Den er negativt

Du har lh hormon i kroppen og du skal helst ikke teste før 5 dager etter siste pille. Du kan få eggløsning dag 10-25 etter siste pille 

Vet den er negativ. 

okei, viste ikke det!! Takk for svar ❣️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få eggløsning før det har gått 10 dager etter siste pille. Jeg fikk på syklusdag 13, altså seks dager etter siste pille

Anonymkode: 929dc...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (16 minutter siden):

Den er negativt

For noe rart å skrive 😅 hvorfor skal man helst ikke ta test før 5 dager etter siste pille? Da vil jo mange som får eggløsning cd 12-14 miste å fange opp peak 🙈

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (5 timer siden):

For noe rart å skrive 😅 hvorfor skal man helst ikke ta test før 5 dager etter siste pille? Da vil jo mange som får eggløsning cd 12-14 miste å fange opp peak 🙈

Jeg er ikke den du siterte, men har selv gått på smellen med å teste bare et par dager etter siste pille letrozol. Da var testen tilnærmet positiv. Det var letrozolen som gjorde det. Man får også en boost i østrogen etter siste pille letrozol er tatt, slik at man ikke bør bruke monitor før etter 5 dager. 

De færreste som tar letrozol får vel EL allerede på CD 12. Det er vel nærmest tilnærmet umulig siden kroppen må rekke å få en østrogenboost et par dager før EL osv. 

Anonymkode: 14d50...3ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke den du siterte, men har selv gått på smellen med å teste bare et par dager etter siste pille letrozol. Da var testen tilnærmet positiv. Det var letrozolen som gjorde det. Man får også en boost i østrogen etter siste pille letrozol er tatt, slik at man ikke bør bruke monitor før etter 5 dager. 

De færreste som tar letrozol får vel EL allerede på CD 12. Det er vel nærmest tilnærmet umulig siden kroppen må rekke å få en østrogenboost et par dager før EL osv. 

Jeg har alltid fått beskjed om å teste fra CD9, altså to dager etter endt kur, og har ikke hatt positiv eggløsningstest før det var reelt på CD13.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Letrozol inneholder ikke LH og den skal derfor ikke gi flask positiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette skjedde meg flere ganger å..så jeg sluttet p teste før 5 dager etter siste pille.

Et egg skal jo vokse 18-25 mm før det slippes...sp er egg vil jo ikke begynne å vokse da du tar første pille...og være ferdig vokst dag 9...derfor de fleste får eggløsning dag 14-25. Det kommer helt an på hvor mottakelig kropp er...noen ganger vokser ikke egget...noen ganger vokser det stort nok til dag 14...andre ganger til sag 24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letrozol i seg selv inneholder ikke LH hormon og kan ikke påvirke EL tester. Men man ha LH i kroppen hele syklusen, hos noen kan det være noe høyt etter mensen - og man kan ha flere høye LH topper iløpet av en syklus uten at egg blir sluppet. 

Jeg har også  fått beskjed av gyn at jeg skulle teste fra dag 9 ( 2 dager etter siste pille). 

Har fått EL mellom syklus dag 14 -18 når jeg brukte Letrozol. 

Det er en del variabler i hvor god effekt Letrozol har for den enkelte. Selv med trippel dose vil tidspunktet for EL variere fra person til person. 

Testen på bildet er negativ, så ville hatt litt is i magen enda 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid fått beskjed om å teste fra CD9, altså to dager etter endt kur, og har ikke hatt positiv eggløsningstest før det var reelt på CD13.

Da har vi erfart forskjellig. Jeg har EL så sent som CD 20-21 på dobbel dose letrozol fra CD 4-9 og kan ikke teste før 5 dager etter CD 9 for å ikke få feil utslag på strimmel. Det gjelder også for monitor for min del. Har gått på den smellen før og da fikk jeg høy på CD 12 og da veldig mange dager med høy. Nå tar jeg monitor fra CD 15 og får typisk 2 dager med lav før jeg får høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (1 time siden):

Letrozol inneholder ikke LH og den skal derfor ikke gi flask positiv. 

Den inneholder ikke LH, men den gir falskt forhøyede streker likevel. TS må gjerne høre med sin gynekolog om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (24 minutter siden):

Dette skjedde meg flere ganger å..så jeg sluttet p teste før 5 dager etter siste pille.

Et egg skal jo vokse 18-25 mm før det slippes...sp er egg vil jo ikke begynne å vokse da du tar første pille...og være ferdig vokst dag 9...derfor de fleste får eggløsning dag 14-25. Det kommer helt an på hvor mottakelig kropp er...noen ganger vokser ikke egget...noen ganger vokser det stort nok til dag 14...andre ganger til sag 24

Jepp. Og min gyn som forøvrig er spesialisert på dette feltet sa at kvinner med pcos typisk trenger lengre tid på å modne egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da har vi erfart forskjellig. Jeg har EL så sent som CD 20-21 på dobbel dose letrozol fra CD 4-9 og kan ikke teste før 5 dager etter CD 9 for å ikke få feil utslag på strimmel. Det gjelder også for monitor for min del. Har gått på den smellen før og da fikk jeg høy på CD 12 og da veldig mange dager med høy. Nå tar jeg monitor fra CD 15 og får typisk 2 dager med lav før jeg får høy. 

Det er jo et godt eksempel på at alle er forskjellige og at det ikke finnes noen fasit. Vil egt anbefale ts oppfølging med ultralyd på syklusdag 12 for å sjekke ståa. Jeg hadde alltid ultralyd kontroll da, og hadde som regel eggløsning på dag 13. Det har vel skjedd meg tre ganger at jeg har fått eggløsning senere, brukt Letrozol i 2 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den inneholder ikke LH, men den gir falskt forhøyede streker likevel. TS må gjerne høre med sin gynekolog om dette. 

Eggløsningstest måler jo LH. Økning i LH = positiv test. Letrozol inneholder som sagt ikke LH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (1 minutt siden):

Eggløsningstest måler jo LH. Økning i LH = positiv test. Letrozol inneholder som sagt ikke LH.

Tabletten trenger vel ikke å inneholde LH for at det skjer en reaksjon i kroppen som gjør at man produserer mer LH. Hvis du googler f.eks "letrozole and false positive OPK" så kan du finne mange som har erfart det samme på ulike forum over mange år og at det er tydelig at det av mange gynekologer ikke anbefaler å ta eggløsningstest før en del dager etter man er ferdig med letrozolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...