Gå til innhold

Dere som løper, trenger tips!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er helt fersk når det kommer til løping. Løper hovedsakelig på mølle innendørs. Løper to minutter, deretter to minutter rask gange. Dette gjentar jeg i 60 minutter, uten pause. Er dette en grei fremgangsmåte for å forbedre kondisjonen, eller bør jeg gjøre noe anderledes?

Anonymkode: 6f7f2...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Supert at du løper!! Du bør antakelig variere noe mer, og løp mye (MYE) roligere et par dager i uken, såvidt over gangfart, og prøve å holde dette et par kilometer, og så kan du gå litt, og veksle dette. Så kan du øke lengden på rolig-løpingen med ca 10% pr uke til du kan løpe lengre uten å stoppe.

Ellers er intervaller ypperlig! Du kan også variere med stigning etter hvert, men disse rolige, litt lengre øktene vil gjøre underverker for løpeformen nokså fort. Selvsagt spiller andre ting inn også her, som alder, restitusjon, søvn og trening for øvrig. 

Anonymkode: 0b619...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær forsiktig så du ikke får beinhinnebetennelse, jeg dreit med ut der. Har god stigning og ikke gjør det for ofte.

Anonymkode: ba703...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som en fornuftig start, men det er lurt å også ha en skjematisk plan fremover for å øke lengden på løpingen når formen kommer seg. Feks Couch to 5K hvor du har et konkret mål om å løpe 5 km sammenhengende i løpet av 8 uker. 

Anonymkode: 410b0...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vær forsiktig så du ikke får beinhinnebetennelse, jeg dreit med ut der. Har god stigning og ikke gjør det for ofte.

Vet du om det er bedre for beina med trappemaskin? Eller vil dette trigge en beinhinnebetennelse like mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det høres ut som en fornuftig start, men det er lurt å også ha en skjematisk plan fremover for å øke lengden på løpingen når formen kommer seg. Feks Couch to 5K hvor du har et konkret mål om å løpe 5 km sammenhengende i løpet av 8 uker. 

Anonymkode: 410b0...983

Tusen takk for svar, da skal jeg prøve meg litt frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Supert at du løper!! Du bør antakelig variere noe mer, og løp mye (MYE) roligere et par dager i uken, såvidt over gangfart, og prøve å holde dette et par kilometer, og så kan du gå litt, og veksle dette. Så kan du øke lengden på rolig-løpingen med ca 10% pr uke til du kan løpe lengre uten å stoppe.

Ellers er intervaller ypperlig! Du kan også variere med stigning etter hvert, men disse rolige, litt lengre øktene vil gjøre underverker for løpeformen nokså fort. Selvsagt spiller andre ting inn også her, som alder, restitusjon, søvn og trening for øvrig. 

Anonymkode: 0b619...62f

Tusen takk for utfyllende svar! Kan man løpe hver dag eller bør jeg unngå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke løpt hver dag. Jeg begynte å løpe for litt over ett år siden og var godt trent med muskulatur i bein før jeg begynte. Startet likevel med å løpe maks 3 ganger i uken. 

Anbefaler noe ala dette :

1x rolig langkjøring som helt fint kan være litt rask gange på mølla med stigning i 45 minutter. Denne for å bygge opp utholdenhet i beina. Du skal kunne holde en samtale. 

1x intervall for eksempel 45/15x 8 som du gjentar 2 eller 3 ganger med 2-3 minutter pause mellom hver runde. Her skal du ha puls og puste godt, men ikke hyperventilere

1x gå-jogg med mål om å jogge sammenhengende. Ville holdt denne tll en distanse, for eksempel 3 eller 5 km og gradvis økt delen med jogging. 

I tillegg til løping, anbefaler jeg styrke. Ettbeinsøvelser er topp got løping og skadeforebyggende 🙏

Anonymkode: 8e366...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet du om det er bedre for beina med trappemaskin? Eller vil dette trigge en beinhinnebetennelse like mye?

Vil tro det er bedre, for da får ikke beina like harde støt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken annen styrketrening og stabiliseringsøvelser har du på bein?

Om du kun løper, og løper så mye, så risikerer du både beinhinnebetennelse og trøbbel med knær.

Jeg veksler en del mellom mølle og ellipsemaskin, i tillegg til øvelser for knær.

Anonymkode: eb304...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvilken annen styrketrening og stabiliseringsøvelser har du på bein?

Om du kun løper, og løper så mye, så risikerer du både beinhinnebetennelse og trøbbel med knær.

Jeg veksler en del mellom mølle og ellipsemaskin, i tillegg til øvelser for knær.

Anonymkode: eb304...f59

Jeg løper stort sett, og bruker trappemaskin. Av styrke trener jeg foreløpig kun mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 19.18):

Jeg er helt fersk når det kommer til løping. Løper hovedsakelig på mølle innendørs. Løper to minutter, deretter to minutter rask gange. Dette gjentar jeg i 60 minutter, uten pause. Er dette en grei fremgangsmåte for å forbedre kondisjonen, eller bør jeg gjøre noe anderledes?

Som utrent vil du få raskere framgang med 4x4. Det betyr at etter at du har varmet skikkelig opp, f.eks. 10 min, så løper du 4 minutter i så høyt tempo at du får skikkelig puls. Så går du rolig i 3 minutter før du gjentar løpeøkta i nye 4 min. Etter den fjerde løpeøkta skal du være skikkelig sliten, men likevel føle at du kunne tatt ei økt til. Jeg kunne sagt noe om puls under øktene, men lar være. Er du interessert kan du google. Eller bare ta en titt på denne linken: Treningsråd og -programmer – CERG - NTNU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...