Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»

Venkman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men her er ingen svar også et klokkeklart svar. Hadde nemden omgjort fuskevedtaket er det jo garantert at vi hadde fått vite det av Kjerkol selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrupte svin.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hemmeligholder-kjerkols-fuske-dom-far-spesialbehandling/17134062/

Mens andre studenter får sine vedtak publisert på nettsidene til Felles klagenemnd, nekter nemnda å offentliggjøre om de har omgjort fuske-vedtaket til tidligere helseminister Ingvild Kjerkol.

Nemndas leder, Ernst Nordtveit, vil ikke stille til intervju om saken.

🤮

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (1 time siden):

Korrupte svin.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hemmeligholder-kjerkols-fuske-dom-far-spesialbehandling/17134062/

Mens andre studenter får sine vedtak publisert på nettsidene til Felles klagenemnd, nekter nemnda å offentliggjøre om de har omgjort fuske-vedtaket til tidligere helseminister Ingvild Kjerkol.

🤮

Det er vel ikke nemndas feil at de har et regelverk å følge? Kjerkol burde selv sagt hva resultatet ble. Selv om det egentlig sier seg selv…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissCoverdale skrev (5 minutter siden):

Det er vel ikke nemndas feil at de har et regelverk å følge? Kjerkol burde selv sagt hva resultatet ble. Selv om det egentlig sier seg selv…

Det at hun ikke trakk seg med en gang og innrømmet juks skader henne mer enn Sandra

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (3 timer siden):

Korrupte svin.

🤮

Det viser enten at han kjenner familien eller venner av Kjerkol, eller at han bare er feig. Eventuelt Apvelger eller alle tre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

strilamann skrev (3 timer siden):

Men her er ingen svar også et klokkeklart svar. Hadde nemden omgjort fuskevedtaket er det jo garantert at vi hadde fått vite det av Kjerkol selv.

Nei, hun vet neppe utfallet selv ennå. 
https://www.khrono.no/hemmeligholder-vedtak-i-kjerkol-saken/916184?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR11plw8FRMziYQXRmxXlVooZmG2_Ng9tX0UsAhhbD-0Kd59HbieJrwC2J8_aem_CP0qlE9A-hnMoEtyUXowMw

Saksbehandlingen tar 1-4 uker etter møtet, og studenten får ikke vite utfallet før brevet er skrevet ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I følge mediene som skriver om dette nå i kveld, så er advokaten til Kjerkol og medstudenten sitert på at de har klaget fordi de ønsket å avklare studenters rettssikkerhet i saker som denne. 

Så det var noble og prinsipielle grunner og fellesskapets beste som førte til at de klaget, da vet vi det. 

Om mange år ser vi tilbake på to fuskesaker med politikere og masteroppgaver. Sandra Borch, som rett nok dummet seg ut, men la seg flat, og som for tiden jobber med en ny masteroppgave. Og Ingvild Kjerkol, som utad hevder at hun nærmest er felt av en teknisk detalj, og gjentar og gjentar poenget med at mediedekningen påvirker plagiat"regnestykket", og at hun dermed ikke har fusket, sånn egentlig. Blir det noen ny master fra den kanten, tro? Ikke at det siste er så viktig, men det er uansett fortsatt ikke tvil om hvem av disse to som kommer best ut av dette.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (4 timer siden):

I følge mediene som skriver om dette nå i kveld, så er advokaten til Kjerkol og medstudenten sitert på at de har klaget fordi de ønsket å avklare studenters rettssikkerhet i saker som denne. 

Enig med deg i at det var et lite troverdig svar. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (På 9.11.2024 den 21.59):

Felles klagenemd har opprettholdt vedtaket fra Nord Universitet: Kjerkol har fusket.

https://www.khrono.no/kjerkol-fikk-ikke-medhold/918392

Dagens gladsak.

Dette har vært en kastastrofe for Kjerkol og hennes advokat fra dag én. Det er en kokebokoppskrift på hvordan man skal ødelegge sin politiske karriere.

Og når de ikke får medhold, så lyver de. Og også denne gang. Når nå det er endelig avgjort, presterer de å si at de anket fordi de ønsket å få avklart studentenes rettssikkerhet i disse sakene. Den løgnen er det selvsagt ingen som tror på.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiger Jack skrev (14 minutter siden):

Dette har vært en kastastrofe for Kjerkol og hennes advokat fra dag én. Det er en kokebokoppskrift på hvordan man skal ødelegge sin politiske karriere.

Og når de ikke får medhold, så lyver de. Og også denne gang. Når nå det er endelig avgjort, presterer de å si at de anket fordi de ønsket å få avklart studentenes rettssikkerhet i disse sakene. Den løgnen er det selvsagt ingen som tror på.

Faen, hva er det de egentlig tror de er, utrolig at de ikke skjønner bedre..stakkars🤣 🤣

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  er pinlig hele greia. Både nivået på oppgaven, juksingen og hvordan Kjerkol og advokaten oppfører seg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

parmanoia skrev (På 11.11.2024 den 19.05):

Det  er pinlig hele greia. Både nivået på oppgaven, juksingen og hvordan Kjerkol og advokaten oppfører seg. 

Kjerkol har oppført seg ekstremt arrogant gjennom hele prosessen, og måtte nærmest bæres ut fra Stortinget og ministerposten hun kloret seg fast til. Det har vært bortforklaringer hele veien, først var det å skylde på metoden som var brukt fordi resultatene var like og nå gjør de liksom dette for å teste systemet?

Nivået på oppgaven ble jo bedømt til høyeste karakter, så dette ser ekstra pinlig for Nord og veileder. 

Borch "tilsto", la seg flat og forsto hun ikke kunne fortsette i sin stilling og valgte å gå av. Hun har fremstått som mye mer reflektert og ydmyk gjennom sin prosess. Hun kan nok bli tatt inn i varmen igjen, mens Kjerkol vil nok slite med å få tillit. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (2 timer siden):

Kjerkol har oppført seg ekstremt arrogant gjennom hele prosessen, og måtte nærmest bæres ut fra Stortinget og ministerposten hun kloret seg fast til. Det har vært bortforklaringer hele veien, først var det å skylde på metoden som var brukt fordi resultatene var like og nå gjør de liksom dette for å teste systemet?

Nivået på oppgaven ble jo bedømt til høyeste karakter, så dette ser ekstra pinlig for Nord og veileder. 

Borch "tilsto", la seg flat og forsto hun ikke kunne fortsette i sin stilling og valgte å gå av. Hun har fremstått som mye mer reflektert og ydmyk gjennom sin prosess. Hun kan nok bli tatt inn i varmen igjen, mens Kjerkol vil nok slite med å få tillit. 

Nivået på oppgaven og plagiat er jo to ulike vurderinger, jeg har ikke faglig grunnlag for å si noe om det faglige grunnlaget for Kjerkols master, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men for Kjerkols vedkommende var vel det opprinnelige plagiattreffet under sensuren under grensa for når man skal reagere:

https://www.forskerforum.no/ingvild-kjerkol-naturlig-at-plagiat-konklusjon-blir-offentlig/

For Sandra Borchs vedkommende ble plagiatet avslørt i sensuren og hun ble kun trukket i karakter, ikke strøket og dømt for juks. Så jeg synes ikke det ser noe bedre ut for UiT enn det gjør for Nord, akkurat. Snarere tvert imot. Hovedforskjellen ligger i Kjerkols og Borchs håndtering av avsløringene.
https://www.tu.no/artikler/sandra-borch-tekstlikhet-oppdaget-under-sensuren-i-2014/544413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trodde det ikke kunne bli verre, så høyner godeste Kjerkol med denne: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vurderer-a-saksoke-store-regjeringen/17185254/

"– Vedtaket til Felles klagenemnd skaper stor uforutsigbarhet for alle som har studert på universitet- og høyskolenivå. Det er også vanskelig for mine klienter å forstå at loven kan være slik Felles klagenemnd legger til grunn."

Vanskelig å kommentere utsagnet uten å ha lest det faktiske vedtaket, men jeg tviler på at dette skaper så stor uforutsigbarhet for de fleste, altså. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
minimymlen skrev (4 minutter siden):

Når man trodde det ikke kunne bli verre, så høyner godeste Kjerkol med denne: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vurderer-a-saksoke-store-regjeringen/17185254/

"– Vedtaket til Felles klagenemnd skaper stor uforutsigbarhet for alle som har studert på universitet- og høyskolenivå. Det er også vanskelig for mine klienter å forstå at loven kan være slik Felles klagenemnd legger til grunn."

Vanskelig å kommentere utsagnet uten å ha lest det faktiske vedtaket, men jeg tviler på at dette skaper så stor uforutsigbarhet for de fleste, altså. 

Lurer seriøst på om det finnes noen politikere som er mer arrogant enn Kjerkol? Vi snakker om det absolutt bunnpunktet av ynkelighet. Hjelpe meg altså.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiger Jack skrev (1 minutt siden):

Lurer seriøst på om det finnes noen politikere som er mer arrogant enn Kjerkol? Vi snakker om det absolutt bunnpunktet av ynkelighet. Hjelpe meg altså.

Jeg synes oppriktig synd på Arbeiderpartiet som har som må forholde seg til den arrogansen som spesielt politikere i Trøndelag har. De får jo Erna S og hennes bortforklaringer til å virke sympatiske og ydmyke i forhold. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er problemet nå? "Ja, jeg kan muligens ha jukset, men sensor godkjente masteren min, så da bør ikke Felles klagenemnd ha siste ordet"? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...