Gå til innhold

Å være overvektig ved egguttak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er litt stresset nå fordi jeg fikk plutselig tilbud om å gjennomgå egguttak om en måneds tid. Eggene skal fryses og planen var egentlig å gå ned i vekt før både uttak og innsett / graviditet. 

Jeg er 168 og veier 82 kilo, så er litt overvektig. Har trent mye styrke så har en del muskler, men fortsatt mye fett på mage/rygg/lår. Kan komme meg ned til 77 før uttak. Spiser sunt, drikker ikke eller røyker, og spiser svært lite sukker. Har alltid sett for meg at det ikke så bra å være overvektig ved denne prosessen. Har noen erfaring? Det eneste jeg egentlig rekker før uttak er å leve ekstra sunt + vintaminer de neste fire ukene.. 

Anonymkode: e0a42...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekt påvirker hormonene, ved overvekt kan det gjøre at man har lengre sykluser/færre eggløsninger.  

Jeg vil ikke anbefale å stormslanke deg før uttak, fordi det kan gi hormonensringer du ikke ønsker før et uttak. En kropp i balanse er best, selv om du er noen kg for mye.

Vil for så vidt påpeke at det er ved betraktelig høyere overvekt man har størst fare for å ha hormonforstyrrelser pga vekt, du er jo ikke der i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (2 minutter siden):

Vekt påvirker hormonene, ved overvekt kan det gjøre at man har lengre sykluser/færre eggløsninger.  

Jeg vil ikke anbefale å stormslanke deg før uttak, fordi det kan gi hormonensringer du ikke ønsker før et uttak. En kropp i balanse er best, selv om du er noen kg for mye.

Vil for så vidt påpeke at det er ved betraktelig høyere overvekt man har størst fare for å ha hormonforstyrrelser pga vekt, du er jo ikke der i det hele tatt. 

Tusen takk for svar :) Har nylig vært hos legen og alle prøver, langtidsblodsukker osv er fint, så kroppen virker relativt frisk i hvert fall, til tross for 10-15-20 kilo for mye

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for svar :) Har nylig vært hos legen og alle prøver, langtidsblodsukker osv er fint, så kroppen virker relativt frisk i hvert fall, til tross for 10-15-20 kilo for mye

Da ville ikke jeg tenkt noe mer over dette nå. Men vær obs på at det ikke er ukjent med at kiloene kommer snikende, spesielt ved hormonbehandling over lang tid. På det meste veide jeg 15 kg mer enn på cd1 før første uttak, etter 4 år med behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørt at det er BMI over 30 som regnes for å være så mye at det påvirker fertiliteten. Jeg er 168 og veide akkurat 82kg jeg også da vi startet prosessen. Det er bare én lege som har sagt noe på vekten min og da var det jeg som tok det opp. 😅 Så klarte jeg å gå ned 8kg men det hjalp ikke på å bli gravid, er fortsatt ufrivillig barnløs. Da jeg før jul mistet i MA ga jeg f og har lagt på meg litt igjen. Fastlegen min har sagt til meg at jeg er slank og fin, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro når det kommer til vekt. Fastlegen min har selv like mange kg for mye vil jeg tippe og har 3 barn, men hun er fra en annen kultur hvor det å være litt rund er status, så kanskje det påvirker hennes syn på kroppen min. 🤷‍♀️

Jeg hadde hvertfall ikke slanket meg såpass heftig som det høres ut som du vurderer å gjøre rett før uttak, kroppen trenger næring for å produsere gode egg. Hadde fokusert på matvarer for eggkvalitet, du finner masse tips på nettet.

Anonymkode: 2c93f...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...