Gå til innhold

Hvis du var død og lå stelt på sykehuset, hadde det vært greit at folk/slektninger du ikke likte kom inn og så på deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden):

Spiller jo ingen rolle om søskene syntes det ikke var ett problem var ikke hans livvake. Avdødes ønsker trumfer de gjenlevende i slike situasjoner 

Avdøde hadde ikke sagt noe fordi han ante jo ikke at de ville dukke opp, men avdødes søsken ga beskjed når disse personene dukket opp at de var uønsket, likevel ble de smuglet inn på avdødes rom av det søskenet som ikke skjønte hvorfor de ikke kunne få komme inn.

ts

Anonymkode: d41ad...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg ikke syntes var greit overhode. Da min svigermor gikk bort var vi ganske mange sammen med henne, flere kom til rett etter at hun trakk sine siste pust og der var de velkomne fordi svigermor var en slik person som ønska folk rundt seg men jeg personlig ville ikke hatt så mange mennesker der hverken på slutten eller etter at jeg var død og det synes jeg man skal respektere.

Det handler om å respektere livet og den som har gått bort mer enn om hva denne vet eller ei. Det er mange ting man kan gjøre mot andre mennesker som ikke er greit uansett hvor uvitende de er om saken.

Anonymkode: 358a7...7fd

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg død,vet jeg jo ikke hvem som kommer å ser på meg. Hva spiller det for rolle egentlig? Så mye rart som rører seg i hodene på KG folk altså. Dette må vel være en av de merkeligste trådene her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort i fra at om jeg får noen fiender i livet, så vil jeg ikke ha akkurat dem der. Per nå har jeg ingen jeg ville nektet.

Anonymkode: 5f119...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (1 time siden):

Så lenge de ikke sprer beina mine og stiller meg ut så alle kan se🤭

😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fru Uperfekt said:

Husk å få det inn i journalen din

På sykehuset? Nå er jeg i 30-årene så jeg håper det ikke blir aktuelt. Jeg har tenkt til på å informere min eks, om hva jeg ønsker hvis noe skulle skje. Vi har mindreårig barn, så om jeg skulle dø så er det noe han må forholde seg til. 

Anonymkode: 08142...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eneste jeg vil kreve er at det ikke er en prest som står med noe minnestale over meg ala " akk , han Baktus, han var ikke mye snill med seg selv.." vel vitende at det var de religiøse som terroriserte meg... så det har jeg satt som et ultimat krav, ingen religiøse over mitt lik. punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte i hovedsak at syning er til for familie som trenger å ta et aller siste farvel, og at avdøde ikke bør ha noen restriksjoner pga det. Hen er jo død... Syning kan hjelpe med sorgprosessen.

Men jeg var lite reflektert rundt dette, innså jeg da jeg leste noen av svarene her. 

Avdødes ønsker bør respekteres, og har ikke avdøde sagt noe, så synes jeg nærmeste familie skal kunne bestemme. Det er jo da ofte de som ordner med begravelsen. Ikke alle vil ha syning engang. 

Anonymkode: 76007...a45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt vitsen med å ta hensyn til avdøde, men de etterlatte er det veldig viktig å ta hensyn til.

Anonymkode: 0223b...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde en venn som dessverre døde, og etter at han var stelt dukket det opp noen i familien som avdøde omtrent ikke hadde kontakt med og ikke likte, som ville inn på rommet og se på han.

En av avdødes søsken slapp de inn, og da dette ble kjent ble det sterke reaksjoner i familien på at disse personene hadde gått inn og sett på avdøde som om han lå på utstilling på et freakshow. 

Jeg synes det er respektløst gjort mot avdøde, mens andre mener at dette ikke gjør noe fordi personen er ikke der lenger.

Hva tenker du?

Ikke greit! 

Anonymkode: 4acae...643

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På sykehuset? Nå er jeg i 30-årene så jeg håper det ikke blir aktuelt. Jeg har tenkt til på å informere min eks, om hva jeg ønsker hvis noe skulle skje. Vi har mindreårig barn, så om jeg skulle dø så er det noe han må forholde seg til. 

Ja på sykehuset, viktig å tenke på slikt tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenkte i hovedsak at syning er til for familie som trenger å ta et aller siste farvel, og at avdøde ikke bør ha noen restriksjoner pga det. Hen er jo død... Syning kan hjelpe med sorgprosessen.

Men jeg var lite reflektert rundt dette, innså jeg da jeg leste noen av svarene her. 

Avdødes ønsker bør respekteres, og har ikke avdøde sagt noe, så synes jeg nærmeste familie skal kunne bestemme. Det er jo da ofte de som ordner med begravelsen. Ikke alle vil ha syning engang. 

Anonymkode: 76007...a45

Med tanke på at det er mange grunner til at en ikke ønsker noen på ens egen livvake så er det noe de gjenlevende skal respektere 

For å være ærlig, og vet det ikke er særlig kristent av meg, så har jeg noen jeg ikke under noen omstendigheter vil ha på verken vaken eller i begravelsen min og jeg driter i om det gjør deres sorgprosess verre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser ikke helt vitsen med å ta hensyn til avdøde, men de etterlatte er det veldig viktig å ta hensyn til.

Anonymkode: 0223b...06e

Da kan vi være enige i å være uenige, for meg er det mer viktig å ta hensyn til de avdøde enn de etterlatte 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Ja på sykehuset, viktig å tenke på slikt tidlig

Tusen takk! Jeg skal undersøke det ❤️  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er død, kan etterlatne gjøre absolutt hva de ønsker: jeg har forlatt denne verden, og absolutt all betydning «jeg» har , er knyttet til hva som er viktig for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (10 timer siden):

Er jeg død,vet jeg jo ikke hvem som kommer å ser på meg. Hva spiller det for rolle egentlig? Så mye rart som rører seg i hodene på KG folk altså. Dette må vel være en av de merkeligste trådene her.

Det blir noe annet når det gjelder en selv eller noen av sine nærmeste som dør, og man ikke ønsker visse personer tilstede.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forhåpentligvis er ingen interessert i å se meg, og det er ikke noe jeg ville ønsket. Reserverer meg gjerne mot det hvis det er mulig. 

Anonymkode: b1a7e...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår og begriper ikke at folk kan si at det er samme hva som skjer med en etter man er død. Jeg kommer til å skrive alt det jeg ønsker og ting skal bli slik. Heldigvis har jeg tillit til at min pårørende følger mine ønsker. For å følge den avdøde sine ønsker er i mine øyne det viktigste. Det handler om en siste respekt. 

Anonymkode: 477bf...3fe

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste ønsker da ikke å se dauinger med mindre det er noen man har behov for å ta farvel med. 

Jeg hadde gitt beng. Når jeg er død får de gjøre som de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 11.52):

Ja det ble ballade innad i familien etter at dette søskenet tillot dette, og de er ikke noe særlig på talefot etter dette.

Søskenet som tillot dette, hadde fått beskjed flere ganger av andre i familien at disse fjerne familiemedlemmene ikke var ønsket der i det hele tatt, men han forstod ikke problemet.

Jeg får vondt inni meg når jeg tenker på hva som skjedde, og at min stakkars venn lå på utstilling for folk han ikke likte og ikke hadde kontakt med.

Ts

Enig. Det er uverdig. Mine tanter bl a ville aldri ha fått sett meg død sånn, rett og slett fordi de aldri spredte annet enn eder og galle og rett og slett drev med mobbing og baksnakking av meg. Da vet jeg at de kun hadde gått og sett for sin egen makabre underholdning…

Anonymkode: 99ea9...7f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...