Bygdetulling Skrevet 19. januar 2024 #1 Del Skrevet 19. januar 2024 Er det bare jeg, eller har Norge glemt hvordan vinter er. Melder Gislefoss Jr og co snø, stenges det skoler og folk som kan blir oppfordret til hjemmekontor. Det er fordi kollektivtransporten kneler med en gang det kommer snø. Tog har vert ganske sikkert transportmiddel opp gjennom tidene, nå er det kaos. Bussene i byene er ikke beregnet til bruk i snø. I byene har de fleste piggfritt, som gjør veibanen glattere enn om flere hadde kjørte med pigg. Kommunene, fylke, staten har kuttet i budsjettene til vintervedlikehold, pga det har vert generelt lite snø de siste årene. Glad jeg bor en plass det kommer snø hvert år og folk vet hvordan man forholder seg til den. Vi lærte å spa snø i gymtimene på skolen, kanskje skulle det vert pensum i vinterlandet Norge. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #2 Del Skrevet 19. januar 2024 Problemet er ikke at folk ikke kan måke snø, problemet er at en ikke har noe sted å slenge snøen. Forskjell på en by med mange innbyggere og flere veier enn en grisgrendt bygd hvor det er mer ubebygd enn bebygd områder og mindre antall veier enn det er i en bydel i byene. Anonymkode: 76075...ee7 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Del Skrevet 19. januar 2024 Jeg er litt ambivalent. På en side kan jeg forstå det. Spesielt i store byer, da kneler alt når det ikke er mulig å brøyte eller salte/sande skikkelig, den slags. Dette forstår jeg. Det jeg syns er mest rart er at vi blir så tatt på senga for tiden?? Og at vi legger opp til ting som ikke fungerer. Busser og kollektiv trafikk som ikke fungerer i kulde? Javel hvorfor har vi det i Norge da? Vi er ikke ukjent med vær og vinter. Hvorfor er tankegangen "ja men er ikke ALLTID så kaldt....så da kan vi kjøpe dritt utstyr som kneler så samfunnet står bom fast". Kanskje inftastrukturen burde vært litt mer rustet til slike ting. Vi koster avgårde på "forrige sesong var ikke så ille, så da blir det sikkert ikke så kaldt/flom/whatever" også kommer uværet som julekveld på kjerringa. Så flaut at Norge ikke evner å ha infrastruktur som fungerer i ...vær vi kan forvente her. Anonymkode: 2dca4...e98 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er litt ambivalent. På en side kan jeg forstå det. Spesielt i store byer, da kneler alt når det ikke er mulig å brøyte eller salte/sande skikkelig, den slags. Dette forstår jeg. Det jeg syns er mest rart er at vi blir så tatt på senga for tiden?? Og at vi legger opp til ting som ikke fungerer. Busser og kollektiv trafikk som ikke fungerer i kulde? Javel hvorfor har vi det i Norge da? Vi er ikke ukjent med vær og vinter. Hvorfor er tankegangen "ja men er ikke ALLTID så kaldt....så da kan vi kjøpe dritt utstyr som kneler så samfunnet står bom fast". Kanskje inftastrukturen burde vært litt mer rustet til slike ting. Vi koster avgårde på "forrige sesong var ikke så ille, så da blir det sikkert ikke så kaldt/flom/whatever" også kommer uværet som julekveld på kjerringa. Så flaut at Norge ikke evner å ha infrastruktur som fungerer i ...vær vi kan forvente her. Anonymkode: 2dca4...e98 Alt skal ut på anbud og pris veier tungt. I tillegg til at en skal tilfredsstille det grønne skiftet. Da glemmer en at det på vinterstid kan være krevende forhold. Anonymkode: 339fd...801 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #5 Del Skrevet 19. januar 2024 Som skrevet i en tråd i «skråblikk og generaliseringer» vedr nordlendingene som ler av «søringan» som jeg så meg nødt til å kopiere over: Er det motorveiene, trikkene, togene eller leddbussene - eller de 150 000 bilene på veiene i tettbygde områder til enhver tid - nordlendingene håndterer bedre enn Oslo? Forskjellen er at i Nord-Norge bort det ikke en million mennesker på et område knapt større enn en enkeltkommune. Nordlendingene skjønner ikke at f.eks Drammen har like mange innbyggere som Finnmark. At det finnes kommuner i Nord-Norge med færre innbyggere enn borettslag på Ammerud. At det bor flere mennesker i Heggedal (ei lita grend i Asker, 5697, i 2021) enn i Kirkenes, (3404, 1. Jan 2023). Legg til at i Nord-Norge er dette så dagligdags at brøyteberedskapen MÅ være helt toppa for at samfunnet der oppe ikke skal stoppe opp ukentlig hver vinter. Her nede koster det altfor mye å ha samme beredskap for én random dag innimellom. Legg merke til det siste om brøyteberedskap! Anonymkode: bb13d...73e 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bygdetulling Skrevet 19. januar 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 19. januar 2024 Jeg er ikke nordlending men bor i nærheten av det skisenteret i Europa det faller ned mest snø i løpet av ett år. (11 meter) Det er en fjellbygd i sør-norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #7 Del Skrevet 19. januar 2024 Dagens nye norge er fylt med svake kjerringer som ikke er i stand til noe som helst. Derfor ser man hvordan samfunnsutviklingen generelt går. Generasjonene blir bare mer og mer hjelpesløse. Årsakene til dette er flere og selvsagt lite populære å diskutere på et forum som dette... Anonymkode: cae0d...816 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #8 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg er litt ambivalent. På en side kan jeg forstå det. Spesielt i store byer, da kneler alt når det ikke er mulig å brøyte eller salte/sande skikkelig, den slags. Dette forstår jeg. Det jeg syns er mest rart er at vi blir så tatt på senga for tiden?? Og at vi legger opp til ting som ikke fungerer. Busser og kollektiv trafikk som ikke fungerer i kulde? Javel hvorfor har vi det i Norge da? Vi er ikke ukjent med vær og vinter. Hvorfor er tankegangen "ja men er ikke ALLTID så kaldt....så da kan vi kjøpe dritt utstyr som kneler så samfunnet står bom fast". Kanskje inftastrukturen burde vært litt mer rustet til slike ting. Vi koster avgårde på "forrige sesong var ikke så ille, så da blir det sikkert ikke så kaldt/flom/whatever" også kommer uværet som julekveld på kjerringa. Så flaut at Norge ikke evner å ha infrastruktur som fungerer i ...vær vi kan forvente her. Anonymkode: 2dca4...e98 Artig skrevet....Du mener sikkert at OSLO ikke fungerer?....Heldigvis så representerer Oslo en minoritet av befolkningen i Norge.Det bor ...om man tar hardt i ...1 million "Nordmenn" i Oslo...Det betyr at det bor 4 millioner alle andre steder enn i Oslo...Altså er resten av landet ganske greit forberedt på dette såkalte "snøkaoset"..Lol....Jeg ler av folk som bor på 32 kvadratmeter i den såkalte hovedstaden vår, og som piper og klager når det offentlige (les: buss/trikk ikke dukker opp)....Snakk om å være håpløst prisgitt andre 😝 Anonymkode: 5834c...b31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bygdetulling Skrevet 19. januar 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Problemet er ikke at folk ikke kan måke snø, problemet er at en ikke har noe sted å slenge snøen. Forskjell på en by med mange innbyggere og flere veier enn en grisgrendt bygd hvor det er mer ubebygd enn bebygd områder og mindre antall veier enn det er i en bydel i byene. Anonymkode: 76075...ee7 Kommunene kan takke seg selv også, hadde det vert vilje kunne de satt av flere områder til grøntarealer (snøarealer om vinteren), i stedet blir det bygget tettere og tettere fordi det er mest økonomisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #10 Del Skrevet 19. januar 2024 Flere nordmenn bør lese om vår egen historie og om hvordan de overlevde vinteren her før. Da ville mange ha blitt flaue over seg selv. Anonymkode: a3ddd...fe1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #11 Del Skrevet 20. januar 2024 Jeg ser heller på det sånn at i ekstraordinære forhold hvor vi har mulighet til å ha hjemmekontor og fjernundervisning så er det lurt å bruke dette og ikke på død og liv bevege seg ute og risikere at bilen eller bussen står fast. Den muligheten hadde de ikke før. Produktiviteten opprettholdes med å bruke disse nye mulighetene. Det vi opplever nå er faktisk uvanlig. https://www.aftenposten.no/oslo/i/76enPW/oslo-naermer-seg-historiske-snoerekorder-til-helgen-kommer-det-mer Anonymkode: 42ffa...91f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 20. januar 2024 #12 Del Skrevet 20. januar 2024 Mye handler nok om at det rett og slett er mer krevende å holde i gang infrastrukturen å tett bebyggelse og større byer enn mindre plasser, og kapasiteten til å skulle rydde heler byen i løpet av noen få timer ville rett og slett blitt for dyrt resten av året. Så hjelper det nok ikke når en dimensjonerer/kravstiller innkjøp uten å vektlegge driftssikkerhet tilstrekkelig, men "bygdeoppfatningen" om at "de andre" er så teite som ikke takler snø avslører nok først og fremst begrensninger hos innehaveren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #13 Del Skrevet 20. januar 2024 Bygdetulling skrev (9 timer siden): Er det bare jeg, eller har Norge glemt hvordan vinter er. Jeg har ikke glemt hvordan vinter er, det er bare det at jeg i løpet av mine 30 år på dette stedet ikke har opplevd en slik vinter før. Jeg kan ikke glemme noe jeg aldri har visst. Det er ingen steder i Norge som til enhver tid har full beredskap for uvanlig vær, eller ekstremvær. Beredskapen er dimensjonert ut i fra en "normal". (Hva som regnes som vanlig, uvanlig, eller ekstremt vær, varierer ut i fra hvor i Norge været kommer) Noen steder er det ikke ekstremt med -30 grader, andre steder er dette veldig uvanlig, eller ekstremt. Noen steder er det ikke ekstremt med 100 cm snø på 24 timer, andre steder er dette uvanlig, eller ekstremt. Noen steder er det ikke ekstremt med 30 mm regn først i januar, andre steder er dette uvanlig, eller ekstremt. Spoiler Vår lille eiendom huser nå blant annet godt over 200 m3 hardpakket måket snøfjell (dette i tillegg til det som er umåket). Dette er både uvanlig og ekstremt for vårt sted, og har ikke skjedd før i løpet av den tiden vi har bodd her. Vi har også opplevd -20 grader eller mer her flere ganger, men det har vært enkeltdager, ikke flere lengre perioder med så lave temperaturer. Men dette er bare oss privat, vi klarer oss godt. Vi har både mat, varme, og et sted å legge snøen. Men ser vi på kommunen som helhet er det verre. Skoler, barnehager, sykehjem, nyere boliger i kommunen vår har for eksempel ikke varmeanlegg som er dimensjonerte for slike langvarige kuldeperioder som vi har opplevd i år, nettopp fordi det er unormalt. Brøyteberedskapen er tilpasset normalår, ikke ekstremår. De vanlige snødeponiene er fulle, og kommunen har måttet finne nye steder å lagre snøen. Siden disse ligger lengre unna bysentrum tar snøryddingen lengre tid enn vanlig, og de har ennå ikke fått ryddet ordentlig etter hverken snøfallet nyttårshelga, eller siste snøfall. Brøytekantene utenfor bysentrum er opp i mot 2 meter høye, og heller ikke her har de fått ryddet ordentlig slik at sluk og avrenningsmuligheter er åpne. Dette gjør at når vi nå får "normalvær" (mildvær og regn) på toppen av det uvanlige været som har vært den siste måneden, er det ingen steder for vannet å renne unna, og vi får en ny "ekstrem". Underkjølt regn og holke er normalt for oss på denne tiden, men ikke i den grad som det er varslet nå. Det er derfor det er utstedt orange farevarsel. På grunn av de tidligere unormale omstendighetene (kulde og ekstremt med snø) ser det ut til at veiene blir tilnærmet ufremkommelige for trafikantene (både gående, syklende, og kjørende) nå når vi får "normalvær". (PS: jeg har bodd andre steder i landet der både streng kulde og mye snø har vært normalt, men da har alt vært forberedt og tilrettelagt for nettopp dette) (PPS: Jeg bor ikke i Oslo eller i et annet bysentrum) Anonymkode: 1f51e...9be 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 20. januar 2024 #14 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dagens nye norge er fylt med svake kjerringer som ikke er i stand til noe som helst. Derfor ser man hvordan samfunnsutviklingen generelt går. Generasjonene blir bare mer og mer hjelpesløse. Årsakene til dette er flere og selvsagt lite populære å diskutere på et forum som dette... Anonymkode: cae0d...816 Du får bli statsminister da, tøffe tøffe AB. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 20. januar 2024 #15 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Flere nordmenn bør lese om vår egen historie og om hvordan de overlevde vinteren her før. Da ville mange ha blitt flaue over seg selv. Anonymkode: a3ddd...fe1 Vi er 5.5M i Norge i dag. I 1975 var vi 4M, og i 1942 3M. I tillegg var samfunnet lagt opp til at man ikke var nødt til å reise langt hele tiden. Bruk hodet. Tidligere generasjoner hadde blitt flaue om de visste hvor uvitende du var, med all tilgang på informasjon som du har. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #16 Del Skrevet 20. januar 2024 Folk skriker jo så om klimaendringer at vi nesten har solgt spadene våre. Dessuten er det mange innbyggere som ikke er vant til snø. Og mange elkjøretøy som lager nyere utfordringer Anonymkode: 80e12...f4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #17 Del Skrevet 20. januar 2024 Vi greide jo dette fint i 2012 Anonymkode: 57641...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #18 Del Skrevet 21. januar 2024 Bygdetulling skrev (På 19.1.2024 den 23.46): Jeg er ikke nordlending men bor i nærheten av det skisenteret i Europa det faller ned mest snø i løpet av ett år. (11 meter) Det er en fjellbygd i sør-norge. Sikkert høye master på skiheisene der da. Anonymkode: 1e167...bc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amy Skrevet 21. januar 2024 #19 Del Skrevet 21. januar 2024 Det er nok en grunn til de gjør sånn som de gjør. Nå kjører også flere biler på veiene enn de gjorde før. Også skal det regne mye oppå snø og da blir det bare is på veiene. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 22. januar 2024 #20 Del Skrevet 22. januar 2024 Bygdetulling skrev (På 19.1.2024 den 23.46): Jeg er ikke nordlending men bor i nærheten av det skisenteret i Europa det faller ned mest snø i løpet av ett år. (11 meter) Det er en fjellbygd i sør-norge. Og poenget ditt var....? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå