Gå til innhold

Ungdom og økonomi

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg var 14 år. Fikk 800 kr måneden som skulle gå til klær, kino, spise ute, godteri, kontantkort osv. 
fikk to shopperunder i året der jeg fikk hjelp til å betale for vintersko, vinterjakke, litt undertøy, et par bukser og gensere. Resten måtte jeg kjøpe selv! 

synes det fungerte veldig bra selv, var set tomt så var det tomt, fikk ikke mer. 

Anonymkode: 2586f...336

Hvor lenge er det siden? 😊 Ts

Anonymkode: 35649...ab7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har et gutt på 15 år. Får månedspenger mot at han gjør husarbeid og div. og det har gått fint, men ønsker å lære han litt mer hva ting egentlig koster. Ser at det er fort gjort å bruke opp pengene på spill og lunsj på skolen 😅 Når er det vanlig å la de betale for buss, mobil og klær feks? Selvfølgelig av våre penger, men at han feks får et månedsbeløp hvor han må bruke på faste utgifter i tillegg til det han gjør nå. Han er en veldig fornuftig type, men hadde hatt godt av å lære seg litt mer om penger. Hva har dere gjort med deres ungdommer? 

Anonymkode: 35649...ab7

Hvor mye får han? Min 15 åring får 600 kr måneden til lommepenger. Han bruker kanskje 100-200 kr av de. Men da betaler vi mobil og klær osv 

Anonymkode: a6f82...f3e

• Liker 1
Skrevet

hva man gidde å lese før du åpner kjeften?

Anonymkode: c6845...bf4

Hva med å lære seg folkeskikk???? Har lest alt 

Anonymkode: ced7f...772

• Liker 1
Skrevet

Du må lese det som står en gang til.

Anonymkode: 269f6...994

Jeg har lest;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil si barn kan og bør betale for egne ting (som buss etc) fra de har behov for det. Altså når de utrykker behov for å bestemme om de skal ta buss eller sykle til skole, om de vil ha en dyrere genser heller enn den billige du synes er ok. 

Men først må dere som familie inkludere barnet i familiens budsjett, dele tanker om økonomi, gå gjennom ukesinnkjøp, lønnsnivå etc. Et barn lærer ikke økonomistyring verken av seg selv eller på skolen.

Din ungdom på 15 har allerede vært gammel nok - gitt riktig opplæring - i mellom 2-6 år. Et barn på 15 er også gammelt nok til at dere intensiverer opplæringen (jeg vil si hen er gammel nok til å få disponere hele kostnaden knyttet til «seg selv», fotball, turn etc inkludert. Om et barn i møte med hva fotball (eller turn, eller korps) koster i måneden heller vil bruke pengene på noe som for barnet er av høyere verdi? Tommel opp.)

Dere bør også legge en plan for å starte opplæring i investering. Midlene fra konfirmasjon er et fint sted å begynne med innføring i fondsparing for dummies. Og nå er alltid et bedre tidspunkt enn senere (og i går alltid bedre enn i dag). 15 er mer enn gammelt nok til at du begynner innføre han i din spareportefølge.

Anonymkode: b206a...6af

Selvsagt skal ikke barnet måtte betale for buss, det bør foreldre betsle  eller selvsag ikke måtte betale for aktiviteter

• Liker 1
Skrevet

Det vår sønn får i lommepenger, er akkurat det «lommepenger». Han kan bruke det til hva han vil, om det er lunsj på skolen, spill, kino med gutta eller hva som helst. Men han pleier å spørre om han kan f.eks bruke penger til spill.

Men han bruker ikke opp alt som han får i måneden, han er flink til å spare. 

Han vet forsåvidt hva ting koster, han liker å legge inn bestillingene på oda når vi skal bestille hjemlevering.

Abonnement, månedskort, klær osv er det vi som betaler.

Anonymkode: 616e7...122

👏

Skrevet

Min eldste fikk bidrag/barnetrygd når han var 15 år. Av det skulle han dekke sine utgifter som klær, hygieneartikler, mobil og busskort og alt han ellers trengte.  Det ble en bratt og nyttig læringskurve. Han lærte fort at han måtte sette av noen kroner i måneden til uforutsette utgifter. 

Anonymkode: c18e2...de9

• Liker 2
Skrevet

Akkurat dette begynte vi allerede med da barna var barnehagebarn. 

Viste hvor mye som kom inn, og hvor mye gikk ut. Barna fikk lommepenger til det de hadde lyst på og må spare eller jobbe ekstra i heimen ved å ta over mamma eller pappas oppgaver denne uken for å oppnå sparemålet raskere. 

Nå er barna blitt skolebarn og er forsiktig med forbruk enn sine medelever da de vet hvor mye ting koster. Nå driver de og interesserer seg for fond og aksjer som de kan putte lommepengene sine på.

Viktig å lære barn om økonomi så tidlig som mulig. Involvere de i familieøkonomien så er det ingen diskusjoner eller krangling på butikken om å få den leken eller godteriet. Barna regner selv hvor mange uker det vil ta å få råd enn å spørre oss eller slår seg vrang på butikken.

Anonymkode: 77460...a57

• Liker 2
Skrevet

Våre har fått ansvar for egen økonomi fra de sluttet på barneskolen, men med beløpsbrgrensninger frem til 16 år.

De må bruke «lønnen» sin til å betale alt av leker, hobbyting, kino, godteri, sjokoladepålegg, sjampo, deo, sminke, bind, buss, gaver til andre osv. De får et fast beløp hver måned i «lønn», men de må betale «skatt» hvis de skal spise av felles lørdagsgodis, og de må betale «husleie» hvis de vil kjøpe seg ut av husarbeid. Frem til de fyller 16 må de skrive et budsjett son vi foreldre skal godkjenne.

Vi betaler briller, fysio o.l. utenom månedslønnen. Men linser betaler de selv, men da økes månedslønnen tilsvarende.

De to eldste har flyttet hjemmefra og hver gang de er hjemme så klager de over venners manglende økonomistyring, og takker oss for at de fikk lære å styre sin egen økonomi tidlig. 

Anonymkode: 83ab3...0d3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

10 og 7 åringen har sitt eget bankkort. Der får de halve ukelønnen som de kan bruke som de vil, men er det dyre ting de ønsker seg utenom bursdag må de faktisk bidra i hjemmet.

Vi betaler så klart alt annet som foreldre skal. Men her får ikke bare 10 åringen penger ut av det blå hvis hun spør. 

Syns 15 år er forseint egentlig. Bedre å starte så tidlig som mulig. Barn burde lære seg verdien av penger. 

Unge voksne sin kredittkortet gjeld øker hvert år. Så noe er feil i oppdragelsen 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: b38a9...089

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

10 og 7 åringen har sitt eget bankkort. Der får de halve ukelønnen som de kan bruke som de vil, men er det dyre ting de ønsker seg utenom bursdag må de faktisk bidra i hjemmet.

Vi betaler så klart alt annet som foreldre skal. Men her får ikke bare 10 åringen penger ut av det blå hvis hun spør. 

Syns 15 år er forseint egentlig. Bedre å starte så tidlig som mulig. Barn burde lære seg verdien av penger. 

Unge voksne sin kredittkortet gjeld øker hvert år. Så noe er feil i oppdragelsen 🤷🏽‍♀️

Hvorfor skal en 7åring ha ukepenger? 

Anonymkode: 99091...869

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke? 
Vi startet selv med ukepenger da eldste var 4 år. 

Jeg ser ikke noe annet enn fordeler å involvere barna tidlig i familieøkonomien. 

Anonymkode: 77460...a57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi hun gjorde ting uten å få betalt, så at hun faktisk får en liten sum syns jeg ee helt greit. 

Hvorfor skal hun ikke få? Hva er argumentet for det. 

Her lærer barna å hjelpe til før de får ukepenger. At barn har ukentlige oppgaver som de får ukepenger for viser at de kan ha et ansvar, lære seg å spare og hva slags verdi penger har. 

Noe jeg og mange syns er lurt. 

Du veit at mange unge voksne sliter med gjeld fordi de ikke eier økonomisk sans? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...