Gå til innhold

Du som har personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan opplevde du det når du fikk diagnosen? 

Kjente du deg igjen? Var det en lettelse? Følte du deg stemplet? Eller noe annet?

Anonymkode: 9d328...9ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg var det en sorg, på en måte. Kanskje litt en lettelse også, men mest sårt. 

Jeg kjente meg igjen i alle kriteriene og var ikke i tvil om at det stemte, men det er noe med å få vite at man har noe "kronisk". Hadde det vært noe som var "enkelt" å behandle og bli kvitt ville det føltes enklere. 

Men lever fint med det i dag. Ja, har mine utfordringer, men det å vite hvorfor jeg fungerer som jeg fungerer hjelper i hverdagen. 

Anonymkode: d24f9...57f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

For meg var det en lettelse. Første jeg gjorde da jeg kom hjem var å google, og da jeg leste beskrivelsen på Wikipedia kunne jeg kjenne meg igjen. Det føltes veldig godt å passe inn.

Anonymkode: 61cfe...0b5

Skrevet

Tusen takk for svar! Psykologen min driver å hentyder til det nå. Og jeg blir så fryktelig opprørt og føler meg så misforstått. Kjenner meg ikke igjen i det, og tror ikke det stemmer.

Og så lurer jeg litt på hva som var vanlig. Type om brikker falt på plass, eller stor motstand. 

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg var egentlig så dårlig at jeg klarte ikke tenke så mye over det. Men har møtt stigma oppigjennom ja. 

Nå er diagnosene tatt vekk, men jeg har fortsatt trekk fra unnvikende, avhengig, tvangspreget og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

Det jeg i dag er mest forstyrret av er bipolar lidelse. Man kan bli bedre fra PF. Og jeg hadde alvorlig graf av EUPF. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 1
Skrevet

Det var ingen som trodde meg da jeg sa jeg måtte ha BPD, inkludert psykologen. Dvs, min aller nærmeste venninne fikk med seg et og annet. Men det meste skjedde innvendig. Jeg ble enormt lettet da jeg fikk diagnose på kompleks dissosiativ lidelse. Da ga det mening hvor mye jeg strevde med. Men en enorm sorg, for da måtte jeg lære å leve med alvorlig psykisk sykdom og slutte å dagdrømme om at jeg engang skulle bli 100% fungerende.

Anonymkode: 24adf...c78

• Hjerte 4
Skrevet

De som er "farlige" er de med personlighetsforstyrrelse som ikke får/eller ikke forstår at de er syke og trenger behandling og som ødelegger for andre med liknende diagnoser som opplever stigmatisering.

Anonymkode: e9748...b07

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Lettelse, for da forsto jeg mer om hvorfor jeg er som jeg er. Og jeg vet hva jeg det er jeg jobber imot. For jeg har sider av meg som jeg konstant kjemper imot. Jeg er ikke utagerende og "klassisk borderline". Så tenkte ikke tanken på den diagnosen en gang. Men jeg kjenner meg igjen i den 100%. 

Å få diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse var en nedtur, for det føles som en dødsdom. Det er noe jeg er stuck med livet ut, det kan ikke kureres, forhindres eller medisineres. 

Tidlig i behandling så ble asperger slengt ut, og da ble jeg direkte forbannet. For det er så langt ifra meg som du får det. Følte jeg ikke ble sett i det hele tatt. Psykologen tar det opp støtt og stadig og påpeker hvor feil hun tok for 6 år siden. Å få den diagnosen som oppegående er et spark nedover, nedverdigende og provoserende. 

Anonymkode: d2077...0ce

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg var godt kjent med at der var mistanke om personlighetsforstyrrelse,  i flere år, før der jeg ble utredet så jeg var ikke så overrasket. Bedre med en korrekt diagnose, enn at at der bare står "antatt å ha personlighetsforrstyrrelse,", der du blir møtt som en psykopat, sånn for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: f1d32...1ec

• Hjerte 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Lettelse, for da forsto jeg mer om hvorfor jeg er som jeg er. Og jeg vet hva jeg det er jeg jobber imot. For jeg har sider av meg som jeg konstant kjemper imot. Jeg er ikke utagerende og "klassisk borderline". Så tenkte ikke tanken på den diagnosen en gang. Men jeg kjenner meg igjen i den 100%. 

Å få diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse var en nedtur, for det føles som en dødsdom. Det er noe jeg er stuck med livet ut, det kan ikke kureres, forhindres eller medisineres. 

Tidlig i behandling så ble asperger slengt ut, og da ble jeg direkte forbannet. For det er så langt ifra meg som du får det. Følte jeg ikke ble sett i det hele tatt. Psykologen tar det opp støtt og stadig og påpeker hvor feil hun tok for 6 år siden. Å få den diagnosen som oppegående er et spark nedover, nedverdigende og provoserende. 

Mennesker med asperger er da oppegående, og ofte over snittet intelligente. 

Anonymkode: 3e3c4...517

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Tusen takk for at dere deler alle sammen. Jeg har en annen diagnose, som jeg følte lettelsen/bitene falt på plass følelsen.

Og jeg tror ikke motstanden jeg kjenner kommer av stigma eller lignende. Men at jeg ikke kjenner meg igjen verken i samtale eller når jeg leser om det, noe mine nærmeste heller ikke gjør.

Selv om jeg skulle ønske de kunne kalt det ett navn som ikke inkluderte «personlighet», siden det er så personlig.  

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sosialt, ordet sosialt forsvant

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg visste allerede at jeg hadde personlighetsforstyrrelsen da jeg endelig fikk den på papir. Vet ikke om det var noe vits da.

Anonymkode: 6ee97...fc6

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke sosialt, ordet sosialt forsvant

Det er en hel del myter rundt dette med at alle med asperger ikke fungerer sosialt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går du på medisiner? Jeg har også tilbakevendende depressiv lidelse + PTSD.

Går på Lamictal 300 mg, Seroquel 25 mg og Seroquel Depot 50 mg. Siste nevnte har jeg hatt veldig god effekt av. Først sto jeg på Lamictal og vanlig Seroquel i nesten 2 år uten at depresjonene slapp, men etter at jeg begynte på Depot - har jeg ikke hatt depressive symptomer.

Anonymkode: 64086...290

• Hjerte 1
Skrevet

Følte ingenting, men det er en del av sykdommen.

Anonymkode: 930cf...383

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er en hel del myter rundt dette med at alle med asperger ikke fungerer sosialt. 

Og at de er over snittet intelligente

Anonymkode: 0a22e...5aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At de er over snittet intelligente er feil: https://www.ung.no/oss/3Gf5AqUNAqq0sziKWMR3xl

Anonymkode: 0a22e...5aa

• Liker 2
Skrevet

En personlighetsforstyrrelse er jo bare en del av personligheten din,ALLE har en personlighet😉 Man kan også i høy grad bli kvitt diagnosen med rett terapi😀 I motsetning til bipolar osv,blir ikke kvitt de lidelsene. 

Hilsen ei med en engstelig og redd personlighetsforstyrrelse. Så enkelt er det...jeg er redd mennesker ,sliter med tillit. 

Anonymkode: ea9a6...442

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Går du på medisiner? Jeg har også tilbakevendende depressiv lidelse + PTSD.

Går på Lamictal 300 mg, Seroquel 25 mg og Seroquel Depot 50 mg. Siste nevnte har jeg hatt veldig god effekt av. Først sto jeg på Lamictal og vanlig Seroquel i nesten 2 år uten at depresjonene slapp, men etter at jeg begynte på Depot - har jeg ikke hatt depressive symptomer.

Anonymkode: 64086...290

Ble du tykk av seroquel? Det er anti psykotisk meds. Jeg tar den for å sove noen ganger i måneden,men hørt de som går daglig på seroqvel blir tykke.

50mg er lite da. Jeg tar 100mg for søvn

Er nok de som tar 300-700 mg som legger på seg🤷

Anonymkode: ea9a6...442

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...