Gå til innhold

Folk som tidligere var i mot lavkarbo….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

…er nå blitt skikkelig lavkarbo tilhengere. 
 

Jeg må egentlig flire litt av det, men jeg begynte å endre kostholdet for over 10 år siden og snakket da varmt om lavkarbo og ketogent kosthold. Enkelte var så mye i mot det og jeg ble nesten skjelt ut at jeg hadde kuttet ut sukker og spiste striks lavkarbo. Jeg gikk ned i vekt og følte meg ganske bra.

Dem som var veldig i mot dette, så gjaldt det å øke karbohydratene før trening. Jeg snakket overhodet ikke ned dette og sa bare at kostholdet passet meg veldig. Siden da har jeg holdt dette for meg selv

Årene har gått og vi har blitt 10-12 år eldre og livstilsykdommer har kommet snikende. Og nå er dem som var mest i mot ketogent kosthold begynt å følge dette slavisk.  
 

Jeg har litt lyst til å kommentere hvilken kommentarer jeg fikk for over 10 år siden, men jeg jatter med og er egentlig litt glad for det og at dem har fått øynene opp for dette kostholdet.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med innlegget. Trengte å bare få det litt ut at jeg hadde rett for leeeenge siden.

Flere som har opplevd av å nesten blitt skjelt ut da dere gikk på ketogent /lavkarbo kosthold? Og at dem etterhvert har endret mening? 

Anonymkode: d90be...d84

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med innlegget.

 

Anonymkode: d90be...d84

Fremheve deg selv og ditt intelligens?

Anonymkode: ce13c...c53

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yeah. Har opplevd mange av de der. Jeg har snakket med flere av dem om hvordan de behandlet meg før, men det benekter de. De har alltid visst at det ikke er lurt å spise mye korn og karbohydrater... Jaha, ja...

Anonymkode: 73ac6...b60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt motsatt opplevelse egentlig. Kjenner flere som levde på lavkarbo og proppet i seg bacon, ost, fløte, majones og seterrømme. Nå (10+ år senere), har de fått hjerteproblemer, høyt kolesterol osv og sier de angrer fælt på hvordan de levde i årevis. 

Anonymkode: e899b...941

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at dette kostholdet fungerer for mange, men det gjør det altså ikke for meg. Kjører forholdsvis lavt på karbohydrater , 20% maks, men jeg har prøvd flere runder med <5% og kroppen fungerer rett og slett ikke særlig bra.

Tror det er litt individuelt hva som funker for hvem.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på ketogent kosthold for 17 år siden, gjorde det i samarbeid med lege, og jeg ble skikkelig dårlig. Holdt ut i 8 uker, da jeg håpet det ville bli bedre. Gikk ned første uken, etter det gikk jeg opp 400 g, hver eneste uke. Og jeg var i ketose hele tide, og spiste ikke mye. 

Og jeg vet at jeg er ikke den eneste, som har blitt syk av det kostholdet. Vi har alle forskjellige kropper, og det samme funker ikke for alle. 

Anonymkode: 65364...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motstander før-motstander nå

Men bryr meg svært lite om hva andre dytter i seg og ikke så lenge de ikke prøver å tvinge det ned over meg. For jeg har ikke noe behov for et slikt kosthold så det kan du få beholde for deg selv ts, jeg skal ikke ta det fra deg så det trenger du ikke tenke på.

Anonymkode: 31142...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns lavkarbo er og alltid har vært idiotisk. Det er enkelt nok å få høyt kolesterol og tette årer liksom, så å ta snarveien blir litt voldsomt..

Anonymkode: 2050c...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv

Haha, ikke jeg! Frukt og grønnsaker og karbohydrater i massevis her, har det kjempefint med det. Tenk litt på hva man egentlig kaller "karbohydrater", er det så mye karbohydrater i det egentlig? Fete kaker med tilsetningsstoffer, sjokolade med masse fett og tilsetningsstoffer og pizza med lassevis med ost, og kjøtt? Det er jo ingen som spiser karbohydrater alene, de spiser dem med masse fett. Så hvordan ble karbohydrater syndebukken? Gå og se på siden til Mastering Diabetes, de har kun høykarbo-oppskrifter med lite fett, og folk blir friske fra diabetes 2 med det. Hvordan kan det gå an? Kan det være at det ikke er karbohydratene som er syndebukken likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger kostholdet til Mari Krogshus. Ikke helt lavkarbo, men mye er likt. 
Heldigvis er det lite rømme/fløte, bacon er vel helt fraværende. 
Mye kylling, fisk, kjøtt, egg (litt for mye - så spiser bare litt mindre av det), grønnsaker, bær, honning/lønnesirup, gresk yoghurt, rundstykker og frokostkaker (glutenfrie) og lomper. 
Dette er et kosthold som fungerer godt for meg.

Mye bedre enn kostholdet som myndighetene råder oss til, med mye brød, poteter og melk som er oppskrifta på overvekt. Og vi vet at overvekt høyner risikoen for livsstilsykdommer

Anonymkode: 87490...cee

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (3 minutter siden):

Haha, ikke jeg! Frukt og grønnsaker og karbohydrater i massevis her, har det kjempefint med det. Tenk litt på hva man egentlig kaller "karbohydrater", er det så mye karbohydrater i det egentlig? Fete kaker med tilsetningsstoffer, sjokolade med masse fett og tilsetningsstoffer og pizza med lassevis med ost, og kjøtt? Det er jo ingen som spiser karbohydrater alene, de spiser dem med masse fett. Så hvordan ble karbohydrater syndebukken? Gå og se på siden til Mastering Diabetes, de har kun høykarbo-oppskrifter med lite fett, og folk blir friske fra diabetes 2 med det. Hvordan kan det gå an? Kan det være at det ikke er karbohydratene som er syndebukken likevel?

Jeg tror ikke at folk blir friske av diabetes 2 med høykarbo og lite fett

Anonymkode: 87490...cee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke at folk blir friske av diabetes 2 med høykarbo og lite fett

Anonymkode: 87490...cee

Du kan jo se på "case studies" på den siden jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt noen slike, ja. Ene var rasende på meg, skjelte meg ut og skulle melde bekymringsmelding til legen min, jeg måtte innrømme at jeg hadde alvorlig spiseforstyrrelse og begynne å ta ansvar for egen helse - fikk jeg høre. Det var nesten dumt at hun aldri ringte fastlegen min, for han ville bekreftet at han støttet det kostholdet jeg holdt meg til. Ikke bare det, legen var tydelig på at hvis jeg ikke hadde lagt om kostholdet da jeg gjorde, så hadde jeg kanskje ikke vært her i dag (jeg hadde blitt veldig syk med noe som da ble sagt at man ikke kunne bli frisk av - jeg la om kostholdet fra "sunt" til optimalt for min kropp, og ble frisk).

Årsaken til sinnet fra denne personen var at jeg hadde spist nøtter og mandler og mørk sjokolade på kveldene, og iflg. henne kunne man ikke gå ned i vekt ved å gjøre noe slikt. Jeg forklarte både at jeg ikke forsøkte å slanke meg, og hvorfor jeg gikk ned i vekt ved omlegging av kostholdet. Men hun var i harnisk over at jeg ikke innrømmet min påståtte spiseforstyrrelse. Hun var nemlig på sitt Grete Roede-kurs nr. xx og hun spiste sine "kosepoeng" på kvelden - som på den tiden var riskaker med ost-og kryddersmak og druer, mye druer - hver eneste kveld. Gjennom dagen spiste hun brød og knekkebrød, nesten ikke noe som helst fett, lite proteiner og bare noe grønnsaker. Fulgte kursopplegget slavisk, og gikk aldri ned i vekt, fikk bare større og større problemer med vekten og energien.

Spol frem noen år, og hun har lagt om til lavkarbokosthold, gikk raskt ned i vekt, og har holdt vekten siden på grovkarbo/lavkarbo. Men hun har visst alltid vært positivt til lavkarbo, sier hun til de som orker å lytte på henne...

Jeg spiser lavkarbokosthold, ikke med tanke på vekt, men pga. helse. Jeg lever ikke ketogent, selv om jeg i perioder sikkert bikker litt over dit, men det er mer tilfeldig, ikke planlagt. Mange tror lavkarbo er bare mye fett og proteiner, men jeg spiser mye grønnsaker, normale mengder protein, og jeg passer i å få i meg nok av riktige oljer. Jeg er på ingen måte fanatisk, har aldri spist så mye god mat som etter at jeg la om kostholdet for ca 20 år siden.

Anonymkode: e20ab...e7a

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vintersolverv skrev (33 minutter siden):

Haha, ikke jeg! Frukt og grønnsaker og karbohydrater i massevis her, har det kjempefint med det. Tenk litt på hva man egentlig kaller "karbohydrater", er det så mye karbohydrater i det egentlig? Fete kaker med tilsetningsstoffer, sjokolade med masse fett og tilsetningsstoffer og pizza med lassevis med ost, og kjøtt? Det er jo ingen som spiser karbohydrater alene, de spiser dem med masse fett. Så hvordan ble karbohydrater syndebukken? Gå og se på siden til Mastering Diabetes, de har kun høykarbo-oppskrifter med lite fett, og folk blir friske fra diabetes 2 med det. Hvordan kan det gå an? Kan det være at det ikke er karbohydratene som er syndebukken likevel? 

På den siden bruker de quinoa, litt kalde poteter (resistent stivelse), kokosyoghurt, grønnsaker som søtpotet, spinat (obs i forhold til mye oksalater), løk, tomater, bønner, grønnsakskraft, salat, grapefrukt, bananer og bær. 
Kostholdet er vegetarisk, eller mer vegansk?

Det er bra at det er fravær av prosessert mat, men jeg tror vi skal ha mer proteiner enn dette. 
Kikka litt på det vitenskaplige grunnlaget og ble heller ikke imponert over det
 

 

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har litt motsatt opplevelse egentlig. Kjenner flere som levde på lavkarbo og proppet i seg bacon, ost, fløte, majones og seterrømme. Nå (10+ år senere), har de fått hjerteproblemer, høyt kolesterol osv og sier de angrer fælt på hvordan de levde i årevis. 

Anonymkode: e899b...941

Dårlig forsøk på trolling. 😂 

Anonymkode: 73ac6...b60

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på smartkarbo :) 

De jeg kjenner, som har slanket seg mye på lavkarbo, har alle lagt på seg igjen. Det blir for strengt på lang sikt.

Anonymkode: 01c3f...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest vintersolverv
Inkognitoher skrev (21 timer siden):

På den siden bruker de quinoa, litt kalde poteter (resistent stivelse), kokosyoghurt, grønnsaker som søtpotet, spinat (obs i forhold til mye oksalater), løk, tomater, bønner, grønnsakskraft, salat, grapefrukt, bananer og bær. 
Kostholdet er vegetarisk, eller mer vegansk?

Det er bra at det er fravær av prosessert mat, men jeg tror vi skal ha mer proteiner enn dette. 
Kikka litt på det vitenskaplige grunnlaget og ble heller ikke imponert over det

Poenget er at de har kuttet ut fettet, ikke karbohydratene, og folk blir dramatisk bedre av diabetes 2. Det er heller ingen som blir syke av oksalater, da ingen spiser noe bladgrønt av betydning uansett. Jeg spiser mye av det, og dess mer jeg spiser dess bedre føler jeg meg. Og proteinmangel skal det noe til å få i vårt samfunn. Da må man spise noe sånt som bare hvit loff og veldig lite. Det er rett og slett vanskelig å få til. Man må spise mye mer når man kutter ut eller kutter dramatisk ned på fett og animalske produkter, så i den mengden man spiser da er det absolutt nok protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (35 minutter siden):

Poenget er at de har kuttet ut fettet, ikke karbohydratene, og folk blir dramatisk bedre av diabetes 2. Det er heller ingen som blir syke av oksalater, da ingen spiser noe bladgrønt av betydning uansett. Jeg spiser mye av det, og dess mer jeg spiser dess bedre føler jeg meg. Og proteinmangel skal det noe til å få i vårt samfunn. Da må man spise noe sånt som bare hvit loff og veldig lite. Det er rett og slett vanskelig å få til. Man må spise mye mer når man kutter ut eller kutter dramatisk ned på fett og animalske produkter, så i den mengden man spiser da er det absolutt nok protein.

Poenget er at det ikke er seriøs forskning som underbygger påstandene dine. Verken på vegan-siden eller andre steder. 
Mange blir syke av for mye oksalsyre. Blant annet kan man få nyrestein. Så om man skal hive innpå mye rødbeter, spinat, bokhvete etc, så trenger man i hvert fall meieriprodukter ved siden av. 

Fra denne bloggen: https://elsekost.no/2021/09/28/forskningsartikkel/

»september-utgaven av American Journal of Clinical Nutrition, på norsk amerikansk tidsskrift for klinisk ernæringsfysiologi, står denne artikkelen på trykk. 

Forfatterne tar for seg karbohydrat-insulin (CIM) modellen, og forklarer hvordan et høyt inntak av matvarer med høy glykemisk load (GL), som gir høy insulinstigning, fører til fettlagring. De argumenterer også godt for at energimodellen, altså den typiske fysikkmodellen med energi inn og energi ut, har store begrensninger. 

Slett ikke så mye nytt, men fint å se det på trykk i et vitenskapelig tidsskrift!»

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29971406/

 

 

Endret av Inkognitoher
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
Inkognitoher skrev (5 minutter siden):

Poenget er at det ikke er seriøs forskning som underbygger påstandene dine. Verken på vegan-siden eller andre steder. 
Mange blir syke av for mye oksalsyre. Blant annet kan man få nyrestein. Så om man skal hive innpå mye rødbeter, spinat, bokhvete etc, så trenger man i hvert fall meieriprodukter ved siden av. 

Fra denne bloggen: https://elsekost.no/2021/09/28/forskningsartikkel/

»september-utgaven av American Journal of Clinical Nutrition, på norsk amerikansk tidsskrift for klinisk ernæringsfysiologi, står denne artikkelen på trykk. 

Forfatterne tar for seg karbohydrat-insulin (CIM) modellen, og forklarer hvordan et høyt inntak av matvarer med høy glykemisk load (GL), som gir høy insulinstigning, fører til fettlagring. De argumenterer også godt for at energimodellen, altså den typiske fysikkmodellen med energi inn og energi ut, har store begrensninger. 

Slett ikke så mye nytt, men fint å se det på trykk i et vitenskapelig tidsskrift!»

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29971406/

 

 

Jeg har ikke tenkt å diskutere med deg, fordi slike diskusjoner går gjerne over 20 sider uten at man kommer noen vei. Du står der du står og har det fint med det, og jeg står her jeg står og har det fint med det. Hele poenget med den siden var at folk blir bedre fra diabetes 2 ved å kutte ut fett og ikke karbohydrater. Og det var alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt å diskutere med deg, fordi slike diskusjoner går gjerne over 20 sider uten at man kommer noen vei. Du står der du står og har det fint med det, og jeg står her jeg står og har det fint med det. Hele poenget med den siden var at folk blir bedre fra diabetes 2 ved å kutte ut fett og ikke karbohydrater. Og det var alt.

Det stemmer ikke det du sier. Du nekter å forholde deg til seriøs forskning, og fortsetter å spamme om at vegansk kosthold kurerer diabetes 2. Det er usant, og blir ikke mer sant av at du gjentar det 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...