Gå til innhold

Hvorfor blir så mange nordlendinger irritert over dekning av snøfall på Østlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at flere fra nord går ut og klager over østlandets håndtering av snøfallet. De skjønner ikke hvorfor busser og alt står stille.

Til det vil jeg si: 

Det er noe helt annet å brøyte snø i en liten by i nord kontra Oslo. Oslo er stor og mange steder er det smalt, noe som gjør det utfordrende å kvitte seg med snøen. Man får ikke snøen enkelt ut av byen.

Man må også se på folketall. I i en «stor» by som Tromsø så bor det skarve 65000. I Oslo bor det 630000. Det er altså kanskje 350000 mennesker som skal ut av huset sitt og komme seg på jobb og skole. Det går biler og busser og trikker hele tiden. Problemet er at hvis to eller tre busser sperrer veien et sentralt sted, så er det nok til at hele infrastrukturen nærmest kollapser fordi biler, trikker, busser og brøytemannskap ikke kommer seg frem.

Det samme med e18 rundt Oslo, hvor det passerer 100000 biler pr dag. Det er nok at et par biler kjører av veien og sperrer - det vil lage fullstendig kaos.

Jeg er selv fra innlandet, og om det ligger en bil i grøfta kjører man bare forbi - det har ingen videre konsekvenser. Det er enkelt å brøyte også.

Virker ikke som at nordlendinger skjønner hvor mange som faktisk bor i sentrale Østlandet og hvor mye trafikk det er. De tror at alt er like enkelt som i den lille byen de kommer fra.

Anonymkode: edd51...48e

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dette er tredje tråden om akkurat samme tema og skrevet på akkurat samme måte. 

Anonymkode: 593a3...d64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om at folk i nord føler seg nedprioritert. Det er forståelig. Vi bygger nytt sykehus i Oslo, Drammen osv, men skal bare legge ned i nord. Vi bygger fornebubane til en haug av milliarder mens i nord har de ikke tog engang

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok missunnlig på mediadekningen, føler seg glemt. For de er ikke dumme de skjønner at det er forskjell på nord og sør i landet. De har også beredskap, det har vi ikke her sør for det snør jo aldri, vi kjører også rundt med piggfritt og polerer veiene, neste år blir det pigg også på el bilen her

Anonymkode: 0967e...9f9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være MINST like ille i Nord-Norge hver eneste vinter. Uten at Oslo-gryta bryr seg en forbanna døyt. Men en måned eller to med dette snøværet i Sør-Norge, så blir det jo fullstendig ramaskrik og krigsoverskrifter i media. 

At Sør-Norge ikke er i stand til å kjøre bil på noen få centimeter snø, har sikkert litt å si det også...  

Anonymkode: 543e9...26b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan jo være MINST like ille i Nord-Norge hver eneste vinter. Uten at Oslo-gryta bryr seg en forbanna døyt. Men en måned eller to med dette snøværet i Sør-Norge, så blir det jo fullstendig ramaskrik og krigsoverskrifter i media. 

At Sør-Norge ikke er i stand til å kjøre bil på noen få centimeter snø, har sikkert litt å si det også...  

Det er akkurat det er ikke er. Det er stor forskjell. Jeg har kjørt oppe i Nord-Norge når det er masse snø, og det er en helt annen verden enn å navigere seg i Oslo med samme mengde snø. De fleste felt er halverte fordi de ikke får bort snøen fort nok. Flere veier er nå enveiskjørte. Selvfølgelig lager dette kø. Og i og med at det kjører flere hundre biler i timen på hver minste vei, så sier det seg selv at ufrivillige enveiskjøringer blir krise. 

Anonymkode: e05a6...5fa

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal vi bry oss om hvor mye snø det er der vi ikke befinner oss? Hvorfor bryr nordlendingene seg om at det er vanskelig for oss i sør å håndtere store snøfall?

Anonymkode: ea918...13b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er noe helt annet å brøyte snø i en liten by i nord kontra Oslo. Oslo er stor og mange steder er det smalt, noe som gjør det utfordrende å kvitte seg med snøen. Man får ikke snøen enkelt ut av byen.

Jeg er selv fra innlandet, og om det ligger en bil i grøfta kjører man bare forbi - det har ingen videre konsekvenser. Det er enkelt å brøyte også.

Interessant take dette her - at det ikkje er utfordrande å brøyte anna plasser enn Oslo. Har du ei anna kjelde enn personleg erfaring frå Innlandet?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge generelt er vel lei den bobla Oslofolk lever i.

Anonymkode: a96dc...31a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser at flere fra nord går ut og klager over østlandets håndtering av snøfallet. De skjønner ikke hvorfor busser og alt står stille.

Til det vil jeg si: 

Man må også se på folketall. I i en «stor» by som Tromsø så bor det skarve 65000. I Oslo bor det 630000. Det er altså kanskje 350000 mennesker som skal ut av huset sitt og komme seg på jobb og skole. Det går biler og busser og trikker hele tiden. Problemet er at hvis to eller tre busser sperrer veien et sentralt sted, så er det nok til at hele infrastrukturen nærmest kollapser fordi biler, trikker, busser og brøytemannskap ikke kommer seg frem.

Det samme med e18 rundt Oslo, hvor det passerer 100000 biler pr dag. Det er nok at et par biler kjører av veien og sperrer - det vil lage fullstendig kaos.

Virker ikke som at nordlendinger skjønner hvor mange som faktisk bor i sentrale Østlandet og hvor mye trafikk det er. De tror at alt er like enkelt som i den lille byen de kommer fra.

Ikke at vi dekker det men at vi blir så satt ut av litt snø.. kommer det snø så kan plutselig vi ikke håndtere bilen 😆😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er fra Nord-Norge, og hadde samme oppfatning som deg helt til jeg flyttet til Vestfold og faktisk ser hvordan det er i realiteten. Det er ikke samme beredskapen for dette været her i sør, bebyggelsen er tettere og folketallet mye høyere. Det er en vesentlig forskjell og det er naivt å tro at grunnen til trafikk kaoset er grunnet at man ikke kan kjøre på "noen få cm snø", det viser bare en enorm uvitenhet. 

Anonymkode: a0e9e...5e4

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

tror det er noe i dette, at folk flest bor utenfor "osloområdet" og er genuint lei av sytingen derfra.. 

Anonymkode: e7a8f...55c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er som når nordlendinger griner over at sykehusene deres legges ned da det  bl.a. Kom med eksempler om at det kunne By på problemer med snø. 

Eee? Er ikke dere verdensmestere i å kjøre på snø da med all den klagingen om Sør-Norge? 

Haa. Snakk om å være  dum og selvmotsigende. 

Endret av Al34n0nym1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange mennesker i sør, men for å snu på det; Da er det mange som kan ta et tak og måke også! 

Jeg ler litt, men min far blir faktisk provosert av hjelpeløsheten. Han er snart 80 år og måker mye enda. Han hadde sett en bussjåfør på tv måke litt snø med en barnespade. Jeg vet ikle om det er en redsel for at det er lite handlekraft og at det er noen "snøflak"  ..eller hvorfor det provoserer?? 

Jeg kan jo skjønne at folk som betaler likt på tv- lisens irriterer seg over dekning på litt snø, men ja....er man ikke vant til det, har rutinene, utstyret osv så er det jo veldig forståelig at mye snø lammer samfunnet. Skal det snø slikt hvert år framover, så vil jo sør også håndtere det bedre. 

Anonymkode: 83f7b...d7b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det blir SÅÅ mye oppstuss når folk på det sentrale østland har værproblemer. Hvem lager store oppslag og krisestemning når andre deler av landet er rammet? Kanskje vi skal begynne å sutre mer vi og. For vi HAR dårlig vær ellers i landet og for den som ikke trodde det. 

Anonymkode: 35166...cc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlenning. Syns ikke det er rart eller for mye dekning - klart det blir kaos med så store mengder snø og få brøytebiler osv!! Er helt klart kollosale mengder som har kommet.

Det jeg generelt reagerer på (ikke spesifikt til dette da) er at i Oslo er det liksom så mye mer, alt sammen, hele tiden. Når det regner i Oslo, så ropes det som om det regner mer enn det gjør på et år i Bergen. Det er aldri noen som har så mye regn som Oslo når der regner. Samme med vind. Er aldri mer vind noen steder i Norge enn i Oslo når det blåser. I følge de i Oslo. Samme med kulde. Ingen nord i Norge har noengang hatt det så kaldt som de har det i Oslo når det er kaldt der. 

Jeg fikk bilde av en kompis her nå ved siste snøfall.....hen måtte gå til jobb med snø over skotuppen. Var visst ikke med måte på så mye snø det var! OVER skoen!! 😲😲😲😲

Anonymkode: 8b455...081

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk i sør er så bortskjemte med alt mulig at det er greit for de i nord å le av oss når vi for én gangs skyld opplever litt motgang.

Anonymkode: 1da6a...f56

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det blir SÅÅ mye oppstuss når folk på det sentrale østland har værproblemer. Hvem lager store oppslag og krisestemning når andre deler av landet er rammet? Kanskje vi skal begynne å sutre mer vi og. For vi HAR dårlig vær ellers i landet og for den som ikke trodde det. 

Anonymkode: 35166...cc7

Enig, hvor var mediedekningen da øya jeg bodde på var uten strøm og internett i en uke etter orkanen Dagmar? Tenk hadde det vært på Østlandet, da hadde vi sikkert fortsatt lest om det i media den dag i dag 🤪

Anonymkode: 3f5ec...4ec

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø som eksempel er interessant, urbant sett er det ei by med terrasser, smale veger og de har sånn litt ommentrentlig to måneder lengre vinter og store snøfall 10 ganger i vinterhalvåret mot en hvert skuddår sørpå. Det ryddes snø langt mer effektivt i Tromsø enn her jeg bor nå.

Fra mitt synspunkt er det først og fremst kommunenes bedredskap som er forskjellig og det er veldig forståelig at folk nordpå ikke skjønner hvor dårlig det ligger an i Oslogryta. Når ekstreme værhendelser råker Utkant-Norge, blir det ofte ikke fanget opp av media.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er fra Nord-Norge, og hadde samme oppfatning som deg helt til jeg flyttet til Vestfold og faktisk ser hvordan det er i realiteten. Det er ikke samme beredskapen for dette været her i sør, bebyggelsen er tettere og folketallet mye høyere. Det er en vesentlig forskjell og det er naivt å tro at grunnen til trafikk kaoset er grunnet at man ikke kan kjøre på "noen få cm snø", det viser bare en enorm uvitenhet. 

Anonymkode: a0e9e...5e4

Jeg er også nordfra, bosatt i Vestfold, og jeg har samme erfaring. 

Når det er sagt, jeg har bodd i alle landsdeler, og absolutt alle steder jeg har bodd ville hatt samme utfordringer med trafikken med slikt vær som vi hadde nå, og nyttårshelga.

Konsekvensene er litt større med større tetthet av mennesker og biler, men sikten ville vært like dårlig i Brønnøysund, og gjensnødde veier ville skapt like store problemer i Alta eller Narvik.

Anonymkode: 1429d...a86

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...