Grønt blad Skrevet 13. april 2024 #61 Del Skrevet 13. april 2024 Jeg tipper at begge er ganske private av seg, og at de rett og slett ikke ønsker å få mer av privatlivet smurt ut i mediene. Kommenterer de forlovelsen, forventer folk å vite mer om når de skal gifte seg, bryllupsbilder etc. For alt vi vet ble det slutt en stund før de ble sammen igjen. Kanskje de rett og slett kjenner at de trenger å holde mer privat. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hippyskippy Skrevet 17. april 2024 #62 Del Skrevet 17. april 2024 Nope, Harila legger ut ting på instastory flere ganger daglig, og han er aldri med lenger. Han nevnes aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Damen86 Skrevet 17. april 2024 Forfatter #63 Del Skrevet 17. april 2024 hippyskippy skrev (3 timer siden): Nope, Harila legger ut ting på instastory flere ganger daglig, og han er aldri med lenger. Han nevnes aldri. Ja dette er så sant, hun deler ganske mye, har også nevnt flere ganger at hun «eeelsker å være helt åpen og ærlig med følgerne sine».. for et par dager siden hadde hun dratt fra kathmandu til norge for å holde noen foredrag, for så å dra tilbake til kathmandu igjen, på flyplassen skrev hun noe sånt som «finally going back to my ❤️»..da tenkte jeg at nå får vi endelig se de sammen kanskje, men neida, det var til kathmandu 😅 ingen jens der heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 17. april 2024 #64 Del Skrevet 17. april 2024 Jeg syns egentlig ikke det er så bra forbilde å holde på med sånn fjellklatring jeg. De forsøpler jo veldig når de går på de høye toppene, og så tar de med seg lokale folk som de utsetter for livsfare.. fattige folk som ikke har råd til å si nei til jobben. Og hva er egentlig vitsen? Det er jo ikke noe nytt å oppdage der oppe, de vil bare ha det på skryte-lista si. Veldig egoistisk syns jeg. 20 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Damen86 Skrevet 19. april 2024 Forfatter #65 Del Skrevet 19. april 2024 Gliffy skrev (På 17.4.2024 den 18.48): Jeg syns egentlig ikke det er så bra forbilde å holde på med sånn fjellklatring jeg. De forsøpler jo veldig når de går på de høye toppene, og så tar de med seg lokale folk som de utsetter for livsfare.. fattige folk som ikke har råd til å si nei til jobben. Og hva er egentlig vitsen? Det er jo ikke noe nytt å oppdage der oppe, de vil bare ha det på skryte-lista si. Veldig egoistisk syns jeg. Kristin jobber jo nettopp med dette, hun har jo en stor kampanje gående akkurat nå ifht søppel i fjellene der, der hun fronter å plukke opp etter seg. De lokale sherpaene legger jo sin stolthet i jobben sin, det er høyt aktet å bli sherpa i nepal. De aller fleste, ihvertfall Kristin tar vare på sherpaene sine, men ja, det finnes mange som ikke blir behandlet bra. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 19. april 2024 #66 Del Skrevet 19. april 2024 48 minutter siden, Damen86 said: Kristin jobber jo nettopp med dette, hun har jo en stor kampanje gående akkurat nå ifht søppel i fjellene der, der hun fronter å plukke opp etter seg. De lokale sherpaene legger jo sin stolthet i jobben sin, det er høyt aktet å bli sherpa i nepal. De aller fleste, ihvertfall Kristin tar vare på sherpaene sine, men ja, det finnes mange som ikke blir behandlet bra. Flott at de rydder opp tingene sine (det skulle jo egentlig bare mangle). Jobben som sherpa ville aldri passert vanlige risikovurderinger i arbeidslivet. De utsettes for en livsfare, kun for at rike folk skal kunne skryte av å ha vært på en topp liksom. De blir sikkert behandlet fint underveis men det blir ikke mindre livsfarlig av den grunn. Nettopp det at det er farlig er vel eneste grunnen til at de folka absolutt skal oppå der, så de kan skryte av hvor modige de har vært. Selvfølgelig er det stolthet i det, som at det er stolthet i å gå i krigen eller gjøre andre farlige ting. De forsørger jo også familien med dette, det er godt betalt så det er jo også kilde til stolthet. Men jeg syns fortsatt ikke det et greit å betale fattige folk for å sette livet sitt i fare. Det er sosial dumping når de ikke har råd til å si nei. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Damen86 Skrevet 19. april 2024 Forfatter #67 Del Skrevet 19. april 2024 Gliffy skrev (6 timer siden): Flott at de rydder opp tingene sine (det skulle jo egentlig bare mangle). Jobben som sherpa ville aldri passert vanlige risikovurderinger i arbeidslivet. De utsettes for en livsfare, kun for at rike folk skal kunne skryte av å ha vært på en topp liksom. De blir sikkert behandlet fint underveis men det blir ikke mindre livsfarlig av den grunn. Nettopp det at det er farlig er vel eneste grunnen til at de folka absolutt skal oppå der, så de kan skryte av hvor modige de har vært. Selvfølgelig er det stolthet i det, som at det er stolthet i å gå i krigen eller gjøre andre farlige ting. De forsørger jo også familien med dette, det er godt betalt så det er jo også kilde til stolthet. Men jeg syns fortsatt ikke det et greit å betale fattige folk for å sette livet sitt i fare. Det er sosial dumping når de ikke har råd til å si nei. Man må jo huske at det er forskjell på firmaene i nepal som driver med formidling av sherpaene, noen er seriøse og tar godt vare på sine ansatte og noen utnytter folk, slik som du beskriver. Tror nok at mange av de som jobber i de seriøse firmaene er stolte av arven sin og gjør dette med glede. Det er jo en del av identiteten til de som bor i fjellandsbyene i nepal, de er født i høyden og det er hjemmet deres. Da kan ikke vi sitte her i norge å sammenligne risikovurderinger fra norsk hms med en sherpajobb i nepal 😅 da tror jeg de hadde ledd av oss selv også gitt. men selvsagt, det blir noe annet med firmaene som direkte utnytter folk, de burde jo taes..men da er det jo opp til hms-bevisste turister å være bevisste på hvilket firma de velger da, så de useriøse ikke tjener penger på dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 19. april 2024 #68 Del Skrevet 19. april 2024 (endret) 1 hour ago, Damen86 said: Man må jo huske at det er forskjell på firmaene i nepal som driver med formidling av sherpaene, noen er seriøse og tar godt vare på sine ansatte og noen utnytter folk, slik som du beskriver. Tror nok at mange av de som jobber i de seriøse firmaene er stolte av arven sin og gjør dette med glede. Det er jo en del av identiteten til de som bor i fjellandsbyene i nepal, de er født i høyden og det er hjemmet deres. Da kan ikke vi sitte her i norge å sammenligne risikovurderinger fra norsk hms med en sherpajobb i nepal 😅 da tror jeg de hadde ledd av oss selv også gitt. men selvsagt, det blir noe annet med firmaene som direkte utnytter folk, de burde jo taes..men da er det jo opp til hms-bevisste turister å være bevisste på hvilket firma de velger da, så de useriøse ikke tjener penger på dette. De oppsøker jo ikke livsfare med glede. De er nok glad i fjellene og godt rustet til å ta turer, men de hadde jo aldri kommet på at de skal holde på å fly oppå K2 og Mount everst en gang i uka bare for moro skyld. Det er ikke arven deres å springe på unødvendige turer for å ta selfies. De er jo ikke opptatt av å tøffe seg eller ta rekorder, de trenger mat på bordet. Og hvorfor er det galt å sammenligne med hva man ville akseptert i norsk arbeidsliv? Særlig når det er snakk om så høy risiko som det er på disse turene. Vi snakker ikke om manglende rekkverk i trappa her liksom, dette er aktiviteter med høy dødelighet og null nytteverdi. I Norge sender vi ikke inn hjelpemannskaper hvis det er for risikofylt, selv om det står om liv. Mens på Everest her skal folk utsettes for livsfare for å styrke egoet til rike folk. Endret 19. april 2024 av Gliffy Tastefeil 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Damen86 Skrevet 19. april 2024 Forfatter #69 Del Skrevet 19. april 2024 Gliffy skrev (1 minutt siden): De oppsøker jo ikke livsfare med glede. De er nok glad i fjellene og godt rustet til å ta turer, men de hadde jo aldri kommet på at de skal holde på å fly oppå K2 og Mount everst en gang i uka bare for moro skyld. Det er ikke arven deres å springe på unødvendige turer for å ta selfies. De er jo ikke opptatt av å tøffe seg eller ta rekorder, de trenger mat på bordet. Og hvorfor er det galt å sammenligne med hva man ville akseptert i norsk arbeidsliv? Særlig når det er snakk om så høy risiko som det er på disse turene. Vi snakker ikke om manglende rekkverk i trappa her liksom, dette er aktiviteter med høy dødelighet og null nytteverdi. I Norge sender vi ikke inn hjelpemannskaper hvis det er for risikofylt, selv om det står om liv. Mens på Everest her skal folk utsettes for livsfare for å styrke egoet til rike folk. Fordi i norge har vi tulleregler for alt mulig tull, å skulle tre de ned over hodet på andre folk rundt om i verden som kanskje liker å ta sjangser for å oppleve spenning er bare dumt. Som sagt da snakker jeg ikke om de som jobber under dårlige forhold med dårlig utstyr, men det finnes faktisk sherpaer som liker og er stolte av jobben sin. Om du ikke har hørt om de burde du prøve å oppdatere deg litt og lære om de også. Er mange som jobber for at forholdene til sherpaene skal bli enda bedre, blant andre Kristin 😊 de egoistiske rike bruker vel som regel de dårlig utstyrte, «billige» sherpaene, de som vet bedre tar bedre valg enn som så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 19. april 2024 #70 Del Skrevet 19. april 2024 1 minutt siden, Damen86 said: Fordi i norge har vi tulleregler for alt mulig tull, å skulle tre de ned over hodet på andre folk rundt om i verden som kanskje liker å ta sjangser for å oppleve spenning er bare dumt. Som sagt da snakker jeg ikke om de som jobber under dårlige forhold med dårlig utstyr, men det finnes faktisk sherpaer som liker og er stolte av jobben sin. Om du ikke har hørt om de burde du prøve å oppdatere deg litt og lære om de også. Er mange som jobber for at forholdene til sherpaene skal bli enda bedre, blant andre Kristin 😊 de egoistiske rike bruker vel som regel de dårlig utstyrte, «billige» sherpaene, de som vet bedre tar bedre valg enn som så. Jeg vil påstå du er ganske naiv om du tror Sherpaene bærer folk sine ting opp og ned av fjelltopper fordi de "liker å ta sjanser for å oppleve spenning". 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Damen86 Skrevet 19. april 2024 Forfatter #71 Del Skrevet 19. april 2024 Gliffy skrev (19 minutter siden): Jeg vil påstå du er ganske naiv om du tror Sherpaene bærer folk sine ting opp og ned av fjelltopper fordi de "liker å ta sjanser for å oppleve spenning". Jeg vil påstå at du er ganske trangsynt om du tror at ingen sherpaer som har godt tilrettelagte jobber i trygge, sikkerhetfokuserte firma liker jobben sin og berømmelsen som følger med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 20. april 2024 #72 Del Skrevet 20. april 2024 On 4/13/2024 at 1:06 PM, Grønt blad said: Jeg tipper at begge er ganske private av seg, og at de rett og slett ikke ønsker å få mer av privatlivet smurt ut i mediene. Kommenterer de forlovelsen, forventer folk å vite mer om når de skal gifte seg, bryllupsbilder etc. For alt vi vet ble det slutt en stund før de ble sammen igjen. Kanskje de rett og slett kjenner at de trenger å holde mer privat. Det er interessant dette med hvordan offentligheten alltid vil ha mer. Tuva Novotny var nylig inne på dette i et intervju; "Inviterer du til bryllup må du også invitere til begravelse". Det er vel akkurat det Kristin og Jens føler på nå, vil jeg tro. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 20. april 2024 #73 Del Skrevet 20. april 2024 On 4/19/2024 at 4:21 PM, Damen86 said: Jeg vil påstå at du er ganske trangsynt om du tror at ingen sherpaer som har godt tilrettelagte jobber i trygge, sikkerhetfokuserte firma liker jobben sin og berømmelsen som følger med. Har aldri påstått at ingen liker jobben sin. Men at det er livsfarlig er ikke til å komme fra. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Damen86 Skrevet 23. april 2024 Forfatter #74 Del Skrevet 23. april 2024 idag var Kristin på god morgen norge, uten forlovelsesring. Nå har hun hatt den på hele tiden på alle bilder i nepal..hvorfor da ta den av til norsk tv…? regner med hun skjønner at mange de samme ser både bildene og på tv.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Damen86 Skrevet 28. april 2024 Forfatter #75 Del Skrevet 28. april 2024 Nå har hun jo helt sluttet å ha på seg forlovelsesringen, på bildene og alt 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peppa88 Skrevet 29. april 2024 #76 Del Skrevet 29. april 2024 I Q&A-storyen hennes nå sier hun at 50% av spm handler om Jens. Ikke så rart kanskje. Men hun unnviker å svare på det. Merkelig at de ikke bare kan kalle en spade for en spade. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Damen86 Skrevet 29. april 2024 Forfatter #77 Del Skrevet 29. april 2024 Peppa88 skrev (1 time siden): I Q&A-storyen hennes nå sier hun at 50% av spm handler om Jens. Ikke så rart kanskje. Men hun unnviker å svare på det. Merkelig at de ikke bare kan kalle en spade for en spade. Ja så det..hun skrev at hun skulle svare på noen fler senere idag, tolker det da som at hun kanskje avklarer litt ang Jens 😊 blir spennende å se 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GhostHug Skrevet 30. april 2024 #78 Del Skrevet 30. april 2024 Damen86 skrev (På 29.4.2024 den 13.56): Ja så det..hun skrev at hun skulle svare på noen fler senere idag, tolker det da som at hun kanskje avklarer litt ang Jens 😊 blir spennende å se 😅 Tydeligvis ikke. Best å fortsette å ignorere spørsmålene🙃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Damen86 Skrevet 30. april 2024 Forfatter #79 Del Skrevet 30. april 2024 GhostHug skrev (1 time siden): Tydeligvis ikke. Best å fortsette å ignorere spørsmålene🙃 Ååå jeg vet 🙈 kom ikke noe svar på det nå heller gitt 🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peppa88 Skrevet 5. mai 2024 #80 Del Skrevet 5. mai 2024 Kristin og Frank Løke gikk jo sammen på k2 i 2022 (og kanskje flere topper?), men er tydeligvis ikke på talefot lenger? Begge har hengt rundt Mount Everest base camp i flere uker, ikke ett eneste bilde av dem sammen. Hun har jo stått fram om at hun er kritisk til hans mission. Syns forresten det er litt ironisk at Kristin har ryddeopplegg i base camp, men flyr frem og tilbake til Norge - Nepal. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå