Gå til innhold

Er det feminisme når man tjener penger på kvinner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En del bedrifter markedsfører seg som feminister fordi de selger tjenester som skal hjelpe kvinner. F.eks tilbyr investeringsråd til kvinner for å hjelpe kvinner bli like rike som menn. 

Men kan man kalle det feminisme om man tar betalt?  Man er jo kun villig til å hjelpe kvinnene som er villig og har mulighet til å betale for tjenestene.  I tillegg er målet å tjene penger på kvinner.

Mange av disse tjenestene som selges er også selvmotsigende. Jeg fikk tilbud om et økonomikurs for kvinner som kostet 3000 kroner i året. Sier seg selv at om man ønsker å spare penger så er det å betale 3000 kroner i året for økonomitips lite økonomisk.  Økonomitips kan man få gratis  og selv om man ville betalt for å ha alle tipsene på ett sted så kan man få kjøpt bok med økonomitips for rundt hundrelappen. Det er 100 kroner man betaler 1 gang i stedet for 3000 kroner i året.  

Så mitt spørsmål er. Kan det kalles feminisme når det er snakk om bedrifter som ønsker å tjene penger på å "hjelpe" kvinner?  Hadde man ønsket å hjelpe så hadde man vel gitt hjelpe så billig som mulig og ikke forsøkt å tjene så mye som mulig på kvinner. 

Anonymkode: c3871...13c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder også for de som hevder de ønsker å hjelpe unge menn. Som regel forsøker de å selge de unge mennene dyre kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også tilbud om å være med i et kvinnenettverk for å hjelpe karrieren min. Også dette ble markedsført som feminisme, men det var svært dyrt å være medlem. Det betyr både at firmaet tjener mye penger på oss kvinner, men det betyr også at kvinner med dårlig økonomi blir holdt utenfor. Om dette nettverket er suksessfullt så er det jo et nettverk som gjør det vanskeligere for kvinner med dårlig økonomi å lykkes. Hvordan kan det være feminisme?  

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det er noen paradokser ute og går her. De prøver å fremstå som omsorgsfulle mens de egentlig bare er ute etter lommeboka vår osv. Men dette er dessverre ganske vanlig i markedsføring.

Er du sikker på at de kaller seg feminister? Har du link? 

Anonymkode: 8ae20...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenester til kvinner kan sikkert være feministiske, dersom de selger oppskrifter på frigjøring.
Å selge banktjenester er bare butikk, ikke innsikt. Kommersialisme er sjelden utjevnende, for å si det slik.
Har aldri sett en kremmer kalle produktene sine feministiske, men imøteser link til fenomenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andro said:

Tjenester til kvinner kan sikkert være feministiske, dersom de selger oppskrifter på frigjøring.
Å selge banktjenester er bare butikk, ikke innsikt. Kommersialisme er sjelden utjevnende, for å si det slik.
Har aldri sett en kremmer kalle produktene sine feministiske, men imøteser link til fenomenet.

Det er jo det blant annet disse økonomiske kursene sier de gjør. De sier de tilbyr oppskriften på økonomisk frigjøring. Og det er det de tilbyr også. Problemet er bare at dette er samme  økonomiske råd man kunne fått gratis. Du  trenger ikke betale mange tusen kroner for å lære deg  at du ikke bør leve på kreditt, at  du bør ha indeksfond til alderdommen, at du bør ha et økonomisk buffer, osv. 

Det er ikke noe galt med rådene og selvsagt får kvinner det bedre om de forstår hvordan man har en god privatøkonomi.  Men dette er informasjon man kan få gratis og om man ønsket å hjelpe kvinner kunne man enten gitt informasjonen gratis eller fortalt kvinnene hvor de kunne få informasjonen gratis.  Om man derimot ønsker å tjene mye penger er det selvsagt god forretningsmodell å selge dyrt hva som i utgangspunktet er gratis.  

Jeg har ikke lyst til å poste noen lenker til de som selger dyre kurs, fordi jeg ønsker ikke gi dem noe gratis reklame. Men

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi en link til et kurs i økonomi som kaller seg feministisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Andro said:

Gi en link til et kurs i økonomi som kaller seg feministisk

Nå skrev jeg at jeg ikke hadde lyst til å lenke til disse kursene. Men her er er et eksempel: https://herfirst100k.com/  Financial Feminist er hva hun kaller seg.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...