Gå til innhold

Eggløsning i forhold til positive og negative eltester?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser at eggløsning normalt skal komme 24 timer etter positiv eltest. Men når jeg søker på positiv eltest to dager på rad, kommer det plutselig andre svar. Som at da kommer ikke eggløsning 24 timer etter positiv test, men 24 timer etter SISTE positive test.

Så leste jeg på babyplans nettside at når man har fått positiv test, er det ikke noe poeng i å teste mer. Likevel gjorde jeg det altså, for har også lest at eggløsning først skjer når, eller 24 timer etter, eltest blir negativ igjen.

Er kjempeforvirret av all denne motstridende informasjonen.

Så for min del fikk jeg positiv eltest mandag kveld, men også tirsdag morgen og kveld. I tillegg var eltest positiv i formiddag, men negativ i ettermiddag/kveld.

Når skjedde eggløsning egentlig da? 24 timer etter positiv test? Da ville det vært tirsdag kveld. Men 24 timer etter SISTE positive test, da er eggløsning i morgen formiddag? Og eggløsning 24 timer etter at testen er blitt negativ, da vil eggløsning i så fall være i morgen ettermiddag/kveld.....

Hadde elslim fram til i går ettermiddag, ingenting i går. I dag tidlig var tempen 36.62, var 36.46 og 36.44 de to foregående dagene.

Noen som kan mye om dette, og kan si når eggløsning var eller skal være? Og, var det nok med samleie mandag kveld og tirsdag kveld? Har ikke mulighet flere ganger denne uka siden mannen er bortreist med jobben.

Anonymkode: 65d5c...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Positiv EL test er bare en indikator på at eggstokkene kan slippe egg. Man kan ha positive EL tester uten at EL skjer i det hele. Og noen får aldri positive EL tester, men har EL

Men la oss si EL skjer. 

Så kan man regne at det skjer mellom 24-48t etter første positive test. Noen har kort LH stigningsvindu der EL skjer, andre har lengre. Tracker man lenge med tester og temp vil man som regel etter 3-4 sykluser se et mønster i sin egen syklus. 

Ingen sykluser er helt like.. Selv ikke ens egen. EL kommer f.eks ikke alltid på samme syklusdag. 

EL slim - man kan ha eggløsning uten EL slim og EL slim uten eggløsning. Dette er individuelt. 

Det man gjerne leser av info på nett er det som er innen for "normalen", men veldig veldig mange er utenfor den. Det som er viktig er å finne hva som er normalt for DIN syklus. 

Finnes absolutt ingen 100% sikkert fasit på disse tingene dessverre. 

Jeg vil tippe at dersom tempen din stiger i morgen så har EL vært i dag. Men det er ren gjetting - for lite info om syklus til å kunne si noe mer sikkert.

De ulike merkene for tester fungerer noe ulikt. Noen er ment til å kunne finne flere dager man er mest fruktbar, andre kun 1 eller 2. Men hjelper ikke at en test skal kunne finne 4 fertile dager dersom man har kort LH vindu. Mine tester går fra blendahvit til positiv på 36t. Så er de blendahvite igjen etterpå. 

EL hos meg f.eks  Jeg har kort LH stigning.  Temp ligger på under 36.00 fra mensen og frem til EL. Dagen før EL synker min temp til rundt 35.50, EL dagen ser jeg en liten stigning fra dagen før, men minimal. Dagen etter EL passerer jeg høyere enn 36.00 - da blir jeg liggende over 36.00 frem til jeg får mensen. Dagen jeg får mensen synker temp igjen til under 36.00. 

Så jeg er under 36.00 fra mensen og frem til EL. Og over 36.00 etter mensen frem til EL. 

Dersom du har helt stabil og regelmessig syklus så kan du se tilbake på tidligere sykluser og se hvor mange dager det har vært mellom antatt EL og mensen. Tidsrommet mellom de to tingene er mye mer stabile enn f.eks mellom mens og EL 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kjenne fysisk på kroppen når eggløsning skjer. Kan t.o.m kjenne hvilken side som slipper egget. Dermed vet jeg nøyaktig klokkeslett. Min erfaring med el-tester er at jo sterkere testen er, jo nærmere eggløsning er man.

Her er typisk for meg:

Dag 12: positiv test (begge strekene er like sterke)

Dag 13: positiv test (på kvelden har den ene streken blitt mye sterkere enn kontrollstreken)

Dag 14: positiv test (begge strekene er like sterke)  eggløsningsdag.

Jeg tar alltid 2 tester om dagen i tidsrommet hvor jeg vet eggløsning skjer. Hadde jeg ikke tatt en ekstra test på kvelden på dag 13, ville jeg ikke fått med meg peaken, og jeg ville dermed sittet igjen med 3 like positive tester  over 3 dager. 

For min del tar det også noen timer før LH hormonet synker. Antageligvis fordi det har hopet seg opp i urinen og må tisses ut. Jeg fikk f.eks eggløsning kl 03.30 på morgenen. Da jeg tok en test kl 11.00, var den fremdeles positiv. Senere på dagen var den negativ. 

Jo flere tester man tar om dagen jo mer nøyaktig kan man forutsi eggløsning. Jeg bruker bare strips, synes jeg får bedre kontroll. 

Jeg mistenker at du har hatt en gradvis stigning og synking, slik som meg, og derfor får flere positive tester på rad. Eggløsning skjer forresten innen 24-48t, men det kan variere. Selv fikk jeg eggløsning 10t etter at jeg observerte en sterk peak på en EL-test, altså over 24t etter at jeg fikk den aller første positive testen.

Jeg tror du har hatt eggløsning natten mellom tirsdag og onsdag, hvis jeg skal synse litt.

Du kan bruke EL-tester som en indikator, men å vite 100% nøyaktig når eggløsning skjer vil nok være vanskelig. Men jo flere sykluser man tester, og jo lengre man kartlegger syklusen med temping osv, jo mer vet man. Hvis jeg var deg ville jeg ved neste syklus testet over flere dager og i tillegg tempet over flere dager, bare for å forstå hvordan kroppen din fungerer. :)

Ville heller ikke bekymret meg for samleie. Høres ut som om dere var trygt innafor!

Anonymkode: 36c04...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...