Gå til innhold

Edru i 1 år - Vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sleit en periode med at jeg drakk alt for mye alkohol. Har nå vært så og si edru i nesten ett år. 

En av de store motivatorene mine for å slutte å drikke var jo bedre helse, at jeg skulle gå ned i vekt og det å generelt bare føle meg bedre med meg selv. Men jeg føler meg igrunnen akkurat helt lik og på noen områder faktisk litt verre. 

Jeg kunne drikke 6-12 øl hver eneste dag. Og dette var jo på ingen måte sunt og trodde jo at det var en av grunnene til at jeg var litt lubben, men jeg har nesten ikke gått ned i vekt i det hele tatt. Har ikke veid meg, men jeg ser jo sånn ca at jeg er omtrent lik. Det ble kanskje litt ekstra sjokolade og sånn en periode, men stort sett har jeg spist veldig sunt/variert og spesielt nå etter nyttår har jeg spist veldig sunt. 

På en dag kan jeg f.eks spise ett egg, 4 rugsprø med pålegg og en porsjon med middag. 

Jeg er ikke veldig aktiv i hverdagen. Hater å trene og er ikke noe glad i å gå tur, men jeg er ikke i veldig dårlig form. 

Men er det ikke litt rart at jeg ikke har gått ned i vekt? Jeg skjønner at jeg må være mer aktiv i hverdagen, men at jeg ikke engang går ned litt syns jeg er veldig rart. Føler liksom ikke at jeg kan spise mindre enn jeg gjør heller.

Andre som har erfaringer med alkohol og vektnedgang? 

Anonymkode: 6c861...856

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 øl er vel 1200 kalorier. Har du virkelig ikke begynt å spise noe annerledes etter du sluttet å drikke? Har du forsøkt å skrive ned hva du spiser hver dag i en uke?

Anonymkode: 546bd...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rart? Du har erstattet en avhengighet med en annen.

Det er like lett å spise litt for mye som det er å drikke litt for mye. Om du spiser "veldig sunt" en kort tid, oppveies det fort med litt "utskeielse". Og jo "sunnere" du spiser, jo større grunn føler du at du har for å "belønne" deg selv. Enkel psykologi.

Jeg pleier å si at hvis man skal være nøyeregnende, så må man være nøyaktig. Skal du føre regnskap over inntaket ditt, så må du notere det - og hva og hvor mye du spiser, er ikke interessant for andre enn deg selv.

Anonymkode: d71f4...81b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

6 øl er vel 1200 kalorier. Har du virkelig ikke begynt å spise noe annerledes etter du sluttet å drikke? Har du forsøkt å skrive ned hva du spiser hver dag i en uke?

Anonymkode: 546bd...b18

Ble som sagt litt sjokolade en periode, men det er noen måneder siden jeg kutta ut det også. Ellers så drikker jeg sukkerfri brus. Kan drikke kanskje en energidrikk per dag, noen ganger med sukker. 

Føler liksom ikke det er noe vits i å skrive ned hva jeg spiser, stort sett så er det to knekkebrød til frokost, to litt senere på dag også spiser jeg middag ganske sent så det blir stort sett som kveldsmat også. Spiser noen ganger vanlig brød, men det blir jo uansett maks to brødskiver, og det er alltid grovbrød.

Anonymkode: 6c861...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan rart? Du har erstattet en avhengighet med en annen.

Det er like lett å spise litt for mye som det er å drikke litt for mye. Om du spiser "veldig sunt" en kort tid, oppveies det fort med litt "utskeielse". Og jo "sunnere" du spiser, jo større grunn føler du at du har for å "belønne" deg selv. Enkel psykologi.

Jeg pleier å si at hvis man skal være nøyeregnende, så må man være nøyaktig. Skal du føre regnskap over inntaket ditt, så må du notere det - og hva og hvor mye du spiser, er ikke interessant for andre enn deg selv.

Anonymkode: d71f4...81b

Hav har jeg erstattet med da mener du?

Anonymkode: 6c861...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ekstremt godtesug etter at jeg sluttet å drikke, og gikk heller opp i vekt to første to månedene, men nå har jeg vært edru i over to år og har gått ned 20kg og ikke gått opp noe. Men jeg måtte likevel telle kalorier og passe godt på at jeg ikke erstattet alkoholen med noe annet, da jeg absolutt fikk trangen til å spise mer uten at jeg egentlig tenkte over det.

Et eller annet sted må kaloriene komme fra. Kanskje du gikk opp i vekt med alkoholen, mens nå står du stille og må kutte enda mer for å faktisk gå ned.

Anonymkode: 94822...507

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk ekstremt godtesug etter at jeg sluttet å drikke, og gikk heller opp i vekt to første to månedene, men nå har jeg vært edru i over to år og har gått ned 20kg og ikke gått opp noe. Men jeg måtte likevel telle kalorier og passe godt på at jeg ikke erstattet alkoholen med noe annet, da jeg absolutt fikk trangen til å spise mer uten at jeg egentlig tenkte over det.

Et eller annet sted må kaloriene komme fra. Kanskje du gikk opp i vekt med alkoholen, mens nå står du stille og må kutte enda mer for å faktisk gå ned.

Anonymkode: 94822...507

Jeg fikk aldri det godtesuget. Var en periode nå på høsten det ble litt sjokolade, men var absolutt ikke store mengder og sikkert ikke noe mer enn et vanlig forbruk for andre. Spiser veldig lite av sånn søtt ellers også. Er derfor jeg syns det er veldig rart at vekten bare er helt stagnert.

Anonymkode: 6c861...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg fikk aldri det godtesuget. Var en periode nå på høsten det ble litt sjokolade, men var absolutt ikke store mengder og sikkert ikke noe mer enn et vanlig forbruk for andre. Spiser veldig lite av sånn søtt ellers også. Er derfor jeg syns det er veldig rart at vekten bare er helt stagnert.

Anonymkode: 6c861...856

Har du prøvd å telle ALT av kalorier på ALT du spiser i en uke? Inkludert fett brukt til steking. smør på brødskive, alt av drikke.

Er eller annet sted må kaloriene komme fra.

Anonymkode: 94822...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg sleit en periode med at jeg drakk alt for mye alkohol. Har nå vært så og si edru i nesten ett år. 

En av de store motivatorene mine for å slutte å drikke var jo bedre helse, at jeg skulle gå ned i vekt og det å generelt bare føle meg bedre med meg selv. Men jeg føler meg igrunnen akkurat helt lik og på noen områder faktisk litt verre. 

Jeg kunne drikke 6-12 øl hver eneste dag. Og dette var jo på ingen måte sunt og trodde jo at det var en av grunnene til at jeg var litt lubben, men jeg har nesten ikke gått ned i vekt i det hele tatt. Har ikke veid meg, men jeg ser jo sånn ca at jeg er omtrent lik. Det ble kanskje litt ekstra sjokolade og sånn en periode, men stort sett har jeg spist veldig sunt/variert og spesielt nå etter nyttår har jeg spist veldig sunt. 

På en dag kan jeg f.eks spise ett egg, 4 rugsprø med pålegg og en porsjon med middag. 

Jeg er ikke veldig aktiv i hverdagen. Hater å trene og er ikke noe glad i å gå tur, men jeg er ikke i veldig dårlig form. 

Men er det ikke litt rart at jeg ikke har gått ned i vekt? Jeg skjønner at jeg må være mer aktiv i hverdagen, men at jeg ikke engang går ned litt syns jeg er veldig rart. Føler liksom ikke at jeg kan spise mindre enn jeg gjør heller.

Andre som har erfaringer med alkohol og vektnedgang? 

Anonymkode: 6c861...856

Det høres litt rart ut at du ikke går ned i vekt. Mitt beste tips må være å bruke et verktøy som feks lifesum som app og være veldig nøye med å registrere. Kanskje i kombinasjon med faste, feks 8:16 faste.

Spiser du mindre enn du forbrenner så går du ned i vekt.

Anonymkode: 18d60...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd å telle ALT av kalorier på ALT du spiser i en uke? Inkludert fett brukt til steking. smør på brødskive, alt av drikke.

Er eller annet sted må kaloriene komme fra.

Anonymkode: 94822...507

Nei, det har jeg ikke prøvd. Men jeg syns jo det er litt rart om det lille jeg spiser skal gjøre at jeg ikke går ned i vekt. Jeg kan jo ikke gå å sulte heller.

Anonymkode: 6c861...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 18 kilo etter at jeg sluttet å drikke (på et halvt år). Da gikk jeg i tillegg ca en time hver dag. Det var det verdt! 😁

Anonymkode: 38a8f...a3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at du i det hele tatt skal kunne få svar på dette, så må du rett og slett skrive ned, veie og måle maten din. Det er generelt et dårlig råd til noen, og kan være triggende for å få forstyrrelser. Men, all den tid du lurer på HVORFOR du ikke går ned, så må du nesten det.. 

Språket du bruker leder meg til å tro at du nok ikke har helt kontroll. Hvor mye er litt sjokolade? Over en periode? Ikke mer enn normalt? Hva er normalt? Kanskje en energidrikk om dagen? Noen ganger med sukker? En porsjon middag.. hvor stor et en porsjon??
 

Det er uhyre lett å lyve for seg selv. Ingen her kan svare på det du lurer på uten at du er nøyaktig. En energidrikk med sukker er fort over 300kcal det. Fem slike i uka er 1500kcal for mye. Skal du ned et halvkilo i uka må du fjerne 3500kcal hver uke. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (12 minutter siden):

For at du i det hele tatt skal kunne få svar på dette, så må du rett og slett skrive ned, veie og måle maten din. Det er generelt et dårlig råd til noen, og kan være triggende for å få forstyrrelser. Men, all den tid du lurer på HVORFOR du ikke går ned, så må du nesten det.. 

Språket du bruker leder meg til å tro at du nok ikke har helt kontroll. Hvor mye er litt sjokolade? Over en periode? Ikke mer enn normalt? Hva er normalt? Kanskje en energidrikk om dagen? Noen ganger med sukker? En porsjon middag.. hvor stor et en porsjon??
 

Det er uhyre lett å lyve for seg selv. Ingen her kan svare på det du lurer på uten at du er nøyaktig. En energidrikk med sukker er fort over 300kcal det. Fem slike i uka er 1500kcal for mye. Skal du ned et halvkilo i uka må du fjerne 3500kcal hver uke. 

Nei, jeg har ikke hatt helt kontroll, men sånn som jeg spiser akkurat NÅ så ser jeg ingen grunn til å veie og telle. 

Det er helt normale porsjoner med middag, ingen godteri, knekkebrød med normalt pålegg, 1 boks 0,5 energidrikk per dag (dette skal jeg kutte ut).

Syns det høres veldig styrete ut å skulle drive å veie alt mulig. Prøvde den lifesum-appen engang, men syns det blir veldig unøyaktig med mindre jeg skal veie hvert eneste pålegg.

 

Anonymkode: 6c861...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok mest sannsynlig erstattet alkoholen med en form for kalorier uten å være veldig bevisst over det.

Anonymkode: 0c2bd...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har nok mest sannsynlig erstattet alkoholen med en form for kalorier uten å være veldig bevisst over det.

Anonymkode: 0c2bd...2f4

Jeg er såpass oppegående at da hadde jeg jo skjønt hvor de kaloriene kom fra. Jeg tror ikke den ene energidrikken jeg drikker kan inneholde like mange kalorier som 6-12 øl.  Jeg spiser jo ikke mer enn jeg gjorde da jeg drakk heller.

Anonymkode: 6c861...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg prøver ikke å være vanskelig nå altså. Jeg syns bare det er så rart.

Anonymkode: 6c861...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mye kalorier i øl, men hvis du har bytta ut ølen med sjokolade, er det jo ikke rart du ikke har gått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg prøver ikke å være vanskelig nå altså. Jeg syns bare det er så rart.

Anonymkode: 6c861...856

Men det er jo ikke

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er såpass oppegående at da hadde jeg jo skjønt hvor de kaloriene kom fra. Jeg tror ikke den ene energidrikken jeg drikker kan inneholde like mange kalorier som 6-12 øl.  Jeg spiser jo ikke mer enn jeg gjorde da jeg drakk heller.

Anonymkode: 6c861...856

Men altså vektnedgang er kalorier inn og kalorier ut, du går ikke ned fordi du får i deg mer kalorier enn du forbrenner. Kroppen din har ikke på mystisk vis bare satt ned forbrenningen tilsvarende alle øllene du pleide å få i deg.

Anonymkode: 0c2bd...2f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Det er mye kalorier i øl, men hvis du har bytta ut ølen med sjokolade, er det jo ikke rart du ikke har gått ned.

Jeg spiste litt sjokolade i en periode på ca to måneder i fjor høst, altså lenge etter jeg slutta å drikke, så det var ikke noe jeg brukte som erstatning.

Anonymkode: 6c861...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg spiste litt sjokolade i en periode på ca to måneder i fjor høst, altså lenge etter jeg slutta å drikke, så det var ikke noe jeg brukte som erstatning.

Anonymkode: 6c861...856

Det står også at du ikke har veid deg, så anbefaler at du faktisk gjør det, kanskje har du gått ned mer enn du tror.

Hvis ikke du har gått ned noe, er det åpenbart noe du har erstatta ølen med som er like kaloririkt, for det går ikke an å opprettholde samme vekt om man kutter ut så mye kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...