Gå til innhold

Når spiste du Umami sist?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eller vet du kanskje ikke hva det er? 

Jeg var nylig på 2 forskjellige kinarestauranter, den ene hadde nydelig mat. Den andre ok mat som smakte ganske lite. Så nå lurer jeg på om den ene bruker umami smaksforsterker og den andre ikke.

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiste kylling, fetaost og melk i går som gav god umamismak. 

Man trenger ikke umamismaksforsterker for å smake umamismaken, det finnes naturlig i en lang rekke produkter. 

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
Linny111 skrev (1 minutt siden):

Er det MSG du mener?

Jepp. Eller E621 om du vil.

Endret av ThereGoesBob
Gjest Linny111
Skrevet

Jeg spiste helt sikkert mye av det i Japan.

Skrevet

Bruker ikke MSG, Glutamat etc når jeg lager mat, men sjekker ikke om det er tilsatt mat på restaurant. Med en venninne som ikke tåler Glutamat, er erfaringen at spisesteder i stor grad bruker smaksforsterker.

Anonymkode: cc939...085

Skrevet

Jeg spiser stort sett sopp hver dag, som har naturlig umamismak. Skal ikke si jeg har så sterke meninger om MSG, men spiser normalt ikke ute, og minimalt med ferdigprodukter, og tilsetter heller ikke selv i maten. Det er pga allergier og intoleranser jeg er nøye, ikke pga MSG. 

Det finnes naturlig i en god del mat, blant annet i sopp, som jeg elsker 😋

• Liker 2
Skrevet

Tipper de begge brukte MSG, det er veldig vanlig i kinesisk mat. MSG er ekstremt godt.

Anonymkode: cb4ec...bdf

Skrevet
On 1/17/2024 at 7:40 AM, AnonymBruker said:

MSG spiser jeg aldri.

Umami spiste jeg sist i curryen jeg laget i går, i den ferske skreien og i de ovnstørkede cherrytomatene jeg hadde i sausen: 

https://www.healthline.com/nutrition/umami-foods#TOC_TITLE_HDR_9

Anonymkode: 6c29b...0a6

Du spiser garantert MSG, du vet det bare ikke. Det er MSG i alt mulig av mat, spesielt restaurantmat. Også ting som snacks har MSG. Potetgull, for eksempel.

Men hvorfor spiser du aldri MSG? Er det noe du styrer unna? Du er klar over at så og si alle "bivirkninger" av MSG er nocebo? Det har bakgrunn i rasisme mot kinesiske restauranter.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du spiser garantert MSG, du vet det bare ikke. Det er MSG i alt mulig av mat, spesielt restaurantmat. Også ting som snacks har MSG. Potetgull, for eksempel.

Men hvorfor spiser du aldri MSG? Er det noe du styrer unna? Du er klar over at så og si alle "bivirkninger" av MSG er nocebo? Det har bakgrunn i rasisme mot kinesiske restauranter.

Jeg spiser svært sjelden på restaurant, (i så fall bare på restauranter som lager mat av rene råvarer, slik jeg gjør selv), og spiser heller ikke potetgull (eller chips som det heter der jeg kommer fra), eller annen industrimat.

Jeg er heller ikke rasist. :) 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg spiser svært sjelden på restaurant, (i så fall bare på restauranter som lager mat av rene råvarer, slik jeg gjør selv), og spiser heller ikke potetgull (eller chips som det heter der jeg kommer fra), eller annen industrimat.

Jeg er heller ikke rasist. :) 

Påstår selvfølgelig ikke at du er rasist. Bare at anti-MSG-retorikk har et rasistisk opphav, og blitt en myte mange trur på.

Litt samme som at vi her i Norge alle har en historie om en lokal kebabsjappe hvor det var "sæd i sausen". Det er den samme type rasisme.

Bare nevner dette fordi jeg er fascinert av MSG. Det har et ubegrunnet dårlig rykte. Det brukes i helt ekstremt mye forskjellig mat, uten av folk ser ut til å være klar over det. Jeg så en dokumentar om MSG hvor de gjorde en blindtest på alle de som påstod at de fikk plager av å spise på kinesiske restauranter hvor de visste det var MSG i maten. Når de fikk i seg MSG uten å vite om det, så fikk de ingen problemer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker MSG når jeg selv lager mat. Senest på søndag hadde jeg stekt ris med MSG, soya- og sesamolje. 

Anonymkode: 03443...ee6

Skrevet

Det trenger vel ikke å være MSG heller, men riktig bruk av sopp, soppsoya osv.

Mannen lager en veldig god rett av bakte småtomater, da blir det umamismak.

Skrevet
Rosa Dartle skrev (5 minutter siden):

Det trenger vel ikke å være MSG heller, men riktig bruk av sopp, soppsoya osv.

Mannen lager en veldig god rett av bakte småtomater, da blir det umamismak.

Ja, hvorfor ble en tråd som handler om umami til å handle om tilsetning av MSG, liksom? 

Umami kan man smake av mye forskjellig mat folk spiser daglig. Det er 4% som ikke smaker den smaken, men ellers er det jo heller bare at man ikke tenker over smak så mye hvis man tror at man aldri spiser det. 

Skrevet

Spiser mat med umamismak hver uke. Det er en smak jeg er veldig glad i! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...