Gå til innhold

Hva er årsaken til at DU er ukomfortabel rundt mennesker som er smartere enn deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Synes det var hyggelig at du skrev dette - du viser forståelse for at folk er forskjellige, og dømmer han ikke. Hilsen person med IQ på 135 som tenker litt for raskt, og stadig opplever at folk tolker det jeg sier som dumt og irrelevant når de ikke forstår sammenhengen. 

Anonymkode: 9f9ff...ec5

Det er et poeng den farten en tenker med faktisk.

De verste mennesker å snakke med er dumme som snakker kjempesaaaakte i tillegg... Så en ikke bare vet neste ord som kommer men neste avsnitt.

Klarer rett og slett ikke få  hjernen min til å følge med så den spinner ut i andre tankebaner..😂🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du tenkt på hvordan intelligente mennesker føler seg i møte med deg? De har ikke mer ansvar for ditt ubehag enn du har for deres. 

Jeg kan forsikre deg om at jeg ofte tenker på det, så du trenger ikke bekymre deg for at de intelligente lider noe helt forferdelig i møte med meg. Jeg er et ganske ydmykt og stille menneske, og er ingen konversasjonsnarsissist. 

Anonymkode: dace8...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser det er mange som skriver det her. Men i realiteten er vel mange flokkdyr, og liker best folk som ikke skiller seg for mye ut. Litt over middels er bra, langt over eller under blir rart. 

Jeg tror det hjelper at jeg suger på å være flokkdyr: akkurat der har jeg sikkert en diagnose hvis jeg leter lenge nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan forsikre deg om at jeg ofte tenker på det, så du trenger ikke bekymre deg for at de intelligente lider noe helt forferdelig i møte med meg. Jeg er et ganske ydmykt og stille menneske, og er ingen konversasjonsnarsissist. 

Anonymkode: dace8...03c

jeg skjønner deg, det er bare fornuftig. 

Anonymkode: 217d0...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi da føler jeg meg litt dum, og det er jeg ikke vant til. (jeg er MENSA-smart men kun med et nødskrik). 

Når noen snakker til meg om avanserte tema jeg egentlig ikke forstår, og tar som en selvfølge at jeg henger med fordi vi underforstått «er smartere enn de andre her», da føler jeg meg litt dum.

Å snakke med folk med direkte lav IQ er slitsomt hvis man faktisk prøver å diskutere noe og ikke bare småprater om været, maten var god eller var det mye trafikk i dag, liksom.

Så, betraktelig smartere, fet er litt stressende, og betraktelig dummere, er slitsomt.

Av og til lurer jeg på om en med IQ på 170 synes jeg er like «enkel» og føler de må fordumme det de sier, sånn jeg føler når jeg snakker med en jeg estimerer til IQ på rundt 100. 

Jeg liker ikke tanken på at noen kanskje føler de må forenkle måten de snakker på for at jeg skal forstå 😑

Anonymkode: 0e407...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi da føler jeg meg litt dum, og det er jeg ikke vant til. (jeg er MENSA-smart men kun med et nødskrik). 

Når noen snakker til meg om avanserte tema jeg egentlig ikke forstår, og tar som en selvfølge at jeg henger med fordi vi underforstått «er smartere enn de andre her», da føler jeg meg litt dum.

Å snakke med folk med direkte lav IQ er slitsomt hvis man faktisk prøver å diskutere noe og ikke bare småprater om været, maten var god eller var det mye trafikk i dag, liksom.

Så, betraktelig smartere, fet er litt stressende, og betraktelig dummere, er slitsomt.

Av og til lurer jeg på om en med IQ på 170 synes jeg er like «enkel» og føler de må fordumme det de sier, sånn jeg føler når jeg snakker med en jeg estimerer til IQ på rundt 100. 

Jeg liker ikke tanken på at noen kanskje føler de må forenkle måten de snakker på for at jeg skal forstå 😑

Anonymkode: 0e407...601

Tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig over hva en med 170 i IQ tenker om deg...fordi du overveiende sannsynlig aldri har møtt eller kommer til å møte et menneske med 170 i IQ.!..Kun 1/ 650 000 mennesker bryter 170 streken...😂

Du trenger ikke bekymre deg for å bli oppfattet som dum heller...mennesker med 130 og over oppfattes som smarte av de supersmarte og...

Mest fordi dere er det og fordi de andre 45 i rommet vil utgjøre referansegruppa..og de er dummere enn du..

For å være ærlig er ikke de mest usmarte de verste ...sliter mest med folk som er et bitte lite knepp over 100 men tror de er dritsmarte...

Kommunestyrene rundt omkring er fulle av disse menneskene...hjemme har de gjerne en godt synlig bokhylle med et par Hamsunbøker...Gjerne en Tolstoj...noe for de reflekterte vettu..😂...og selvsagt Knausgård...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker med stor kunnskap om et emne, forbundet med svært sterke kognitive evner er ofte veldig givende å snakke med, når bare en av disse er på plass så er det ikke lenger noen unikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i smartere?

Anonymkode: 930af...312

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 3.09):

Jeg er ikke ukomfortabel rundt mennesker som er smartere enn meg. Det er givende å snakke med folk som er smartere enn meg.

Derimot er det ukomfortabelt å snakke med folk som er mindre smarte enn gjennomsnittet. Det får meg ikke til å føle meg «bedre» enn dem, det er bare så innmari kjedelig og ikke minst flaut å høre på hvor lite dem forstår. Det er krevende å snakke med dem fordi det ikke har noe for seg å føre samtale med dem, for ironisk nok tror dem at dem vet alt, og så forstår dem ikke bæret. Lytter ikke, ikke interesert i å lære, klarer ikke se det store bildet.

Anonymkode: cb46b...e62

Enig i denne beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur faktisk aldri jeg har tenkt at personen jeg snakker med er mer intelligent enn meg.

Anonymkode: 9b98c...35b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 1.10):

Hva er årsaken til at du føler deg ukomfortabel rundt mennesker som er smartere enn deg selv? Hva får det deg til å føle?

Anonymkode: 03c54...313

Fordi jeg føler med dum, blir usikker på

meningene mine og redd for at de skal ferske meg i å være totalt blåst i hodet. Omtrent hele svigerfamilien min er nok en del smartere enn meg og selv om de er veldig hyggelige, sitter jeg alltid igjen med en følelse av at jeg burde holdt munn i en del av samtalene.

Anonymkode: 889ed...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare ukomfortabel rundt dumme folk, det er bare slitsomt. 

Anonymkode: 4e1dd...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det. Elsker smarte folk så lenge de ydmyk og ikke arrogant.

Anonymkode: 64a49...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er komfortabelt jeg. Trygt. 

Anonymkode: 389f3...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (På 17.1.2024 den 1.33):

Elsker å møte smarte folk bare...Dess smartere dess bedre..Å snakke med usmarte folk er ren lidelse.

Hva gjør du på KG da?

Anonymkode: 4ce26...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LadeJarl skrev (På 17.1.2024 den 22.49):

Er en annen ting som er sikkert og..

Det er lite som er morsommere enn folk som tror de er smarte og har finesse og mangler begge deler...

Som deg ? 😂

Anonymkode: 442ed...e11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (På 18.1.2024 den 14.29):

Tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig over hva en med 170 i IQ tenker om deg...fordi du overveiende sannsynlig aldri har møtt eller kommer til å møte et menneske med 170 i IQ.!..Kun 1/ 650 000 mennesker bryter 170 streken...😂

Du trenger ikke bekymre deg for å bli oppfattet som dum heller...mennesker med 130 og over oppfattes som smarte av de supersmarte og...

Mest fordi dere er det og fordi de andre 45 i rommet vil utgjøre referansegruppa..og de er dummere enn du..

For å være ærlig er ikke de mest usmarte de verste ...sliter mest med folk som er et bitte lite knepp over 100 men tror de er dritsmarte...

Kommunestyrene rundt omkring er fulle av disse menneskene...hjemme har de gjerne en godt synlig bokhylle med et par Hamsunbøker...Gjerne en Tolstoj...noe for de reflekterte vettu..😂...og selvsagt Knausgård...

Spør du folk om hva de har i IQ? 🙄

Anonymkode: 442ed...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenker takk og lov. Om jeg var den smarteste har vi ikke kommet langt her i verden. 

Anonymkode: e1a05...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...