AnonymBruker Skrevet 18. januar #121 Del Skrevet 18. januar Det TS skriver stemmer med den bygda her og de omkringliggende nabobygdene. Mesteparten av jobbene er i kommunal sektor hvor hovedandelen av kvinner blir sysselsatt, mens hvis man er så heldig å være født mann kan en få seg jobb i anleggsbransjen og få en god lønn. Ellers er det hotelldrift og dagligvarekjeder, hyggebygging som gir jobb til snekkere og elektrikere og bank-og strømselskaper. Og selvsagt frisør. Smalt arbeidsmarked med andre ord. Anonymkode: 75fe8...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #122 Del Skrevet 18. januar Jeg jobber i nærmeste by. Bruker 20 minutt med bil hjemmefra til arbeid. Men vi har jobber i bygda vår også! Vi har tre sykehjem, seks barnehager, fem barneskoler, to ungdomsskoler, flere boliger for utviklingshemma, dps dagtilbud, voksenopplæring, tannleger, kino, bibliotek, hotell, golfbane, treningsentre, byggeforettninger, malerforetninger, matbutikker, klesbutikker, rådhus, teknisk etat, avdeling for rus og psykiatri, elektrikere og rørleggere, restauranter, gatekjøkken, kiosk, svømmehall, bilforhandlere, snekkere, fabrikk, mm. Hvorfor tror du ikke det finnes jobber på bygda? Anonymkode: d6364...a2b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #123 Del Skrevet 18. januar 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har bodd I mange byer, og en av dem var større enn Oslo. Valget jeg tok med å bosette meg på bygd var jo at jeg liker ikke bo i by. Jeg kveles. Jeg vil ha et stort hus, flott hage, jeg vil ha båt og hytte! Jeg ville ha barn, hund og katt! Jeg ville ga et liv med vakker natur, trygge omgivelser og der vi kjente naboene. Det hender vi drar på teater, konserter og slikt, men da ligger vi heller på hotell og koser oss. Så er det godt å komme hjem igjen..unna byen, når vi har gjort det. Anonymkode: bae2b...f36 Flott liv om det er det man ønsker. Men det står vel på ingen måte i motsetning til det jeg skrev? Skjønte ikke helt hvorfor du siterte egentlig.... Anonymkode: a2d79...2ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #124 Del Skrevet 17. juni On 1/17/2024 at 6:11 PM, AnonymBruker said: Men de fleste folk på bygda har vel ikke bodd byn….. Anonymkode: a2d79...2ab Joda, alt for mange år i Oslo. - Her utenfor sivilisasjonen jobber vi blant annet med mye oppdrett og tjenester til oppdrettsnæringen, produksjon av kunstgjødsel, vannkraft, i forsvaret, med tjenesteyting til industrien, tjenesteyting til private, private helse- og omsorgstjenester, offentlig sektor (og alt det innebærer), jordbruk, turisme, fiske og mye mer. I tillegg til en drøss med folk som jobber hjemmefra for diverse konsulentbyrå, som systemutviklere, grafiske designere og mer. Så har vi alle som pendler til jobb i f.eks. oljeindustrien eller på båt.Det er fint lite man ikke kan jobbe med her egentlig. Til og med folk som forsørger seg med å være kunstnere eller fikse neglene til folk. Anonymkode: 7fff6...6bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 17. juni #125 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 21.08): Bygda, Målselv, Bardufoss. Leger, tannleger, piloter (fly/helikopter), ingeniører, entreprenører, sykepleiere, konsulenter, regnskapsbyrå, Forsvaret (også sivile jobber), salgslag/slakteri, div butikker, elektrofirma, sykehjem, flyplassansatte/flygeledere, lærere, ambulansearbeidere, data, byggefirmaer/arkitekt...... Anonymkode: 95364...d43 Nå er jo Bardufoss i en særstilling pga all den militære virksomheten der. Hadde ikke vært så mye der uten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #126 Del Skrevet 17. juni Mye høyere andel uføre på bygden enn i byene…så en god del jobber ikke Anonymkode: e58ae...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 17. juni #127 Del Skrevet 17. juni Det samme som andre folk... Handel, produksjon, service, transport, omsorg, helse, skole, forskning, administrasjon, blogging, servering osv. osv. osv. Det er fra bygdene maten din kommer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 17. juni #128 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 20.41): Altså, jord-/skogbruk (+fiske hvis langs kysten) og diverse kommunale/offentlige stillinger er det alltids. Men hva annet finnes det der ute på bygda, utenfor sivilisasjonen? Jeg undres... Anonymkode: 37253...717 Det spørs jo hvilken bygd det er snakk om, da. Mange bygder er ikke så veldig små, og de har mange tjenester og arbeidsplasser. Det er som regel en skole, en butikk eller flere, kanskje noen flere små håndverksbedrifter som tømrer, elektriker og rørlegger. Kommunen har gjerne behov for folk til alle mulig oppgaver. Så er det Posten. Sjåfører. Anleggsarbeidere. Sykehjem og helsearbeidere. Barnehage. Verksted. Kan være alt mulig, egentlig. Utvalget av jobber på bygda kan være ganske stort. Som regel er man ikke så redd for å reise en bit heller, og mange pendler nok et stykke for å komme på jobb. Ta deg en tur ut av byen, så skal du se at det finnes liv der utenfor Ring 3 også. Mange byfolk, og dessverre også mange politikere, har lett for å glemme at det finnes et liv utenfor storbyen. Noen av de som oppdager denne "hemmeligheten", synes bygda er så fin at de gjerne flytter dit. 🙂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #129 Del Skrevet 17. juni Veterinær, fiskehelsebiolog, Dyrepleier,marinbiolog bl.a Anonymkode: 930a2...f62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #130 Del Skrevet 17. juni Vi er 5 bygder/grender langs fjorden her. mange: jobber som lærere og barnehageansatte. Jobber som frisør. Jobber som bonde. Jobber i fiskenæringen. Jobber på ferja som er her. Jobber som slakter. Jobber som helsefagarbeider/sykepleier på sykehjem eller hjemmesykepleien. Renholder. Matbutikkansatt. De fleste pendler til en av de to litt større bygdene som er i nærheten. Da er det industri, kommunearbeider, sykepleier/helsefagarbeider, psykiatrisk sykepleier, barnevernspedagog, lærer, barnehageansatt, renholder. Hotell(resepsjonist, kokk). Arbeider på matbutikk. Fastlege. Anonymkode: 8e5f4...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #131 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 20.41): Altså, jord-/skogbruk (+fiske hvis langs kysten) og diverse kommunale/offentlige stillinger er det alltids. Men hva annet finnes det der ute på bygda, utenfor sivilisasjonen? Jeg undres... Anonymkode: 37253...717 I bygda jeg kommer fra var de fleste lærere (var to høgskoler der), sykepleiere, leger, radiologer, hjelpepleiere, jordmødre et. (var også et sykehus der, pluss et rehabiliteringssenter og et sykehjem). Så var det jo enkelte som jobbet i dagligvare, på pubben, på cafè, klesbutikk og skobutikk, i barnehage, musikkskolen… Og noen advokater. Anonymkode: 2c8c6...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå