Gå til innhold

Jeg vil bli en god løper, men har korte tjukke bein

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan bør jeg trene? Jeg er normalvektig i flg bmi, men det meste av vekten er rumpe og lår. Går jeg ned i vekt er det hovedsakelig på overkroppen. Bør jeg gå ned i vekt eller trene styrke på bein eller begge deler?

Jeg har ikke som mål å bli maratonløper, men å løpe 1 mil på 40-45min. Nå bruker jeg kanskje 1 time. 

Anonymkode: 27518...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

tren masse intervall med lange steg 

Anonymkode: 50600...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

Jeg sliter litt med d samme. Klarer maks 2 min under en time på en flat 10km.

er d mulig uten å bli tynn som en flis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

tren masse intervall med lange steg 

Anonymkode: 50600...583

Intervaller med voldsom int. Eller går d uten å ligge mot rød sone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen rask vei til å bli en god løper, det aller viktigste du gjør er å løpe uten å overbelaste deg. 

Du må løpe en kombinasjon av langkjøring og intervaller. Både rolige turer i sone 1 - 2 og mer intense økter har sin plass. Det kan være å løpe 4x4 eller andre varianter. 

Hvis du virkelig vil lære om løping og få et godt opplegg, kan jeg på det varmeste anbefale "Løpesterk" som er Melina Magulas sin online coaching. Alt er lagt opp i tre nivåer og hun gir skikkelig gode svar på alle store og små spørsmål enten en til en eller i gruppa. 

Anonymkode: b5217...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høyde i seg selv gir ingen fordeler i lang- eller mellomdistanser. Høyde/vekt forhold er derimot vesentlig. En lavere og lettere kropp har et mindre oksygenbehov som kan være en fordel. Her de beste kvinnelige maratonløperne. De er både under og over gjennomsnittshøyden, men ikke mye. 

image.thumb.png.069885fa3c189a26cb9c997a4350f2c3.png

Tilsvarende i mellomdistanser. For sprintere kan det være en fordel med mer høyde for å få mer av kroppen mot målet først. 

Anonymkode: 606b8...00b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høyde i seg selv gir ingen fordeler i lang- eller mellomdistanser. Høyde/vekt forhold er derimot vesentlig. En lavere og lettere kropp har et mindre oksygenbehov som kan være en fordel. Her de beste kvinnelige maratonløperne. De er både under og over gjennomsnittshøyden, men ikke mye. 

image.thumb.png.069885fa3c189a26cb9c997a4350f2c3.png

Tilsvarende i mellomdistanser. For sprintere kan det være en fordel med mer høyde for å få mer av kroppen mot målet først. 

Anonymkode: 606b8...00b

Ok, jeg er som Paula Radcliffe i høyde, men veier 20 kg mer, så det er liten tvil om at jeg burde ned i vekt😳 Det er bare det at det meste sitter bom fast på rumpe og lår. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av å løpe, jeg er høy , lange armer , skjev rygg, jeg liker styrkeløft så trener styrkeløft, er ikke bygd for å bli best, men kan forsatt blir god. 

Anonymkode: 62d07...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste tipset jeg har fått når det gjelder løping er å starte med så lav hastighet at du synes det er flaut, og ikke stille mølla inn på km, men tid. I starten feks at du skal jogge 30 min på lav intensitet. Jeg startet med hastighet på kun 7 eller 7,5 km/t på mølle og økte gradvis:) 

Anonymkode: 4f0d1...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan bør jeg trene? Jeg er normalvektig i flg bmi, men det meste av vekten er rumpe og lår. Går jeg ned i vekt er det hovedsakelig på overkroppen. Bør jeg gå ned i vekt eller trene styrke på bein eller begge deler?

Jeg har ikke som mål å bli maratonløper, men å løpe 1 mil på 40-45min. Nå bruker jeg kanskje 1 time. 

Det er veldig ambisiøst å gå fra 1 time til under 45 minutter. Under 45 min er ganske fort.

De som trener kondisjon på toppnivå har stor mengde rolig trening og noen få harde intervalløkter i uka.

Jeg tror du også bør kombinere et par harde økter med rolige langturer. Kombiner gjerne med ski og sykkel for å få kondis uten å overbelaste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par overraskende høye damer blant de raskeste maratonløperne. Jeg trodde alle langdistanseløpere var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...