jabx Skrevet 21. januar 2024 #61 Del Skrevet 21. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 19.10): Har kristne kolleger og venner og jeg synes at mange av de virker så naive på livet og godtroende. Flere av mine kristne kolleger er ugifte eller er gift med sin første kjæreste, og har derfor lite erfaring både med partnere og sex. Andre tror veldig godt om folk og vil ikke høre på at ikke alle mennesker er snille. Av og til er det nesten som å snakke med barn synes jeg. De er medlem av frimenigheter, gir en fast slump av inntekten sin til menigheten hver måned og holder seg omtrent kun til folk fra sin menighet. Anonymkode: a83db...acf Da er de vel kanskje fornøyde med livet? Og kanskje deres oppfatning er formet nettopp av at de er del av en menighet som legger vekt på samhold og det å være gode mot hverandre? De omgås likesinnede, og har samme holdninger til verden. Naivt? Tja, igjen, hva om de er fornøyde med ting slik de er? At det gir dem et meningsfullt liv, trygghet og generelt gjør at de føler seg bra? Jeg kan jo nevne at jeg er "hardcore-ateist" som mener konseptet Gud er motbevist for lengst og at det ikke finnes noen grunner til å tro på Gud, men det betyr ikke at det ikke kan fungere som et samlende konsept. Vi ser jo spillefilmer som vi vet bare er fantasi, men lever oss inn i disse likevel. Det finnes klubber for filmelskere, og der finner de sammen i en gruppe med felles interesser og har godt av det. Mennesker er sosiale skapninger, stort sett. Endret 21. januar 2024 av jabx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen_Lilith Skrevet 21. januar 2024 #62 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror nok du har flere liberale kristne rundt deg, men mest sannsynlig tenker du ikke over at de er kristne. Jeg er kristen selv, men kan ikke komme på noen situasjoner det er relevant å informere feks klienter, kollegaer, andre foreldre etc om det 😊 Tro er for meg et privat anliggende, jeg er lite intressert i at andre skal «presse» sine religiøse/ikke-religiøse meninger på meg, og regner med dette går begge veier 😉 dette er en vanlig tanke blant liberale troende i de fleste religioner. Jeg er enig i at noen konservative er dømmende, men jeg tror i hovedsak det er et personlighetstrekk - de hadde vært dømmende uansett hva de trodde på. Jeg er forøvrig som sagt ikke konservativ selv, så er hverken i stand til eller intressert i å forsvare deres meninger. Hverken jeg eller du vet selvfølgelig ikke hva alle pinsevenner har gjort til en hver tid, nei 😅 Jeg er ikke pinsevenn. Føler meg rimelig sikker på at de ikke er en tilnærmet «dødskult» likevel, tvertimot er de vel generelt mer kjent for helbredelsesmøter? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anonymkode: 14ff7...1c0 Ja, jeg kan absolutt være med på at de aller fleste ikke er klar over hvem i deres liv som er kristne. Personlig er religion, livssyn, ideologier o.l. en ting som jeg er langt over det som er normalt interessert i. Jeg elsker å høre om hva folk tror på, og deres holdninger rundt diverse ting. Jeg har stort sett oversikt hva de rundt meg tror på, men det er jo da fordi jeg har tatt opp temaet og surt og gravd. 😄 Noe jeg er fullstendig klar over at er litt utenfor normalen. Mnja, i en del tilfeller så er det nok ett personlighetstrekk at de er fordømmende. Men i alt for mange tilfeller er det også blitt opplært til dette. Iallefall i den kretsen jeg kjenner til. Der er det veldig stor fokus på dommedagsprofetier, skremselspropaganda og hvor syndefulle alle som ikke følger dere vei er. Hehe, ja, helbredelsesmøter er pinsevenner kjent for. Og for å ikke glemme vekkelsemøter! Gjerne i teltmøter over en hel helg for å dra inn fleste mulig nye medlemmer.. 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 21. januar 2024 #63 Del Skrevet 21. januar 2024 K.B. skrev (På 16.1.2024 den 20.06): Du må jo være ganske naiv av natur for å tro på så åpenbare skrøner som religion er da, så det er ikke rart at det også reflekteres i andre aspekter av livet deres. Som AB. sier litt lengre opp her så er det jo helt riktig, eks rusmisbrukere har jo bare byttet ut en avhengighet med en annen. For det første: Vi har alle irrasjonelle oppfatninger som vi lever med. For å kunne gjøre noe med disse må vi bli bevisste på dem. Men ofte er vi fornøyde med å bare fortsette som før. For mange er religionen en viktig del av hverdagen og personen de er. Da krever det mye å endre sitt livssyn og verdenssyn radikalt. For det andre: Det er da bedre at rusmisbrukeren blir Jesus-freak i stedet?! Rusmisbruk er skadelig, mens det å føre tilhørighet og ha noe felles med andre kan være oppbyggende og bra for en person (så lenge det de har felles ikke er noe destruktivt, som en kult for eksempel). 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #64 Del Skrevet 21. januar 2024 Queen_Lilith skrev (5 minutter siden): Veldig spesielt å lese igjennom denne tråden. TS startet ikke sitt HI med å si at kristne er dumme og slemme. Og veldig spesielt å se hvordan folk syns det er så forferdelig at ts har sin opplevelse av at kristne har en tendens til å være naive.. Jeg er helt enig med ts. Veldig mange kristne lever i sin egen lille boble, og har ikke personlig erfaring eller kjennskap til en en del av verdens elendighet. Og ikke minst har mange av de en bagateliserende holdning til andres utfordringer. Hvis en person forteller om noe som er vanskelig for vedkommende så er svaret ofte "åh, det var dumt. Jeg skal be for deg jeg". Akkurat som at det vil fikse alle problem. Det blir... naivt. Jeg tror ikke vi er uenige i at mennesker som prater på denne måten kan fremstå naive. Jeg tror ofte bare det er deres måte å vise omsorg på ( noen ganger kan det være nedlatende). Jeg tror aldri jeg sagt den setningen i mitt liv, og har heller ikke hørt den fra andre vanlige kristne. Jeg forbinder også det med enten eldre bedehusdamer, eller evt folk fra mer konservative miljøer. Disse er ikke flertallet av kristne. Jeg syns dere bør begynne å omtale de som «konservative kristne» eller «kristne fra frimenigheter» dersom det er de dere snakker om. Dette synes jeg ang alle religioner, vi må skille mellom fundamentalister, konservative og liberale når vi diskuterer , og ikke generalisere og tillegge «alle» samme holdninger og meninger. Det fremstår veldig uopplyst og sneversynt slik jeg oppfatter det… Anonymkode: 14ff7...1c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 21. januar 2024 #65 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke vi er uenige i at mennesker som prater på denne måten kan fremstå naive. Jeg tror ofte bare det er deres måte å vise omsorg på ( noen ganger kan det være nedlatende). Jeg tror aldri jeg sagt den setningen i mitt liv, og har heller ikke hørt den fra andre vanlige kristne. Jeg forbinder også det med enten eldre bedehusdamer, eller evt folk fra mer konservative miljøer. Disse er ikke flertallet av kristne. Jeg syns dere bør begynne å omtale de som «konservative kristne» eller «kristne fra frimenigheter» dersom det er de dere snakker om. Dette synes jeg ang alle religioner, vi må skille mellom fundamentalister, konservative og liberale når vi diskuterer , og ikke generalisere og tillegge «alle» samme holdninger og meninger. Det fremstår veldig uopplyst og sneversynt slik jeg oppfatter det… Anonymkode: 14ff7...1c0 Eller kanskje det helst ser 'fordømmende' ut at kristne hele tiden blir gjenstand for innlegg om hvor fordømmende og naive vi er. Vi er ikke de som starter flest tråder om hvor vi fordømmer noen hvertfall... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen_Lilith Skrevet 21. januar 2024 #66 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke vi er uenige i at mennesker som prater på denne måten kan fremstå naive. Jeg tror ofte bare det er deres måte å vise omsorg på ( noen ganger kan det være nedlatende). Jeg tror aldri jeg sagt den setningen i mitt liv, og har heller ikke hørt den fra andre vanlige kristne. Jeg forbinder også det med enten eldre bedehusdamer, eller evt folk fra mer konservative miljøer. Disse er ikke flertallet av kristne. Jeg syns dere bør begynne å omtale de som «konservative kristne» eller «kristne fra frimenigheter» dersom det er de dere snakker om. Dette synes jeg ang alle religioner, vi må skille mellom fundamentalister, konservative og liberale når vi diskuterer , og ikke generalisere og tillegge «alle» samme holdninger og meninger. Det fremstår veldig uopplyst og sneversynt slik jeg oppfatter det… Anonymkode: 14ff7...1c0 Personlig har jeg opplevd dette "ja skal be for deg" svaret fra både "valige" kristne, hobby kristne som ikke tilhører noe spesielt (personlig kristne/ fritenkere), og diverse frimenigheter. Og fra forskjellige deler av landet og forskjellige deler av verden. Og både på en omsorgsfull måte og nedlatende måte. Så jeg må jo si jeg blir litt nyskjerrig på hva slags miljø du tilhører når du aldri har hverken sakt det selv eller hørt andre si det. Interessant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen_Lilith Skrevet 21. januar 2024 #67 Del Skrevet 21. januar 2024 Lawyam skrev (3 minutter siden): Eller kanskje det helst ser 'fordømmende' ut at kristne hele tiden blir gjenstand for innlegg om hvor fordømmende og naive vi er. Vi er ikke de som starter flest tråder om hvor vi fordømmer noen hvertfall... Nei, dere starter vell kanskje ikke flest tråder her inne om akkurat det temaet. Det blir nok diskutert mest med likesinnede utenfor nettet? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #68 Del Skrevet 21. januar 2024 Queen_Lilith skrev (3 minutter siden): Personlig har jeg opplevd dette "ja skal be for deg" svaret fra både "valige" kristne, hobby kristne som ikke tilhører noe spesielt (personlig kristne/ fritenkere), og diverse frimenigheter. Og fra forskjellige deler av landet og forskjellige deler av verden. Og både på en omsorgsfull måte og nedlatende måte. Så jeg må jo si jeg blir litt nyskjerrig på hva slags miljø du tilhører når du aldri har hverken sakt det selv eller hørt andre si det. Interessant. Jeg tilhører ikke noe miljø utenom å være medlem i DNK som mange er, jeg går ikke i kirken til vanlig. jeg er bare et vanlig menneske - som også er kristen ( inni meg for å si det slik ) 😉 Men når vi pratet om pinsevenner i stad angret jeg på at jeg ikke påpekte at de gjør også mye godt. Dina-stiftelsen feks gjør i høyeste grad mer enn å be.. Feks hjelper de voldtatte jenter i Kongo, både medisinelt, men også med utdanning og hjelp til å bygge seg et liv. Det er i høyeste grad en praktisk rettet stiftelse. Anonymkode: 14ff7...1c0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 21. januar 2024 #69 Del Skrevet 21. januar 2024 Queen_Lilith skrev (Akkurat nå): Nei, dere starter vell kanskje ikke flest tråder her inne om akkurat det temaet. Det blir nok diskutert mest med likesinnede utenfor nettet? 😊 Nok et fordømmende utsagn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen_Lilith Skrevet 21. januar 2024 #70 Del Skrevet 21. januar 2024 Lawyam skrev (9 minutter siden): Nok et fordømmende utsagn. Ja men jeg har da aldri sakt jeg ikke er fordømmende. Jeg er kjempe fordømmende 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 21. januar 2024 #71 Del Skrevet 21. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 20.13): Overhodet ikke, men når jeg forteller mine kristne kolleger/venner om ting jeg opplever, så tror de ikke på meg og mener jeg overdriver, noe jeg ikke gjør. Ts Anonymkode: a83db...acf Jeg er enig med deg. Mange dypt religiøse er veldig, veldig, naive. De tenker godt om "alle", tar ikke innover seg at overgrep skjer, og hvis de gjør det "så skal man bare vende det andre kinnet til og tilgi". Tilgivelse er liksom løsningen på alt. Hvis man bare tilgir og er snill tilbake, så snur ondskapen… Verden er dessverre ikke Kardemommeby der alle er uskyldige, og "har vært uheldig og begått en feil", som en del virker å tro. Voldsomt mye victimblaming og krav til den utsatte, mens stakkars den slemme/kriminelle som bare ikke har fått nok kjærlighet i livet og derfor gjør dumme handlinger . "Klapp og klem, alle kan jo gjøre feil liksom" 🙄 Endret 15. juni 2024 av Paneera 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 21. januar 2024 #72 Del Skrevet 21. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.1.2024 den 15.12): Hadde du byttet ut «kristne» med «muslimer» hadde dette innlegget sett ille ut. Men når det er kristne er det greit å generalisere, diskriminere og ha fordommer. Kjenner jeg er så dritt lei. Og dette er kanskje grunnen til at kristne trives sammen med andre kristne? Mange -slik som deg- mangler filter på hva som er greit å si og opptrer utrolig dømmende. Det sagt er jeg uenig. Jeg kjenner mest sannsynlig flere kristne enn deg, og de fleste er høyt utdannede med venner fra ulike kulturer og livssyn. Tror nok de fleste har flere partnere i løpet av livet også, men om de ikke har hatt det, er jeg ikke enig i at dette gjør noen naiv. Jeg vil si at du framstår som trangsynt og lite reflektert som har behov for å dømme en hel religiøs gruppe på denne måten. Anonymkode: 478d7...823 Ja, for det gjør jo ikke en del veldig konservativt kristne? De dømmer ikke homofile, transpersoner, samboere, folk som har sex utenfor ekteskap ol.? Endret 15. juni 2024 av Paneera 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen_Lilith Skrevet 21. januar 2024 #73 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tilhører ikke noe miljø utenom å være medlem i DNK som mange er, jeg går ikke i kirken til vanlig. jeg er bare et vanlig menneske - som også er kristen ( inni meg for å si det slik ) 😉 Men når vi pratet om pinsevenner i stad angret jeg på at jeg ikke påpekte at de gjør også mye godt. Dina-stiftelsen feks gjør i høyeste grad mer enn å be.. Feks hjelper de voldtatte jenter i Kongo, både medisinelt, men også med utdanning og hjelp til å bygge seg et liv. Det er i høyeste grad en praktisk rettet stiftelse. Anonymkode: 14ff7...1c0 Å ja da. Absolutt. Klart de gjør mye bra også. Det var min 3mening som startet evangeliesenteret. Ja, ettervernet der (akkurat som all annen rusomsorg) er alt for dårlig. Men de har fått mange ut av rusen. Og det skal selvfølgelig hedres! Jeg bruker å si det at jeg kan diskutere å være uenig i det aller meste innenfor kristendommen, men når det kommer til deres rusomsorg så lar jeg den ligge i fred. Jeg kunne vært så fordømmende og sneversynt at jeg kunne ha sakt "de manipulerer svake folk som ikke evner å klare seg uten å ha en gud de klamrer seg til", men det sier jeg overhode ikke. Jeg har bevitnet to (kjempe gode kammerater) rusmisbrukere som kom seg ut av tung rus igjennom at de begynte å gå på møter. Den ene endte opp som eldstebror i menigheten, den andre som musikkleder. Jeg var i begravelsen til denne eldstebroren utførte seremonien for denne musikklederen. De fulgte hverandre fra rennesteinen og igjennom resten av livet. Jeg kan jo virkelig ikke annet enn å hedre det! 💜 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 21. januar 2024 #74 Del Skrevet 21. januar 2024 (endret) Queen_Lilith skrev (22 minutter siden): Ja men jeg har da aldri sakt jeg ikke er fordømmende. Jeg er kjempe fordømmende 👍 Da kan jeg fortelle deg at kristendommen i hovedsak handler om NULL FORDØMMELSE og at det nettopp er derfor vi tok mot Jesus og ble kristne, fordi i den troen slipper vi å tro at Han ikke vet hvordan vi alle er, ikke perfekte, men godtar oss likevel. Også deg, alle, så hvis noen kristne fordømmer deg går de faktisk tvert imot Ham og Hans lære... Endret 21. januar 2024 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen_Lilith Skrevet 21. januar 2024 #75 Del Skrevet 21. januar 2024 Lawyam skrev (8 minutter siden): Da kan jeg fortelle deg at kristendommen i hovedsak handler om NULL FORDØMMELSE og at det nettopp er derfor vi tok mot Jesus og ble kristne, fordi i den troen slipper vi å tro at Han ikke vet hvordan vi alle er, ikke perfekte, men godtar oss likevel. Også deg, alle, så hvis noen kristne fordømmer deg går de faktisk tvert imot Ham og Hans lære... Jeg har lest hele bibelen fra perm til perm. Ta en titt i 3. Mosebok, og fortell meg at det ikke er snakk om noe fordømmelse i kristendommen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 21. januar 2024 #76 Del Skrevet 21. januar 2024 (endret) Queen_Lilith skrev (10 minutter siden): Jeg har lest hele bibelen fra perm til perm. Ta en titt i 3. Mosebok, og fortell meg at det ikke er snakk om noe fordømmelse i kristendommen.. Kristendommen er NT. Da Jesus kom tok Han straffen for syndene våre slik at vi ikke skulle kunne fordømmes mer. Den som tror det går ikke rundt og føler seg fordømt og må slite med tankene om straff, fordi vi vet/tror at Gud anser den straffen som betalt for allerede siden det var hele meningen med at Han skulle komme Fjerne anklagene. Loven gir grobunn for fordømmelse, siden den er umulig å holde. Hele GT er en skrekkhistorie hva det å ikke holde loven får for følger for mennesket også inni seg. Så Gud sa gjennom hele GT at en dag skulle det komme en som gjorde om på dette - og det var Jesus.. Han holdt alt så Han valgte å ta straffen som brudd på budene vil føre til, også fordømmelse av oss selv, så det er ikke lenger noen fordømmelse for den som tror på Jesus. De som ikke tror på det vil gå rundt og måle seg med det perfekte og føler skam. Gud tok den bort. Den som tror på det føler fred. Endret 21. januar 2024 av Lawyam 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #77 Del Skrevet 21. januar 2024 Queen_Lilith skrev (2 timer siden): Ikke en eneste kristen jeg kjenner er liberale. De er ekstremt konservative og fordømmende. Queen_Lilith skrev (59 minutter siden): Personlig har jeg opplevd dette "ja skal be for deg" svaret fra både "valige" kristne, hobby kristne som ikke tilhører noe spesielt (personlig kristne/ fritenkere), og diverse frimenigheter. Og fra forskjellige deler av landet og forskjellige deler av verden. Og både på en omsorgsfull måte og nedlatende måte. Mener du at alle disse forskjellige kristne du kjenner , både hobbykristne ( hva enn du legger i det 😅) og fritenkere - går under det du skrev i første innlegg, de er alle ekstremt konservative og fordømmende? Anonymkode: 14ff7...1c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen_Lilith Skrevet 21. januar 2024 #78 Del Skrevet 21. januar 2024 Lawyam skrev (9 minutter siden): Kristendommen er NT. Da Jesus kom tok Han straffen for syndene våre slik at vi ikke skulle kunne fordømmes mer. Den som tror det går ikke rundt og føler seg fordømt og må slite med tankene om straff, fordi vi vet/tror at Gud anser den straffen som betalt for allerede siden det var hele meningen med at Han skulle komme Fjerne anklagene. Loven gir grobunn for fordømmelse, siden den er umulig å holde. Hele GT er en skrekkhistorie hva det å ikke holde loven får for følger for mennesket også inni seg. Så Gud sa gjennom hele GT at en dag skulle det komme en som gjorde om på dette - og det var Jesus.. Han holdt alt så Han valgte å ta straffen som brudd på budene vil føre til, også fordømmelse av oss selv, så det er ikke lenger noen fordømmelse for den som tror på Jesus. De som ikke tror på det vil gå rundt og måle seg med det perfekte og føler skam. Gud tok den bort. Den som tror på det føler fred. Å kun forholde seg til NT er bare ansvarsfraskrivelse for det er ubehagelig å forholde seg til GT. Hvis kristendommen er kun NT så forventer jeg at alle kristne tar avstand fra de 10 bud? De tilhører jo GT 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen_Lilith Skrevet 21. januar 2024 #79 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mener du at alle disse forskjellige kristne du kjenner , både hobbykristne ( hva enn du legger i det 😅) og fritenkere - går under det du skrev i første innlegg, de er alle ekstremt konservative og fordømmende? Anonymkode: 14ff7...1c0 Jeg kaller de hobby-kristne de som ikke tilhører noe form for trosretninger, som har sine egne tolkninger som ikke har noe med noe form for kristne trosretninger, men som kaller seg kristen. Ny-kristne som egentlig ikke vet helt hva kristendommen er, eller sånn som en jeg kjenner som sier han tror på Gud og Jesus, men han vil ikke ha noe med den hellige ånd å gjøre 🙈😅 Nå har jeg tenkt igjennom her... Jeg kan vell si jeg vet om 2 eldre enker som er bortimot fordomsfrie. Hun ene er en søt frelsesarmeen soldat. Hun andre er hyggelig, men jeg aner ikke hva hun har gjort, for hun blir kraftig dømt av andre i sin menighet.. og så kommer jeg på ei til som ikke er så fordomsfull, men hun et en svindler, så hun utgår som en hederlig kristen for meg 🙈 Så OK, jeg skal modigifisere meg; NESTEN alle som jeg vet om.. 😄 Men 1 av mange mange hundre (muligens over i 4-sifret) er litt dårlig statistikk 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 21. januar 2024 #80 Del Skrevet 21. januar 2024 Queen_Lilith skrev (1 minutt siden): Å kun forholde seg til NT er bare ansvarsfraskrivelse for det er ubehagelig å forholde seg til GT. Hvis kristendommen er kun NT så forventer jeg at alle kristne tar avstand fra de 10 bud? De tilhører jo GT 🤷♀️ Nei, vi prøver å holde budene, for vi har ikke frikort til å bryte dem, men siden det er umulig å holde dem og vi alle kan komme til å bryte de en dag og noen også har vært mer aktive 'lovbrytere' enn andre er det rom for tilgivelse og å prøve på nytt.. Hvis noen tror at det er fritt frem å drepe naboen fordi Gud tilgir meg likevel forstår vel alle at de har null respekt for hverken Gud, mennesker ellee hva Jesus gorde for dem... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå