Gå til innhold

Har inntrykk av at flere kristne er så naive på livet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun som sa dette bor på et lite sted så hun tilhører vel menigheten i kirken kanskje? 

Det var et par andre som snakket om at han var heldig som snart fikk evig liv og skulle dø, og den personen gikk i Tabernaklet og den andre i en vanlig kirke.

Dette snakket om evig liv det er jo det kristne personers lengter etter, er det ikke?

Hvorfor skal vi leve her på jorden i 90 år hvis livet begynner etter at vi er død? Da kunne vi jo slengt oss utenfor døren bro alle mann

Ts

Anonymkode: a83db...acf

Det endelige målet med dette livet er et liv etter døden ja, men kristendommen er en tro som skal gi håp, ikke en dødskult der målet er å dø

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun som sa dette bor på et lite sted så hun tilhører vel menigheten i kirken kanskje? 

Det var et par andre som snakket om at han var heldig som snart fikk evig liv og skulle dø, og den personen gikk i Tabernaklet og den andre i en vanlig kirke.

Dette snakket om evig liv det er jo det kristne personers lengter etter, er det ikke?

Hvorfor skal vi leve her på jorden i 90 år hvis livet begynner etter at vi er død? Da kunne vi jo slengt oss utenfor døren bro alle mann

Ts

Det evige livet starter altså først etter døden etter din forståelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts

Dette er ikke standard DNK-holdning nei, det tror jeg du også vet. At enkeltmennesker derimot  kan mene både det ene og det andre gjelder selvfølgelig både hos kristne og hvem som helst. Nå har du tidligere sagt i tråden at alle kristne du kjenner tilhører frimenigheter, så det utelukker DNK… Tabernaklet er pinsevenner, her finner du selvfølgelig også enkeltmennesker med spesielle synspunkt - men den jevne pinsevenn jeg kjenner til har aldri forfektet et liknende syn som det du beskriver…  For å svare på det siste spørsmålet ditt så er jo alle mennesker på jorden for å oppleve livet og universet, på godt og vondt - og ta med seg opplevelser og erfaringer herfra. Livet har en mening i seg selv, men hva den er? Det har vel hverken du eller jeg svaret på, her kan vi alle bare spekulerer 😅 kristne generelt mener ikke at menigen med livet er å dø fortest mulig nei, dette vet du også 😉

Anonymkode: 14ff7...1c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (1 time siden):

Det evige livet starter altså først etter døden etter din forståelse? 

Det er det de snakker om ja

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke standard DNK-holdning nei, det tror jeg du også vet. At enkeltmennesker derimot  kan mene både det ene og det andre gjelder selvfølgelig både hos kristne og hvem som helst. Nå har du tidligere sagt i tråden at alle kristne du kjenner tilhører frimenigheter, så det utelukker DNK… Tabernaklet er pinsevenner, her finner du selvfølgelig også enkeltmennesker med spesielle synspunkt - men den jevne pinsevenn jeg kjenner til har aldri forfektet et liknende syn som det du beskriver…  For å svare på det siste spørsmålet ditt så er jo alle mennesker på jorden for å oppleve livet og universet, på godt og vondt - og ta med seg opplevelser og erfaringer herfra. Livet har en mening i seg selv, men hva den er? Det har vel hverken du eller jeg svaret på, her kan vi alle bare spekulerer 😅 kristne generelt mener ikke at menigen med livet er å dø fortest mulig nei, dette vet du også 😉

Jeg tror ingenting for jeg blir stadig overrasket over folk som har ekstreme kristne holdninger.

Da avdøde jeg refererer til her lå på dødsleiet, dukket det opp bekjente av han som prøvde å komme seg inn på rommet hans for å be for han.

De fikk beskjed om at de ikke fikk gå inn siden de ikke var nær familie, og at de kunne be utenfor rommet, men da sa de at bønnen ikke ville virke når de ikke var i rommet.

Er ikke det bare vås?

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ingenting for jeg blir stadig overrasket over folk som har ekstreme kristne holdninger.

Da avdøde jeg refererer til her lå på dødsleiet, dukket det opp bekjente av han som prøvde å komme seg inn på rommet hans for å be for han.

De fikk beskjed om at de ikke fikk gå inn siden de ikke var nær familie, og at de kunne be utenfor rommet, men da sa de at bønnen ikke ville virke når de ikke var i rommet.

Er ikke det bare vås?

Ts

Absolutt vås ja, det er jo derfor jeg spør deg hva slags mennesker dette var… som du selv skriver «ekstreme» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Absolutt vås ja, det er jo derfor jeg spør deg hva slags mennesker dette var… som du selv skriver «ekstreme» 

De som ikke kunne be utenfor rommet vet jeg ikke hvilken menighet de holder til i, men de skremte meg for de ville ikke gå og ventet hele dagen på å komme inn til den syke.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De som ikke kunne be utenfor rommet vet jeg ikke hvilken menighet de holder til i, men de skremte meg for de ville ikke gå og ventet hele dagen på å komme inn til den syke.

Ts

Det hadde jeg også opplevd som veldig ubehagelig ja, enig. Dersom hverken familien eller den døende ønsket de inn, så hadde normale mennesker gått. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette tror jeg de fleste er enig i at er meget spesielt, og du påstår vel heller ikke at dette er slikt «vanlige» kristne sier, hverken liberale eller mer konservative? Du sa i HI at de tilhører frimenigheter, men dette kan jo være alt fra noe obskurt vil aldri har hørt om til mer pinsevenner / frikirken… Hvilken menighet tilhører de? 

Jeg er også veldig nysgjerrig på hvilken retning dette er. Det finnes så klart ulike holdninger i mange miljøer, men dette er på ingen måte vanlig. Jeg har aldri i mitt liv opplevd at man ikke skal få sørge som kristen (er kristen selv, har flere kristne i familie og nabolag).  Jeg har opplevd mye sykdom (dette er også pga jobben min), og alle mennesker reagerer ulikt på beskjed om at de skal dø.  Kristne eller ikke. Jeg har selv mistet nære som har vært kristne og selvsagt sørger jeg over at personen er borte. Savnet er alltid der. Men det står noe i Bibelen om at vi ikke skal sørge "som de som ikke har håp". Det handler selvsagt om at vi tror på at vi kommer til Gud etter livet her på jorden, og at de vi kjente også gjør det. Håpet gjør at vi tenker at selv om vi savner dem veldig så er de på et godt sted. Kanskje det er dette disse har tolket litt for bokstavelig? Det er mange historier i bibelen hvor folk dør og de som er glade i dem sørger. Så dette er ikke ment som at man ikke har lov å være lei seg. 

Det er andre trosretninger som også tror på at vi lever videre og blir en ny skapning (hinduisme f eks) Alt går i en evig rundgang. De fleste innen new age og alternative retninger tror også dette. Og der må jeg si at jeg har opplevd lignende ting som du snakker om.  Der er det flere jeg vet om som aldri ville tatt i mot vestlig medisinsk behandling, og man ville forsøkt alternative metoder for å bli frisk.  Der skal man heller ikke være negativ, for negativitet skaper jo sykdom. Så jeg regner med at vonde følelser etter noens død unngås.

Disse menneskene du omtaler høres ut som er medlemmer av en litt spesiell , og for meg ukjent retning. Men at de ber og har et annet syn enn deg må du nesten bare gi litt slipp på. Det virker som dette har gått veldig inn på deg, og det kan jeg forstå. Men det kan være bra for en selv å ikke være for opphengt i andres livsvalg. Det er ikke så mye man får gjort med det.

Dersom du står dem nær, kanskje du kan prøve å ha en samtale med den av de som virker mest oppegående? Kanskje de kan forklare bakgrunnen for det de gjør og tenker?

Anonymkode: 02306...db2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 19.10):

Har kristne kolleger og venner og jeg synes at mange av de virker så naive på livet og godtroende.

Flere av mine kristne kolleger er ugifte eller er gift med sin første kjæreste, og har derfor lite erfaring både med partnere og sex.

Andre tror veldig godt om folk og vil ikke høre på at ikke alle mennesker er snille.

Av og til er det nesten som å snakke med barn synes jeg.

De er medlem av frimenigheter, gir en fast slump av inntekten sin til menigheten hver måned og holder seg omtrent kun til folk fra sin menighet.

Hva mener du med kristen?

Jeg er 55 år, døpt, komfirmert, vokst opp i "kristent hjem". Ba fadervår før vi la oss osv.

12 år gammel tyvkørte jeg bil, snek meg ut på natten og kjørte. I tettbebygd strøk. Det gikk bra heldigvis. Jeg stjal også min første moped, av mange,  i den alderen.

Og så ballet det på seg.

Jeg er fortsatt medlem av statskirken. Er jeg da kristen? Osv…..

Kanskje du skal omformulere spørsmålet ditt, så du får svar på det du egentlig lurer på?

Anonymkode: 58b04...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2024 den 17.54):

Hva sier Bibelen om swinging?

Anonymkode: d0ef0...de6

Ingenting, men jeg kan forsøke å tolke noe som er i nærheten.

Jeg skal ikke begjære min nestes ting eller make, men det tror jeg handler om misunnelse, at vi ikke heller vil ha det enn det vi har, og det er langt fra det vi driver med.

Paulus skriver i brev til folk som voldtar eller har andre usunne sexuelle praksiser at de ikke skal ha sex med menn, og her tror jeg det er viktig å tenke på hvem han var og hvem han snakket til. Jeg tror ikke Paulus, og spesielt ikke Jesus ville hatt noe imot homofile som elsker hverandre og har sex der begge ønsker det. Det å ikke ha for mye sex utenfor ekteskap kan være en god leveregel for å unngå å bli såret eller få sykdommer, men ved å ta ansvar for seg selv og gjøre ting alle parter synes er gøy, befinner man seg ikke lenger innenfor målgruppen til Paulus. 

Vi er trofaste mot den vi elsker, respekterer hverandre, snakker godt sammen, elsker hverandre og det vi gjør og har det godt med oss selv i forhold til Gud. 

Anonymkode: 62bb1...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva mener du med kristen?

Jeg er 55 år, døpt, komfirmert, vokst opp i "kristent hjem". Ba fadervår før vi la oss osv.

12 år gammel tyvkørte jeg bil, snek meg ut på natten og kjørte. I tettbebygd strøk. Det gikk bra heldigvis. Jeg stjal også min første moped, av mange,  i den alderen.

Og så ballet det på seg.

Jeg er fortsatt medlem av statskirken. Er jeg da kristen? Osv…..

Kanskje du skal omformulere spørsmålet ditt, så du får svar på det du egentlig lurer på?

Anonymkode: 58b04...431

Med kristen mener jeg frelst, aktiv i menigheten, tar valg basert på sin tro osv

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 19.15):

Ja jeg vet at mange kristne er som folk flest, men de jeg kjenner er kvinner som aldri har vært bortpå en mann selv om de er godt over 30.

Tror godt om de fleste, ser på kristne tv kanaler, hører på kristen musikk og henger kun med folk fra menigheten.

Ts

Synes det er bra å ikke være borti så mange? (Ikke kristen) synes religion er veldig fint å følge, om man følger riktig og ikke utestenger andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en har kommet utenfor fiskeboller av den religiøse sirkelen. , så virker de kristne litt naiv. Sannheten er at de er også på sin reise, et steg i sin prosess til å våkne opp. Vi går alle ulike veier. Ingen veier er lik.

Anonymkode: 0b9ed...412

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 8.59):

Folk i frimenigheter er nesten alltid konservative kristne, selvfølgelig i varierende grad 😊 De fleste kristne jeg kjenner er liberale, 

Ikke en eneste kristen jeg kjenner er liberale. De er ekstremt konservative og fordømmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2024 den 21.17):

- men den jevne pinsevenn jeg kjenner til har aldri forfektet et liknende syn som det du beskriver…  

Vet du hva alle de pinsevennene du kjenner har gjort til en hver tid igjennom hele deres liv? Bare fordi du ikke har opplevd at de har gjort det så kan de ha gjort det mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Queen_Lilith skrev (1 minutt siden):

Vet du hva alle de pinsevennene du kjenner har gjort til en hver tid igjennom hele deres liv? Bare fordi du ikke har opplevd at de har gjort det så kan de ha gjort det mye.

Det vet DU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (6 minutter siden):

Det vet DU?

Nei, men jeg har heller ikke uttalt meg om at de jeg kjenner aldri har gjort noe. Jeg kunne sakt at jeg personlig ikke tror eller kan se for meg at de har gjort dette. Men det blir veldig naivt å tro man vet alt andre mennesker har gjort. De eneste som kan si det med 100% sikkerhet er siamesiske tvillinger 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen_Lilith skrev (58 minutter siden):

Ikke en eneste kristen jeg kjenner er liberale. De er ekstremt konservative og fordømmende.

Jeg tror nok du har flere liberale kristne rundt deg, men mest sannsynlig tenker du ikke over at de er kristne. Jeg er kristen selv, men kan ikke komme på noen situasjoner det er relevant å informere feks klienter, kollegaer, andre foreldre etc om det 😊 Tro er for meg et privat anliggende, jeg er lite intressert i at andre skal «presse» sine religiøse/ikke-religiøse meninger på meg, og regner med dette går begge veier 😉 dette er en vanlig tanke blant liberale troende i de fleste religioner. Jeg er enig i at noen konservative er dømmende, men jeg tror i hovedsak det er et personlighetstrekk - de hadde vært dømmende uansett hva de trodde på. Jeg er forøvrig som sagt ikke konservativ selv, så er hverken i stand til eller intressert i å forsvare deres meninger.

Queen_Lilith skrev (10 minutter siden):

Hverken jeg eller du vet selvfølgelig ikke hva alle pinsevenner har gjort til en hver tid, nei 😅 Jeg er ikke pinsevenn. Føler meg rimelig sikker på at de ikke er en tilnærmet «dødskult» likevel, tvertimot er de vel generelt mer kjent for helbredelsesmøter? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å lese igjennom denne tråden. TS startet ikke sitt HI med å si at kristne er dumme og slemme.

Og veldig spesielt å se hvordan folk syns det er så forferdelig at ts har sin opplevelse av at kristne har en tendens til å være naive..

Jeg er helt enig med ts. Veldig mange kristne lever i sin egen lille boble, og har ikke personlig erfaring eller kjennskap til en en del av verdens elendighet. Og ikke minst har mange av de en bagateliserende holdning til andres utfordringer. Hvis en person forteller om noe som er vanskelig for vedkommende så er svaret ofte "åh, det var dumt. Jeg skal be for deg jeg". Akkurat som at det vil fikse alle problem. Det blir... naivt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...