Lawyam Skrevet 18. januar 2024 #21 Del Skrevet 18. januar 2024 (endret) Jeg forstår ikke at vi skal måtte telle sexpartnere for å måle livserfaring. Er ikke livet mer enn det? Og vil ikke en med en partner ha 'kompetanse' vedrørende sex, kanskje mer enn den som får seg et nyp noen ganger i året i bestefall? Består livet ikke av mer enn sex og uteliv liksom? Opplever ikke kristne de samme tingene i livet med familieproblemer, jobb- og økonomi, utdanning, sykdom, sorg, død, vennskap, savn, kjærlighetssorg.... Jeg vet ikke hvorfor de du kjenner måtte fortelle deg at det bor noe godt i alle, men fremfor å kalle det naivitet kan det kanskje være at de aller fleste mennesker ikke er altfor opptatt av å sladder og rett og slett bare er lei av å høre på hvor mye vondt det bor i andre. Naivitet har nå helst med alder å gjøre og ikke med trosretning. Sexprat er kanskje spennende når du er ung og uerfaren, men etterhvert er det bare en del av livet, og alle intime detaljer er ikke nødvendigvis så spennende å dele med andre, spesielt ikke med kollegaer heller. Endret 18. januar 2024 av Lawyam 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #22 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde du byttet ut «kristne» med «muslimer» hadde dette innlegget sett ille ut. Men når det er kristne er det greit å generalisere, diskriminere og ha fordommer. Kjenner jeg er så dritt lei. Og dette er kanskje grunnen til at kristne trives sammen med andre kristne? Mange -slik som deg- mangler filter på hva som er greit å si og opptrer utrolig dømmende. Det sagt er jeg uenig. Jeg kjenner mest sannsynlig flere kristne enn deg, og de fleste er høyt utdannede med venner fra ulike kulturer og livssyn. Tror nok de fleste har flere partnere i løpet av livet også, men om de ikke har hatt det, er jeg ikke enig i at dette gjør noen naiv. Jeg vil si at du framstår som trangsynt og lite reflektert som har behov for å dømme en hel religiøs gruppe på denne måten. Anonymkode: 478d7...823 Helt riktig! Anonymkode: d0ef0...de6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #23 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er medlem av både menighetsrådet i Den norske kirke og Mensa. Jeg hadde ikke sex før jeg forlovet meg med han jeg nå er gift med, men etter 20 år sammen, har vi begynt med swinging. Jeg har også doktorgrad om det er av interesse. Jeg trives veldig godt med å være naiv og tro det beste om folk. Det gjør at mange er hyggelige mot meg. Jeg vet ikke om dette er grunnen, men for meg virker det som det er flest kristne organisasjoner som tar seg av de vanskeligstilte som rusmisbrukere. Om de fortsetter å henge med de som har hjulpet dem i ettertid(kall det gjerne en ny avhengighet), tror jeg ikke er dumt for noen. Anonymkode: 62bb1...6a9 Hva sier Bibelen om swinging? Anonymkode: d0ef0...de6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #24 Del Skrevet 18. januar 2024 Samme erfaring som deg, jeg bor i bibelbeltet, men er selv fra Østlandet og er ateist. Utrolig godtroende og naive. Tror det beste om alle. Jeg er selv veldig skeptisk og har sett mange narsissister, som utnytter og oppfører seg veldig dårlig, men dette ser ikke disse personene. Anonymkode: 3c48d...416 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 18. januar 2024 #25 Del Skrevet 18. januar 2024 Vel... https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/finnmark-fylkeskommune-dropper-regnbuen-pa-skolesekken-til-6-aringene-1.16720444 Vel...i følge kristendom er regbue ille..og stakkars kristne barn som ikke fikk være denne ryggsekken...de ble jo satt utenfor..for de fikk ikke gå med pride logo 🤦 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #26 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva sier Bibelen om swinging? Anonymkode: d0ef0...de6 Du som er et opplyst menneske, er sikkert klar over at DNK ikke krever at alle deres medlemmer skal leve bokstavlig etter alt som står i Bibelen. De som ønsker å tilhøre menigheter som lever «strengere» står fritt til å velge det, og gjør også det 😊 Anonymkode: 14ff7...1c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. januar 2024 #27 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 19.15): Ja jeg vet at mange kristne er som folk flest, men de jeg kjenner er kvinner som aldri har vært bortpå en mann selv om de er godt over 30. Tror godt om de fleste, ser på kristne tv kanaler, hører på kristen musikk og henger kun med folk fra menigheten. Ts Anonymkode: a83db...acf Jeg forstår ikke at dette skal være naivt, det er andre verdier enn deg bare 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #28 Del Skrevet 18. januar 2024 Sofakona skrev (4 minutter siden): Vel... https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/finnmark-fylkeskommune-dropper-regnbuen-pa-skolesekken-til-6-aringene-1.16720444 Vel...i følge kristendom er regbue ille..og stakkars kristne barn som ikke fikk være denne ryggsekken...de ble jo satt utenfor..for de fikk ikke gå med pride logo 🤦 Men dette var vel også etter klage fra Læstadisnere og pinsevenner? Uten å sette folk i bås vil jeg påstå dette er generelt konservative forsamlinger 😉 Anonymkode: 14ff7...1c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raphael Skrevet 18. januar 2024 #29 Del Skrevet 18. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Hadde du byttet ut «kristne» med «muslimer» hadde dette innlegget sett ille ut. Men når det er kristne er det greit å generalisere, diskriminere og ha fordommer. Kjenner jeg er så dritt lei. Det er fordi dere tror på tilgivelse, og derfor risikerer man ikke noe ved å kritisere dere. Det er som fluepapir for religionskritiske veikinger. En kristen kalles en "mørkemann" og "fanatiker" dersom han ikke ønsker at homofile skal gifte seg i kirka. En muslim kalles "progressiv" dersom han mener at homofile kun skal kastes ned fra hustak dersom sharia er gjeldende lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #30 Del Skrevet 19. januar 2024 Morsomt å lese dette. Jeg forstår hva du mener, jeg har kjennskap til en del ulike kristne miljøer og er selv kristen. Det er mulig noen er sånn som du beskriver det, eller fremstår slik. Jeg husker jeg møtte en sånn "type" en gang. Syns hun var det mest naive og godtroende mennesket jeg hadde møtt. Det viste seg å være helt feil, men det tok lang tid å bli kjent med henne. Hun var verken naiv eller godtroende, men ønsket å være snill mot folk og ikke forhåndsdømme noen. Hun var faktisk langt mer "utviklet" i måten å møte mennesker på enn de fleste andre jeg har møtt. Personlig er jeg stikk motsatt. Jeg skulle ønske jeg var mer naiv og trodde bedre om folk, hehe. Pga opplevelser i min barndom og ungdom har jeg vært skeptisk og mistenksom. Tror alle har en dårlig baktanke med det meste. Kan lett tenke det om dette innlegget for eksempel. Godtroende er jeg virkelig ikke. Men jeg blir veldig glad og positivt overrasket når mennesker er vennlige og gjør gode ting. Så jeg er mye åpnere nå enn før. Liker mennesker mye bedre nå enn da jeg var ung. Har alltid vært glad i mennesker, men ikke nødvendigvis likt dem (håper det er forståelig på en snodig måte). Kristne mennesker er etter min erfaring like forskjellige som "alle andre". De har ulike personligheter, noen er naive, noen er det ikke. Jeg har en del kristne venner, de kan ikke sammenlignes, utenom at vi deler samme tro. I tillegg tror jeg det er ganske vesentlig å opplyse om at kristendommen ikke lærer at mennesker er gode, men at man bør velge å gjøre godt. Den lærer at det gode er fra Gud. Dette er et stort tema, men det er bare et innspill i forhold til naivitet, ikke en oppfordring til diskusjon. Jeg er ikke kristen fordi jeg er god, men fordi jeg ikke er det. Ved å tro får jeg en gave, som kalles nåde eller frelse, som jeg egentlig ikke fortjener. Ikke fordi jeg er bedre eller verre enn noen andre, men fordi jeg tror at dette er sannheten. Nå snakker jeg for meg selv her altså, men prøver bare å forklare at de fleste kristne ser alt det som er vondt i verden veldig klart. Og generelt lærer man at for å unngå å gjøre ting som ikke er bra, må man ta ansvar både for seg selv og andre. Jeg syns ikke det er så veldig naivt. Ingen klarer selvsagt å leve perfekt, det er heller ikke poenget (det er umulig). Jeg tenker også litt på alle de kristne organisasjonene som gjennom lange tider har hjulpet fattige, syke, hjemløse etc. Er det naivt? Uansett motivasjon så er dette arbeid som har vært nyttig for samfunnet. Så lenge de naive og godtroende ikke skader noen og betaler skatten sin, tenker jeg det går riktig så bra at man er forskjellige. Anonymkode: 02306...db2 2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #31 Del Skrevet 19. januar 2024 Men naivitet mener jeg også at mange mener man skal legge alt i hendene til Gud, og hvis man er dødssyk av feks kreft, så skal man glede seg til å komme "hjem" til Gud og ikke være redd for å dø. At en forelder på 46 år ikke ønsker å dø fra partner og barn, det er irrelevant så lenge man skal hjem til Gud. Hvis den etterlatte partneren sørger over tapet av partner, skal man være glad for at den avdøde er hos Gud og ikke være lei seg. Snakker av erfaring😕 ts Anonymkode: a83db...acf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 19. januar 2024 #32 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men naivitet mener jeg også at mange mener man skal legge alt i hendene til Gud, og hvis man er dødssyk av feks kreft, så skal man glede seg til å komme "hjem" til Gud og ikke være redd for å dø. At en forelder på 46 år ikke ønsker å dø fra partner og barn, det er irrelevant så lenge man skal hjem til Gud. Hvis den etterlatte partneren sørger over tapet av partner, skal man være glad for at den avdøde er hos Gud og ikke være lei seg. Snakker av erfaring😕 ts Anonymkode: a83db...acf Det er heller ikke min erfaring. Kjenner noen som er i en slik prosess, og det er forferdelig, og de håper på helbredelse hver dag. Jeg må si jeg stusser litt over hvilke kristne du har møtt, for ingen jeg kjenner er slik 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #33 Del Skrevet 19. januar 2024 Topsi skrev (1 time siden): Det er heller ikke min erfaring. Kjenner noen som er i en slik prosess, og det er forferdelig, og de håper på helbredelse hver dag. Jeg må si jeg stusser litt over hvilke kristne du har møtt, for ingen jeg kjenner er slik Jeg har vært i en slik prosess nylig og vi håpte på et mirakel, men så begynte noen venner som jeg trodde var "normalt" kristne å si at den syke kunne glede til å dø, for snart skulle han hjem til Gud og få evig liv. Den syke ble sint og sa at han trengte å høre oppmuntrende ord og håpte at han ble bedre, og da jeg sa alvorlig ifra at jeg ikke orket å høre slik vås og at vi tenkte positivt, holdt de munn. Dette er vanlige folk som jobber som lærer, i nav og i Vegvesenet. Jeg kaller de ekstreme kristne som kun tenker pragmatisk. Ts Anonymkode: a83db...acf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 19. januar 2024 #34 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært i en slik prosess nylig og vi håpte på et mirakel, men så begynte noen venner som jeg trodde var "normalt" kristne å si at den syke kunne glede til å dø, for snart skulle han hjem til Gud og få evig liv. Den syke ble sint og sa at han trengte å høre oppmuntrende ord og håpte at han ble bedre, og da jeg sa alvorlig ifra at jeg ikke orket å høre slik vås og at vi tenkte positivt, holdt de munn. Dette er vanlige folk som jobber som lærer, i nav og i Vegvesenet. Jeg kaller de ekstreme kristne som kun tenker pragmatisk. Ts Anonymkode: a83db...acf Jeg er konservativ kristen, går i en konservativ pinsemenighet, og en av "våre" hadde kreft. vi bad selvsagt om helbredelse, ønsket at han skulle bli frisk, men da han døde så var vi jo glad han var hos Gud, Men en slags dødslengsel nærmest, er jo ikke normalt. Det virker usunt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #35 Del Skrevet 19. januar 2024 Topsi skrev (2 timer siden): Jeg er konservativ kristen, går i en konservativ pinsemenighet, og en av "våre" hadde kreft. vi bad selvsagt om helbredelse, ønsket at han skulle bli frisk, men da han døde så var vi jo glad han var hos Gud, Men en slags dødslengsel nærmest, er jo ikke normalt. Det virker usunt De begynte å snakke om at han måtte glede seg til å dø med en gang han ble lagt inn på sykehus.🤮 Avskyelig! Ts Anonymkode: a83db...acf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 19. januar 2024 #36 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De begynte å snakke om at han måtte glede seg til å dø med en gang han ble lagt inn på sykehus.🤮 Avskyelig! Ts Anonymkode: a83db...acf Ja det er forferdelig! Og det er veldig fjernt fra hvordan jeg selv og de jeg kjenner, tenker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #37 Del Skrevet 19. januar 2024 Topsi skrev (Akkurat nå): Ja det er forferdelig! Og det er veldig fjernt fra hvordan jeg selv og de jeg kjenner, tenker. Er det ekstreme pietistiske kristne som maser om dette? De skremmer meg Ts Anonymkode: a83db...acf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 19. januar 2024 #38 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ekstreme pietistiske kristne som maser om dette? De skremmer meg Ts Anonymkode: a83db...acf Jeg kjenner ingen kristne som ville sagt noe sånt, og jeg har vært både i statskirkelige miljø, misjonssambandet og også flere pinsemenigheter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #39 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De begynte å snakke om at han måtte glede seg til å dø med en gang han ble lagt inn på sykehus.🤮 Avskyelig! Ts Anonymkode: a83db...acf Dette tror jeg de fleste er enig i at er meget spesielt, og du påstår vel heller ikke at dette er slikt «vanlige» kristne sier, hverken liberale eller mer konservative? Du sa i HI at de tilhører frimenigheter, men dette kan jo være alt fra noe obskurt vil aldri har hørt om til mer pinsevenner / frikirken… Hvilken menighet tilhører de? Anonymkode: 14ff7...1c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #40 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette tror jeg de fleste er enig i at er meget spesielt, og du påstår vel heller ikke at dette er slikt «vanlige» kristne sier, hverken liberale eller mer konservative? Du sa i HI at de tilhører frimenigheter, men dette kan jo være alt fra noe obskurt vil aldri har hørt om til mer pinsevenner / frikirken… Hvilken menighet tilhører de? Anonymkode: 14ff7...1c0 Hun som sa dette bor på et lite sted så hun tilhører vel menigheten i kirken kanskje? Det var et par andre som snakket om at han var heldig som snart fikk evig liv og skulle dø, og den personen gikk i Tabernaklet og den andre i en vanlig kirke. Dette snakket om evig liv det er jo det kristne personers lengter etter, er det ikke? Hvorfor skal vi leve her på jorden i 90 år hvis livet begynner etter at vi er død? Da kunne vi jo slengt oss utenfor døren bro alle mann Ts Anonymkode: a83db...acf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå