AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #1 Del Skrevet 16. januar 2024 Har kristne kolleger og venner og jeg synes at mange av de virker så naive på livet og godtroende. Flere av mine kristne kolleger er ugifte eller er gift med sin første kjæreste, og har derfor lite erfaring både med partnere og sex. Andre tror veldig godt om folk og vil ikke høre på at ikke alle mennesker er snille. Av og til er det nesten som å snakke med barn synes jeg. De er medlem av frimenigheter, gir en fast slump av inntekten sin til menigheten hver måned og holder seg omtrent kun til folk fra sin menighet. Anonymkode: a83db...acf 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #2 Del Skrevet 16. januar 2024 Ja! Jeg har litt samme oppfatning Anonymkode: c2abc...e79 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #3 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De er medlem av frimenigheter, gir en fast slump av inntekten sin til menigheten hver måned og holder seg omtrent kun til folk fra sin menighet. Anonymkode: a83db...acf Da er det jo litt drøyt å generalisere til alle kristne. Dette er jo en svært liten minoritet i en smal gren av en religion. Anonymkode: 0fd4b...a64 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #4 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er det jo litt drøyt å generalisere til alle kristne. Dette er jo en svært liten minoritet i en smal gren av en religion. Anonymkode: 0fd4b...a64 Ja jeg vet at mange kristne er som folk flest, men de jeg kjenner er kvinner som aldri har vært bortpå en mann selv om de er godt over 30. Tror godt om de fleste, ser på kristne tv kanaler, hører på kristen musikk og henger kun med folk fra menigheten. Ts Anonymkode: a83db...acf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #5 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Andre tror veldig godt om folk og vil ikke høre på at ikke alle mennesker er snille. Av og til er det nesten som å snakke med barn synes jeg. De er medlem av frimenigheter, gir en fast slump av inntekten sin til menigheten hver måned og holder seg omtrent kun til folk fra sin menighet. Anonymkode: a83db...acf Det er nesten motsatt av min erfaring. De kristne jeg kjenner er ekstremt mistroiske til andre mennesker, spesielt utenfor egen krets/menighet/kirke. Så de er på en måte litt som barn, men på en annen måte enn du opplever. Generelt opplever jeg ofte kristne og for så vidt også andre religiøse som irrasjonelle mer enn naive. Anonymkode: 8a512...7dd 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #6 Del Skrevet 16. januar 2024 Det som jeg synes er slitsomt er at de skal tre troen sin nedover hodet mitt, og mener at min "barnetro" ikke er god nok fordi jeg må være FRELST og medlem i deres menighet for at jeg skal være god nok. I tillegg synes jeg mange av de jeg har møtt har blitt kristen pga psykiske problemer eller rusproblemer, og at det er troen/presten /menigheten som har hjulpet de til å bli frisk eller friskere. Jeg har ikke psykiske problemer eller rusproblemer, så det er ikke grunnen til at jeg eventuelt skulle blitt mer troende enn hva jeg er. Ts Anonymkode: a83db...acf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #7 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det som jeg synes er slitsomt er at de skal tre troen sin nedover hodet mitt, og mener at min "barnetro" ikke er god nok fordi jeg må være FRELST og medlem i deres menighet for at jeg skal være god nok. I tillegg synes jeg mange av de jeg har møtt har blitt kristen pga psykiske problemer eller rusproblemer, og at det er troen/presten /menigheten som har hjulpet de til å bli frisk eller friskere. Jeg har ikke psykiske problemer eller rusproblemer, så det er ikke grunnen til at jeg eventuelt skulle blitt mer troende enn hva jeg er. Ts Anonymkode: a83db...acf Dette med rusmisbrukere og kristne menigheter henger mye sammen med at organisasjoner som f.eks. Evangeliesenteret har drevet med "behandling" av rusmisbrukere. Mange som skal sone fengselsdom for rusrelaterte forbrytelser kan søke om såkalt paragraf 12 soning, det vil si at soningen kan foregå på institusjon og da havner de ofte opp hos kristne institusjoner. Jeg kjenner til flere som har vært på den type institusjon og behandlingen for rusproblemer er særdeles dårlig, man blir ikke kvitt rusproblemet eller får gjort noe med årsaken av å klappe i hendene å rope på Jesus. Det er også veldig lite fokus på hvordan de skal klare seg i hverdagen etter oppholdet, disse institusjonene er veldig pengegriske og de vil selvfølgelig tjene mest mulig penger på å ha flest mulig personer i behandling. Veldig ofte så kommer personene tilbake til institusjonen etter kort tid, de takler ikke livet utenfor og da er det rett tilbake til senteret for der er det enkelt og komfortabelt. De aller fleste får aldri gjort noe med årsakene til rusmisbruket og avhengigheten blir på en måte byttet ut med en annen avhengighet, de blir rett og slett avhengige av miljøet, hele opplegget rundt disse institusjonene og følelsen av å være med i en gruppe eller lag som de liker å kalle det. Anonymkode: 92b10...83b 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 16. januar 2024 #8 Del Skrevet 16. januar 2024 Religion er bra dersom livssyn og omtanke læres bort. Men så er det de andre tingene; Tro på noe som ikke finnes eller kommer til å skje, bare bable om frelse og Jesus.. hvorfor?? Lev livet, vi dør etter kort tid og da er det ingenting. Så er jo alt bare tro, oppspinn som folk tror på! Helt ufattelig, men vanskelig å gjøre noe med det-I Norge er det dessverre lov med syke menigheter og trossamfunn som ødelegger barn og unge. Ja jeg mener da også Smiths v og Jehova. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #9 Del Skrevet 16. januar 2024 Tro godt om folk, og bare ha hatt en partner, er dette dårlige egenskaper altså? Anonymkode: 5d359...db6 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 16. januar 2024 #10 Del Skrevet 16. januar 2024 Du må jo være ganske naiv av natur for å tro på så åpenbare skrøner som religion er da, så det er ikke rart at det også reflekteres i andre aspekter av livet deres. Som AB. sier litt lengre opp her så er det jo helt riktig, eks rusmisbrukere har jo bare byttet ut en avhengighet med en annen. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #11 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tro godt om folk, og bare ha hatt en partner, er dette dårlige egenskaper altså? Anonymkode: 5d359...db6 Overhodet ikke, men når jeg forteller mine kristne kolleger/venner om ting jeg opplever, så tror de ikke på meg og mener jeg overdriver, noe jeg ikke gjør. Ts Anonymkode: a83db...acf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #12 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja jeg vet at mange kristne er som folk flest, men de jeg kjenner er kvinner som aldri har vært bortpå en mann selv om de er godt over 30. Tror godt om de fleste, ser på kristne tv kanaler, hører på kristen musikk og henger kun med folk fra menigheten. Ts Anonymkode: a83db...acf Dette er folk fra frimenigheter som du sier, ikke den jevne statskirkekristne 😅 de er jo med i smale menigheter av en grunn. Tipper du har en haug med liberale kristne rundt deg som du bare ikke vet om 😊 Anonymkode: 14ff7...1c0 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #13 Del Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er folk fra frimenigheter som du sier, ikke den jevne statskirkekristne 😅 de er jo med i smale menigheter av en grunn. Tipper du har en haug med liberale kristne rundt deg som du bare ikke vet om 😊 Anonymkode: 14ff7...1c0 Alle kristne jeg kjenner er medlem av frimenigheter. Ts Anonymkode: a83db...acf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #14 Del Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle kristne jeg kjenner er medlem av frimenigheter. Ts Anonymkode: a83db...acf Folk i frimenigheter er nesten alltid konservative kristne, selvfølgelig i varierende grad 😊 De fleste kristne jeg kjenner er liberale, og det er ikke noe de nevner for folk dersom det ikke kommer direkte spørsmål om det 😊 ikke for at det er noe å skjule, men det er veldig sjeldent relevant - indre tro er et privat anliggende 😊 de er ellers som alle andre, går på fest, er samboere, homofile, utdannet innen vitenskap osv Anonymkode: 14ff7...1c0 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest T-AA Skrevet 17. januar 2024 #15 Del Skrevet 17. januar 2024 Det må være fryktelig slitsomt å gå gjennom livet og være på vakt hele tiden. De fleste du møter er bra mennesker, så får du heller riste det av deg de gangene du møter noen som ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #16 Del Skrevet 17. januar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Alle kristne jeg kjenner er medlem av frimenigheter. Ts Anonymkode: a83db...acf Høyst sannsynlig ikke, du kjenner sikkert "vanlige" kristne som ikke flagger det høyt eller misjonerer. De fleste kristne i Norge er vanlige protestanter, tidligere statskirken. Anonymkode: 5d359...db6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #17 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg er medlem av både menighetsrådet i Den norske kirke og Mensa. Jeg hadde ikke sex før jeg forlovet meg med han jeg nå er gift med, men etter 20 år sammen, har vi begynt med swinging. Jeg har også doktorgrad om det er av interesse. Jeg trives veldig godt med å være naiv og tro det beste om folk. Det gjør at mange er hyggelige mot meg. Jeg vet ikke om dette er grunnen, men for meg virker det som det er flest kristne organisasjoner som tar seg av de vanskeligstilte som rusmisbrukere. Om de fortsetter å henge med de som har hjulpet dem i ettertid(kall det gjerne en ny avhengighet), tror jeg ikke er dumt for noen. Anonymkode: 62bb1...6a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #18 Del Skrevet 18. januar 2024 Hadde du byttet ut «kristne» med «muslimer» hadde dette innlegget sett ille ut. Men når det er kristne er det greit å generalisere, diskriminere og ha fordommer. Kjenner jeg er så dritt lei. Og dette er kanskje grunnen til at kristne trives sammen med andre kristne? Mange -slik som deg- mangler filter på hva som er greit å si og opptrer utrolig dømmende. Det sagt er jeg uenig. Jeg kjenner mest sannsynlig flere kristne enn deg, og de fleste er høyt utdannede med venner fra ulike kulturer og livssyn. Tror nok de fleste har flere partnere i løpet av livet også, men om de ikke har hatt det, er jeg ikke enig i at dette gjør noen naiv. Jeg vil si at du framstår som trangsynt og lite reflektert som har behov for å dømme en hel religiøs gruppe på denne måten. Anonymkode: 478d7...823 5 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjelpestikker Skrevet 18. januar 2024 #19 Del Skrevet 18. januar 2024 Maatte_ha_konto skrev (På 16.1.2024 den 19.57): Religion er bra dersom livssyn og omtanke læres bort. Men så er det de andre tingene; Tro på noe som ikke finnes eller kommer til å skje, bare bable om frelse og Jesus.. hvorfor?? Lev livet, vi dør etter kort tid og da er det ingenting. Så er jo alt bare tro, oppspinn som folk tror på! Helt ufattelig, men vanskelig å gjøre noe med det-I Norge er det dessverre lov med syke menigheter og trossamfunn som ødelegger barn og unge. Ja jeg mener da også Smiths v og Jehova. Hvorfor skal du "gjøre noe med det"? Hva har du med det? De aller fleste kristne lever jo ikke destruktive liv på noen måte - tvert imot, vil jeg si. De fleste er familieorienterte, ruser seg ikke/lite, opptatt av lokalsamfunn m.m. Med unntak av noen grener av kristendommen som har svært rigide koder for levesett (som Jehova), men dette er jo en svært marginal gruppe, i hvert fall i Norge. Av menneskene jeg kjenner som er religiøse og ikke-religiøse, opplever jeg ofte de mest hardbarkede ateistene som de mest "prekete" - de mener de har alle svarene selv - livet er meningsløst, døden er bare tomhet, det var aldri en Jesus - og at dette gjør dem tøffere og bedre, og de vil gjerne "omvende" andre til å tenke likedan. For å oppnå akkurat hva, vet jeg ikke. Jeg har ikke inntrykk av at de lever mer produktive liv eller er flinkere til å gripe dagen enn andre. Jeg har ikke noen sterk tro selv, men skulle gjerne hatt det. Jeg ser også at religiøse samfunn deler mye bra i form av et godt sosialt samhold, som jeg anser som en styrke i et samfunn der stadig flere er ensomme. At noen tror på frelse og Jesus er jo bare noe som gjør deres eget liv rikere. 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #20 Del Skrevet 18. januar 2024 Hjelpestikker skrev (1 time siden): .Av menneskene jeg kjenner som er religiøse og ikke-religiøse, opplever jeg ofte de mest hardbarkede ateistene som de mest "prekete" - de mener de har alle svarene selv - livet er meningsløst, døden er bare tomhet, det var aldri en Jesus - og at dette gjør dem tøffere og bedre, og de vil gjerne "omvende" andre til å tenke likedan. For å oppnå akkurat hva, vet jeg ikke. Jeg har ikke inntrykk av at de lever mer produktive liv eller er flinkere til å gripe dagen enn andre. Jeg er veldig enig dette avsnittet her. De jeg kjenner som er mest opptatt av om «omvende» andre er humanetikere ( ikke flertallet selvfølgelig ) . Et par av de har noen voldsomt bastante meniger, og vil gjerne sette andre «fast» i ensidige diskusjoner, der motparten aldri har påstått å ha de meningene der argumenteres mot. Eks «Det er så latterlig å tro at jorden er skapt på 7 dager.» svar fra kristen «Det tror vel heller ikke den jevne kristne på? Det er billedlig forklart. Rekkefølgen på hvordan ting ble til samsvarer forsåvidt med evolusjon, så er nok en gammel historie forklart på en enkel måte.» «Det er helt utrolig at voksne folk tror på dette! Syns du ikke det er flaut?» Det faller for døve ører, for i hans hode er alle kristne så og si erkekonservative mørkemenn 😊 Anonymkode: 14ff7...1c0 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå