AnonymBruker Skrevet 16. januar #81 Del Skrevet 16. januar For egen del var jeg vekke 5 dager etter samlivsbrudd med samboer. Det var IKKE fordi jeg mente jeg «fortjente» fri eller noe, men rett og slett fordi jeg fikk store gråteanfall hver time. Med hulking og det hele. Helt ukontrollert. Så da KAN man faktisk ikke jobb.. Anonymkode: 34f19...32e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #82 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor hadde det vært bedre om hun var sykemeldt da? Fordi da kunne du ha bestridt sykemeldingen? Virker jo mer riktig slik kollegaen din har gjort det. Og det høres jo ut som om alle på jobben din er litt på felgen nå, kanskje det faktisk er medvirkende til at hun trengte de dagene da hunden døde? Det er jo ikke hennes ansvar eller problem at dere er underbemannet. Jeg er litt mer som deg, som hadde tenkt at om jeg var vekke hadde det vært for belastende for de andre. Men er det riktig da? Skal de ansatte som er igjen på jobb presse seg gjennom alt? Her bør jo lederne se litt på det som foregår og prøve å finne løsninger Anonymkode: 78d41...a2a Jeg stiller også spørsmål ved det samme. Kollegaen din kunne hatt lav arbeidsmoral og løyet på seg egenmelding. Du skal ikke se bort fra at en del av sykefraværet på jobben din er basert på løgn. Konsekvensen hadde uansett blitt det samme for dere andre med tanke på bemanning, og det hadde selvsagt belastet arbeidsgiver rent økonomisk. Ville du tenkt annerledes om kollegaen din tok fri for å dra i begravelse til en venn, eller reagerer du mest fordi det "bare" er et kjæledyr? Anonymkode: 5b16b...e78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #83 Del Skrevet 16. januar Jeg tenker at så lenge denne personen ikke fikk fri med lønn så er det ingenting å henge seg opp i. Anonymkode: bdc0b...75c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #84 Del Skrevet 16. januar K32 her. Både jeg og mannen tok oss fri fra jobb den dagen bestevennen vår skulle reise fra oss, nesten 15 år gammel (jeg hadde ham med meg inn i forholdet, hatt ham siden han var valp). Vi var begge heldige og fikk betalt fri denne dagen av våre ledere, men vi var begge tilbake på jobb igjen neste dag også. Gråt i flere dager - også i små perioder på jobb, men sånn er det bare. Selve dagen hadde jeg aldri i verden kunnet stille på jobb da, var helt knust - og ønsket naturligvis å tilbringe så mye tid med ham som overhodet mulig før veterinæren kom. Anonymkode: f1559...3a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #85 Del Skrevet 16. januar Takk TS. For at du peker på dette med arbeidsmoral blant folk. Jeg selv elsker min hund, men at ledelsen din gir løyve til 3 fridager for dette er helt hinsides. Og svarene i denne tråden viser jo hvor samfunnet vårt er på vei. Dette er ikke bærekraftig så mye lenger. Vi tåler mindre og mindre, vi har mye å lære av den eldre generasjonen. Det handler om å ta seg litt sammen, vi må skjerpe oss. Det er for lett å sykmelde seg for den minste fis dessverre. Når min kjære mor døde for noen år tilbake så var jeg helt knust fordi hun sto meg nærmest i livet. Men ikke ett sekund tenkte jeg tanken på å ta fri fra jobb. Anonymkode: 4723b...763 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 16. januar #86 Del Skrevet 16. januar (endret) Hva er det jeg ikke har fått med meg som gjør at det er mer gunstig for en arbeidstaker å få fridag kontra egenmelding? Fridagene vil man da helst bruke på akkurat ferie? Bruker man heller egenmelding har man jo fremdeles alle disse kjekke fridagene man SKAL bruke. Begynner man å bruke egenmeldingssaldoen veldig frimodig der imot blir man kalt på teppet. Og er det bedre at en ansatt får ubetalt fri i slike tilfeller heller enn enn å gi dem en feriedag om de har ferie tilgode/igjen? Får de ubetalt fri er jo den ansatte borte fra jobb en dag mer det året 🤷♀️ Endret 16. januar av Anonymbruker*** 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #87 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk TS. For at du peker på dette med arbeidsmoral blant folk. Jeg selv elsker min hund, men at ledelsen din gir løyve til 3 fridager for dette er helt hinsides. Og svarene i denne tråden viser jo hvor samfunnet vårt er på vei. Dette er ikke bærekraftig så mye lenger. Vi tåler mindre og mindre, vi har mye å lære av den eldre generasjonen. Det handler om å ta seg litt sammen, vi må skjerpe oss. Det er for lett å sykmelde seg for den minste fis dessverre. Når min kjære mor døde for noen år tilbake så var jeg helt knust fordi hun sto meg nærmest i livet. Men ikke ett sekund tenkte jeg tanken på å ta fri fra jobb. Anonymkode: 4723b...763 Men kollegaen til TS sykmeldte seg jo ikke, hun tok ubetalt fri. Anonymkode: 5b16b...e78 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 16. januar #88 Del Skrevet 16. januar timbar skrev (3 timer siden): Ja ser den, var vel derfor jeg postet dette for å få noen synspunkter på dette, det er ikke det at jeg ikke forstår at det er tungt, hadde selv hund som vi måtte avlive etter 16 år. Men synes fortsatt det er rart at løsningen ligger i å ligge hjemme å sørge. Jeg tenker vel litt motsatt at det kan være godt å komme seg litt vekk fra sorgen om enn for noen timer. Men igjen er ikke hundeeiere jeg reagerer mest på men sjefen som faktisk godtar dette i en tid hvor vi har store bemanningsproblemer. Sjefen burde jo kanskje anbefalt henne å ta en egenmelding isteden så det ikke skapte slike reaksjoner for oss som er igjen. ( svært få) Jeg skjønner ikke at det skal skape noe mindre reaksjoner å ta egenmelding, noe man egentlig ikke har rett på ved sorg, enn å bruke ferie/avspasering i dette tilfellet?!? Det er jo kun den sørgende kollegaen som hadde hatt noe å tjene på å bruke egenmelding (,å kunne spart ferie/avspaserings dager til senere) ikke de andre ansatte. Eller ville dere fått vikar da? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #89 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk TS. For at du peker på dette med arbeidsmoral blant folk. …. Det handler om å ta seg litt sammen, vi må skjerpe oss. Det er for lett å sykmelde seg for den minste fis dessverre. Når min kjære mor døde for noen år tilbake så var jeg helt knust fordi hun sto meg nærmest i livet. Men ikke ett sekund tenkte jeg tanken på å ta fri fra jobb. Anonymkode: 4723b...763 Nå hadde vedkommende som mistet hunden sin ikke sykemeldt seg da. Dersom hun hadde sykemeldt seg, ville det visstnok vært greit for TS at hun var borte. 🤷🏻♀️ Anonymkode: ac79a...e72 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #90 Del Skrevet 16. januar Hvorfor skal man syns og mene noe om andres jobbforhold og fridagee/sykedager? Not your business. Anonymkode: ef0cc...b99 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #91 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg stiller også spørsmål ved det samme. Kollegaen din kunne hatt lav arbeidsmoral og løyet på seg egenmelding. Du skal ikke se bort fra at en del av sykefraværet på jobben din er basert på løgn. Konsekvensen hadde uansett blitt det samme for dere andre med tanke på bemanning, og det hadde selvsagt belastet arbeidsgiver rent økonomisk. Ville du tenkt annerledes om kollegaen din tok fri for å dra i begravelse til en venn, eller reagerer du mest fordi det "bare" er et kjæledyr? Anonymkode: 5b16b...e78 Hvor samfunnet er på vei? Samfunnet er allerede umenneskelig hardt, vi jobber og sliter som roboter største delen av livet. Selv etter fødsel skal mor ut i jobb etter få måneder.. Ja til et mer varmt samfunn hvor man kan sørge over tapet av en hund ved å bruke egne feriedager/avspasering til det man vil.. Jeg tror også at arbeidsmoralen blir bedre om man får hente seg inn og ikke arbeide seg i hjel og tyne siste rest. Sjansen for utbrenthet er større da, og man sitter igjen med mer fravær enn de 2-3 dagene man kunne tatt for å hente seg inn. Anonymkode: d861a...755 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #92 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor samfunnet er på vei? Samfunnet er allerede umenneskelig hardt, vi jobber og sliter som roboter største delen av livet. Selv etter fødsel skal mor ut i jobb etter få måneder.. Ja til et mer varmt samfunn hvor man kan sørge over tapet av en hund ved å bruke egne feriedager/avspasering til det man vil.. Jeg tror også at arbeidsmoralen blir bedre om man får hente seg inn og ikke arbeide seg i hjel og tyne siste rest. Sjansen for utbrenthet er større da, og man sitter igjen med mer fravær enn de 2-3 dagene man kunne tatt for å hente seg inn. Anonymkode: d861a...755 Siterte feil over, dette var svar til Takk TS. For at du peker på dette med arbeidsmoral blant folk. Jeg selv elsker min hund, men at ledelsen din gir løyve til 3 fridager for dette er helt hinsides. Og svarene i denne tråden viser jo hvor samfunnet vårt er på vei. Dette er ikke bærekraftig så mye lenger. Vi tåler mindre og mindre, vi har mye å lære av den eldre generasjonen. Det handler om å ta seg litt sammen, vi må skjerpe oss. Det er for lett å sykmelde seg for den minste fis dessverre. Når min kjære mor døde for noen år tilbake så var jeg helt knust fordi hun sto meg nærmest i livet. Men ikke ett sekund tenkte jeg tanken på å ta fri fra jobb. Anonymkode: 4723b...763 Anonymkode: d861a...755 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet 16. januar #93 Del Skrevet 16. januar Tydeligvis skremmende mange som mener dette var greit. Det var bare en hund, ikke et menneske. Jeg blir matt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 16. januar #94 Del Skrevet 16. januar 4 hours ago, timbar said: Nå skal ikke jeg si så mye om denne personen. Men jobber en plass hvor det er veldig mye fravær for tiden av flere grunner. Det faller mye arbeid på oss som er igjen, men sykdom kan man som kjent ikke gjøre så mye med. Men én av våre ansatte måtte avlive en gammel kjær hund etter mange år. Skal ikke undervurdere sorgen hennes, men hun tok fri hele 3 dager for pleie sorgen. Jeg er kanskje ikke mest provosert over henne, men en leder som godkjenner dette på stående fot selv om vi allerede er så nedbemannet som vi kan få blitt, noe denne lederen utmerket godt vet. Jeg nærmer meg pensjonsalder, jeg merker at jeg ikke lengre har den arbeidskapasitet jeg hadde før, likefullt prøver jeg å være pliktoppfyllende. Jeg vet lite om hva som beveger seg blant dagens ungdommer i 30 årene, men må medgi at jeg ble litt sjokkert over dette, spesielt med tanke på tidspunktet. ( lite bemanning) Jeg lurer litt på er dette blitt fraværsgrunn, meldte seg ikke syk, hadde kanskje vært enklere å forholde seg til det. Men fikk fri på stående fot. Og hjelper det egentlig så mye på sorgen å sitte hjemme og sørge i flere dager. Er det ikke egentlig bedre å gå på jobb for å fokusere vekk fra en slik sorg? Jeg må nesten spørre dere som er i den alderen er dette blitt gyldig fraværsgrunn spesielt med tanke på at vi alt har store bemanningsproblemer. Hva tenker dere om dette, er såklart først og fremst leders ansvar men vet ikke om jeg tør å ta det opp med henne da. Jeg har ikke finlest alle svarene i denne tråden, men hva er "få fri"? Vi har alle ett antall feriedager som kan disponeres, og endel har avspasering å ta av. Om hun velger å ta ferie eller avspasering i forbindelse med en hund så er vel det like greit som om man reiser på fylletur til kjøben? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #95 Del Skrevet 16. januar Resignert skrev (1 minutt siden): Tydeligvis skremmende mange som mener dette var greit. Det var bare en hund, ikke et menneske. Jeg blir matt. Like skremmende som at du ikke kan sette deg inn i andres situasjon men ser bare deg selv og ditt syn på verden. Anonymkode: d861a...755 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 16. januar #96 Del Skrevet 16. januar Tiuren skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke finlest alle svarene i denne tråden, men hva er "få fri"? Vi har alle ett antall feriedager som kan disponeres, og endel har avspasering å ta av. Om hun velger å ta ferie eller avspasering i forbindelse med en hund så er vel det like greit som om man reiser på fylletur til kjøben? Blir vell trekt i lønn da sikkert. Går kanskje under "permisjon uten lønn". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #97 Del Skrevet 16. januar Jeg syns det er helt innafor. Hadde kanskje trengt det samme... Mannen min tok 2 dager fri etter å ha avlivet katten. De er ikke bare dyr, de er familiemedlemmer. Anonymkode: e33f2...45f 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 16. januar #98 Del Skrevet 16. januar 5 minutter siden, Anonymbruker*** said: Blir vell trekt i lønn da sikkert. Går kanskje under "permisjon uten lønn". Om det er "permisjon uten lønn" så er det på kanten av greit, men muligens ikke på feil side. Det avhenger av omstendigheter verken vi eller TS kjenner. Er det personens ferie og fridag kvote som brukes så kan TS holde snasken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet 16. januar #99 Del Skrevet 16. januar 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns det er helt innafor. Hadde kanskje trengt det samme... Mannen min tok 2 dager fri etter å ha avlivet katten. De er ikke bare dyr, de er familiemedlemmer. Anonymkode: e33f2...45f Er du sikker på at du har en MANN?? Høres iallefall ikke ut som "noen å ha med i krigen" Kanskje du må melde han på Farmen, der hender det jo at de må slakte dyr for å få kjøtt....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 16. januar #100 Del Skrevet 16. januar Tiuren skrev (Akkurat nå): Om det er "permisjon uten lønn" så er det på kanten av greit, men muligens ikke på feil side. Det avhenger av omstendigheter verken vi eller TS kjenner. Er det personens ferie og fridag kvote som brukes så kan TS holde snasken. Leste noe om "fri uten lønn" i tråden her. Besynderlig at en ikke kunne bruke egne feriedager i januar måned da. Uansett er det bortkastet å bruke masse tankekraft på kollegaers fravær. Har en kollega selv som makser ut alt av fravær (hjemme med sykt barn som er godt oppi tenårene og funksjonsfrisk), men orker ikke engasjere meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå