Gå til innhold

Farevarsel - altfor ofte brukt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag, igjen, er det farevarsel på oransje nivå på Vestlandet - anslått 25 cm snø.

Er det bare jeg som synes at farevarsel blir brukt for ofte og hauses for mye opp i media?

Helt greit med farevarsel når det er ekstreme forhold - og ekstreme forhold kan være nokså lokalt...

...men farevarsel for det jeg så langt vil kalle normalt snøfall (5 cm i løpet av 4 timer) får meg til å stusse... Nå snør det sikkert mer andre steder, men om det så kom 20-30 cm så er ikke det så veldig ekstremt heller.

Jeg er redd farevarslene blir oppbrukt og tilslutt bryr ikke folk seg!

Anonymkode: ede74...dbd

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. Den ene dagen står det at det er fare for krig, og neste dag er det fare for snø.... Det er skikkelig ulv-ulv....

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel ikke varselet, men at det blir brukt ordet "fare".

Et slikt varsel kommer når det er forventet uvanlig vær (for distriktet) som kan skape trøbbel for fremkommeligheten.

Kanskje det hadde vært bedre å kalle det "OBS-varsel": "vær oppmerksomme på at mye snø kombinert med sterk vind kan...."

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mister betydningen. Jeg bryr meg ikke om de lenger for de kommer hele tiden uten at det er noe fare. 

Anonymkode: 2854b...ef2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... farevarsel er ikke nødvendigvis rettet mot oss  i "publikum". Men nå styres mage ting av ulike farevarsel. Som hos kommune, vegvesen osv, som hr ulike prosedyrer for ulike situasjoner. De bruker ulike grader av farevarsel for å rigge seg og yte best mulig service i det som venter. Derfor er det viktig. Har ikke noe å gjøre med om du i ditt hus mener det er farlig eller ikke. Men situasjoner som KAN bli farlige dersom man ikke er i rett grad av beredskap. 

Akkurat nå har du sikker plass til mer snø i hagen uten problem, men for vegvesen og kommune som skal holde veger åpne særlig mtp utrykningskjøretøy for de viktige oppdragene rundt liv og helse, så er et nytt kraftig snøfall absolutt verdt å trykke på fare-knappen for. Slikt du og jeg ikke tenker over, som at ambulansen kan komme hvis du trenger den.

At media hauser det opp er også helt ok, for kjøreforholdene i morgen tidlig tror jeg de fleste i sør-norge har interesse av å legge en plan for. Både en plan A, B og C antagelig. Handler om å redusere fare for liv og helse. Akkurat nå kanskje særlig i trafikken. Uansett om du synes mer snø går helt fint.

Anonymkode: e6a08...7c4

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår problemstillingen og er til dels enig. Det er brukt mange steder og for mange oppleves "faren" som noe overdrevent.

Det er farevarsel for veiene her i dag. Ja, det er glatt og kjører man ikke etter forholdene er det fare for å havne i ei ulykke. Men forsvarer det 3-4 trafikkmeldinger, 2 værmeldinger, ørten avbrudd på radioen mens jeg kjørte og advarsel på lokale nyheter? Jeg synes ikke det og jeg såg selv når jeg gikk ut døren at det var større risiko i dag på veien enn i går.

Kanskje det burde innføres en NS standard for dette?

Jeg er mer tilhører av bruk av fargekoder. Grønt er ok, gult er noe jeg bør være obs på, oransje er stor fare og rødt kan gi større konsekvenser.

Sitat
  • Gult = moderat fare.
    Gult er nok det farenivået du kommer til å se mest. Dette brukes om en moderat farlig situasjon, som kan forårsake skader lokalt. 
  • Oransje = stor fare
    «Dette er en alvorlig situasjon som forekommer sjelden. Sannsynligvis må du forberede deg, og været kan føre til alvorlige skader.» 
  • Rødt = ekstrem fare og ekstremvær
    «Rødt farevarsel betyr at situasjonen er ekstrem. Dette farenivået forekommer svært sjelden, men kan føre til store skader.»

https://hobbiten.net/blogg/beredskap-vaer-og-varsling-1-3/

https://www.met.no/vaer-og-klima/ekstremvaervarsler-og-andre-farevarsler/faregradering-i-farger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemor_Meg skrev (34 minutter siden):

Problemet er vel ikke varselet, men at det blir brukt ordet "fare".

Et slikt varsel kommer når det er forventet uvanlig vær (for distriktet) som kan skape trøbbel for fremkommeligheten.

Kanskje det hadde vært bedre å kalle det "OBS-varsel": "vær oppmerksomme på at mye snø kombinert med sterk vind kan...."

Godt poeng. 

Samtidig er jeg glad for varselet. Det får meg til å tenke meg litt om på om det er nødvendig ut med bilen. Om det bare står snø tenker jeg at det går jo HELT FINT DET! ... Men det gikk ikke helt fint for alle de bilene som har blitt reddet med redningsbil i dag. For dem har det vært "fare". Og mens bilen skled rundt som Bambi på isen tenkte jeg "burde blitt hjemme". 

Anonymkode: b8b86...357

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel for å fange oppmerksomheten til folk, da.

Anonymkode: 77951...650

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Godt poeng. 

Samtidig er jeg glad for varselet. Det får meg til å tenke meg litt om på om det er nødvendig ut med bilen. Om det bare står snø tenker jeg at det går jo HELT FINT DET! ... Men det gikk ikke helt fint for alle de bilene som har blitt reddet med redningsbil i dag. For dem har det vært "fare". Og mens bilen skled rundt som Bambi på isen tenkte jeg "burde blitt hjemme". 

Anonymkode: b8b86...357

En må jo uansett vurdere forholdene selv... det er store lokale forskjeller og kan være fine forhold et sted, mens det er klink is et annet sted.

Jeg er redd to ting (nokså motstridende)

- at det blir ulv ulv og vi bryr oss ikke

- at vi slutter å tenke selv - ingen farevarsel om vanskelige kjøreforhold vel da kjører vi som normalt 🙈

En vil aldri klare å melde lokalt godt nok.... en må bruke sunn fornuft selv og følge med og tolke værmeldingene selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før het det værmelding, nå heter det farevarsel. 

Det er et viktig virkemiddel for å få skrekken i folk slik at det grønne skiftet kan gjennomføres og penger skal kunne flyttes på. 

Anonymkode: 69be7...a6f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Før het det værmelding, nå heter det farevarsel. 

Det er et viktig virkemiddel for å få skrekken i folk slik at det grønne skiftet kan gjennomføres og penger skal kunne flyttes på. 

Anonymkode: 69be7...a6f

Akkurat ja! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hvilket planer du har for den dagen, eller ansvaret ditt. Sitter du med ansvar for fremkommeligheten til folk i kommunen din, eller flyavgangene på Flesland, så vil du gjerne ha varsler som sier deg noe om hvilken beredskap du skal igangsette. Så er de som har dette ansvaret sikkert veldige glade hvis det ikke blir så ille som varslet.

Sitter du inne og ser på været, så er det jo bare koselig med masse snø og utgjør ingen fare for deg. Men hvis vannrørende fryser, eller din gamle mor faller på glatten pga dårlig strøing, så vil du kanskje tenke "Hvorfor pokker var ikke de som har ansvaret føre var?? Dette var jo varslet!".

Så jeg tenker at situasjonen din gjør at du ikke trenger å bry deg om hvilket farge det er på varselet, men du skal være glad for at de som trenger å bry seg, får varsler og har tid til å sette inn tiltak.

Anonymkode: 16a43...696

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs jo litt hvilket planer du har for den dagen, eller ansvaret ditt. Sitter du med ansvar for fremkommeligheten til folk i kommunen din, eller flyavgangene på Flesland, så vil du gjerne ha varsler som sier deg noe om hvilken beredskap du skal igangsette. Så er de som har dette ansvaret sikkert veldige glade hvis det ikke blir så ille som varslet.

Sitter du inne og ser på været, så er det jo bare koselig med masse snø og utgjør ingen fare for deg. Men hvis vannrørende fryser, eller din gamle mor faller på glatten pga dårlig strøing, så vil du kanskje tenke "Hvorfor pokker var ikke de som har ansvaret føre var?? Dette var jo varslet!".

Så jeg tenker at situasjonen din gjør at du ikke trenger å bry deg om hvilket farge det er på varselet, men du skal være glad for at de som trenger å bry seg, får varsler og har tid til å sette inn tiltak.

Anonymkode: 16a43...696

Jeg er enig.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En må jo uansett vurdere forholdene selv... det er store lokale forskjeller og kan være fine forhold et sted, mens det er klink is et annet sted.

Jeg er redd to ting (nokså motstridende)

- at det blir ulv ulv og vi bryr oss ikke

- at vi slutter å tenke selv - ingen farevarsel om vanskelige kjøreforhold vel da kjører vi som normalt 🙈

En vil aldri klare å melde lokalt godt nok.... en må bruke sunn fornuft selv og følge med og tolke værmeldingene selv.

Det er jo dette som er ett av problemene ut i fra mitt ståsted. 
Alt for mange tenker at "det angår ikke meg", eller ser ut vinduet og tenker at "dette er jo ikke så ille, jeg tar sjansen", uten å tenke på at 100 meter nede i gata kan det være kaos.

Det blir jo sendt ut for å gi folk en mulighet til å forberede seg på det som kan komme, og så kan folk selv vurdere, og bruke sunn fornuft, ut i fra den informasjonen de har tilgjengelig, og ikke bare bruke lokale forhold som utgangspunkt for vurderingen.

Og at denne typen varsel er nødvendig så vi jo under forrige kraftige snøfall.
Da ble nødetatene, brannvesenet spesielt,  ringt ned fordi folk ikke hadde ved, vann, medisiner, og mat tilgjengelig.  Og dette til tross for at været var varslet, og at alle er anbefalt å ha beredskap for opptil en uke tilgjengelig.

Endret av Lillemor_Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad for at de sender ut sånne varsel, for da kan jeg, som privatperson, forberede dagene etter hva de melder. Mye snø? Gjøre klart snøfreseren, sette frem måkeredskap, sjekke hvor mye som allerede ligger på taket og ta en avgjørelse på om takene på bygningene må måkes før det kommer enda mer.

Mye regn? Igjen, da kan jeg forberede dagen og planlegge dagen etter hvor mye som kan komme og hvor.

Mye vind? Tjore fast ting som lett kan fly avgårde, sette ting inn, og planlegge dagen.

Farevarslene er også ganske nyttige for folk som jobber med beredskap i kommuner og fylker, da kan de planlegge for at det kan skje mye forskjellig på kort tid, sånn at hovedveiene faktisk er åpne fordi de satte inn nok mannskap etc.

Gudene veit at nordmenn elsker å klage på dårlig brøyta veger, og da er det greit at det kommer et varsel for de som jobber med dette her. Og for oss andre som skjønner at det kan ta tid, så vi enten kan planlegge dagen litt anderledes eller droppe helt å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Finnmark, og her opplever vi stortsett at farevarslene er reelle. Selvfølgelig slår det kanskje ikke like hardt ut alle steder, men det vet vi. Bor på en skjermet plass, og det er svært sjeldent vi får kjenne på uvær hjemme. Hvis kosten tipper på trappa, er det mye vind liksom. Allikevel trenger vi bare å kjøre 4-5 mil, så er været et helt annet.

Men det skal mer vær til i Finnmark før de sender ut farevarsel enn det skal på Østlandet. Dette kommer av en annen infrastruktur og hvor vant folk, brøytemannskap, beredskap etc er til været. 

Anonymkode: 2f174...1bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er det bare jeg som synes at farevarsel blir brukt for ofte og hauses for mye opp i media?

Jeg synes ikke farevarsel blir brukt for mye, men jeg synes media hauser det for mye opp. Mediene har forandret seg veldig og blitt tabloide, stort sett alle sammen. Hver gang noe skjer er det et intenst fokus på det, så dramatisk som mulig og over lang tid. Eksempel: Covid, krigen i Ukraina, Gaza, fugleinfluensa, strømprisene og ekstremvær. Putt inn en pupp her og en sexstilling der og gjerne blinkende bokstaver og rød bakgrunn. 

Været blir stadig mer ekstremt pga klimaforandringene. Det må fortsatt advares om. På Sørlandet i dag er det helt kaos, jeg er veldig glad for at det har blitt satt oransje farevarsel SELV OM det bare er to uker siden sist. 

Anonymkode: dd00d...68a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det skal mer vær til i Finnmark før de sender ut farevarsel enn det skal på Østlandet.

Farevarsel sier jo nettopp noe om at tilstanden er unormal for det området varselet gis i. 

Anonymkode: dd00d...68a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått inflasjon i disse varslene. Det er vel første varsel som virkelig slår til i vinter - her i Oslo-området i det minste. For de aller fleste vet at det blir forsinkelser og problemer ved snøvær osv. 

Anonymkode: bd5a3...5a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har gått inflasjon i disse varslene. Det er vel første varsel som virkelig slår til i vinter - her i Oslo-området i det minste. For de aller fleste vet at det blir forsinkelser og problemer ved snøvær osv. 

Hæ? Jeg synes det var litt problemer i uke 1 også, for eksempel. 

Varslene følger vel bare tall. Altså når det ser ut som det kommer nok av noe, settes fargen til gult, oransje eller rødt. Jeg bryr meg f.eks mye mer om snøvarsel enn flomvarsel fordi det har mer å si for min situasjon. I går måtte jeg vurdere om jeg skulle avlyse dagens undervisning.

Anonymkode: 3478f...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hæ? Jeg synes det var litt problemer i uke 1 også, for eksempel. 

Varslene følger vel bare tall. Altså når det ser ut som det kommer nok av noe, settes fargen til gult, oransje eller rødt. Jeg bryr meg f.eks mye mer om snøvarsel enn flomvarsel fordi det har mer å si for min situasjon. I går måtte jeg vurdere om jeg skulle avlyse dagens undervisning.

Anonymkode: 3478f...ade

Ja, men virkelig ikke så ille som i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...