Gå til innhold

For eller imot surrogati?


Kompis2

Anbefalte innlegg

Klarer ikke å bestemme. Er egentlig imot mtp at det kan blir til utnyttelse av fattige kvinner, og betyr jo at man "kjøper" et barn. Men samtidig synes jeg det kan være veldig fint for familiene dette hjelper. Synes adopsjon uansett skal fremmes mer, ta vare på de som allerede er på jorda først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For. Men med regler satt tilverks slik at ingen blir utnyttet. Jeg syntes betaling går fint, det er jo en grei måte for noen å få inn litt ekstra på mens de gjør noen en tjeneste. Men det burde minst være disse reglene:

1. Det må skje i Norge (norske statsborgere)

2. surrogat må ha en stabil jobb og inntekt (ingen økonomiske problemer)

3. surrogat må være frisk mentalt og fysisk

4. surrogat må ha født minst en gang(så hun vet hva hun sier ja til)

5. også en maksgrense på hvor mange fødsler en surrogat kan ha hatt tidligere. 

6. Man må også betale for helseutgifter etter fødselen, dager borte fra jobb etter fødsel, pluss psykolog/rådgivning for surrogat om de skulle trenge det.
 

Da har man unngått ganske mye av det negative rundt surrogati. At en dame ønsker å bære et barn for noen andre og få betalt for det ser jeg ikke noe galt i. At en annen dame vil betale noen andre for å føde for dem, om det er for å «ikke ødelegge kroppen» eller om det er fordi de ikke kan selv, er jo irrelevant. Det negative med surrogati i dag, er den grove utnyttelsen av fattige damer i fattige land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...