AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Del Skrevet 14. januar 2024 Hvordan regner man egentlig hvor energi man bruker? Hva er formelen? For eksempel så har jeg i dag måkt tak i 4 timer og i tillegg bært 20 vedsekker ×22 kilo fra A til B som tilsvarer 20 meter. Når jeg trener på treningssenter bruker jeg den ca utregningen som maskinene viser. Anonymkode: 67eaa...e10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Del Skrevet 14. januar 2024 Det er ingen formel som kan gi deg utregning på hvor mange kalorier du forbrenner. Det beste anslaget får du nok av en pulsklokke som registrerer pulsen din underveis i aktiviteten (selv om disse stort sett viser litt for høyt). Hvor mange kalorier du har forbrent kommer jo helt an på hvilken form du er i, og dermed hvor høy intensitet/hvor krevende aktiviteten har vært for deg. Hvis jeg f.eks løper 4x4-intervaller på 12 km/t, vil det være veldig tungt for meg, men for Jakob Ingebrigtsen ville det jo knapt ha økt pulsen. Da forbrenner vi ulik mengde kalorier fordi jeg trenger betydelig mer energi for å gjøre samme jobben. Anonymkode: 1ff2d...a85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 14. januar 2024 #3 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis jeg f.eks løper 4x4-intervaller på 12 km/t, vil det være veldig tungt for meg, men for Jakob Ingebrigtsen ville det jo knapt ha økt pulsen. Da forbrenner vi ulik mengde kalorier fordi jeg trenger betydelig mer energi for å gjøre samme jobben. Ja, fordi han er en meget mye mer effektiv løper. Men ta vekk teknikkmomentet og si at dere veier det samme, så forbrenner dere like mye. Det er bare at han synes det er lett og du synes det er tungt. Han kan forbrenne mye mer enn deg fordi han kan løpe mye raskere enn deg mye lengre. Forbrent antall kalorier defineres av hvor mange liter oksygen kroppen forbrenner, og det er som du nevner umulig å vite uten å måle det. Hvis TS er megainteressert så kan hen kjøpe en bærbar O2-maskin til 60 lapper og stroppe på seg den og gjøre arbeidet en gang til 😉 Trening er jo også "arbeid" i fysikkforstand. Man flytter/akselererer en masse en gitt distanse og bruker oksygen for å forbrenne diverse substanser for å skape det arbeidet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå