Gå til innhold

Hvorfor hvit måned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er hvit måned en greie? Det er jo ikke vanskelig å holde seg unna alkohol i en måned, med mindre man er alkoholiker eller har slike tendenser?

Anonymkode: d6c63...e21

det er jo bare det samme som en kjøttfrimåned, eller en sukkerfri måned, eller en måned helt uten ultraprosessert mat, eller en måned helt uten kaffe…
Jeg regner med at de som har hvit måned drikker minst en enhet alkohol per måned fra før.

Anonymkode: 3fd1d...596

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det er jo bare det samme som en kjøttfrimåned, eller en sukkerfri måned, eller en måned helt uten ultraprosessert mat, eller en måned helt uten kaffe…
Jeg regner med at de som har hvit måned drikker minst en enhet alkohol per måned fra før.

Anonymkode: 3fd1d...596

Og dette var egentlig den beste beskrivelsen!

Jeg har sukkerfri måned innimellom og alkoholfri måned innimellom. Jeg spiser mer sukker enn jeg drikker alkohol. Å unngå begge deler kjennes godt for kroppen min. Kjøttfri måned burde jeg sikkert også prøve, foreløpig ligger jeg på 2-4 kjøttfrie dager pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev det i det første innlegget mitt i denne tråden. 

At det høres slik ut for deg er jo noe du selv tenker på og dine tanker og ikke noe jeg kan gjøre noe med. Det er din oppfatning av konseptet "hvit måned", uten at den nødvendigvis er sann. Men den oppfatningen er det du som eier. Igjen jeg spiser heller ikke skjokolade nå i januar uten at det vil si at jeg trøkker i meg skjokolade til daglig. 

Anonymkode: 48b1d...3b9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor er hvit måned aktuelt for deg da? Hadde jeg drukket litt en eller to ganger i måneden hadde jeg ikke kalt det hvit måned, liksom... høres bare ut som man har et massivt forbruk når man gir det er sånn navn.

Anonymkode: d6c63...e21

Ble vist litt rot, meningen var å sitere deg og svare deg med dette

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skrev det i det første innlegget mitt i denne tråden. 

At det høres slik ut for deg er jo noe du selv tenker på og dine tanker og ikke noe jeg kan gjøre noe med. Det er din oppfatning av konseptet "hvit måned", uten at den nødvendigvis er sann. Men den oppfatningen er det du som eier. Igjen jeg spiser heller ikke skjokolade nå i januar uten at det vil si at jeg trøkker i meg skjokolade til daglig. 

Anonymkode: 48b1d...3b9

 

Anonymkode: 48b1d...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ble vist litt rot, meningen var å sitere deg og svare deg med dette

 

Anonymkode: 48b1d...3b9

Ja, selv hadde jeg ikke aktivt kuttet ut noe i en hel måned med mindre jeg innså at jeg hadde et problematisk forbruk. Om jeg var sukkeravhengig hadde jeg sikkert prøvd sukkerfri måned, men siden jeg ikke er det så ser jeg ikke behovet for det. Samme med alkohol, men det er min oppfatning ja :)

Anonymkode: d6c63...e21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, selv hadde jeg ikke aktivt kuttet ut noe i en hel måned med mindre jeg innså at jeg hadde et problematisk forbruk. Om jeg var sukkeravhengig hadde jeg sikkert prøvd sukkerfri måned, men siden jeg ikke er det så ser jeg ikke behovet for det. Samme med alkohol, men det er min oppfatning ja :)

Anonymkode: d6c63...e21

Jojo og det er greit det. You do you 

Jeg som sagt ønsker å ha en faste i januar fra både snop, alkokol og shopping uten at jeg verken er alkoholiker, luksusfelledeltaker eller gomser i meg skjokolade hele tiden. 

Anonymkode: 48b1d...3b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/13/2024 at 8:17 PM, AnonymBruker said:

Jeg regner jo med det er fordi de drikker for mye. Selv drikker jeg så sjelden at jeg kan vel gå å kringkaste at jeg har hvite år men ingen som bryr seg og jeg drikker jo sjelden for jeg liker det ikke så godt, liker bedre kaffe og brus.. Kjenner ingen som har hvit måned men så kjenner jeg ingen som drikker jevnlig heller og det er vel derfor man velger å ha en hvit måned at det blir for mye i det daglige...

Men egentlig så bør de vel kanskje droppe alkohol hvis det blir så mye at man må ha en hvit måned for så å drikke igjen, da har men et stort problem. Var vel en sånn spesialist som var ute å pratet om dette og at mange alkoholiker brukte hvit måned for å bevise for seg selv at de klarer å være uten alkohol en måned og derfor ikke er alkoholikere...

Anonymkode: 8737b...5cb

Dette er så gjenkjennbartfra eksen min, som jeg flere ganger tok opp alkoholbruken med. Han kunne helt fint gå en måned uten å drikke, så da hadde han ikke noe problem. Selv om det etterpå var rett tilbake til alkohol hver helg, gjerne både torsdag, fredag og lørdag, enten han skulle på jobb tidlig om morgenen eller ikke. Ferier betydde drikking tilnærmet hver kveld. Sjelden bare en enhet, gjerne 3-4 på en vanlig kveld hjemme alene - uten at noen andre drakk. Mer i sosiale lag. Han lurte på hvor lenge han måtte la være å drikke, for at jeg skulle tro det var uproblematisk. Jeg lurte på når han kunne drikke alkohol, uten at det måtte være hver helg.

Anonymkode: 2e029...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tråder om samme tema er flettet sammen.

Perelandra, mod. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...