Gå til innhold

Hvorfor hvit måned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor har folk hvit måned? 


 

Anonymkode: e52e0...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vel ikke råd,må vel bruke energi til å samle pant for å betale strømmen.  Har du en annen teori?

Anonymkode: 554ec...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprite

De som føler de må ha en hvit måned drikker altfor mye så gjerne derfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detox...

Anonymkode: 9c3ab...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner jo med det er fordi de drikker for mye. Selv drikker jeg så sjelden at jeg kan vel gå å kringkaste at jeg har hvite år men ingen som bryr seg og jeg drikker jo sjelden for jeg liker det ikke så godt, liker bedre kaffe og brus.. Kjenner ingen som har hvit måned men så kjenner jeg ingen som drikker jevnlig heller og det er vel derfor man velger å ha en hvit måned at det blir for mye i det daglige...

Men egentlig så bør de vel kanskje droppe alkohol hvis det blir så mye at man må ha en hvit måned for så å drikke igjen, da har men et stort problem. Var vel en sånn spesialist som var ute å pratet om dette og at mange alkoholiker brukte hvit måned for å bevise for seg selv at de klarer å være uten alkohol en måned og derfor ikke er alkoholikere...

Anonymkode: 8737b...5cb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid de som ikke har en hvit måned som føler for å komme med tulle eller dømmende innlegg, skjønner ikke hvorfor. Gjelder det ikke deg kan du vel heller ikke vite hvorfor? Kanskje en ikke skal snakke for høyt på andres vegne.

 

Gjerne pga desember er det en del drikking (ikke nødvendigvis grøftefylla) men julebord, vennesamenkomster med alkokol, familieselskap med alkokol og et vinglass her og der. En ønsker gjerne en annen hverdag når januar kommer. Jeg spiser heller ikke mye fet mat eller sjokolade til vanlig men det blir litt ekstra til jul og da spiser jeg heller ikke skjokolade og annet snop i januar. Advent hat vanligvis betyd faste men i den tiden vi lever i betyr advent mindre og mindre for folk, og jeg skal ikke si noe på det, jeg verken faster eller lever sparsommelig i advent jeg heller. Men jeg synes det er en fin tradisjon å begynne det nye året sparsommelig etter den store festmåneden og ha en måned med faste både fra alkokol, snop, shopestop og annet jeg tenker jeg kan ha godt av å holde tilbake på. Det er min grunn. Men jeg også drikker lite ellers i året og har forsåvidt mange hvite måneder i året, men i januar er det helt bevist.

Anonymkode: a6d27...624

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker; hvorfor ikke? 

Jeg kan vel omtrent si at jeg har hvite år, da jeg drikker ekstremt sjeldent😅 Så; realistisk sett da, si at jeg drikker 1-3 ggr i året, men fordelt på to forskjellige måneder, så har jeg 10 helhvite måneder. Så er det da 2 måneder hvor jeg tar 1-2 små glass med baileys 1-2 ggr.  Kunne like gjerne kalt det også hvite måneder, men er vel ikke helt slik det funker. 

Nei, jeg tenker heller - MÅ man ha alkohol til enhver sammenheng? I stedet for å spørre "hvorfor hvit måned?", spør heller: "hvorfor er alkohol så viktig for meg? Hva gir alkohol meg som edrueligheten ikke gir?"

Jeg er vokst opp med to foreldre som drakk ganske tett og er nok formet av det, samtidig som at jeg kan bli fysisk syk dersom jeg drikker mye alkohol (ikke vanlig fyllesyk, liksom, men bukspyttkjertelen min har en tendens til å bli betent, og da skal man aller helst ikke røre alkohol) Så for min del er det rett og slett ikke verdt det, samtidig som at jeg syns det er pyton å miste kontroll. 

Jeg syns (og det er også sikkert pga mye alkoholbruk i oppveksten) at det er altfor mye fokus på alkohol i samfunnet. Det er liksom en selvfølge at alle drikker, og dersom man takker nei, så blir man kanskje sett litt rart på, eller om du er dame; spurt om du er gravid 🙄  Jeg er ikke veldig happy for at man gir alkohol i gaver/premier heller, da man aldri vet om den man gir til sliter med alkoholisme. 

Vet ikke om det ble en liten avsporing, men det er de tankene jeg har rundt det. 

Anonymkode: 75fb4...fab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke det store behovet for hvit måned. Hvis jeg hadde tenkt den tanken ville mitt alkoholinntak vært på et slikt nivå at jeg ville samtidig vurdert om jeg ikke skulle redusere mitt jevnlig alkoholinntak i stedet. 

 

Anonymkode: 0a6c2...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit mnd er for alkoholikere som må ha en pause.

Anonymkode: 8d41e...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver hvit måned for første gang, er 49 år. Har aldri drukket så lite som jeg gjør nå i livet så er egentlig ikke noe poeng. Men startet med vektnedgang og godteristopp så da tenkte jeg å ta alkoholstopp også. 

Anonymkode: 2c15f...5d7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man drikker såpass mye at man syns en hvit måned nødvendig, så tenker jeg at det ikke hjelper med bare en måned. Da må man generelt ta grep i hverdagen.

Hilsen alkoholiker.

Anonymkode: 96c34...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et bekymringsverdig høyt alkoholforbruk. Kan synes det er kjempegodt med et glass vin til maten i noen tilfeller, og vil si det er bare en gang i året at jeg drikker så mye på en kveld at jeg kan kjenne meg litt brisen. Typisk forbruk hos oss, er at jeg og mannen deler ei flaske vin ca annenhver helg. 

Jeg hadde en hvit måned i februar for kanskje fire år siden, bare av nysgjerrighet; ville avdekke om jeg har noen ubevisste mekanismer der jeg kobler kos og alkohol eller lignende. Ønsket å kjenne etter om jeg ved noen anledning kjente på savnet etter alkohol. 

Valgte februar ikke fordi det er den korteste måneden 🤪, men fordi jula byr på mer alkohol enn vanlig og i januar jobber jeg alltid så mye at det er lite sosialt som jeg rekker å være med på. 

Jeg surfet gjennom hvit måned ganske greit. Registrerte to tilfeller der jeg kjente "savn" etter et glass. Den ene gangen på restaurant der jeg prøvde en ny fiskerett og kelneren anbefalte en hvitvin til. Jeg kjente på at det nok hadde komplettert måltidet. Et annet tilfelle med et sosialt treff med venner, der jeg kjente et lite blaff av lyst på et glass rødvin fordi det luktet så godt 😊

Ingenting av dette ga grunn til bekymring. 

Jeg tenker ikke at de som tar hvit måned nødvendigvis har et alkoholproblem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hvit mnd nå i januar. Kan ikke akkkalle meg alkoholiker og si at jeg bruker hvit mnd før å motbevise folk rundt meg, eller meg selv.. for at jeg drikker for mye.. 

Men i slutten av november og store deler av desember var det julebord på julebord. Vennemiddager, og mye annet sosialt.. Og i alle anledninger var det forventet at man drakk vin til maten og noen drinker etterpå.. I noen tilfeller flere enn andre.. 

Og jeg ble rett og slett DRITLEI av å drikke alkohol. Av å være sliten dagen derpå. Utsette div hjemme prosjekter og ikke nyte søndagene med en kopp kaffe tidlig på morgenen.. 

Så derfor har jeg og mannen blitt enig at januar er hvit mnd, og vi har sagt det til felles venner. Da blir det ingenting mas om Sosiale lag med mat og alkohol. Alle respekterer det, og vi koser oss hjemme med god mat og vann eller brus til maten. Kommer oss i seng tidlig, og får masse ekstra tid sammen. Både til å kose oss, se serier, gå turer, og gjøre div ting hjemme. Også går vi på besøk til venner og familie på søndager - noe vi ikke gjorde ila julebordsesongen.. 😅

 

Anonymkode: 86559...af6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venner som har hvit måned hver januar. De sier at det går helt fint, derfor har de heller ikke et alkoholproblem.

Jeg tenker at de trøster seg selv med tanken. De dør ikke av abstinenser, så da tar de det som et tegn på at de kan fortsette drikkemønsteret sitt resten av året. Vi andre ser jo hvor problematisk drikkingen deres er, men hvis de vil lulle seg inn i løgnen en stund til, så er det ikke vår oppgave å ødelegge dette. Vi andre har en hvit måned stadig vekk, uten at vi nødvendigvis legger merke til det.

Anonymkode: 0bfb2...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For helsegevinst sier man 3 hvite måneder. Jeg tenker helse er bra og om det er en poppis-greie er det uansett bra. 

Anonymkode: dcbb4...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har hvit mnd nå i januar. Kan ikke akkkalle meg alkoholiker og si at jeg bruker hvit mnd før å motbevise folk rundt meg, eller meg selv.. for at jeg drikker for mye.. 

Men i slutten av november og store deler av desember var det julebord på julebord. Vennemiddager, og mye annet sosialt.. Og i alle anledninger var det forventet at man drakk vin til maten og noen drinker etterpå.. I noen tilfeller flere enn andre.. 

Og jeg ble rett og slett DRITLEI av å drikke alkohol. Av å være sliten dagen derpå. Utsette div hjemme prosjekter og ikke nyte søndagene med en kopp kaffe tidlig på morgenen.. 

Så derfor har jeg og mannen blitt enig at januar er hvit mnd, og vi har sagt det til felles venner. Da blir det ingenting mas om Sosiale lag med mat og alkohol. Alle respekterer det, og vi koser oss hjemme med god mat og vann eller brus til maten. Kommer oss i seng tidlig, og får masse ekstra tid sammen. Både til å kose oss, se serier, gå turer, og gjøre div ting hjemme. Også går vi på besøk til venner og familie på søndager - noe vi ikke gjorde ila julebordsesongen.. 😅

 

Anonymkode: 86559...af6

Du drikker vin til maten og flere drinker etterpå fordi det er forventet? Hvor gammel er du? Har du hørt om "Nei takk, jeg er forsynt?" Det fungerer utmerket i de voksnes verden, ingen grunn til å drikke seg så ned i julebordsesongen at man må på avrusning i januar...

Anonymkode: 0bfb2...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hvit måned, men har et blekt år? 😄 

Etter sommeren i fjor oppdaget jeg og mannen at vi må redusere alkoholinntaket. Vi drakk aldri mye av gangen, men i ferien ble det ofte. Våre 40+ kropper tok til seg hver eneste kalori. 

Så nå drikker vi mye mindre enn før. Pga kalorier i hovedsak. Med litt andre endringer også har jeg gått ned 4 kilo til idealvekt. Ellers ikke merket noe av alkoholreduksjon

Anonymkode: d3cca...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tenker; hvorfor ikke? 

Jeg kan vel omtrent si at jeg har hvite år, da jeg drikker ekstremt sjeldent😅 Så; realistisk sett da, si at jeg drikker 1-3 ggr i året, men fordelt på to forskjellige måneder, så har jeg 10 helhvite måneder. Så er det da 2 måneder hvor jeg tar 1-2 små glass med baileys 1-2 ggr.  Kunne like gjerne kalt det også hvite måneder, men er vel ikke helt slik det funker. 

Nei, jeg tenker heller - MÅ man ha alkohol til enhver sammenheng? I stedet for å spørre "hvorfor hvit måned?", spør heller: "hvorfor er alkohol så viktig for meg? Hva gir alkohol meg som edrueligheten ikke gir?"

Jeg er vokst opp med to foreldre som drakk ganske tett og er nok formet av det, samtidig som at jeg kan bli fysisk syk dersom jeg drikker mye alkohol (ikke vanlig fyllesyk, liksom, men bukspyttkjertelen min har en tendens til å bli betent, og da skal man aller helst ikke røre alkohol) Så for min del er det rett og slett ikke verdt det, samtidig som at jeg syns det er pyton å miste kontroll. 

Jeg syns (og det er også sikkert pga mye alkoholbruk i oppveksten) at det er altfor mye fokus på alkohol i samfunnet. Det er liksom en selvfølge at alle drikker, og dersom man takker nei, så blir man kanskje sett litt rart på, eller om du er dame; spurt om du er gravid 🙄  Jeg er ikke veldig happy for at man gir alkohol i gaver/premier heller, da man aldri vet om den man gir til sliter med alkoholisme. 

Vet ikke om det ble en liten avsporing, men det er de tankene jeg har rundt det. 

Anonymkode: 75fb4...fab

 

Eneri skrev (51 minutter siden):

Jeg har ikke et bekymringsverdig høyt alkoholforbruk. Kan synes det er kjempegodt med et glass vin til maten i noen tilfeller, og vil si det er bare en gang i året at jeg drikker så mye på en kveld at jeg kan kjenne meg litt brisen. Typisk forbruk hos oss, er at jeg og mannen deler ei flaske vin ca annenhver helg. 

Jeg hadde en hvit måned i februar for kanskje fire år siden, bare av nysgjerrighet; ville avdekke om jeg har noen ubevisste mekanismer der jeg kobler kos og alkohol eller lignende. Ønsket å kjenne etter om jeg ved noen anledning kjente på savnet etter alkohol. 

Valgte februar ikke fordi det er den korteste måneden 🤪, men fordi jula byr på mer alkohol enn vanlig og i januar jobber jeg alltid så mye at det er lite sosialt som jeg rekker å være med på. 

Jeg surfet gjennom hvit måned ganske greit. Registrerte to tilfeller der jeg kjente "savn" etter et glass. Den ene gangen på restaurant der jeg prøvde en ny fiskerett og kelneren anbefalte en hvitvin til. Jeg kjente på at det nok hadde komplettert måltidet. Et annet tilfelle med et sosialt treff med venner, der jeg kjente et lite blaff av lyst på et glass rødvin fordi det luktet så godt 😊

Ingenting av dette ga grunn til bekymring. 

Jeg tenker ikke at de som tar hvit måned nødvendigvis har et alkoholproblem. 

Ts her. 

Interessante tanker. Grunnen til jeg spør er fordi jeg vet det er mange forskjellige grunner. Og jeg har selv hvit mnd. Og allerede merker jeg at dette begynner å bli vanskelig som får meg til å tenkte et stort rød flagg. I tillegg til det, så merker jeg at jeg har veldig behov for å drikke de gangene angsten er på topp. Og det får meg til å tenke enda større rød flagg. Og jeg ville bare høre om andre som kanskje ikke drikker så mye føler de har behov for en hvit mnd. Jeg bare begynte å tenke over det. Om det er slik at de som ikke drikker så mye selv føler de har behov for det. Eller om det kun er de som føler de drikker mye. Ville bare ikke si det med en gang for da hadde jeg allerede lagt diskusjonen i en retning, men ville høre hva andre tenkte om det først.  

Anonymkode: e52e0...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Ts her. 

Interessante tanker. Grunnen til jeg spør er fordi jeg vet det er mange forskjellige grunner. Og jeg har selv hvit mnd. Og allerede merker jeg at dette begynner å bli vanskelig som får meg til å tenkte et stort rød flagg. I tillegg til det, så merker jeg at jeg har veldig behov for å drikke de gangene angsten er på topp. Og det får meg til å tenke enda større rød flagg. Og jeg ville bare høre om andre som kanskje ikke drikker så mye føler de har behov for en hvit mnd. Jeg bare begynte å tenke over det. Om det er slik at de som ikke drikker så mye selv føler de har behov for det. Eller om det kun er de som føler de drikker mye. Ville bare ikke si det med en gang for da hadde jeg allerede lagt diskusjonen i en retning, men ville høre hva andre tenkte om det først.  

Anonymkode: e52e0...70e

Jeg drikker ikke mye, men alkohol påvirker søvnen og gjør at jeg blir sliten hvis det er mange dager på rad. I jula og ferier blir det gjerne litt hver dag. Ikke mye og jeg gjør det jo fordi jeg ønsker det, men kjenner at det er godt å ha helger helt uten alkohol der jeg sover bedre. Ønsker nok å ha flere sånne perioder og januar passer bra fordi det skjer ikke noe spesielt. Så da har jeg en hvit måned, men det er ikke egentlig noe spesielt at vi har helger uten alkohol, bare unormalt at det blir fire på rad. 
 

Synes det er bra du reflekterer over eget alkoholforbruk hvis du er bekymret da. Lettere å ta tak før det sklir ut. 🙂

Anonymkode: c4dc6...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...