AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #21 Skrevet 14. januar 2024 Jeg har en hvit måned nå, fordi jeg ble lei av alkohol. Mulig det blir et hvitt år😊 Anonymkode: 399da...7e0 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #22 Skrevet 14. januar 2024 Hvorfor er hvit måned en greie? Det er jo ikke vanskelig å holde seg unna alkohol i en måned, med mindre man er alkoholiker eller har slike tendenser? Anonymkode: d6c63...e21 3 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #23 Skrevet 14. januar 2024 Jeg svarte i en tråd i går der jeg skrev litt om det. Må en drikke så mye da sånn til vanlig for å helt bevist ha en hvit måned? Tror ikke nødvendigvis det. Må en spiser så mye snop for å helt bevist ha en måned uten snop, må en omtrent være luksusfelle deltaker for å ha shopestop en måned? Men ja desember er den måneden i året som er festmåneden, ingen flatfylla for min del men julebord, vennesamenkomster, familieselskap, et glass vin her og der med mannen i sofaen og da ønsker jeg å starte med blanke ark i januar. Jeg drikker ellers svært lite i året. Ja jeg tar meg innimellom en fredagspils med jobben men jeg har også mange andre hvite måneder men jeg avstår ikke viss det er et bryllup eller en bursdag slik jeg ville gjort i januar. jeg spiser heller ikke mye fet mat eller mye skjokolade til vanlig men jeg avstår helt bevist fra det også i januar, fordi det har blitt en del mer av det i desember. Før var det vanlig at advent betydde faste. En skulle bruke opp det en hadde i kjøleskapet før julefesten slik er det ikke i dag, heller ikke for meg. Vi lever i et samfunn der vi kan få alt vi vil på øyeblikket og det er veldig deilig for de fleste av oss. Det er få som har faste (foruten om at det er blitt en diett greie de siste årene). Men jeg synes det er en fin tradisjon (for meg) å begynne året sparsommelig med en hvit måned, shopestop og ingen snop. En slags faste etter julen. Gva andre gjør bryr jeg meg filla oppi men jeg er drit lei disse fordommene folk har tullet ihop om hvorfor andre har en hvit måned. Anonymkode: 48b1d...3b9 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #24 Skrevet 14. januar 2024 Hele ideen om «hvit måned» er tuftet på et for høyt alkoholforbruk. Anonymkode: 7ea4d...146 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #25 Skrevet 14. januar 2024 Det kan også handle om helse og økonomi. Mange unge voksne (og voksne) i dag er i miljøer hvor det fort blir alkohol i helgene. For å slippe maset om graviditet o.l. så er det en grei setning å slenge ut Anonymkode: dc7cf...b16 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #26 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor er hvit måned en greie? Det er jo ikke vanskelig å holde seg unna alkohol i en måned, med mindre man er alkoholiker eller har slike tendenser? Anonymkode: d6c63...e21 I mitt tilfelle er det teater for partner. Partner ser på mitt alkoholforbruk som mer bekymringsfullt enn hennes eget. Hvit måned får henne til å holde kjeft i de neste 10 månedene. Anonymkode: 8efcb...3d1 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #27 Skrevet 14. januar 2024 Jeg lagde en lignende tråd i går…. Anonymkode: 94fee...569
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #28 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hele ideen om «hvit måned» er tuftet på et for høyt alkoholforbruk. Anonymkode: 7ea4d...146 På et NORMATIVT høyt alkoholforbruk. I Norge er det en enorm sprik mellom hva man kunne anse som normalt forbruk, og det normative, og spriket vokser. Anonymkode: 8efcb...3d1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #29 Skrevet 14. januar 2024 Hele poenget med hvit mnd er å IKKE drikke noe alkohol. Hallo i luken🤦♀️ Anonymkode: 741a7...fa7 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #30 Skrevet 14. januar 2024 Stemmer at alkoholiker-diagnose ville sittet løst hos lege for mitt vedkommende, derfor er hvit måned kjempefint. Mer du lurte på? Anonymkode: 71a0b...8e1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #31 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det kan også handle om helse og økonomi. Mange unge voksne (og voksne) i dag er i miljøer hvor det fort blir alkohol i helgene. For å slippe maset om graviditet o.l. så er det en grei setning å slenge ut Anonymkode: dc7cf...b16 Hvis man ikke klarer å si nei til alkohol og / eller til andre mennesker, bør man først og fremst jobbe med grensesetting. Anonymkode: de878...475 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #32 Skrevet 14. januar 2024 Jeg har hvit måned for første gang og synes at det er en god start for å lære å si mer nei til alkohol. Når man har jobbarrangementer, relasjonsbygging med kunder, familieselskap, vennegjeng fra studier, vennegjeng fra barndommen, + samboers vennegjenger med på kjøpet så blir det fort til at man ender opp med noe i glasset 3-4 dager i uken. Drikker ikke mer enn 1-3 glass når jeg drikker, men er så lei av den bakfylla som øker med alderen og tørre øyne. Har hatt en fantastisk måned så langt! Anonymkode: 4f41e...138 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #33 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hele poenget med hvit mnd er å IKKE drikke noe alkohol. Hallo i luken🤦♀️ Anonymkode: 741a7...fa7 Ja. TS spør hvor mye de drikker FØR den hvite måneden for å ha behov for hvit måned. Anonymkode: 511bd...c61
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #34 Skrevet 14. januar 2024 Drikker ikke så mye som fordommene til folk tilsier så kommer det jo an på fordommene dine da ts😉 Men desember blir det alltid litt mer og jeg kjenner det er en god start å starte året med en hvit måned Anonymkode: 74a55...6a8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #35 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. TS spør hvor mye de drikker FØR den hvite måneden for å ha behov for hvit måned. Anonymkode: 511bd...c61 Jepp. Lurer oppriktig på hvor mye folk som setter seg mål om å ha en hvit måned drikker. Er det et glass vin eller tre hver kveld? Eller er det fylla hver helg men ellers edru? AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Stemmer at alkoholiker-diagnose ville sittet løst hos lege for mitt vedkommende, derfor er hvit måned kjempefint. Mer du lurte på? Anonymkode: 71a0b...8e1 Ja. Supert at du prøver en hvit måned, men hvorfor begrense seg til bare en måned i året? Hvorfor ikke prøve seg på mer når man har er alkoholproblem? Anonymkode: d6c63...e21
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #36 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Drikker ikke så mye som fordommene til folk tilsier så kommer det jo an på fordommene dine da ts😉 Men desember blir det alltid litt mer og jeg kjenner det er en god start å starte året med en hvit måned Anonymkode: 74a55...6a8 Har nok ikke fordommer mot en random ab. Anonymkode: d6c63...e21
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #37 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jepp. Lurer oppriktig på hvor mye folk som setter seg mål om å ha en hvit måned drikker. Er det et glass vin eller tre hver kveld? Eller er det fylla hver helg men ellers edru? Ja. Supert at du prøver en hvit måned, men hvorfor begrense seg til bare en måned i året? Hvorfor ikke prøve seg på mer når man har er alkoholproblem? Anonymkode: d6c63...e21 Langt mer skjeldent enn dette for min del. Anonymkode: 48b1d...3b9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #38 Skrevet 14. januar 2024 Jeg drikker hver helg. Fredagspils med jobben, et glass vin til biffen, en fest i ny og ne. Hvit måned er ikke så vanskelig, men det ligger jo litt i konseptet at de som har det er folk som ellers drikker månedlig. Og liker det. Hvis ikke hadde jo hele året vært hvitt... Folk føler det blir litt mye fest og moro og dårlig mat og alt slags i desember, så mange som detoxer i januar, spiser mer grønnsaker og fisk, treningssentrene er fulle etc. For mange føles det nok som en god start på året, men det betyr ikke at de vil slutte å drikke alkohol helt. Derfor konseptet hvit måned. Hvorfor jeg ikke har hvit måned andre måneder? Fordi jeg ikke har lyst, vel. Anonymkode: b72a1...6f5 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #39 Skrevet 14. januar 2024 Om man over tid, i ensomhet eller i sosiale situasjoner opplever et ubehag/stress ved ikke å drikke alkohol, så har man pr def et alkoholproblem. Har man et uproblematisk forhold til alkohol, så opplever man aldri noen form for ubehag eller offer ved å avstå. Anonymkode: 7ea4d...146
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #40 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Langt mer skjeldent enn dette for min del. Anonymkode: 48b1d...3b9 Men hvorfor er hvit måned aktuelt for deg da? Hadde jeg drukket litt en eller to ganger i måneden hadde jeg ikke kalt det hvit måned, liksom... høres bare ut som man har et massivt forbruk når man gir det er sånn navn. Anonymkode: d6c63...e21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå