Gå til innhold

Hvem har skylden for at bussene står stille i Oslo denne vinteren?


Drizzt

Anbefalte innlegg

  Drizzt skrev (På 16.1.2024 den 14.48):

Vi kan bli enige om at erfaring viser at elbusser ikke er venner med norsk vinterforhold. Vil man på liv og død belaste strømnettet med kun elbusser, får man gjøre det i sommerhalvåret. Frem med pålitelige bensin- og dieselbusser på vinteren. Jeg har bodd her i mange år og aldri opplevd busser i min by som streiker på grunn av kulda. Heldigvis har vi ikke elbusser, men vanlige busser (kanskje diesel?).

 

Ekspander  

Problemet er jo kombinasjonen med høy intensitet bruk og batterier som har svakhet i kulde og skal brukes kontinuerlig opp til 18-20 timer hver dag, selv etter at de kjøpte ekstra busser for å kompansere for dette feilet det.

Peronbil brukes ikke så intenst så dermed går det greit, men hvis jeg skulle kjøre bil i jobb timer om dagen hadde jeg nok tenkt meg om noen ganger før jeg hadde valgt elbil ja.

En annen faktor som få nevner er at sjåførene i snitt ikke er spesielt god på vinterføre med store kjøretøyer da mange av dem er relativt unge menn fra varme land, og sikkert har buss lappen finansiert av staten via NAV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  NakenPanda skrev (På 16.1.2024 den 16.52):

Problemet er jo kombinasjonen med høy intensitet bruk og batterier som har svakhet i kulde og skal brukes kontinuerlig opp til 18-20 timer hver dag, selv etter at de kjøpte ekstra busser for å kompansere for dette feilet det.

Peronbil brukes ikke så intenst så dermed går det greit, men hvis jeg skulle kjøre bil i jobb timer om dagen hadde jeg nok tenkt meg om noen ganger før jeg hadde valgt elbil ja.

En annen faktor som få nevner er at sjåførene i snitt ikke er spesielt god på vinterføre med store kjøretøyer da mange av dem er relativt unge menn fra varme land, og sikkert har buss lappen finansiert av staten via NAV.

Ekspander  

Og dette at det er mye gass-brems i store deler av landet fordi veien svinger mye. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som har spesifisert og bestilt bussene som har feilet. Oslo har til tider kaldt klima, bakker og glatt føre og da er det noen ting som bare MÅ være på plass for at det skal fungere bra, hele året:

- Varmepumpe
- Stort nok batteri
- Rask nok lading
- God batterivarming
- Drift på flere aksler

Spesielt det siste har vist seg veldig problematisk på leddbussene, de har bare drift på bakerste aksel og kommer ikke frem på vinterføre. Med dieselmotor er det ganske komplisert å få drift foran. Med elmotorer er det HELT ukomplisert og heller ikke veldig dyrt å ha en mindre motor på fremre og midtre aksel. Med drift på tre aksler ville bussene vært ustoppelige på vinterføre. 

Vi har elbusser i Fredrikstad også, disse ser ut til å virke bra både i kulda og på vinterføre. Men velger man billigste løsning så får man neppe en løsning som fungerer 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ‘nøste oppover’ så er det at myndighetene vil være ‘best i klassen’ på å redusere utslipp. Parisavtalen. Og myndighetene lurer på hvorfor vi mister tilliten? Og stakkars bussjåfører, de også må oppleve et voldsomt stress, kan føre til sykemeldinger og uførhet. 
De tar ikke høyde for at strøm tåler dårlig minus 10-20 grader. Det er mest fokus på det grønne skiftet - og det slår nok tilbake etter hvert. De ofrer menneskenes helse, særlig psykisk. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  NakenPanda skrev (På 16.1.2024 den 16.52):

Problemet er jo kombinasjonen med høy intensitet bruk og batterier som har svakhet i kulde og skal brukes kontinuerlig opp til 18-20 timer hver dag, selv etter at de kjøpte ekstra busser for å kompansere for dette feilet det.

Peronbil brukes ikke så intenst så dermed går det greit, men hvis jeg skulle kjøre bil i jobb timer om dagen hadde jeg nok tenkt meg om noen ganger før jeg hadde valgt elbil ja.

En annen faktor som få nevner er at sjåførene i snitt ikke er spesielt god på vinterføre med store kjøretøyer da mange av dem er relativt unge menn fra varme land, og sikkert har buss lappen finansiert av staten via NAV.

Ekspander  

Bussene har for dårlig batteri. Blir det veldig kaldt funker det ikke. Feil valg av buss for å gjøre jobben. Større batteri, hybrid så er dette løst. Tar noen år og blir veldig dyrt å bytte ut bussene nok en gang.

Men jeg skal kommentere et par ting som skrives. Sjåførene  på buss i Oslo kan kjøre buss hvor som helst i verden. De har veldig få hendelser pr 100 km. De er flinke. Noe annet som er en  fordel med de nye elektriske bussene på vinterføre er at de har 4 hjulstrekk. Så de tåler mye dårligere føre før de setter seg fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  Tror og ser det skrev (På 16.1.2024 den 21.38):

Bussene har for dårlig batteri. Blir det veldig kaldt funker det ikke. Feil valg av buss for å gjøre jobben. Større batteri, hybrid så er dette løst. Tar noen år og blir veldig dyrt å bytte ut bussene nok en gang.

Ekspander  

Helt klart for dårlig batteri, ialle fall på MAN bussene. Og de har ladekapasiteten av en el-bil, så de er først og fremst feildesignet. Jeg kan ikke se noen sted MAN bussene kunne brukes.  

Batteriteknologien finnes, så det handler ikke om  at vi ikke er teknisk klar. Men selger du en buss med EURO4 motor og vinner en kontrakt i dag, er det noe alvorlig feil med dem som kjøper. 

Akkurat sløsingen med busser, er i og for seg gammalt nytt siden busser avskrives på kontrakt nå. Kan ikke si jeg er happy med det, men sånn er det. 

  Tror og ser det skrev (På 16.1.2024 den 21.38):

Noe annet som er en  fordel med de nye elektriske bussene på vinterføre er at de har 4 hjulstrekk. Så de tåler mye dårligere føre før de setter seg fast. 

Ekspander  

Faktisk ikke! Det overasket veldig, men disse driver bare på to hjul.

Den kritiske spesifikasjonen på en buss, er kjørelengde mellom tanking, siden busser som regel tankes på depot, altså at de skal ut av rute og til depot for å fylle opp. For elbusser, kan dette i større grad flyttes ut til rutekryss stoppesteder med plass nok til at det er overkommelig å parkere en buss. Det finnes ingen fornuftig årsak til å basere seg på depotladning på EL. Og siden taxi også skal  over på EL og de har det samme problemet, blir det kritisk av kommunen bygger for dem også. 

Men det påvirker faktisk diskusjonen om 2 mot 4 hjuls trekk på busser siden det typiske er at 4 hjulstrekk spiser rekkevidde. Ser vi til Elbil er det som regel verdt det, nettopp på vinterføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikere tror de kan vedta teknikk. Det finnes ikke gode nok batterier eller elbusser. Men gudhjelpe. De skal elektriske brøytebiler.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Druid skrev (På 17.1.2024 den 7.48):

Men det påvirker faktisk diskusjonen om 2 mot 4 hjuls trekk på busser siden det typiske er at 4 hjulstrekk spiser rekkevidde. Ser vi til Elbil er det som regel verdt det, nettopp på vinterføre. 

Ekspander  

På nyere elbiler spiser det ofte ikke rekkevidde, om bilen er "riktig" konstruert. F.eks ved å bruke en PM-motor bak som driver hele tiden, og en asynkronmotor foran som kobles inn ved behov. Asynkronmotoren kan være helt utkoblet uten å bruke strøm, i motsetning til permanentmagnet-synkronmotorer. 

Bak vil man helst bruke PM synkron eller PM-SRM (switched reluctance) da disse er mer effektive enn asynkronmotoren. 

For eksempel Tesla Model Y og Model 3 er konstruert på denne måten. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte forbi ikke mindre en tre leddbusser som sto på tvers i diverse kryss i dag, en som helt klart hadde sluttet å fungere og sperret av et høyt trafikkert kryss i Oslo, samt 2 som hadde sakset i smale svinger.

Alle hadde våre nye landsmenn som sjåfør og det var mye aggro fra andre bilister.

Det var både Solaris og Man, og alle var jo naturligvis elektriske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruter løser jo problemet nå. De kjører bare færre avganger, og Bussene får tid til å lade.  Når vi fryser så skal samfunnet stå mer stille. Vi skal holde oss på hjemmekontor.  Støtt det grønne skiftet, og hold deg hjemme!

(tror egentlig det ligger litt satire i innlegget)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Anonym1002 skrev (På 17.1.2024 den 7.54):

Politikere tror de kan vedta teknikk.

Ekspander  

Selvfølgelig kan de vedta teknikk!

Månelandingen er et politisk vedtak. Mobilnettet er et politisk vedtak. TV er et politisk vedtak. Kollektivtrafikken slik den er i dag er et politisk vedtak; det som skjer nå er kun et underliggende teknologisk skifte. 

 

  Anonym1002 skrev (På 17.1.2024 den 7.54):

Det finnes ikke gode nok batterier eller elbusser.

Ekspander  

Det finnes gode nok batterier. Det er ikke problemet. Vi har all teknikken. 

Jeg vet ikke om det er gode nok busser, men det er ikke et teknisk problem, men en konsekvens av manglende politisk press. Hvis man ikke presser for teknologiskifter , skjer det ikke. 

 

  Anonym1002 skrev (På 17.1.2024 den 7.54):

De skal elektriske brøytebiler.....

Ekspander  

Selvfølgelig skal de ha elektriske brøytebiler. Skal man reagere på noe, er at seriøs testing av dette først skjer nå.   

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alt som finnes av elbiler fungerer utmerket i 30 minus...og vanvittig mye bedre enn diesel. Har hatt elbil over 10 år og kulda har aldri vært et problem.

Utfordringen i Oslo er rekkevidde og lademuligheter. Bedre ladere hadde løst det.Busser fra BYD hadde løst det..Selv parkering i oppvarmet garage hadde løst det! Fordi batteriet på bussene ikke hadde rukket å bli kalde ila. dagen og ladet raskere..

Skal elbusser fungere 24/7/365 må busser og logistikk rundt settes opp for å klare de verste dagene i året..Det har ikke Oslo gjort og resultatet blir dager med driftstans .

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens åpenbaring er denne:

De sliter med rekkevidde også i normale perioder, dvs bussene er solgt inn under en rekkevidde som ikke er korrekt under bruk hele året:

https://www.vg.no/nyheter/i/4o9zMV/ruter-har-problemer-med-elbussene-byraadet-krever-svar-fra-kollektivselskapet

Offentlige anskaffelser er bare helt fantastisk dårlige til tider.

 

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Druid skrev (På 17.1.2024 den 8.29):

Selvfølgelig skal de ha elektriske brøytebiler. Skal man reagere på noe, er at seriøs testing av dette først skjer nå.   

Ekspander  

Hmm. Elektriske brøytebiler. Jeg kan forestille meg at det med disse følger et behov for flere digre dieseldreven bergningsbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  I Grosny skrev (På 18.1.2024 den 10.06):

Hmm. Elektriske brøytebiler. Jeg kan forestille meg at det med disse følger et behov for flere digre dieseldreven bergningsbiler.

Ekspander  

Hvorfor?

Jeg vil tro det er konsekvenser som at de i stor grad ender opp med 4 hjulsdrift, men det er ikke i utgangspunktet stor forskjell i kraft mellom El lastebil og diesel lastebil i diselens favør,  og 4 hjulsdrift og 6 hjulsdrift øker uansett. 

Det store spørsmålet er jo rekkevidde og ladehastighet, og spesifikasjonene for nye el-lastebiler  kan ikke skille seg veldig uansett, så det bør ikke være store forskjeller fra i dag.

Fordelen med lastebil og brøyteskjær, er at utstyret er gjennomstandarisert. Så testen de gjør nå på Dovre bør avklare stort sett alle issues som kan være gjenværende på utstyret. Og gitt det er Dovre de velger å teste det på, er det antagelig en del issues de allerede har avskrevet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for tulleinnlegg, avsporing, diskriminerende ytringer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...