Gå til innhold

Hvem har skylden for at bussene står stille i Oslo denne vinteren?


Drizzt

Anbefalte innlegg

missbluebird skrev (På 13.1.2024 den 23.59):

Staten er skyld i det. De gir økonomiske fordeler ettersom dette følger ESG og det "grønne" skiftet.
Hvis man ser på hva som må til for å lage et batteri til disse bilene, så er det så langt unna grønt man kommer.
https://cleantechnica.com/2022/09/02/how-bad-is-the-battery-manufacturing-process-for-evs/

Problemet flyttes bare bort "vi blir grønne" og landene som utvinner det tar støyten for vårt overforbruk.

Flere selskaper begynner å se realiteten, men tror det blir lenge før politikerne gjør det:
https://edition.cnn.com/2024/01/11/business/hertz-tesla-selling/index.html
https://www.theverge.com/2023/10/26/23934172/ford-12-billion-ev-investment-postpone-q3-earnings

Hydrogen kan være en langsiktig løsning, men krever omjustering og fokus.

 

Bælfeit skrev (På 15.1.2024 den 11.29):

Det grønne skifte🤑

 

Paramount. skrev (18 timer siden):

Det er utrolig hva Norges befolkningen må finne seg i for å redde jordkloden, på egen hånd. Hadde det norske myggsamfunnet enda hatt en viss innflytelse, og hadde vi enda hatt klima som rundt ekvator. Dessverre har vi ingen av delene, bare en drøm om å redde verden, før og for alle andre. Bare idioter blir motivert av slikt.

Men er dere negative til elbusser? For el er jo bedre enn fossil i utgangspunktet. Men det må selvsagt gjøres tilfredsstillende vurderinger av noen med kompetanse når man velger hva man skal gå for.

Går du for det aller billigste uten å gjøre research samme om du kjøper bruktbil på Finn, pusser opp badet med polske håndverkere funnet på mittanbud, møblene dine på Jysk og Europris eller klærne dine på Sparkjøp, så må du kanskje regne med at du ikke vil bli optimalt fornøyd i etterkant.
 

https://www.nettavisen.no/okonomi/dieselbussene-talte-ikke-kulda-krevende-a-varme-dem-opp/s/5-95-1566931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som har skylden for dette er de luringene som bestemte seg for å kjøpe busser som ikke tåler vinter og kulde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 15.1.2024 den 6.03):

Nei, det er ikke alltid sittende byråd som er ansvarlig for elbusskaoset.

Det var ikke sittende byråd som bestilte bussene og skapte situasjonen tross advarsler.

Det var forrige byråd med Ap, MDG og SV. Lan Marie Berg er navnet vi må huske.

Forrige byråd skapte også den kommende krisen i drosjenæringen i Oslo. Den krisen kommer i høst når Oslo kommer til å oppleve stor drosjemangel. Den krisen var skapt allerede i 2020 og da var det forrige byråd som satt.

 

For en gangs skyld helt enig med deg. Partiene som ønsket seg denne galskapen må ta skylden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (20 timer siden):

De som kjøpte idiotbusser fra Spanske amatører isteden for skikkelige busser fra BYD..

BYD står vel nedsnødd og hadde samme problem, for kort rekkevidde i kulda.

Man og Solaris sliter like mye, det er batteriteknologien og bruk av bussene teknisk som er problemet., laderene har visst ikke vært rett fram heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfr skrev (15 timer siden):

En stor del av Oslos befolkning stemmer jo på MDG og dette opplegget, så da får de jo akkurat det de ønsker 😒

Så må du også huske at vi er mange i Oslo som IKKE stemmer MDG.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ha noen dager hver vinter med buss-stopp, enn fossilbusser kjørende rundt midt i byen.

Jeg eier ikke bil, og bruker bare kollektiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple Basil skrev (11 minutter siden):

For en gangs skyld helt enig med deg. Partiene som ønsket seg denne galskapen må ta skylden.

Hva tenker du er galskap? Partiene har jo gjort noe fornuftig. Men hvem har gjort research på hvilke busser man skal velge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rosa Dartle said:

Jeg vet ikke hvem som testet disse bussene, men el virker jo å være bedre enn fossil, så jeg skjønner ikke helt det negative fokuset mot el. Mot typen busser kanskje ja, men ikke el.

Kjører selv helst elbil, og har ikke hatt noe trøbbel i vinter. Har derimot sett enormt mange som står med startkabler ved fossilbilen sin, senest i dag.

For ei uke siden stod det også om alt trøbbelet med dieselbussene i Drammen, mens elbussene kjørte som vanlig.

https://www.nettavisen.no/okonomi/dieselbussene-talte-ikke-kulda-krevende-a-varme-dem-opp/s/5-95-1566931

 

Nei, det er fint at du kjører elbil som privatperson.

Men har du tenkt over det som skal til for å brøyte og strø veien du kjører på?

Det er total galskap å bruke brøytebiler som kan brøyte i 1 time og lades i 5 timer.

Fyll tanken, og kjør, en ny lang vakt bak rattet i brøytebilen for at du skal kunne få ut bilen din på veien din i det hele tatt. Og hva med hjemmehjelp, har du klart å overse hvor store problemer de har med sine små elbiler? Dette er eldre som ikke får sykehjemsplassene de ber på sine knær om å få, fordi de simple, korttenkte politikerene vi har ikke ser noe problem i å kutte sykehjemsplasser. Det er flaks at det ikke har gått liv i kulda, på grunn av manglende tilsyn og oppfølging. Det var de få bilene som ikke var elbiler, som sørget for at de aller svakeste fikk medisiner og hjelp.

All trafikk kan ha problemer i kulda, men statistisk sett er diesel/bensin tryggere. Kollektivtransport og livsviktige forhold som å holde veien oppe, kan ikke ha ekstra svakheter som elektriske brøytebiler. Når ambulansen, hjemmehjelpen eller brannbilen skal rykke ut, må alle krefter settes inn på at de kommer fram. Og de som skal til flyplassen setter sikkert pris på at de kommer fram så de rekker flyet.

Ja, i 2014 skulle polene være snøfrie og vi kunne ikke gå på ski lenger. Så la privatpersoner kjøre elbil, men å tvinge alt over til el kan ikke forsvares.

Hva om det bare er sprengkulde hvert tiende år? Når en i familien din faller om med slag om ti år, og ambulansen ikke kommer fram, trekker du på skuldrene fordi det har vært 9 år uten problemer?

Her bruker jeg "du " fordi det er lett å skrive, jeg sikter til alle som er fornøyd med sin elbil.

Og Oslo er Oslo, men veien mellom Hammerfest og Alta skal også holdes oppe. Om politikerene vil ha bare elbusser i byene og gambler på at det går bra, okay. Er det ladestasjoner for bussen i Skaidi? Må busspassasjerene vente 5 timer på at bussen skal lades opp? Og der er det ihvertfall lange avstander hvor ambulansen må fram. Jeg har kjørt vanlig bensinbil over Sennalandet i snø og fokk, og var nervøs hele tiden. Jeg hadde ikke stolt på en elbil.

Just now, Stonegiant said:

Jeg vil heller ha noen dager hver vinter med buss-stopp, enn fossilbusser kjørende rundt midt i byen.

Jeg eier ikke bil, og bruker bare kollektiv.

Det er denne holdningen ja. Dere er fornøyde med at politikerene bestemmer at bilparken skal være elektrisk. At det skal gjelde alle biler, ikke bare din elbil som du fornøyd kjører ut i byen hvor det er nybrøytet. Veivesenet skal være utslippsfri. Veien over Dovre skal brøytes 100% elektrisk allerede i vinter. Jeg har ikke lest hvordan det går. Det går ikke an å sette en strek og si at fra år så-og så skal det bare selges elbiler i Norge.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (3 minutter siden):

Nei, det er fint at du kjører elbil som privatperson.

Men har du tenkt over det som skal til for å brøyte og strø veien du kjører på?

Det er total galskap å bruke brøytebiler som kan brøyte i 1 time og lades i 5 timer.

Fyll tanken, og kjør, en ny lang vakt bak rattet i brøytebilen for at du skal kunne få ut bilen din på veien din i det hele tatt. Og hva med hjemmehjelp, har du klart å overse hvor store problemer de har med sine små elbiler? Dette er eldre som ikke får sykehjemsplassene de ber på sine knær om å få, fordi de simple, korttenkte politikerene vi har ikke ser noe problem i å kutte sykehjemsplasser. Det er flaks at det ikke har gått liv i kulda, på grunn av manglende tilsyn og oppfølging. Det var de få bilene som ikke var elbiler, som sørget for at de aller svakeste fikk medisiner og hjelp.

All trafikk kan ha problemer i kulda, men statistisk sett er diesel/bensin tryggere. Kollektivtransport og livsviktige forhold som å holde veien oppe, kan ikke ha ekstra svakheter som elektriske brøytebiler. Når ambulansen, hjemmehjelpen eller brannbilen skal rykke ut, må alle krefter settes inn på at de kommer fram. Og de som skal til flyplassen setter sikkert pris på at de kommer fram så de rekker flyet.

Ja, i 2014 skulle polene være snøfrie og vi kunne ikke gå på ski lenger. Så la privatpersoner kjøre elbil, men å tvinge alt over til el kan ikke forsvares.

Hva om det bare er sprengkulde hvert tiende år? Når en i familien din faller om med slag om ti år, og ambulansen ikke kommer fram, trekker du på skuldrene fordi det har vært 9 år uten problemer?

Her bruker jeg "du " fordi det er lett å skrive, jeg sikter til alle som er fornøyd med sin elbil.

Og Oslo er Oslo, men veien mellom Hammerfest og Alta skal også holdes oppe. Om politikerene vil ha bare elbusser i byene og gambler på at det går bra, okay. Er det ladestasjoner for bussen i Skaidi? Må busspassasjerene vente 5 timer på at bussen skal lades opp? Og der er det ihvertfall lange avstander hvor ambulansen må fram. Jeg har kjørt vanlig bensinbil over Sennalandet i snø og fokk, og var nervøs hele tiden. Jeg hadde ikke stolt på en elbil.

 

Her var det vel snakk om busser og ikke brøytebiler? Og elbusser fungerer helt fint hvis man velger noen ordentlige.

Når det gjelder kulde viser jo statistikken det motsatte av det du skriver. El er bedre i kulda.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver at du ikke stoler på elbil. Jeg har pendlet med elbil over fjellet i seks år nå. Du skriver i tillegg om helt hypotetiske problemstillinger som ikke er en del av diskusjonen. Jeg vet ikke hvor Skaidi er, så jeg skal ikke si noe om lokalpolitikken der. Men for Oslo er el helt gull.

For øvrig har hjemmetjenesten i min kommune utenfor Oslo hatt elbiler i ca. tre år nå, og de har aldri vært mer fornøyde. Veldig mange har faktisk kjøpt seg privat elbil etterpå selv 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun en grunn til at anleggsbransjen, kollektivtransport, helsevesen og tungtrafikk kjøper elektriske biler.

Penger.

Det er store tilskudd å håve inn. Måtte de kjøpe elbilene selv, ikke f-n om de hadde gjort det. Det er for mye usikkerhet., for mye dødtid.

Og for majoriteten av privatpersoner som kjøper elbil så hadde dere ikke gjort det uten at staten sponser dere. Jadda jadda, ikke du. Du kjører elbil fordi du er idealist og så grønn. Og så har du hjemmekontor og leilighet over Kiwibutikken i første etasje i bygningen, så du kan gå tørrskodd ned og kjøpe avocadoen du trenger. Barn som du må kjøre i barnehagen? Maxipakker med bleier? Nei, du har selvsagt ikke barn. Det setter så store begrensinger på livet ditt. Og hadde du hatt barn, hadde du selvsagt  gått en time til barnehagen, når ikke veien er brøytet. Selvsagt hadde du gjort det.

(Du= Generell du, ikke private poster)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 minutt siden):

Det er kun en grunn til at anleggsbransjen, kollektivtransport, helsevesen og tungtrafikk kjøper elektriske biler.

Penger.

Det er store tilskudd å håve inn. Måtte de kjøpe elbilene selv, ikke f-n om de hadde gjort det. Det er for mye usikkerhet., for mye dødtid.

Og for majoriteten av privatpersoner som kjøper elbil så hadde dere ikke gjort det uten at staten sponser dere. Jadda jadda, ikke du. Du kjører elbil fordi du er idealist og så grønn. Og så har du hjemmekontor og leilighet over Kiwibutikken i første etasje i bygningen, så du kan gå tørrskodd ned og kjøpe avocadoen du trenger. Barn som du må kjøre i barnehagen? Maxipakker med bleier? Nei, du har selvsagt ikke barn. Det setter så store begrensinger på livet ditt. Og hadde du hatt barn, hadde du selvsagt  gått en time til barnehagen, når ikke veien er brøytet. Selvsagt hadde du gjort det.

(Du= Generell du, ikke private poster)

Jeg skal ikke si noe om tungtransport og anleggsmaskiner, for det har jeg rett og slett ikke peiling på. Men resten av innlegget ditt viser at du ikke har kunnskap. Elbiler er bra, og det er derfor stadig flere kjøper det. Og at de kjøper det igjen. Selv om de har vært kritiske før. Til og med klimafornektere kjøper elbil, fordi det er bedre.

Selv er jeg opptatt av miljø, men her var det ikke aktuelt å kjøpe elbil før rekkevidden ble tilstrekkelig til å komme seg over fjellet vinterstid. Og så ble den det, og jeg var selv overrasket over hvor deilig det er med elbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rosa Dartle said:

Her var det vel snakk om busser og ikke brøytebiler? Og elbusser fungerer helt fint hvis man velger noen ordentlige.

Når det gjelder kulde viser jo statistikken det motsatte av det du skriver. El er bedre i kulda.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver at du ikke stoler på elbil. Jeg har pendlet med elbil over fjellet i seks år nå. Du skriver i tillegg om helt hypotetiske problemstillinger som ikke er en del av diskusjonen. Jeg vet ikke hvor Skaidi er, så jeg skal ikke si noe om lokalpolitikken der. Men for Oslo er el helt gull.

For øvrig har hjemmetjenesten i min kommune utenfor Oslo hatt elbiler i ca. tre år nå, og de har aldri vært mer fornøyde. Veldig mange har faktisk kjøpt seg privat elbil etterpå selv 😄

Nei, selvsagt fokuserer du på en sak og sier at det bare gjelder busser. For det har du ikke fått med deg, at politikere vedtar at Norge skal være et forbilde i verden. De vil ha hele bilparken over på utslippsfritt.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ordforer-raser-mot-elbil-tvang-skaper-en-usikkerhet-vi-ikke-har-rad-til/s/12-95-3424077493

Over her står det at kommunen ikke skal få lov til å kjøpe annet enn elbil.

https://www.altaposten.no/meninger/i/Q7L6bq/norge-maa-ha-busser-som-gaar-paa-vinteren

Jeg blir forbanna på polikerene som drar til Davos i fly og blir kjørt overalt i bensindrevne biler, så kommer de med vedtak som skal gjelde for hele landet. Skal ikke lokale kommuner ha noen rett til å bestemme selv? Ut ifra hva de anser som nødvendig? Nei, det settes en dato, hvor det skal kun kjøpes elbiler. Forbanna hyklere.

Dere kan sikkert finne haugevis av artikler om steder hvor elbiler fungerer helt topp. Jeg nekter ikke for det. Det er tvangen jeg har oppi halsen. Jeg hater ikke de som kjører elbil. Lev som dere vil, men la andre få leve som de vil. Om kommuner og privatpersoner vurderer at elbiler ikke er riktig for de, la de få kjøre det de trenger for sine forhold.

Jeg tror og håper at vedtaket om at det bare skal selges elbiler i Norge fra år et-eller annet blir lagt til side. Lagt på is, haha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke 2023 eller 2024 som er ekstremt. Vi har alltid hatt store variasjoner. Grønne vintre med bare regn, snørike vintre, ekstremt mye is, tørre fortau hvor man kan bruke converse i desember. Alt er "innen normalen". Skirenn arrangeres i Norge uten problemer noen år, andre år er det lite snø. Alpinsentre åpner rekordtidlig siden det kommer snø tidlig. Andre år fortviler de over mangel på snø.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/eEyGeQ/hvit-jul-blir-sjeldnere-men-aarets-jul-kan-bli-baade-god-og-gammeldags-mener-meteorologen

Quote

I 1951 var den snøfrie julen til ekstra bry for to sveitsiske bobslede-eksperter, som Oslo kommune hadde bestilt inn for å konstruere bobbanen til Oslo-OL året etter. Da julen kom hadde de vært her i litt over to uker, men foreløpig ikke fått gjort annet enn å ta det med ro på Trollvasshytta, sto det å lese i Aftenposten.

Det som er unormalt, er å ha samme forhold 6 måneder i året, over hele Norge. Man må være beredt på alt. https://www.aftenposten.no/oslo/i/7lyP4/de-verste-oslo-vintrene-i-manns-minne

Quote

25. desember 1986: Snøen kom dette året som julekvelden på kjerringa. I hvert fall var ikke brøytemannskapene så raske på labben 1. juledag, da snøen lavet ned.

https://digitaltmuseum.no/021018441981/store-snomengder-i-oslos-gater-mars-1954

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0RLl2/mest-snoefattige-januar-siden-50-tallet

https://www.nettavisen.no/artikkel/aret-det-var-sa-varmt/s/12-95-846743

Over her skrives det om 2006-2007. Meget store forskjeller fra landsdel til landsdel.

Rekordvarme, flom og store snømengder i løpet av 2 år. Det som er forskjellen nå, er at været rapporteres minutt for minutt, derfor skapes inntrykket av at alt blir mer og mer ekstremt.

Både 'reportere' og lesere har veldig kort minne. Jeg mener at yrket som 'reporter' har forfalt til å bli sensasjonsrapportering og jakt på klikk.

 

 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 time siden):

BYD står vel nedsnødd og hadde samme problem, for kort rekkevidde i kulda.

Man og Solaris sliter like mye, det er batteriteknologien og bruk av bussene teknisk som er problemet., laderene har visst ikke vært rett fram heller.

Vi kan bli enige om at erfaring viser at elbusser ikke er venner med norsk vinterforhold. Vil man på liv og død belaste strømnettet med kun elbusser, får man gjøre det i sommerhalvåret. Frem med pålitelige bensin- og dieselbusser på vinteren. Jeg har bodd her i mange år og aldri opplevd busser i min by som streiker på grunn av kulda. Heldigvis har vi ikke elbusser, men vanlige busser (kanskje diesel?).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 15.1.2024 den 11.24):

Rent formelt stemmer det.  Det er det til enhver sittende styret som har ansvaret. 

Årsaken til problemet, er for dårlig anskaffelsesprosess. Så det er Ruter som premissgiver og de ulike busselskapene som ikke har vært observant på utfordringene man måtte dekke. 

Så den måten å skylde på politikerene blir feil : politikerene krever løsninger; hvordan disse skal løses ligger på administrasjonen.

Jeg er tradisjonelt stor tilhenger på oppdeling av organisasjoner i ansvarsområder for å kunne koble ansvar og oppgaver. Dette er et eksemple på at dette faktisk av og til ikke fungerer : grunnen er at det kreves felleskrav til busseier som skal kobles opp mot infrastrukturen som må testes, og med ingen direkte kobling mellom  kommuneadministrasjonen og busseier (hele poenget med Ruter), er ikke det mulig.

(Det er ikke sikkert testing ville avdekket alle problemene, men det er alltid ett problem med testing. Her har det ikke vært hverken testing, eller garantier fra bussprodusent på etteretlighet på spesifikasjon. Det handler 100% om anskaffelse. Man hadde ikke kjøpt en ny dieselbuss design på dette grunnlaget heller.  )

Jeg tenker at her er du inne på noe. 
 

Akkurat innenfor bussdrift (Antagelig innenfor kollektivtransport generelt) så skaper denne oppsplittingen mer ansvarsfraskrivelse og ansvarsfragmentering enn den skaper kobling mellom ansvar og oppgaver. 

Utfordringen går mye på anbudssystemet, tror jeg. 
For det er ikke slik at busselskapene kan bestille den bussen de mener er best egnet for forholdene. De må gjøre vurderingen om den bussen de bestiller er i grensesnittet bra nok til å drifte i normalsituasjoner, men samtidig billig nok til at de vinner anbudet på busstrafikken. 

For med den modellen vi har i Oslo-området, så er det slik at politikerne bestemmer at fossilfritt er veien å gå. Her skal det satses på el-busser, og det fortest mulig. 
På bakgrunn av dette legger Ruter ut bussdriften på anbud. 
Alle busselskapene skal få konkurrere om å være "billigst og best" til å drifte bussene på anbudet. Og billigst teller alltid mest. Under best handler det både om å være mest miljøvennlige og å love best pålitelighet. (Og sikkert masse mer.) 
Poenget med modellen er jo å holde kostnadene lavest mulig. 
Busselskapene må forsøke å kutte ned på alle sine kostnader. Drivstoff, lønnskostnader, arealbruk, kostnader på busser og vedlikeholdskostnader.
Den som klarer å kutte kostnadene mest, og samtidig vise noe som tyder på at de klarer å levere innenfor kravene i anbudet, vinner kontrakten. 
 

Men da bestiller de jo ikke en buss som HELT SIKKERT klarer enhver vinterdag i Oslo. For de bussene er dyrere i innkjøp, og antagelig også dyrere i drift. 
Dessuten er de kanskje mindre miljøvennlige enn det Ruter ønsker. 
Og da vinner de ikke anbudet. 

Og et busselskap som ikke vinner anbud, lever ikke spesielt lenge. 

Så, med sterke politiske føringer, relativt sterk konkurranse (med tilhørende prispress) i bussbransjen, så ender vi i situasjoner som vi sitter i nå. 

Alle peker på alle, fordi skylden ligger i systemet og ikke hos hver enkelt aktør. (For alle gjør egentlig det som er forventet av dem.) 

Om ting skulle vært pulverisert mer, så kunne man kanskje opprettet et eget AS som ble eid av kommunen (Men da får man utfordringer med om det er Oslo eller Viken/Akershus som skal eie det.) 
Som kun drev med å skaffe busser og bussinfrastruktur (Verksteder, parkering og ladeplasser). 
Slik at alle de som konkurrerte om å bli billigst på å kjøre buss, kun konkurrerte på det. Og alle fikk tilgang på de samme bussene. 

Men da hadde fortsatt ikke sjåførene av bussene hatt noe som helst å si på utformingen av bussen, men det hadde vært tydeligere hvor ansvaret for å kjøpe gode nok busser også for vinterdrift lå hen. 
Og man hadde kanskje hatt tid og mulighet til å kjøre vintertester av busser som en del av anskaffelsen. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ops2 skrev (49 minutter siden):

Skal ikke lokale kommuner ha noen rett til å bestemme selv?

Forutsetningen er at de faktisk klarer å få gjennomført ting.

Det er over 10 år siden det ble klart at alt skal over til utslipsfritt, og at vi så at elbil kunne fungere i norge. Hvis du IDAG som kommune sliter med å få det til, har du som kommune sovet i timen.  Du har hatt 10 år på deg å bygge opp infrastrukturen og forvaltningssrutinene for at at elbil skal fungere for deg. Og det er lenge!

Jeg som privatperson har lov til å gjøre en del separate vurderinger, fordi jeg kan ikke påvirke for konsekvensene : hvis jeg bor med 300 km til nærmeste ladestasjon, er selv den dyreste elbilen ubrukelig : for kommunene handler det om at dette er nødvendig infrastrukturbygging på lik linje som vann og kloakk. Hvis jeg må kjøre i to timer og lade i 4 timer, har jeg ett problem, kommunen kan kjøpe to ekstra biler. 

Den andre fordelen er at jeg kan kjøpe på status. Så det er enkelt å motivere meg til å kjøpe riktig.

Alt som går på anbud, må tvinges fram, for gammel teknologi og infrastruktur vil alltid være billigst. Og da får vi aldri presset fram endring. 

El-lastebiler og el-busser er ikke noe nytt, men presset for å få utbredelse har ikke vært sterkt nok. Bruk av ellastebil til brøyting ble først begynt testet i november i fjor. Det utstyret som man startet med, trengte enorme ladetider. Dette er ikke svakhet med elmaskiner i seg selv Utviklingen går alt for tregt og man får ikke fart på det , før kravene settes skikkelig. 

Jeg ble veldig overasket over at MAN sine busser slet med rekkevidde: MAN er del av Volkswagen konsernet , og kan hente mye teknologi fra Porsche og andre deler av utviklingsavdelingene for VAG konsernet.  De har teknologi for de heftigste hurtigladerene og egne motorutviklere : MAN burde være noen av de beste Elbussene du kan få. Rommet for Ruter til å sikre ladenettverk gjør at det elbussene generelt sett skulle ha en bedre kapasitet enn dieselbusser.

Men specen på sidene deres er søppel. Jeg som sivilperson med begrenset kjennskap til elbiler, kan se på de specene og si de er ubrukelige til rutedrift. Det krever absolutt null kunnskap for å forstå at MAN sine busser ville være feil for Ruter og Unibuss : for du ville ikke kjøpt diesel busser med de specsene.  

Det viktigste er uansett : Slutt å runk til fantasien om at fremtidig transport ikke skal være utsleppsfri. Det kommer ingen endringer her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å henge ut Lan som den eneste "skyldige" i denne saken blir for enkelt, her er det mange ledd som har feilet og dette er absolutt ikke første gangen det kjøpes inn materiell for skyhøye summer som viser seg å ikke takle Norsk vinter.
Her er det vel selve anskaffelsesprosessen som bør gjennomgås og produkter som vurderes bør vel testes i en Norsk vinter før man bruker en milliard kroner eller mer på nye busser, trikker eller tog..
At man har ambisjoner om å gjøre indre by grønnere er en flott ambisjon og det er absolutt noe man skal strebe etter, da luftkvaliteten kan være helt jævlig, noe som sikkert koster helsevesenet og NAV store summer, men samtidig så må vi ha fremkomstmidler som faktisk takler klima og kan fungere på allerede bygd infrastruktur. Det blir litt som sykkelfelt, flott ide, men å argumentere med at det funker så flott i Berlin, København og Amsterdam er å ikke ta inn over seg realitetene, det vil aldri være samme behov for plass til syklister som i overnevnte byer, da Oslo har helt annen topografi og et helt annet klima. Jeg har selv jobbet en sesong som sykkelbud i Oslo i min ungdom og det var en brutal sommer!

Endret av K.B.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mdg. Og de er en menneskefiendtlig sekt. Men resten av Oslo-partiene har stort sett samme syn. De tror de kan styre temperaturen på jorda. haha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...