Gå til innhold

Tips til en dag med langrenn i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal på en dagstur til Oslo med sønnen min på 13 snart. Vi bor i Danmark og han drømmer om å prøve litt langrenn. Jeg har googlet en del og lurer på om noen fra Oslo kan fortelle meg om denne planen kan lykkes? 

Ankomst Oslo ca kl 10. Dra til Tryvann (med offentlig transport) og leie ski, støvler og staver. Gå en tur på noen timer derfra (ikke for langt og vanskelig) og ende opp der igjen. Avlevere utstyr og ta offentlig transport ned til sentrum igjen. 

Er dette en fin plan for en dag? Hvor lang tid tror dere man skal bruke på transport? Ideer til en god rute? 

Jeg kjenner ikke området i det hele tatt, men har kikket på Tryvann - Frognerseteren. Er det passende for uerfarne folk? Håper noen har tid til å svare. Når tiden er så knapp er det virkelig godt å vite hva som er best bruk av dagen 😊

Anonymkode: 897e0...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har han prøvd langrenn før? 

Anonymkode: 812c9...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Har han prøvd langrenn før? 

Noen korte turer, men det er 5-6 år siden. Så han er helt nybegynner. Noen tips til å få prøvd ski på en dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke Oslo, men Lørenskog. Inn mot lobby, helt flatt og det er bra for motivasjonen i starten. 

Anonymkode: 69759...ac1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lobby, er da Losby 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Noen korte turer, men det er 5-6 år siden. Så han er helt nybegynner. Noen tips til å få prøvd ski på en dag? 

Hvis han/dere er så nybegynnere er det å gå fra Frognerseteren/Tryvann ingen god ide. Det er ganske bratt og krevende med mye folk. Her er gode tips til løyper for nybegynnere: https://skikursoslo.no/4-flate-steder-g-langrenn-i-oslo

Ikke planlegg en tur på mange timer, men da med kakao, sjokolade og annen snacks og kos dere underveis i øvingen. 

Hilsen ei som lærte å gå på ski som 10-åring. Det er krevende! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke Oslo, men Lørenskog. Inn mot lobby, helt flatt og det er bra for motivasjonen i starten. 

God ide med flatt område, men er det noe sted man kan leie ski der, tro? 

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis han/dere er så nybegynnere er det å gå fra Frognerseteren/Tryvann ingen god ide. Det er ganske bratt og krevende med mye folk. Her er gode tips til løyper for nybegynnere: https://skikursoslo.no/4-flate-steder-g-langrenn-i-oslo

Ikke planlegg en tur på mange timer, men da med kakao, sjokolade og annen snacks og kos dere underveis i øvingen. 

Hilsen ei som lærte å gå på ski som 10-åring. Det er krevende! 

Takk for gode tips. Jeg hadde ikke tenkt over at det kanskje er bratt der. Jeg var bare glad for at man kan leie ski 😊 Vet du om man kan det andre steder også? Hvis ikke er vel Tryvann eneste mulighet 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Linderudkollen er veldig fint for nybegynnere! Der er det en flat liten sløyfe og stort sett alltid nye spor så føret er godt. Om det viser seg å gå bra kan man ta en lengre sløyfe. Så er det en markastue ved parkeringsplassen så man ikke må gå kilometervis for en pause hvis det viser seg å gå trått. Mener det er skiutleie i nærheten. Bruk ruter eller Google for å sjekke kollektivt. Vil tro flybuss fra Gardermoen og bytte til en lokalbuss et sted i nærheten av Grefsen/kjelsås er enklest. 

Anonymkode: 8da3d...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 1/13/2024 at 10:14 PM, AnonymBruker said:

Linderudkollen er veldig fint for nybegynnere! Der er det en flat liten sløyfe og stort sett alltid nye spor så føret er godt. Om det viser seg å gå bra kan man ta en lengre sløyfe. Så er det en markastue ved parkeringsplassen så man ikke må gå kilometervis for en pause hvis det viser seg å gå trått. Mener det er skiutleie i nærheten. Bruk ruter eller Google for å sjekke kollektivt. Vil tro flybuss fra Gardermoen og bytte til en lokalbuss et sted i nærheten av Grefsen/kjelsås er enklest. 

Anonymkode: 8da3d...627

Takk for god ide. Jeg har skrevet og spurgt om det er utleie av ski der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...