AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #41 Del Skrevet 12. januar 2024 Jaja, hver sin lyst, men in the end skal vi alle uansett dø til slutt. Da velger jeg heller å gå gjennom livet renslig framfor å bekymre meg om miljøgifter reduserer noen leveår. Anonymkode: 3a659...431 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 12. januar 2024 #42 Del Skrevet 12. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Greia er vel at før man fikk såper og annet, så luktet alle like fælt, å alle var vandt med den stanken. I dag vil du være en blandt få, som lukter fælt, og det merkes jo. Anonymkode: 3ecec...535 Det handlet også om klær, sengetøy o.l. Før man fikk såper sov folk i det samme som man gikk og sto i, vil jeg tro. Hadde ikke mye tøy å veksle med heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 12. januar 2024 #43 Del Skrevet 12. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jaja, hver sin lyst, men in the end skal vi alle uansett dø til slutt. Da velger jeg heller å gå gjennom livet renslig framfor å bekymre meg om miljøgifter reduserer noen leveår. Anonymkode: 3a659...431 Det er ikke tanken på å leve kortere jeg er opptatt av. Jeg tenker på barn, barnebarn som skal leve med mer og mer tilsatte stoffer og dufter og ikke tåle at kropp kan lukte kropp. Tenker på all sminken, hva vet vi om innholdet? Kan vi ikke stå sammen om å få færre dufter! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #44 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vel, med nordisk hud bør en faktisk benytte solkrem selv når det er overskyet ute. Uv stålene går gjennom skylaget. Norge er på topp når det gjelder hudkreft og dette er ikke hos de som soler seg altså, det er hos vanlige folk. Min mor fikk nylig hudkreft og hun er aldri lenge i solen og vi bor langt nord hvor vi ikke har sol hele vinteren. Anonymkode: 7f43b...9ef Det er også viktig å ikke bruke solkrem med titandioksid og andre kreftfremkallende stoffer i. Da griller man jo regelrett huden i gift når man er i solen. Forbrukerrådet har slaktet de fleste type vanlige solkremer. https://dinside.dagbladet.no/reise/far-stryk/79622562 Anonymkode: 5c418...ab1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #45 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 17.45): 🤮🤮🤮 Hva er det med en spesifikk gruppe mennesker som nekter å være ren? Bruker ikke såpe, vasker ikke håret eller føttene ordentlig, bare lar vann renne ned kroppen. Æsj. Det her er verre enn voldtekt. Anonymkode: 1b093...074 Har du opplevd voldtekt? Anonymkode: fc600...b2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #46 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jepp. Man kan ikke forvente å ikke bruke såpe og samtidig ikke lukte. Man kommer til å lukte når fettlaget i huden og i håret bygger seg opp; noe det gjør om man vasker seg i bare vann og ikke bruker såpe. Det å lukte slik kan bli svært ubehagelig for de menneskene i rundt en. Det er ikke nødvendigvis heldig å ha mest mulig bakterier på huden selv om det er en del av normalflora. Hvis man da får et sår er det plutselig større risiko for at det blir en infeksjon fordi man har en så stor menge bakterier på huden. Anonymkode: 8ad85...f07 Jeg har ikke prøvd eller har lyst til å prøve meg uten såpe på (deler av) kroppen, men som jeg skrev tidligere i tråden så vasker jeg håret med kun vann og bruker egg som hårkur innimellom. Jeg har flere mennesker rundt meg som jeg vet sier fra om noen lukter vondt mer enn en enkelt gang. Det er også så mange som har vasket håret med kun vann i mange år - at det ikke stemmer at håret trenger å lukte da, de fleste ville nok sluttet.. Om man ikke vasker det ofte nok (med vann) så vil det nok bli en vond lukt - i alle fall for en del. Anonymkode: 499dd...689 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #47 Del Skrevet 12. januar 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Du må stinke helt jævlig. Jeg ville kuttet ut meieriprodukter i alle fall, kutt ut melk. Melk får mange til å lukte helt forferdelig surt. Anonymkode: 5fe78...d44 Nei, jeg gjør faktisk ikke det. Jeg har bare en forståelse for hvorfor vi lukter, og begynte å gjøre noe med det for mange år siden. Jeg vasker forøvrig håret 1 gang i uka, men med mer naturlige produkter. Anonymkode: 5b770...c96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #48 Del Skrevet 12. januar 2024 Jeg har aldri skjønt denne indre konkurransen det er på kg om å vaske seg minst mulig, være mest mulig uhygenisk, gå lengst uten dusj og såpe. Ja hver sin lyst men jeg har jobbet med noen hvor kroppslukten deres var helt ekstrem og vi som jobbet med vedkommende brakk oss når vi måtte jobben sammen med vedkommende. Vi nordmenn er det mest konfliktskye folkeslaget i verden og det å si ifra at noen lukter heselig er ikke akkurat enkelt og jeg tenker også at når noen må si ifra til deg at du lukter har du allerede dratt strikken alt for langt. Selv om dere ikke merker det så er det grusomt for andre mennesker. En ting er det å være psykisk ustabil eller viss en bare er innenfor sitt eget hjem men en stinker ikke opp arbeidsplasser, kollektivtransport osv. Og noen sin manglende hygiene går ut over andre. Anonymkode: 744d8...683 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #49 Del Skrevet 12. januar 2024 Jeg skjønne hvordan du tenker, men for min del fungerer det med en mellomting. Dusjer en gang i uka, og da bruker jeg sjampo og balsam, samt vasker hele kroppen med parfymefri såpe og skrubbehansker. Jeg må bruke deo, og bruker parfymefri antiperspirant. Hvis jeg ikke skal bruke deo, blir det lukt, og jeg har en jobb som innebærer at jeg møter andre mennesker. Jeg bruker parfyme, men trenger deo i tillegg. Prøvde med alle barna mine å ikke bruke sjampo, kun skylle/vaske med vann. Håret er kanskje ikke møkkete, men det føles heller ikke rent heller, alltid litt fett. Så da bruker vi litt sjampo. Jeg bruket utelukkende naturmaterialer i klærne. Tror det er derfor jeg klarer meg med såpass sjelden dusjing. Jeg er også skeptisk til alle kjemikaliecoctailen og alle produktene som industrien forteller oss at vi trenger. Tenker dog at det viktigste er å begrense. Har man et "vanlig" liv i dagens samfunn, vi lever jo veldig tett på mange andre, trenger man litt såpe og kroppsvask. Anonymkode: e9fc9...051 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #50 Del Skrevet 12. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri skjønt denne indre konkurransen det er på kg om å vaske seg minst mulig, være mest mulig uhygenisk, gå lengst uten dusj og såpe. Ja hver sin lyst men jeg har jobbet med noen hvor kroppslukten deres var helt ekstrem og vi som jobbet med vedkommende brakk oss når vi måtte jobben sammen med vedkommende. Vi nordmenn er det mest konfliktskye folkeslaget i verden og det å si ifra at noen lukter heselig er ikke akkurat enkelt og jeg tenker også at når noen må si ifra til deg at du lukter har du allerede dratt strikken alt for langt. Selv om dere ikke merker det så er det grusomt for andre mennesker. En ting er det å være psykisk ustabil eller viss en bare er innenfor sitt eget hjem men en stinker ikke opp arbeidsplasser, kollektivtransport osv. Og noen sin manglende hygiene går ut over andre. Anonymkode: 744d8...683 Man kan faktisk være hygienisk selv om man unnlater såpe. Nå ville vel ikke heller TS slutte å rengjøre kroppen, men slutte med såpe og andre kjemikalier. Det er forskjell på å dusje kroppen hver dag og bruke klut, og det å ikke gjøre det. Og fremfor å gå fra syntetiske såper fra butikken, så kan man bruke naturlige såper. Det er ikke skadelig for kroppen, og man blir ren av det også. https://alveland.no/collections/vare-saper Anonymkode: 5b770...c96 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #51 Del Skrevet 12. januar 2024 Jeg brler billigsåpe på kroppen. Sterilan. Den lukter lite, og man blir ren, og slipper allergien på såpe. Vasker håret i vann. Men av og til shampoo og balsam om jeg vil eller føler behov. Kanskje et par ganger i mnd. Da håret blir påvirket av mens periode bla. Deo kan jeg også bruke litt av under mens, pga annen svettelukt. Ellers bruker jeg det ikke. Nå blir jeg stort sett spurt om hvilken såpe og deo jeg bruker fordi de syntes jeg lukter godt. Så de blir alltid like overasket når jeg sier ingenting. Jeg har brukt minimalt, fordi jeg tåler såper dårlig, og får mye utslett. Men en gang i blant med noen typer går bra. Kjente merker som lano, dr.greve ol. Kan jeg bare glemme. Jo dyrere såpe med lange innholdsfortegnelser, jo værre er det Anonymkode: e6917...69a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #52 Del Skrevet 12. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg brler billigsåpe på kroppen. Sterilan. Den lukter lite, og man blir ren, og slipper allergien på såpe. Vasker håret i vann. Men av og til shampoo og balsam om jeg vil eller føler behov. Kanskje et par ganger i mnd. Da håret blir påvirket av mens periode bla. Deo kan jeg også bruke litt av under mens, pga annen svettelukt. Ellers bruker jeg det ikke. Nå blir jeg stort sett spurt om hvilken såpe og deo jeg bruker fordi de syntes jeg lukter godt. Så de blir alltid like overasket når jeg sier ingenting. Jeg har brukt minimalt, fordi jeg tåler såper dårlig, og får mye utslett. Men en gang i blant med noen typer går bra. Kjente merker som lano, dr.greve ol. Kan jeg bare glemme. Jo dyrere såpe med lange innholdsfortegnelser, jo værre er det Anonymkode: e6917...69a Det er mulig sterilan lukter lite, men er vel neppe et produkt TS ønsker seg med disse ingrediensene: Sodium palmate, sodium palm kernelate, aqua, palm acid, glycerin, parfum, palm kernel acid, sodium chloride, tetrasodium edta, tetrasodium etidronate, ci 77891, ci 74160, ci 74260, alpha-isomethyl ionone, benzyl alcohol, benzyl salicylate, coumarin, geraniol, limonene, linalool. Anonymkode: 5b770...c96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #53 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mulig sterilan lukter lite, men er vel neppe et produkt TS ønsker seg med disse ingrediensene: Sodium palmate, sodium palm kernelate, aqua, palm acid, glycerin, parfum, palm kernel acid, sodium chloride, tetrasodium edta, tetrasodium etidronate, ci 77891, ci 74160, ci 74260, alpha-isomethyl ionone, benzyl alcohol, benzyl salicylate, coumarin, geraniol, limonene, linalool. Anonymkode: 5b770...c96 I såpe så er det noe som heter aqua laureth sulfat. Det finnes også i allergi vennlige såper. Og jeg reagerer veldig mye på allergivennlige såper. Så mest sannsynlig det jeg reagerer på. Jeg har ikke noe full oversikt på eksagt hva jeg reagerer på og ikke i såper. Men unngår jeg aqua laureth sulfat, går det oftest bra. I tilegg så reagerer jeg på noe lukt. Noen såper kan fint lukte uten at nesa nyser, andre lukter så nyser jeg i ett sett. Vet heller ikke hva jeg reagerer på. Da både ganske luktfrie såper og såper med mye lukt kan rive i nesa. Sterilan lukter ikke mye, og en såpe jeg tåler fint på kroppen og nesa uten reaksjoner. I tillegg er den effektiv på evnt dårlig kroppslukt. Man bruker samme såpe når man vasker jur på ku før melking. Så en skånsom såpe. Reagerer også på såpe i vaskemaskin. Så der bruker jeg nå kun vanish og klar. Det går fint. Så nå har jeg klart å holde huden ganske kløfri i noen få år. Ikke helt , men nesten. Tidligere måtte jeg vaske i kun vanish eller med minimal mengde såpe, slik at skylleprogrammet klarte å skylle ut det meste. Anonymkode: e6917...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #54 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skikkelig gjennomtenkt innlegg! Kom tilbake når du blir stor og har lært å uttrykke deg med ord! Anonymkode: ff716...91c Jeg ble så kvalm at jeg faen ikke har ord Anonymkode: ea818...dbb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #55 Del Skrevet 12. januar 2024 40 minutter siden, AnonymBruker said: I såpe så er det noe som heter aqua laureth sulfat. Det finnes også i allergi vennlige såper. Og jeg reagerer veldig mye på allergivennlige såper. Så mest sannsynlig det jeg reagerer på. Jeg har ikke noe full oversikt på eksagt hva jeg reagerer på og ikke i såper. Men unngår jeg aqua laureth sulfat, går det oftest bra. I tilegg så reagerer jeg på noe lukt. Noen såper kan fint lukte uten at nesa nyser, andre lukter så nyser jeg i ett sett. Vet heller ikke hva jeg reagerer på. Da både ganske luktfrie såper og såper med mye lukt kan rive i nesa. Sterilan lukter ikke mye, og en såpe jeg tåler fint på kroppen og nesa uten reaksjoner. I tillegg er den effektiv på evnt dårlig kroppslukt. Man bruker samme såpe når man vasker jur på ku før melking. Så en skånsom såpe. Reagerer også på såpe i vaskemaskin. Så der bruker jeg nå kun vanish og klar. Det går fint. Så nå har jeg klart å holde huden ganske kløfri i noen få år. Ikke helt , men nesten. Tidligere måtte jeg vaske i kun vanish eller med minimal mengde såpe, slik at skylleprogrammet klarte å skylle ut det meste. Anonymkode: e6917...69a Poenget er at TS ønsker ikke bruke kjemikalier, og vil derfor ikke bruke såpe. Det har ikke noe med allergi å gjøre, men å ikke ønske giftstoffer som taes opp via huden. Sterilan kan være så allergivennlig det bare vill, men det er full av kjemikalier. Så at du tåler den såpen har liten relevans for tråden. Anonymkode: 5b770...c96 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 12. januar 2024 #56 Del Skrevet 12. januar 2024 Ser i tråden at folk snakker om "såpe" og "ikke såpe". Det er jo like lite nyansert som et nummer av Dagbladet. Fra det jeg leser er det ikke nødvendigvis slik at du ønsker å kutte ut og bruke såpe og deodorant, men at du vil unngå "ultraprosessert" kosmetikk som vi bruker hver dag og som gjør at vi har dårlig utgangspunkt for å lage flere nordmenn Det finnes såper som er uten alle de hormonforstyrrende ingrediensene man finner i P&G og Palmolive osv. Dette finner du mye stoff av på internett. Salviesåpe er ikke spesielt vanskelig å lage selv. Vel, såpe i det hele. Kjenner du noen eldre er nok også dette et yndet samtaleemne. Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet Pimp Lotion, han er også en sånn "raring" som holder seg helt unna sukker og som ikke bruker tannkrem pga noe greier i den. For mat, sjekk også ut Marit Kolby's bok "Hva og når skal vi spise?". 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #57 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, med nordisk hud bør en faktisk benytte solkrem selv når det er overskyet ute. Uv stålene går gjennom skylaget. Norge er på topp når det gjelder hudkreft og dette er ikke hos de som soler seg altså, det er hos vanlige folk. Anonymkode: 7f43b...9ef Det er ikke bevist at solkrem beskytter mot hudkreft. Det kan faktisk være en falsk trygghet og folk tror man kan være ute i solen lenger. Økning i hudkreften kom samtidig med solkremen. Anonymkode: 9bf48...dce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #58 Del Skrevet 12. januar 2024 Hva med å lage ”såpe“ selv. Lage av rene produkter. jeg er veldig var på lukt og blir kvalm og kan brekke meg av div lukter. Det kan spesielt være svettelukt, men også av noen parfymer. Så tenker alt med måte jeg bruker såper og kommer ikke til å slutte med det. Men bruker ikke parfyme Anonymkode: eef3c...037 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #59 Del Skrevet 12. januar 2024 Hadde en venn som kutta såpe og alle andre hygieneprodukter. Han luktet ikke blomster for å si det pent, iallefall ikke når det hadde gått ett år😶 Hva med å lage såpe selv? Det gjør jeg. Enkle såper med melk, urter og diverse i. For jeg skjønner tankegangen din. Jeg liker heller ikke masse greier på huden. Bruker bare hjemmelagde såper og sånn krystallstein under armene. Ganske sikker på at jeg ikke lukter, og jeg tror jeg ser ren ut😂 Anonymkode: bc6ad...347 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #60 Del Skrevet 12. januar 2024 Min erfaring er at man ikke blir ren med bare vann. Vi brukte kun vann når vi badet og vasket barna våre når de var babyer, på et punkt, i småbarnsalderen en gang, måtte vi begynne med såpe og sjampo for at de skulle bli rene. Det samme gjelder det eldste barnet vårt, kom til et punkt hvor hun måtte begynne med deodorant for å slippe unna svettelukt. Anonymkode: 16be7...523 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå