Gå til innhold

Vil slutte å bruke deo, kroppssåpe og sjampo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

🤮🤮🤮

Hva er det med en spesifikk gruppe mennesker som nekter å være ren? Bruker ikke såpe, vasker ikke håret eller føttene ordentlig, bare lar vann renne ned kroppen. Æsj. Det her er verre enn voldtekt. 

Anonymkode: 1b093...074

Å sammenligne med voldtekt er bare ekkelt.

Jeg har vært nær mennesker som lukter veldig stramt. Jeg har blitt voldtatt. Det er respektløst å rangere slik.

Anonymkode: 499dd...689

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

🤮🤮🤮

Hva er det med en spesifikk gruppe mennesker som nekter å være ren? Bruker ikke såpe, vasker ikke håret eller føttene ordentlig, bare lar vann renne ned kroppen. Æsj. Det her er verre enn voldtekt. 

Så du velger å bli voldtatt istede for å leve uten såpe? Vet du hva en voldtekt innebærer av fysiske og psykiske plager?

Jeg personlig kunne ikke klart å leve uten såpe, shampoo etc, men står valget  mellom null såpe eller voldtekt så hiver jeg med glede all såpe umiddelbart.

Hadde en kollega som levde som ts. Det luktet konstant svette og til slutt måtte sjefen be personen reise hjem og ta en dusj samt vaske klærne med såpe.

Om du ta er så redd for kreft at du heller vil leve såpe, så finnes det en haug andre ting som kan føre til kreft også. Du vil få ett svært redusert liv om du skal fravike alt som KAN føre til kreft.

Anonymkode: 74116...bc6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskekroppen er ikke luktfri. Noen har sterk kroppslukt,andre har knapt merkbar lukt, men alle lukter. Om man ikke kjenner det selv, så er det fordi man er blitt vant til sin egen lukt. Men andre vil kjenne den. 

Anonymkode: 40c3d...3f9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menneskekroppen er ikke luktfri. Noen har sterk kroppslukt,andre har knapt merkbar lukt, men alle lukter. Om man ikke kjenner det selv, så er det fordi man er blitt vant til sin egen lukt. Men andre vil kjenne den. 

Kroppslukt er ikke farlig. Hvorfor skal man dekke over naturlig lukt med kunstig lukt? Ren kropp lukter aldri vondt men vi har blitt så fine på det at man må lukte parfyme ellers lukter vi vondt. 

Anonymkode: ff716...91c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du velger å bli voldtatt istede for å leve uten såpe? Vet du hva en voldtekt innebærer av fysiske og psykiske plager?

Jeg personlig kunne ikke klart å leve uten såpe, shampoo etc, men står valget  mellom null såpe eller voldtekt så hiver jeg med glede all såpe umiddelbart.

Hadde en kollega som levde som ts. Det luktet konstant svette og til slutt måtte sjefen be personen reise hjem og ta en dusj samt vaske klærne med såpe.

Om du ta er så redd for kreft at du heller vil leve såpe, så finnes det en haug andre ting som kan føre til kreft også. Du vil få ett svært redusert liv om du skal fravike alt som KAN føre til kreft.

Anonymkode: 74116...bc6

Jeg regner med at det ikke bare handler om kreft og andre sykdommer. Jeg vil tro at det handler om å unngå noen av de utallige tilsetningsstoffene vi utsettes for daglig - hele tiden - enten vi vil eller ikke.  Det går an å prøve å leve uten noen av de man er klar over. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hva så? Det er mye vi burde venne oss mer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kroppslukt er ikke farlig. Hvorfor skal man dekke over naturlig lukt med kunstig lukt? Ren kropp lukter aldri vondt men vi har blitt så fine på det at man må lukte parfyme ellers lukter vi vondt. 

Det skrev jeg vel ikke heller? Jeg ville bare påpeke for TS at hun ikke kan forvente å ikke lukte noe, og at mennesker rundt henne vil kjenne lukten. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vasker man seg med vann og klut vil man kunne fjerne omtrent like mye bakterier som om man bruker såpe og hender. Såpevask kan gi bedre groforhold for bakterievekst og dermed strammere lukt. 

Jeg har bodd med et menneske som ga klar beskjed om jeg luktet (og som var veldig sensitiv på lukt), det var ikke såpe/ikke såpe som var fellesnevner for de gangene det ble kommentert. Medisiner og sykdom var det som ga utslaget for meg. Spiser jeg for mye sukker merker jeg også at floraen og lukten endrer seg.

Anonymkode: 499dd...689

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

🤮🤮🤮

Mest idiotiske sammenligningen jeg har lest noensinne. 

Anonymkode: 5b770...c96

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

:spy: 🤢🤮

Anonymkode: ea818...dbb

Skikkelig gjennomtenkt innlegg! Kom tilbake når du blir stor og har lært å uttrykke deg med ord! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eksperimentet ditt gir jo ikke mening så lenge du vasker hendene med såpe. Hvorfor gjør du det? Du bør selvsagt heller ikke bruke vaskemidler. Jeg er enig i at man bør tenke over den såkalte «coctaileffecten», men det er andre ting jeg ville kuttet først. Man kan velge å holde det helt enkelt, kun bruke en parfymefri såpe til kroppen og håret og en deodorant uten aluminium. Droppe parfyme, sminke, vaskemidler, matvarer som inneholder tungmetaller osv. Akkurat kroppssåpe er det minst nødvendige og nyttige å droppe. 

Anonymkode: 2a34f...191

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å droppe shampoo noen måneder for noen år tilbake, og blir litt fett med en gang, men hodebunnen tilpasser seg fort, og når hodebunnen har tilpasset seg, så er det verken fett eller lukt, håret så generelt bedre ut også, men en vask med shampoo, og hodebunnen er som før igjen og vil begynne å overprodusere fett. 

Men ingen såpe eller deo hadde jeg aldri ville gjort, da ville jeg gått rundt å stinket 

Anonymkode: aa285...705

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vasker meg morgen og kveld med bare vann. Bruker deodorant de dagene jeg er på kontoret, men ull/bomull/lin hindrer egentlig lukt.

Dusjer en gang i uka, og vasker da håret med sjampo. Ingen annen såpe enn rennende sjampo for resten av kroppen.

Bruker såpe når jeg vasker hendene, og ellers hvis jeg er skitten. 

Anonymkode: 2b689...64e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel at før man fikk såper og annet, så luktet alle like fælt, å alle var vandt med den stanken. I dag vil du være en blandt få, som lukter fælt, og det merkes jo. 

Anonymkode: 3ecec...535

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Greia er vel at før man fikk såper og annet, så luktet alle like fælt, å alle var vandt med den stanken. I dag vil du være en blandt få, som lukter fælt, og det merkes jo. 

Anonymkode: 3ecec...535

Jepp.

Man kan ikke forvente å ikke bruke såpe og samtidig ikke lukte. Man kommer til å lukte når fettlaget i huden og i håret bygger seg opp; noe det gjør om man vasker seg i bare vann og ikke bruker såpe. Det å lukte slik kan bli svært ubehagelig for de menneskene i rundt en.

Det er ikke nødvendigvis heldig å ha mest mulig bakterier på huden selv om det er en del av normalflora. Hvis man da får et sår er det plutselig større risiko for at det blir en infeksjon fordi man har en så stor menge bakterier på huden. 

Anonymkode: 8ad85...f07

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes både milde og giftfrie såper, samt deodoranter uten aluminium. Hva med å starte der? Noen produserer mer lukt enn andre. Ellers trenger man ikke såpe på hele kroppen, det holder med under armene, underlivet, og å vaske føttene godt. 

Anonymkode: 5c418...ab1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 16.54):

Jeg vil unngå å bruke produkter som tilsetter kroppen min noe unaturlig. Deriblant miljøgifter som lagres i kroppen for all tid. Vi vet for lite om effektene av dette, og jeg vil teste på meg selv om jeg kan unngå alt dette, og med god samvittighet videreføre rutinene til barna mine. Mannen tester det samme.

Jeg ønsker å komme til det punktet jeg hører flere snakke om; at de ikke bruker noe av det overnevnte, og likevel ikke lukter vondt. De dusjer bare i vann, og det er det. Men jeg lurer igrunn på om de dusjer oftere enn én gang om dagen og om hvor lang tid det tar fra du slutter å bruke det, til den naturlige bakteriefloraen er gjenopprettet, slik at effektene med luktfrihet kommer. Er det snakk om én måned, så har det ikke hatt den effekten på meg, men er det snakk om seks mnd, så kan jeg kanskje holde ut noen mnd til for teste 🤞🏼

Så vidt jeg har skjønt kan alt du påfører hud og kropp (innsiden og utsiden) trekke inn i huden og bidra til dette ja. Men jeg er ingen ekspert på dette. Jeg har bare innsett at industrien prøver å prakke på oss så mye greier de skal tjene penger på (ultraprosesserte produkter og velværeprodukter blant annet), som våre oldeforeldre ikke spiste eller brukte, og de klarte seg helt fint slik de hadde det. Jeg har lyst til å frigjøre meg fra alt lureri og gå tilbake til det enkle. Vi trenger egentlig veldig lite utover søvn, råvarebasert mat og drikke og sosiale relasjoner 🫶🏻

Vi har også som mål å bruke mindre solkrem. Solkrem er egentlig et produkt som gjør at vi tror vi kan være lenger ute i solen, men de skadelige effektene kommer selv om man bruker solkrem, og kremen inneholder mye rart. Derfor prøver vi å være mye ute, i mindre porsjoner, bruke klær og skygge når nødvendig, og når vi merker at kroppen har fått nok, går vi inn 🥰

Men fokuset i denne tråden er altså;

- Hvor lang tid tar det før man får tilbake den naturlige bakteriefloraen (som såpe vasker bort)

- Hvordan er det å leve over tid uten såpe og deo - må man vaske seg flere ganger om dagen

- Hvordan kjennes og ser håret ut når du ikke bruker sjampo over lang tid. Er det litt fett, eller ikke noe særlig fett i det hele tatt

❤️

Anonymkode: 6a67c...7cf

Vel, med nordisk hud bør en faktisk benytte solkrem selv når det er overskyet ute. Uv stålene går gjennom skylaget. 

Norge er på topp når det gjelder hudkreft og dette er ikke hos de som soler seg altså, det er hos vanlige folk. 

Min mor fikk nylig hudkreft og hun er aldri lenge i solen og vi bor langt nord hvor vi ikke har sol hele vinteren. 

Anonymkode: 7f43b...9ef

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det finnes både milde og giftfrie såper, samt deodoranter uten aluminium. Hva med å starte der? Noen produserer mer lukt enn andre. Ellers trenger man ikke såpe på hele kroppen, det holder med under armene, underlivet, og å vaske føttene godt. 

Anonymkode: 5c418...ab1

Man trenger ikke såpe i underlivet heller, strengt tatt skal man ikke bruke såpe der. Bruk rent vann og klut under armene, føttene blir veldig rene av fotbad med litt salt. 

Vi stinker uten deodorant fordi vi er fulle av toksiner. Spiser man riktig over tid, så vil den stanken gi seg. Men enig, begynn med "helsedeodoranten", den har god effekt og består bare av salt. Skal man la være å vaske håret, gre håret flere ganger daglig med naturbørste. Når balansen har blitt normalisert så vil det faktisk ikke lukte vondt av håret, men dette kan ta noen mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 17.16):

For noe tull. 

Du må stinke helt jævlig.

Jeg ville kuttet ut meieriprodukter i alle fall, kutt ut melk. Melk får mange til å lukte helt forferdelig surt. 

Anonymkode: 5fe78...d44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...