Gå til innhold

Kompani Lauritzen 2024

Javel_da

Anbefalte innlegg

Som forventet altså, men hvordan Maurstad taklet "flyr ikke" er jo bare utrolig imponerende. 
Jeg tror mange som hører hans respons kanskje vil undervurdere hva han faktisk opplevde pga hvordan han beskrev det, men jeg håper jo at folk skjønner at det bare er han som har taklet det helt enormt bra og tatt det med enorm fatning. Wow, for en mann! 

Jeg heide jo litt på Silset, jeg syns selvfølgelig han hadde fortjent å vinne etter å ha vært en soleklar ener gjennom hele sesongen (han tok dog andreplassen veldig bra!), men jeg klarer ikke å være misfornøyd med at Maurstad og Djupvik vant heller for jeg syns jo forsåvidt de fortjente det altså. Jeg håper Silset likevel aldri tviler på hvilken ener han har vært, jeg håper det han sa om at han vant uansett var oppriktig (det er vel egentlig ingen som har prestert som han i KL), og hadde finalen vært som den pleier tror jeg jo egentlig at han hadde vunnet, men. 

Hørte noen snakke om en allstar-sesong (husker ikke hvor), og tenkte først at det hørtes idiotisk ut, men kanskje det kunne vært litt kult. Nå må jeg nesten håpe på det likevel, og at Silset får briljere og vinne den rettmessig da. :P 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hanne67 skrev (1 time siden):

I en finale så burde de ha konkurrert alene. Da hadde man virkelig fått sett hvem som var best.

Urettferdig at de skulle konkurrere i makkerpar, da noen alltid er dårligere enn andre. I tillegg ble det ekstra vanskelig for Lihaug som måtte konkurrere alene, mens de andre i par.

Forøvrig synes jeg Maurstad fortjente å vinne, - en flott soldat!

Det synes jeg Djupvik også fortjente minst like mye. Makan til lagspiller og medsoldat gjennom alle konkurranser, og da de var i grotten tok Djupvik på seg svømmeoppdraget, og ofret seg selv i å bli igjen i grotten. Han fikk også skadet ribbeina i en tidligere konkurranse, og var til tider preget av smerter, men beit tennene sammen og holdt hele løpet ut. Respekt!

Endret av K_mb
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (22 minutter siden):

Det synes jeg Djupvik også fortjente minst like mye. Makan til lagspiller og medsoldat gjennom alle konkurranser, og da de var i grotten tok Djupvik på seg svømmeoppdraget, og ofret seg selv i å bli igjen i grotten. Han fikk også skadet ribbeina i en tidligere konkurranse, og var til tider preget av smerter, men beit tennene sammen og holdt hele løpet ut. Respekt!

Jeg har ikke sett alt men det høres ut som fortjente  vinnere 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heiet mest på Silseth men er fornøyd med at Maurstad og Djupvik vant. Begge de to synes jeg har klart seg veldig i denne sesongen. Veldig imponert over Maurstad hvor han taklet det fallskjermhoppet. Ikke alle som hadde vært like rolig som han. Så velforjent! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59

Flott finale og veldig verdige vinnere. 

For de som ikke kjenner Forsvaret og som lurer på hvor likt det er KPL:

Endret av Gentleman59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finalen var kjedelig. Den dårligste finalen i kompaniet. Tidvis uoversiktlig å se på. Det ble også for mye att og fram rundt intel og fangeskap, og irriterende at de måtte gjennomføre i makkerpar der de var særlig avhengig av hverandre.

Gratulerer med seieren til Maurstad og Djupvik :) 

Men jeg er todelt rundt utfallet.

Maurstad fortjente virkelig å vinne, så det var fint å se han gå i mål først. Imponerende utvikling i sesongen, og ikke minst hvordan han taklet fallskjermhoppet.

Djupvik som vinner lever jeg greit med. Bra mann, men han hadde nok ikke vunnet om dette var et sololøp.

Silset ledet og ville ha vunnet om det var et sololøp, og sesongen samlet så fortjener han seieren mest. Å se han stå med hodet mot veggen mens han ble hentet inn av Maurstad, samt at Maurstad fikk gå videre før han uten at han hadde mulighet til å gjøre noe med det, ble bare tullete i en innspurt i en finale. Det må ha irritert Silset veldig.

Nordnes var en favoritt, men en klar underdog blant gutta, og ville nok ikke vunnet uansett.

Lihaug fikk dårligst utgangspunkt fra start med å være alene, men best forhold etterhvert siden han var alene. Greit at han ikke vant. Den nakenbadingen hans i grotta ble et høydepunkt. :D 

Så jeg heiet på Nordnes, er glad på vegne av Maurstad og irritert på vegne av Silset.

Vil tro det er Nordnes og Maurstad som har fått mest utbytte av oppholdet. Det er iallfall de som har forandret seg mest, og viser en helt annen mental og fysisk styrke enn ved ankomst. 

Sesongen som helhet er ingen høydare. Tidvis var det som å se på repriser fra de dårligste ukene fra andre sesonger, så sesongen har vært lite engasjerende. Så godt å få deltakerne i mål nå.
Håper Tropp 3 til høsten bli litt mer givende enn dette.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av de gjenværende var dårlige, men den beste, Silset, vant ikke fordi de måtte være makkere. Han, som antatt best, ble parret med den antatt svakeste. Dette er grunnen til at jeg, som skoleflink, hatet gruppearbeid på skolen, man får ikke briljere på eget nivå, men hemmes av svakere makkere. Finaleinspurten burde virkelig vært individuell. 

Men herlighet, gratulerer til de som vant, som makkere var de best og de var helt fortjent i finalen. Fine menn!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den singelserien Maurstad var med på når han ble kjent i bakhodet så er hans seier i KL en kjempeprestasjon.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (På 27.4.2024 den 9.16):

De må helt klart gjøre noe med konseptet. Det blir for forutsigbart og for flinke folk nå. Kjedelig, rett og slett. 
De burde starte med å la alle være med fram til berett, med poengsanking underveis, og eventuelt kamper a la dimmekamper der man kan hente ekstrapoeng. Og så må de endre på flere øvelser så folk ikke er så forberedt. Har man med alle «hele veien» får man også mer interessante program fordi ikke bare flinkisene er igjen. Og når personlig utvikling selges inn som formålet med programmet faller det litt gjennom når de som trenger det mest forsvinner først.

Jeg er litt enig og litt uenig med deg. På den ene siden er det flere av de som har røket ut tidlig som hadde hatt veldig godt av å måtte gå lenger (Litt mer som i "ikke kjendis" versjonen, der det ikke kastes ut i dimmekamp på samme måte.)
Samtidig er det en del av disse "kjendisene" som virker som om de er mest med for å bli mere kjent enn de allerede er, og som virker som om de "spiller dumme" mer enn at de er det de gir seg ut for. De driver da å gjør og sier mye dumt, som gir dem mye kameratid, men som også gir dem ufortjent mye fokus.
Og jeg opplever på mange måter at det er bra å ha en måte å bli kvitt dem på ganske tidlig, for å gjøre programmet mer interessant.

For min del pleier programmet og deltagerne å ta seg opp en del når de blir færre igjen, og vi får se litt hvordan de er når de står på ekstra eller er under virkelig press. Jeg synes f.eks. ting tok seg opp ganske mye når Stinius Maurstad ble tryggere i gjengen og fikk mer fokus og TV tid.

For min del er mye av det som er bra med KL, at man kan se et program der det vises at redsel kan overvinnes, man klarer mer enn man tror, og at mange "kjendiser" har mye mer i seg enn det man oftest får se av dem.

Nora Haukland viste jo flere ganger at det ligger mye bra i henne, og imponerte nok mange gjennom sin deltagelse. Mens en del andre vel har endt opp med å gi folk et dårligere inntrykk av seg selv enn det mange hadde fra før.

Så jeg kjenner litt på at jeg synes noen av de som går ut tidlig burde fått flere muligheter til å vokse. Mens andre egentlig burde vært gjennom en form for "vil du egentlig dette"-test, bare for å sjekke om de faktisk er villige til å delta for mer enn TV-tid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (51 minutter siden):

Nora Haukland viste jo flere ganger at det ligger mye bra i henne, og imponerte nok mange gjennom sin deltagelse. Mens en del andre vel har endt opp med å gi folk et dårligere inntrykk av seg selv enn det mange hadde fra før.

Hun imponerte meg også. Men det varte ikke så lenge. Nå konkurrerer hun om å samle inn flere russekort enn vennene sine.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linazer skrev (8 minutter siden):

Hun imponerte meg også. Men det varte ikke så lenge. Nå konkurrerer hun om å samle inn flere russekort enn vennene sine.....

Jo, jo... Men noen viser jo at de kan hvis de vil. De har det i seg, selv om de ikke praktiserer det til daglig. Andre viser jo mer at de ikke engang vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (10 timer siden):

Ingen av de gjenværende var dårlige, men den beste, Silset, vant ikke fordi de måtte være makkere. Han, som antatt best, ble parret med den antatt svakeste. Dette er grunnen til at jeg, som skoleflink, hatet gruppearbeid på skolen, man får ikke briljere på eget nivå, men hemmes av svakere makkere. Finaleinspurten burde virkelig vært individuell. 

Men herlighet, gratulerer til de som vant, som makkere var de best og de var helt fortjent i finalen. Fine menn!

Men så er det noe med at man starte med ulike utgangspunkt, og utviklingen deretter. Silset var en ener helt fra start, og det hadde vært kjedelig hvis det var hele følgetonen fra start til slutt. Har sett flere skrive her inne at det er kjedelig fordi Silset er så overlegen og en soleklar vinner. Vel, jeg synes det er like så fortjenet vinne uten å ha de  de samme forutsetningene og kvaliteter som den beste har fra starten av, men som utvikler seg på veien både fysisk og psykisk, gir aldri opp og setter sine medsoldater foran seg selv.  Jeg vil trekke frem Djupvik nok en gang, som var i dimmekamp et par ganger og vant med soleklar margin, pådro seg en skade nettopp fordi han spilte på lag og som på ingen måte utpekte seg som en vinner i starten. Men som viser seg som en sterk og uredd soldat som gjerne ofrer seg for andre. 

Husk i reel krig handler det også om å hjelpe/samarbeide med sine medsoldater/allierte og å hjelpe sivilbefolkning for å vinne, det handler ikke kun om å redde seg selv. Derfor synes jeg at det var helt fint med makkerpar i finalen.

Endret av K_mb
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (3 minutter siden):

Husk i reel krig handler det også om å hjelpe medsoldater og sivilbefolkning for å vinne, det handler ikke kun om å redde seg selv. Derfor synes jeg at det var helt fint med makkerpar i finalen.

Men så er ikke dette krig. Eller militæret. Det er en konkurranse der individualister jobber for å komme først i mål for å vinne. Da er det dumt å bli satt på lag med den antatt svakeste i en finale.

I grupper er man ikke sterkere enn det svakeste ledd, heter det, og når et lag er mer jevngode så presterer de selvfølgelig bedre.

Finalen var rigget slik at Silset kunne ikke hjelpe den svakeste heller, men ble avhengig at den svakeste leverte på egenhånd slik at han kom seg videre. Det blir helt feil.

Men dette er typisk når ting skal utjevnes i konkurranser, akademia osv. De beste skal alltid utlignes med å bli satt sammen med de svakeste, og sådan få et dårligere utgangspunkt enn hva de ellers ville hatt, og påfølgende trekkes ned av den grunn. Opplevde dette flere ganger selv i min oppvekst både i sport og på skolen. Det hindret min egen utvikling og vinst der andre fremstod som bedre enn meg, når de egentlig ikke var det. Særlig karakterene mine ble dratt ned. For utjevningen jeg havnet i krevde mer av meg enn hva jeg kunne gjøre med det. Selv om man er god i det man holder på med, så kan man ikke trylle. Det kunne ikke Silset i finalen heller, selv om det var det finalen krevde av han for å komme først i mål.
Derfor var det helt tullete med makkerpar i finalen.

Jeg er for øvrig ganske sikker på at Silset er en helt annen medsoldat enn en konkurransemann. 

Og angående krig, hadde det vært selektering om hvem jeg skulle ha hatt med meg i krigen, så ville jeg definitivt plukket Silset først. Og Maurstad som en god nr 2.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ctrl skrev (4 minutter siden):

Men så er ikke dette krig. Eller militæret. Det er en konkurranse der individualister jobber for å komme først i mål for å vinne. Da er det dumt å bli satt på lag med den antatt svakeste i en finale.

I grupper er man ikke sterkere enn det svakeste ledd, heter det, og når et lag er mer jevngode så presterer de selvfølgelig bedre.

Finalen var rigget slik at Silset kunne ikke hjelpe den svakeste heller, men ble avhengig at den svakeste leverte på egenhånd slik at han kom seg videre. Det blir helt feil.

Men dette er typisk når ting skal utjevnes i konkurranser, akademia osv. De beste skal alltid utlignes med å bli satt sammen med de svakeste, og sådan få et dårligere utgangspunkt enn hva de ellers ville hatt, og påfølgende trekkes ned av den grunn. Opplevde dette flere ganger selv i min oppvekst både i sport og på skolen. Det hindret min egen utvikling og vinst der andre fremstod som bedre enn meg, når de egentlig ikke var det. Særlig karakterene mine ble dratt ned. For utjevningen jeg havnet i krevde mer av meg enn hva jeg kunne gjøre med det. Selv om man er god i det man holder på med, så kan man ikke trylle. Det kunne ikke Silset i finalen heller, selv om det var det finalen krevde av han for å komme først i mål.
Derfor var det helt tullete med makkerpar i finalen.

Jeg er for øvrig ganske sikker på at Silset er en helt annen medsoldat enn en konkurransemann. 

Og angående krig, hadde det vært selektering om hvem jeg skulle ha hatt med meg i krigen, så ville jeg definitivt plukket Silset først. Og Maurstad som en god nr 2.

Orker ikke diskutere at finalen var "rigget" for å ødelegge for den beste!

Vi er helt uenige og jeg lar det ligge der!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...