Gå til innhold

Alkohol mens man prøver å bli gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen prøver å få vårt andre barn nå. Førstemann er nå 4 år, og jeg ble gravid med han på første forsøk. Dette er andre gangen og vi begynte prøvingen nå i januar. Jeg får forventet menstrasjon 24.01. Nå i helga skal jeg og mannen på spahotell i nabobyen. Dette er en etterlengtet tur, vi har ordnet med barnepass. Jeg lurer på om jeg kan unne meg 1-2 glass vin til middagen i helga, eller om jeg skal unngå det i tilfelle jeg kan være gravid nå. Hva er risikoen? 

Jeg hadde selvsagt aldri rørt alkohol hvis jeg visste at jeg var gravid, men jeg får som sagt ikke testet det før tidligst 20.01 og hotelloppholdet er denne helgen. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: c733f...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at det overdrevent å leve som gravid før positiv test. 

Anonymkode: 0b5e1...db3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og mannen prøver å få vårt andre barn nå. Førstemann er nå 4 år, og jeg ble gravid med han på første forsøk. Dette er andre gangen og vi begynte prøvingen nå i januar. Jeg får forventet menstrasjon 24.01. Nå i helga skal jeg og mannen på spahotell i nabobyen. Dette er en etterlengtet tur, vi har ordnet med barnepass. Jeg lurer på om jeg kan unne meg 1-2 glass vin til middagen i helga, eller om jeg skal unngå det i tilfelle jeg kan være gravid nå. Hva er risikoen? 

Jeg hadde selvsagt aldri rørt alkohol hvis jeg visste at jeg var gravid, men jeg får som sagt ikke testet det før tidligst 20.01 og hotelloppholdet er denne helgen. 

Hva hadde du gjort? 

Jeg hadde fint tatt meg vin. Du er ikke gravid enda engang uansett. 

Anonymkode: ca867...266

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva hadde du gjort? 

Det skal ikke ha noe å si, men blant dem som har vanskelig for å bli gravid påstås det at alkohol kan påvirke fruktbarheten.

Jeg ble forøvrig selv gravid på storbyferie med samboer og ja, skal innrømme jeg drakk tett hver eneste dag😅 Hadde med andre ord lite å si her for meg selv om jeg hadde  bikket 35 år, der var mye inni bildet alkohol og den eneste prevensjonen vi brukte var «sikre perioder». Storbyturen skulle egentlig være en relativt ‘sikker periode’, men vi bommet altså der. Barnet var selvfølgelig ønsket, selv om det ikke var helt planlagt. Hvis hvis ikke hadde vi brukt sikker prevensjon. 

Ellers leker jeg med ilden nå. Men selv om det står overalt at det er de første ukene i svangerskapet som er mest risikabelt å drikke alkohol mtp embryoets første utvikling, så stemmer ikke dette i følge min gynekolog og mange andre. Fordi embryoet får næringen fra plommesekken og ikke morkaken de første ukene. Og det er via morkaken fosteret får i seg alkoholen evt mor drikker. Morkaken er derimot ikke ferdig utviklet før i slutten på 1 trimester. Vi kan likevel aldri vite nøyaktig når morkaken overtar jobben med å gi embryoet næring og alkohol er som kjent gift i kroppen som man aldri vet helt hvordan slår ut eller hvor mye det kan påvirke fosteret likevel. Så av samme grunn anbefales det selvfølgelig å holde seg helt borte fra alkohol (selv om det i de aller fleste tilfeller går helt greit;)

Anonymkode: c1b27...ee4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker at det overdrevent å leve som gravid før positiv test. 

Anonymkode: 0b5e1...db3

Ikke hvis man prøver iherdig.

Anonymkode: 2a5a9...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke hvis man prøver iherdig.

Hvordan er man en vanlig prøver, og en iherdig prøver? Hvis eggløsning er nå, og jeg tar et glass vin i helgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble gravid med den ene syklusen jeg kuttet ut alkohol, så lett for meg å tenke det er noen sammenheng der.

Anonymkode: 41f0b...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble gravid med den ene syklusen jeg kuttet ut alkohol, så lett for meg å tenke det er noen sammenheng der.

Og jeg ble gravid den ene syklusen jeg drakk hele helgen, og var faktisk på fylla for første gang siden jeg var student. Etter 3 års prøving… og IVF behandling. Tror «dessverre» det er tilfeldigheter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mest lyst på en frisk unge eller den alkoholen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ungen er ikke skapt engang; så man kan få begge deler :) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg ble gravid etter det som var tidenes verste tequila fylla ever... Null sammenheng.. 

Man blir ikke raskere gravid av å ikke drikke. 

Man blir ikke raskere gravid av å slappe av

Man blir ikke raskere gravid av å drikke et glass vin eller dra på ferie eller bare slutte å prøve... 

Anonymkode: ab986...ec0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjerp deg! 

At mor drikker FØR barnet potensielt er laget eller i det hele festet seg i livmoren har INGENTING å si for om barnet blir frist eller ikke.. 

Og til din informasjon både narkomane og alkoholikere føder stort sett helt friske barn! Ikke at det er greit eller at man bør drikke når man vet man er gravid. Men om TS drikker nå har det 100% ingenting å si for det potensielle fosteret.. Få hodet ditt ut fra den steinen du har det under og lær deg forskjell på fakta og propaganda.... 

Anonymkode: ab986...ec0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min fortalte meg at det går fint å ta et eller to glass vin mens man prøver og fram til positiv test, men skikkelig fylla anbefales ikke da kroppen helst skal ha litt overskudd for å bli gravid

Anonymkode: fdb4d...863

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tatt ett glass eller to, men unngått fyll 😊 kos deg i helgen 😊

Anonymkode: 1ec66...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan unne meg et glass før eggløsning. Men etter eggløsning drikker jeg ikke.
Men jeg er 36 år og har prøvd i 4 mnd uten hell. Siden jeg hverken har tid eller alder på min side så tar jeg ingen sjangser. Jeg har et inntrykk av at et lite glass alkohol ikke nødvendigvis skader fosteret før egget en gang har festet seg i livmoren, jeg er mest bekymra for spontanabort risikoen.

Anonymkode: 9c730...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...