AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Del Skrevet 9. januar 2024 Faktisk er dere TAPERE. Faktisk står dere i fare for å TAPE livet deres. Bokstavelig talt. Jeg går med refleks i mørket hele tiden. Ikke bare det, men refleksvesten min har også LED-lys som lyser opp som et juletre i mørket. 😊 Anonymkode: bc3a7...433 19 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Del Skrevet 9. januar 2024 Hva sier statistikken, hvor mange som dør/skades pga manglende refleks? Jeg synes selv det er angstfremkallende når jeg kjører bil i mørket/tussmørket og det brått dukker opp folk i kanten av veien og mener at refleks ville gjort bilturen mindre stressende for meg som sjåfør. Men dør det egentlig så mange? Anonymkode: 6eec3...75f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva sier statistikken, hvor mange som dør/skades pga manglende refleks? Jeg synes selv det er angstfremkallende når jeg kjører bil i mørket/tussmørket og det brått dukker opp folk i kanten av veien og mener at refleks ville gjort bilturen mindre stressende for meg som sjåfør. Men dør det egentlig så mange? Anonymkode: 6eec3...75f 5% av de som blir påkjørt (skadet/død) bruker refleks. Dvs. 95% bruker ikke refleks. Kilde: Gjensidige Anonymkode: bc3a7...433 5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #4 Del Skrevet 9. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: 5% av de som blir påkjørt (skadet/død) bruker refleks. Dvs. 95% bruker ikke refleks. Kilde: Gjensidige Anonymkode: bc3a7...433 I mørket? Eller inkluderer dette de som blir påkjørt i fullt dagslys også, i så fall sier tallene ingen ting. Anonymkode: 6eec3...75f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I mørket? Eller inkluderer dette de som blir påkjørt i fullt dagslys også, i så fall sier tallene ingen ting. Anonymkode: 6eec3...75f Jeg tror problemet for denne tematikken er at folk som deg skal kverulere om refleksbruk. Herre Jesus liksom 🤦♀️ Ta på deg refleksen! Slutt å være så forbanna ukul. https://www.frende.no/aktuelt/husk-refleks/ https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/ber-spokelsene-om-bruke-refleks Anonymkode: bc3a7...433 6 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #6 Del Skrevet 9. januar 2024 Støtter oppfordringen om å bruke refleks. Senest på fredag ettermiddag gikk det to barn uten refleks på landeveien jeg kjørte. De var vanskelige å se og vi fikk oss en støkk. Anonymkode: 1020a...a47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #7 Del Skrevet 9. januar 2024 Og derfor gikk jeg tilbake for å hente reflekser i ettermiddag da jeg tydeligvis hadde glemt å legge dem i lommen. Ble forsinket dit jeg skulle, men fikk full forståelse for det. Det hender en sjelden gang jeg har gått ut tidlig og kun skal en kort tur og derfor ikke har reflekser, men så skjer noe som gjør at det begynner å mørkne før jeg kommer meg hjem igjen. Det gremmer meg de gangene det skjer, men da blir jeg jo enda mer påpasselig med å alltid ha refleks i lommen. Jeg ser at utfordringen min er hvis jeg har byttet mye jakker pga. veldig skiftende vær, da kan det en sjelden gang skje en glipp også. Ellers har jeg innsett at det er ganske mange av våre nye landsmenn som aldri har lært at selv om de ser biler så ser ikke bilistene dem. Når de ofte er mørkkledde og kanskje mørke i huden i tillegg, så blir de ganske sjokkerte når de får det forklart. Forklarer det alltid på en hyggelig og omtenksom måte, og har uten unntak kun fått veldig positive tilbakemeldinger. Jeg har gitt bort en god del av mine reflekser til slike, og jeg har sett senere at de faktisk har skaffet seg flere også. Det har fått meg til å innse at det de fleste av oss tar for gitt, det er det mange som faktisk aldri har lært - så ikke ha som refleks å tenke at folk er idioter selv om de går uten refleks. Men de fleste nordmenn burde jo kunne det, ha lært det fra barnsben. Ellers er et godt tips om man plutselig er ute i mørket uten reflek å sette på lommelykten på mobilen og ha den i hånden med lyset pekende nedover egne ben - det ser bilistene godt! Det er min nødløsning de gangene jeg har glemt reflekser, eller der jeg har reflekser, men det er ekstra mørkt og uoversiktlig for bilistene. Anonymkode: eacbd...2ed 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vintersolverv Skrevet 9. januar 2024 #8 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 5% av de som blir påkjørt (skadet/død) bruker refleks. Dvs. 95% bruker ikke refleks. Kilde: Gjensidige Anonymkode: bc3a7...433 Ja hvis ikke det var en grunn til å gå med refleks.... Jeg har refleks på alle jakkene mine, på veska, på ryggsekk, og refleks liggende i bilen. Ser selv altfor mange helt mørklagte personer, og lurer på om de kjører bil og vet hvor ekkelt det er med disse "mørkemennene"? Kanskje man skulle kjøpt en haug med reflekser og stoppe når man ser en slik, gi dem en lekse om hvor ubehagelig det er og gi dem en refleks... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Del Skrevet 9. januar 2024 Den tittelen leste jeg inni meg med stemmen til "Bare" Egil Hegerberg. Det samme med resten av innlegget. Beklager at jeg begynte greia med en latter om det ikke var intensjonen, TS er iafall god med ord! Takk for påminnelsen og omtanken forresten Anonymkode: ac302...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elovine Skrevet 9. januar 2024 #10 Del Skrevet 9. januar 2024 Er så skummelt når det plutselig dukker opp en mørk skikkelse langs veien i mørket! En gang var det en svartkledd kvinne som trillet en svart barnevogn mot meg. Var nesten umulig å se. Jeg stoppet og sa at hun må se til å ta på refleks på både henne og barnevognen! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanino Skrevet 9. januar 2024 #11 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Faktisk er dere TAPERE. Faktisk står dere i fare for å TAPE livet deres. Bokstavelig talt. Jeg går med refleks i mørket hele tiden. Ikke bare det, men refleksvesten min har også LED-lys som lyser opp som et juletre i mørket. 😊 Anonymkode: bc3a7...433 Gjør hva faen jeg vil skal jeg fortelle deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1000x Skrevet 9. januar 2024 #12 Del Skrevet 9. januar 2024 Jeg bruker omtrent aldri refleks, jeg går på fortauene. Når jeg krysser en vei, venter jeg til det er ledig. Jeg forventer ikke at bilfører skal se meg, det er alltid mye enklere som fotgjenger å se bilen enn omvendt. Det er også mye enklere å innrette seg som fotgjenger. Jeg føler at ansvaret ligger på meg. På øde steder uten fortau bruker jeg selvsagt refleks. Å gå rundt med vester og blinkende lys i byer med fortau og belysning er bare enda et bevis på nordmenns higen etter gadgets som de "må" ha, og er etter min mening typisk nevrotisk norsk. En nordmann blir aldri trygg nok, og er i tillegg lykkelig når han finner noe i butikken han "må" ha. Det er greit. Så lenge du ikke er misjonær for livsstilen, og fordømmer alle som ikke sverger til samme menighet. Barn skal selvsagt alltid være godt synlig med reflekser. Voksne bør klare å passe på seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #13 Del Skrevet 9. januar 2024 Ungene mine skal alltid gå med refleks. Meg selv, nei. Javel så er jeg en taper, men det får så være. Anonymkode: 111a0...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 9. januar 2024 #14 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ungene mine skal alltid gå med refleks. Meg selv, nei. Javel så er jeg en taper, men det får så være. Anonymkode: 111a0...373 Hvorfor bruker du ikke refleks? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #15 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ungene mine skal alltid gå med refleks. Meg selv, nei. Javel så er jeg en taper, men det får så være. Anonymkode: 111a0...373 Ikke sikkert de vil det når de blir ungdommer dessverre Anonymkode: 2a8ec...7ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #16 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ungene mine skal alltid gå med refleks. Meg selv, nei. Javel så er jeg en taper, men det får så være. Anonymkode: 111a0...373 Skjønner ikke hvorfor du ikke bruker refleks? Anonymkode: 2a8ec...7ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vintersolverv Skrevet 9. januar 2024 #17 Del Skrevet 9. januar 2024 1000x skrev (6 minutter siden): Jeg bruker omtrent aldri refleks, jeg går på fortauene. Når jeg krysser en vei, venter jeg til det er ledig. Jeg forventer ikke at bilfører skal se meg, det er alltid mye enklere som fotgjenger å se bilen enn omvendt. Det er også mye enklere å innrette seg som fotgjenger. Jeg føler at ansvaret ligger på meg. På øde steder uten fortau bruker jeg selvsagt refleks. Å gå rundt med vester og blinkende lys i byer med fortau og belysning er bare enda et bevis på nordmenns higen etter gadgets som de "må" ha, og er etter min mening typisk nevrotisk norsk. En nordmann blir aldri trygg nok, og er i tillegg lykkelig når han finner noe i butikken han "må" ha. Det er greit. Så lenge du ikke er misjonær for livsstilen, og fordømmer alle som ikke sverger til samme menighet. Barn skal selvsagt alltid være godt synlig med reflekser. Voksne bør klare å passe på seg selv. Men vi kan ikke vite om du er en av dem som ramler ut i fotgjengerfeltet uten å vente, så det er ekkelt uansett når en mørk figur står der og venter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #18 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du ikke bruker refleks? Anonymkode: 2a8ec...7ab Har ikke kjøpt. Ikke på prioriteringslista. Går sjeldent der det er biler og kjører alltid til og fra skolen. Går jeg alene, bruker jeg ikke det. Har egentlig ikke sett poenget. Masse lys i gatene, alle husene her er hvite og trange gater med masse snø, så umulig å ikke se noen ... Anonymkode: 111a0...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 9. januar 2024 #19 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 5% av de som blir påkjørt (skadet/død) bruker refleks. Dvs. 95% bruker ikke refleks. Kilde: Gjensidige Anonymkode: bc3a7...433 Du kan ikke tolke denne statistikken slik. At 95% av de som blir påkjørt ikke bruker refleks, betyr ikke at 95% av befolkningen ikke bruker refleks. Det viser derimot at sannsynligheten for å bli påkjørt er mye større dersom du ikke bruker refleks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #20 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Den tittelen leste jeg inni meg med stemmen til "Bare" Egil Hegerberg. Det samme med resten av innlegget. Beklager at jeg begynte greia med en latter om det ikke var intensjonen, TS er iafall god med ord! Takk for påminnelsen og omtanken forresten Anonymkode: ac302...103 Å gå uten refleks ække no tøft, det er mye tøffere å samle på sommerfugler i en liten eske!! Anonymkode: 4b36f...eba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå