AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 I USA har det vært snakk om å innføre en lov om obligatorisk farskapstest hos ugifte. Hvilke tanker har folk om dette i Norge? Jeg tror det kunne komme menn til gode/gi mer trygghet dersom det viser seg at kvinner lyger om hvem faren er. Ikke bare for det økonomiske ved eventuelt brudd og barnebidrag, men også sorgen over å oppdage at barnet du trodde var ditt slettes ikke er det. Nå aner jeg ikke hvor vanlig dette er i Norge, men i USA er det nesten "sport" for enkelte kvinner å fange menn i barnebidragsfellen selv om de vet at barnet ikke er hans. Anonymkode: cdc0b...562
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 Altså det kan man lyve on når man er gift å. Vet at flere som har levd i den perfekte familie. Så dør faren. Så kommer moren og sier. Du han var ikke faren din. Ville ikke si noe til deg mens han levde. For han vet det ikke. Her er faren din. Så ja. Noen kvinner tenker ikke helt rett vil jeg si. Men å begynne med en obligatorisk test. Vet jeg ikke om er rette veien å gå. Anonymkode: a624f...42a 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Skrevet 9. januar 2024 Hvem skal betale for disse testene? 60 000 farskapstester i året? Og hvorfor skille mellom gifte og ugifte, tror du at gifte kvinner er ærlige om at det er postmannen som er den egentlige faren? Dersom far er usikker, står han fritt til å be om farskapstest i Norge også. Anonymkode: f1f24...e21 19 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 Skal man teste alle barn som blir født, eller tenker du det er noen kriterier? Anonymkode: 2e344...959
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Skrevet 9. januar 2024 Helt håpløst at samboere skal umyndiggjøres enda mer! Anonymkode: 1ddea...fe3 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 Hva er poenget? Alle som vil kan jo ta test om de ønsker det. Anonymkode: af140...946 11 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #7 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt håpløst at samboere skal umyndiggjøres enda mer! Anonymkode: 1ddea...fe3 Samboere burde ikke få barn, så synes det er helt innafor. Skal man få barn bør man forplikte seg med ekteskap. Anonymkode: 3e483...3e3
applestories Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 Er ikke dette med farskap ganske strengt allerede? Her i distriktet skrev tidligere far under farskapserklæring på sykehuset. Så sluttet sykehusene med det, så fedrene måtte kalles inn til NAV og legitimere seg for å skrive under farskapserklæring. Farskap forplikter økonomisk i minst 18 år, så det var den strengeste rutinen jeg var borti på NAV. Nå kan farskap erklæres digitalt, da må man logge inn med BankId. Fra NAV.no; Når foreldrene er gift ved fødselen, regnes mannen automatisk som faren til barnet. Her trengs det ingen erklæring. Når foreldrene ikke er gift, må farskapet fastsettes enten ved erklæring eller dom En mann må altså selv erklære at han er far til dette barnet, eller så må kvinnen gjennom en rettsprosess. Det er ikke utenkelig at ennfarskapstest allerede er en del av en slik prosess. Det virker altså litt vanskeligere å "fange en mann i bidragsfellen" her til lands. Far står jo fritt til ikke å erklære farskap, mor kan ikke kreve bidrag fra en tilfeldig mann hun har ligget med når det viser seg at hun ble gravid. 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 applestories skrev (3 minutter siden): Er ikke dette med farskap ganske strengt allerede? Her i distriktet skrev tidligere far under farskapserklæring på sykehuset. Så sluttet sykehusene med det, så fedrene måtte kalles inn til NAV og legitimere seg for å skrive under farskapserklæring. Farskap forplikter økonomisk i minst 18 år, så det var den strengeste rutinen jeg var borti på NAV. Nå kan farskap erklæres digitalt, da må man logge inn med BankId. Fra NAV.no; Når foreldrene er gift ved fødselen, regnes mannen automatisk som faren til barnet. Her trengs det ingen erklæring. Når foreldrene ikke er gift, må farskapet fastsettes enten ved erklæring eller dom En mann må altså selv erklære at han er far til dette barnet, eller så må kvinnen gjennom en rettsprosess. Det er ikke utenkelig at ennfarskapstest allerede er en del av en slik prosess. Det virker altså litt vanskeligere å "fange en mann i bidragsfellen" her til lands. Far står jo fritt til ikke å erklære farskap, mor kan ikke kreve bidrag fra en tilfeldig mann hun har ligget med når det viser seg at hun ble gravid. Stemmer dette. Dersom mannen benekter farsskap tas det test. Han blir ikke «dømt» til å være far bare etter mors utsagn. Anonymkode: c259b...915 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Samboere burde ikke få barn, så synes det er helt innafor. Skal man få barn bør man forplikte seg med ekteskap. Anonymkode: 3e483...3e3 På hvilken måte er ekteskap mer forpliktende enn et barn? Jeg har absolutt ikke noe som helst ønske om å skrive under på den dårlige kontrakten som et ekteskap er bare fordi jeg og samboeren velger å få barn. Anonymkode: af140...946 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Samboere burde ikke få barn, så synes det er helt innafor. Skal man få barn bør man forplikte seg med ekteskap. Anonymkode: 3e483...3e3 Åååå dette er SÅ tullete. 50% av alle ekteskap går i dass, det er faktisk ikke vanskelig å skille seg. Anonymkode: dc7f5...aee 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 Ut fra google koster en sånn test 1690- Far må signere på NAV og godkjenne farskapet, selv om begge er enig at de er foreldrene. Tenker om han føler seg usikker kan han selv velge å ta en sånn en før han signerer på farskapet. At sånne ting skal bli lovpålagt synes jeg i grunn er bare teit da alle har frihetene til og velge dette selv. Anonymkode: 67bb7...ef3 3
Rosalilje84 Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): I USA har det vært snakk om å innføre en lov om obligatorisk farskapstest hos ugifte. Hvilke tanker har folk om dette i Norge? Jeg tror det kunne komme menn til gode/gi mer trygghet dersom det viser seg at kvinner lyger om hvem faren er. Ikke bare for det økonomiske ved eventuelt brudd og barnebidrag, men også sorgen over å oppdage at barnet du trodde var ditt slettes ikke er det. Nå aner jeg ikke hvor vanlig dette er i Norge, men i USA er det nesten "sport" for enkelte kvinner å fange menn i barnebidragsfellen selv om de vet at barnet ikke er hans. Anonymkode: cdc0b...562 Jeg forstår ikke hvorfor det kun skal gjennomføres for UGIFTE par. Er amerikanerne så religiøst hjernevasket, at de tror gifte mennesker er mindre utro enn ugifte/ikke utro i det hele tatt? For min del hadde det aldri vært et problem. Problemet i USA er at landet er nedsyltet i gjeld til alle mulige andre land fra før, mange er hjemløse, helse- og utdanningssystemet er en vits, og nå skal de bruke penger på dette? Eller mener de at fedre selv skal betale for dette? Hvordan skal dette gjennomføres for hjemløse, lavtlønnsfamilier osv? 3
Rosalilje84 Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Stemmer dette. Dersom mannen benekter farsskap tas det test. Han blir ikke «dømt» til å være far bare etter mors utsagn. Anonymkode: c259b...915 Stemmer det. Og på samme måte kan far pålegges test hvis han nekter for farskapet selv om mor har oppgitt ham som far. Han kan faktisk blir hentet hjemme og fremstilt for DNA-test. 2
Rosalilje84 Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): På hvilken måte er ekteskap mer forpliktende enn et barn? Jeg har absolutt ikke noe som helst ønske om å skrive under på den dårlige kontrakten som et ekteskap er bare fordi jeg og samboeren velger å få barn. Anonymkode: af140...946 Ekteskap er forpliktende OVERFOR HVERANDRE. Det å få barn er kun forpliktende overfor barnet, ikke partner. 1
Commander Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva er poenget? Alle som vil kan jo ta test om de ønsker det. Anonymkode: af140...946 Nei, det kan de ikke . Kun i teorien. Ingen (sannsynlig) far vil skape dårlig stemning og hinte om at han er usikker, for i det spørsmålet ligger det sprengstoff. At tilliten mangler, indirekte beskyldninger om utroskap, beskyldninger om svik, om konas dårlig moral?? Selv om en far tviler vil han sjelden foreslå testing fordi konas sanksjoner vil bli sterke og påvirkningen på forholdet svært negative.. Derfor vil ikke barn bli testet mot farskap, selv når de bør. Derfor BØR staten faktisk gå inn å kreve farskapstesting slik at familieforhold, arveforhold, formue forhold, ansvarsforhold bli avklart 100% for ettertiden. Barnet vil og vite med 100% sikkerhet hvem foreldrene er. I dag blir dette overlatt til at man skal ha 100% tillit til at dama er trofast og ikke ville vil være utro. Vi veit at omtrent halvparten + er eller har vært utro. Så da kan vi slå fast at folk flest ikke er verken trofaste eller lojale. Staten har 0 tillit til befolkningen i økonomiske og alt må dokumenteres. Staten antar at folk snyter og bedrar. Men at en mann bruker store deler av sine ressurser på et barn som kanskje/kanskje ikke er hans og at odelsgården kan gå til avkommet til damas elsker, det er det "uetisk" å dokumentere?? Å fostre opp et barn fra 0-18 har staten beregnet koster 1.8 millioner. En mann har begrensede ressurser i sitt liv på fostre opp en arving. Og bruke mesteparten av sine ressurser på en barn som viser seg å være en annen manns kontrolleres ikke. Tror det koker ned til at et barn er født, noen skal betale for dette barnet og staten er veldig interessert i å sende regningen "et sted" slik at ikke det offentlige blir sittende igjen med utgiften. Endret 10. januar 2024 av Commander
Commander Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvem skal betale for disse testene? 60 000 farskapstester i året? Og hvorfor skille mellom gifte og ugifte, tror du at gifte kvinner er ærlige om at det er postmannen som er den egentlige faren? Dersom far er usikker, står han fritt til å be om farskapstest i Norge også. Anonymkode: f1f24...e21 Å fostre opp et barn koster minimum 1.8 millioner over 18 år har statens forbruksforskning regnet seg frem til. Om staten legger ut testing av 60.000 barn på anbud tipper jeg prisen havner på rundt 2 pakker sigaretter. Det er jo det disse slektsforskningsdatabasene koster. My Heritage m.fl. 500 kr for å fastslå hvilken slekt man tilhører og hvem som er opphavet er ikke en økonomisk diskusjon. En kostnad lik 1 mnd. telefonabonnement er for dyrt for å fastslå slektskap?? Seriøst.
Rosalilje84 Skrevet 10. januar 2024 #18 Skrevet 10. januar 2024 Commander skrev (13 minutter siden): Nei, det kan de ikke . Kun i teorien. Ingen (sannsynlig) far vil skape dårlig stemning og hinte om at han er usikker, for i det spørsmålet ligger det sprengstoff. At tilliten mangler, indirekte beskyldninger om utroskap, beskyldninger om svik, om konas dårlig moral?? Selv om en far tviler vil han sjelden foreslå testing fordi konas sanksjoner vil bli sterke og påvirkningen på forholdet svært negative.. Derfor vil ikke barn bli testet mot farskap, selv når de bør. Derfor BØR staten faktisk gå inn å kreve farskapstesting slik at familieforhold, arveforhold, formue forhold, ansvarsforhold bli avklart 100% for ettertiden. Barnet vil og vite med 100% sikkerhet hvem foreldrene er. I dag blir dette overlatt til at man skal ha 100% tillit til at dama er trofast og ikke ville vil være utro. Vi veit at omtrent halvparten + er eller har vært utro. Så da kan vi slå fast at folk flest ikke er verken trofaste eller lojale. Staten har 0 tillit til befolkningen i økonomiske og alt må dokumenteres. Staten antar at folk snyter og bedrar. Men at en mann bruker store deler av sine ressurser på et barn som kanskje/kanskje ikke er hans og at odelsgården kan gå til avkommet til damas elsker, det er det "uetisk" å dokumentere?? Å fostre opp et barn fra 0-18 har staten beregnet koster 1.8 millioner. En mann har begrensede ressurser i sitt liv på fostre opp en arving. Og bruke mesteparten av sine ressurser på en barn som viser seg å være en annen manns kontrolleres ikke. Tror det koker ned til at et barn er født, noen skal betale for dette barnet og staten er veldig interessert i å sende regningen "et sted" slik at ikke det offentlige blir sittende igjen med utgiften. Nei, det vet vi ikke. Det vi vet, er at ca. halvparten av alle mennesker er utro minst en gang I LØPET AV LIVET SITT. Det betyr at også de som har vært utro mot "småkjærester" da de var 15, er med i statistikken. Som sagt, for min del hadde det vært uproblematisk. Men hvorfor skal man da skille mellom gifte og ugifte?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #19 Skrevet 10. januar 2024 USA er jo et crazy land som driter i befolkningen sin, og særlig kvinner, så dette er ikke et overraskende forslag. Det kommer aldri til å skje i Norge så hva folk mener er sånn sett uvesentlig. Selv er jeg lite villig til å betale enda mer skatt for at menn som ikke gidder bruke prevensjon og stikker snoppen sin så mange steder at de ikke har kontroll på hvem de evt lager barn med skal kunne fortsette denne praksisen sin. Hvis man ikke vil bli far må man enten bruke prevensjon eller ikke ha sex, så enkelt er det. Anonymkode: 25ade...b91 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #20 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): I USA har det vært snakk om å innføre en lov om obligatorisk farskapstest hos ugifte. Hvilke tanker har folk om dette i Norge? Jeg tror det kunne komme menn til gode/gi mer trygghet dersom det viser seg at kvinner lyger om hvem faren er. Ikke bare for det økonomiske ved eventuelt brudd og barnebidrag, men også sorgen over å oppdage at barnet du trodde var ditt slettes ikke er det. Nå aner jeg ikke hvor vanlig dette er i Norge, men i USA er det nesten "sport" for enkelte kvinner å fange menn i barnebidragsfellen selv om de vet at barnet ikke er hans. Anonymkode: cdc0b...562 I hvilke sirkler er det snakk om dette egentlig? USA har ikke offentlig helsevesen som oss, og heller ikke like høy toleranse for å bli pålagt obligatoriske utgifter. Jeg tviler på at staten der kommer til å ta den regningen, og jeg tviler på at innbyggerene aksepterer å betale ekstra for noe de ikke ønsker… Anonymkode: c259b...915
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå