Gå til innhold

Hva har du trent i dag?

Gjest Anonvm

Anbefalte innlegg

45 min styrke på bein etterfulgt av 25 min intervaller på mølla

Anonymkode: 04793...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kicki_90 skrev (6 minutter siden):

Spørsmål angående å gå mens du jobber, har du noe eget oppsett til det? 
Type gåmølle under skrivebord eller plate/brett til vanlig mølle?

Jeg driver å funderer litt på dette 1-2 dager i uken da jeg kan ha hjemmekontor og har tredemølle. Rett og slett for å få inn litt mer lavintensitet og se om det kan hjelpe til med fettforbrenningen. 

Rett og slett bare en ståpult med en billig gåmølle fra KompaktGym under, der jeg har satt den på en hobbyplate med en skumbalansepute under foran og en treningsmatte bak. Regnet meg frem til at det gir 9 % stigning :)

Så foran er mølla øverst: https://kompaktgym.no/products/walkpad-gamolle
Så en hobbyplate kappet til passe lengde: https://www.byggmax.no/hobbyplate-p09031

Så en balansepute: https://www.x-life.no/abilica/balansepute-39-x-32-cm

Og bak har jeg bare denne under for å få den opp litt slik at den ikke subber i gulvet og føttene til mølla får noe mykere som tar unna vinkelen: https://www.x-life.no/GymFloor-ECO/372864

Resultat:

image.thumb.jpeg.562445e299d8e93ad9d82ae9f345ee31.jpeg

PS: Ikke bry deg om ledningsrotet, det er et prosjekt som evig utsettes :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (2 minutter siden):

Rett og slett bare en ståpult med en billig gåmølle fra KompaktGym under, der jeg har satt den på en hobbyplate med en skumbalansepute under foran og en treningsmatte bak. Regnet meg frem til at det gir 9 % stigning :)

Så foran er mølla øverst: https://kompaktgym.no/products/walkpad-gamolle
Så en hobbyplate kappet til passe lengde: https://www.byggmax.no/hobbyplate-p09031

Så en balansepute: https://www.x-life.no/abilica/balansepute-39-x-32-cm

Og bak har jeg bare denne under for å få den opp litt slik at den ikke subber i gulvet og føttene til mølla får noe mykere som tar unna vinkelen: https://www.x-life.no/GymFloor-ECO/372864

Resultat:

image.thumb.jpeg.562445e299d8e93ad9d82ae9f345ee31.jpeg

PS: Ikke bry deg om ledningsrotet, det er et prosjekt som evig utsettes :D

Interessant oppsett 😊

Ser jo mer logisk ut enn med en vanlig tredemølle som har sidearmer og tar mer plass. Men syns ikke jeg kan ha begge deler i hus akkurat 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIRSDAG - langkjøring, 90 min løp, 19,2 km (+15 min lett mobilitet)

ONSDAG - styrke fullkropp

•   (10 min mobilitet + overhead squat som oppvarming)
  •   Knebøy 6x2 reps + pullups 6x6
  •   Markløft 5x3 reps + arnold press 4x10
  •   Benkpress 4x4 reps + gående utfall 4x8+8
  •   Rygghev 3x25 + sidehev 3x15
  •   Copenhagen plank 3x10+10 + push ups 3x15
  • (+25 min gåing hver til og fra)
Endret av Lill3My
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kicki_90 skrev (6 minutter siden):

Interessant oppsett 😊

Ser jo mer logisk ut enn med en vanlig tredemølle som har sidearmer og tar mer plass. Men syns ikke jeg kan ha begge deler i hus akkurat 🙈

Spørs hvor stort hus :D

Neida, jeg har en Sole F85 i kjelleren. I det gamle huset hadde jeg et skikkelig treningsrom som også var kontor. Da var tanken min å få til noe oppsett med å legge en plate over og få til en skjerm på veggen osv, noe sånt bare minus laptop:

How to Make Your Own Treadmill Desk

Problemet er bare at jeg ser ikke at det skal føles særlig ergonomisk? Laptopen der må da være alt for lavt nede og det er null underarmsstøtte. Du må se omtrent rett ned, så nakken vil vel slite... Så der prøvde jeg å få en videregående skole til å gjøre et prosjekt for å kopiere dette:

Litt mer justerbar og kommer høyere opp. Tenkte da bare å ha tastatur og mus der, og skjerm på veggen. Laget tegninger og alt mulig:

GetAttachmentThumbnail?id=AQMkADAwATY3ZmYAZS1hMTI4LTU1AGI0LTAwAi0wMAoARgAAA4ZlpAcT9UJBhFcfRzJuakMHAE3yS0aH82VOjM%2FneAabJb0AAAIBCQAAAE3yS0aH82VOjM%2FneAabJb0ABfOrAucAAAABEgAQADbFNeQV%2FupOklJamkab6vw%3D&thumbnailType=2&isc=1&token=eyJhbGciOiJSUzI1NiIsImtpZCI6IkU1RDJGMEY4REE5M0I2NzA5QzQzQTlFOEE2MTQzQzAzRDYyRjlBODAiLCJ0eXAiOiJKV1QiLCJ4NXQiOiI1ZEx3LU5xVHRuQ2NRNm5vcGhROEE5WXZtb0EifQ.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.Ekn1eSorMhDG99xe2D0b_AKV1Q8q2gq_vXlXjAkUxasQdsUpTbCasirr36qRNPAPs4qOstAqE6mh2xj28ubzotzQY18F-lQNX4QHSwSLsKtx0qWSf5GDx0y0nFDZMqqG0C1tbd6q5ettNGfJowkz4eI3xbJvEejCaG6IORTI7bQ0V7SkL9KepfU35BnFbQae2aOJOomFCfkhFHQU-mweFWWzi2T6PXVDjxe_RL9vJ01MGU1l3L4qvLd-UWD5sabQpTRDkqwjaxDDpqX9kqVZJ8TufKgPg08xYe5WsRIGjtwfU_D_2RTT317DnwF9lO9NjsGdFRUjv52KA6V17F0aDQ&X-OWA-CANARY=bdvoV5iUMlkAAAAAAAAAAHDzHa5mONwYifhHCvK88UNrL-0UICGmelEBCJeJiG9B93BsOHstV-M.&owa=outlook.live.com&scriptVer=20240209002.21&clientId=103837B0AE774C3C8AB140796B4D6479&animation=true

Var på besøk for å briefe og greier, men så hørte jeg til slutt ikke noe og så flyttet vi, og da var behovet borte.

Så jeg vet ikke om jeg ga deg så mye input her nå, men jeg føler i alle fall den billige gåmølla har betalt seg inn ganske raskt, selv med tredemølle i hus! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time styrke i dag. 
-Vilja 

Anonymkode: fb44c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg besøk av Norse Performance i dag, og ble overbevist av produktet de har.

Kort oppsummert så er det en kompakt treningsmaskin der motstanden genereres av elektriske motorer, ikke ulikt en idé jeg selv har hatt for ikke så lenge siden (genierklærer meg selv her!) :) 

Modusene de har nå er 90 % av det jeg kunne ønske meg. Det eneste som mangler er en modus der det eneste du fokuserer på er å ta i, så slipper maskinen ut vaier i en gitt hastighet, snur på toppen og drar inn igjen i en annen gitt hastighet, basert på det man ønsker. Og at man kan stille hastighetene separat fra hverandre. De har en isokinetisk modus, men da er motstanden i eksentrisk fase lavere enn konsentrisk fase. Med min tenkte modus får man mulighet til full muskelaktivering gjennom hele øvelsen, å ta i maks, et fast løftetempo og ingen innstillinger eller noe annet å tenke på enn å gjennomføre bevegelsen med full innsats.

Men den eksentriske modusen de har er omtrent 90 % der, som nevnt. Og visstnok kan man bare sette opp et program i appen og så kjører det av seg selv og man bare løfter. Grunnen til at jeg ble så solgt er at dette vil gjøre det mulig for meg å trene minimalistisk ofte, istedenfor maksimalistisk (er det et ord?) sjeldent. Og jeg har bare 15 minutter når jeg først har tid til å trene uansett, så det å få til 45-minutters økter er ikke realistisk. I tillegg vil effekten av treningen være svært god, fordi du får til ekte overbelastning i den eksentriske fasen.

De har nemlig en innstilling på apparatet som lar deg bestemme vekten i den eksentriske fasen, og hvor mye lavere vekten skal være i den konsentriske fasen. Så om jeg vet at jeg klarer si 25 kg i bicepscurl, så kan jeg sette den på 50 kg med 50 % reduksjon. Da vil den gi meg 25 kg motstand på vei opp i curlen, men øke til 50 kg på vei ned. Det er 50 kg jeg må bremse kontra 25 kg, og forskning viser at det gir ganske mye bedre treningseffekt enn å ikke ha eksentrisk overbelastning.

Nå er det alltid noen "men", og det er jo at restitusjonstiden potensielt kan forlenges ved å gjøre slik trening, og det er et visst skadepotensiale om man ikke vet helt hva man driver med. Men for mitt bruk, altså ett enkelt sett per muskelgruppe per økt, korte økter, og økter som heller gjøres oftere, så er dette en hellig gral!

Så jeg endte opp med å kjøpe demomaskinen på stedet, og skal få satt opp noen programmer å følge fremover. Spennende!

:D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
Sandum.PT skrev (3 minutter siden):

Da hadde jeg besøk av Norse Performance i dag, og ble overbevist av produktet de har.

Kort oppsummert så er det en kompakt treningsmaskin der motstanden genereres av elektriske motorer, ikke ulikt en idé jeg selv har hatt for ikke så lenge siden (genierklærer meg selv her!) :) 

Modusene de har nå er 90 % av det jeg kunne ønske meg. Det eneste som mangler er en modus der det eneste du fokuserer på er å ta i, så slipper maskinen ut vaier i en gitt hastighet, snur på toppen og drar inn igjen i en annen gitt hastighet, basert på det man ønsker. Og at man kan stille hastighetene separat fra hverandre. De har en isokinetisk modus, men da er motstanden i eksentrisk fase lavere enn konsentrisk fase. Med min tenkte modus får man mulighet til full muskelaktivering gjennom hele øvelsen, å ta i maks, et fast løftetempo og ingen innstillinger eller noe annet å tenke på enn å gjennomføre bevegelsen med full innsats.

Men den eksentriske modusen de har er omtrent 90 % der, som nevnt. Og visstnok kan man bare sette opp et program i appen og så kjører det av seg selv og man bare løfter. Grunnen til at jeg ble så solgt er at dette vil gjøre det mulig for meg å trene minimalistisk ofte, istedenfor maksimalistisk (er det et ord?) sjeldent. Og jeg har bare 15 minutter når jeg først har tid til å trene uansett, så det å få til 45-minutters økter er ikke realistisk. I tillegg vil effekten av treningen være svært god, fordi du får til ekte overbelastning i den eksentriske fasen.

De har nemlig en innstilling på apparatet som lar deg bestemme vekten i den eksentriske fasen, og hvor mye lavere vekten skal være i den konsentriske fasen. Så om jeg vet at jeg klarer si 25 kg i bicepscurl, så kan jeg sette den på 50 kg med 50 % reduksjon. Da vil den gi meg 25 kg motstand på vei opp i curlen, men øke til 50 kg på vei ned. Det er 50 kg jeg må bremse kontra 25 kg, og forskning viser at det gir ganske mye bedre treningseffekt enn å ikke ha eksentrisk overbelastning.

Nå er det alltid noen "men", og det er jo at restitusjonstiden potensielt kan forlenges ved å gjøre slik trening, og det er et visst skadepotensiale om man ikke vet helt hva man driver med. Men for mitt bruk, altså ett enkelt sett per muskelgruppe per økt, korte økter, og økter som heller gjøres oftere, så er dette en hellig gral!

Så jeg endte opp med å kjøpe demomaskinen på stedet, og skal få satt opp noen programmer å følge fremover. Spennende!

:D 

Så kult! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått i 20 minutter på walkingpad.  Har en fysisk aktiv jobb. Orket ikke annet enn en liten gåtur på walkingpad. Men bedre enn ingenting 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer trening? Jeg trener egentlig ikke. Har sunt kosthold og har daglig aktivitet som inneholder trapper. Hater å gå turer i skog og mark. Lurer på om jeg er norsk noen ganger 🙄. Tok konsekvensen av min manglende interesse for trening og investerte i en walking pad for et år siden, og den bruker jeg. 3-4 ganger pr uke setter jeg på tv, og går. Den er fint plassert på stua, foran tv. Nå har jeg ingen unnskyldning for ikke å røre meg. Tiden er noe variabel. Noen dager 20 min, andre dager 1 time. Å gå jevnlig hver uke må da være bedre enn ingenting? Aktivitet for kroppen?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått dilla på hoppetau, imponerende hvordan det får opp pulsen. Men er fortsatt nybegynner så holder meg til ti minutter om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To timer høy puls! Akkurat slik jeg elsker det. 
-Vilja

Anonymkode: fb44c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (11 timer siden):

Definer trening? Jeg trener egentlig ikke. Har sunt kosthold og har daglig aktivitet som inneholder trapper. Hater å gå turer i skog og mark. Lurer på om jeg er norsk noen ganger 🙄. Tok konsekvensen av min manglende interesse for trening og investerte i en walking pad for et år siden, og den bruker jeg. 3-4 ganger pr uke setter jeg på tv, og går. Den er fint plassert på stua, foran tv. Nå har jeg ingen unnskyldning for ikke å røre meg. Tiden er noe variabel. Noen dager 20 min, andre dager 1 time. Å gå jevnlig hver uke må da være bedre enn ingenting? Aktivitet for kroppen?

Veldig mye bedre enn ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke rygg og skuldre idag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
Helene skrev (11 timer siden):

Du er i aktivitet det er bra. Trening er for oss spesielt interesserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blåmonster

Pullups 3x5 sånn tja ikke så bra kontakt , kanskje jeg skulle holde meg til høy rep i pullups , skal teste noen økter til før jeg bytter over. 

trapbar 3x5  lang bevegelse vei) god pump og kontakt selv ved lav rep

benkpress med beina på benken,  10,8,8,5,5 alle veldig nær utmattelse 

hvordan programmering har dere kjørt på pullups? Dette er en stor svakhet hos meg så ønsker gjerne å prioritere det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (7 minutter siden):

Pullups 3x5 sånn tja ikke så bra kontakt , kanskje jeg skulle holde meg til høy rep i pullups , skal teste noen økter til før jeg bytter over. 

trapbar 3x5  lang bevegelse vei) god pump og kontakt selv ved lav rep

benkpress med beina på benken,  10,8,8,5,5 alle veldig nær utmattelse 

hvordan programmering har dere kjørt på pullups? Dette er en stor svakhet hos meg så ønsker gjerne å prioritere det! 

Jeg sliter med det motsatte som deg. Jeg klarer aldri å legge på flere reps over 5 - 6. Må være vilja som er for svak eller noe. Så på pullups klarer jeg ikke å ha progresjon om jeg fokuserer på å øke antall reps, men jeg har fin progresjon om jeg bare øker vekta. Økte nylig fra 17,5 kg til 20 kg og klarte omtrent like mange reps med like grei teknikk. Øker nå snart igjen da jeg nå får haka over på 5 reps, og da vet jeg at den sjette sitter så langt inne at jeg like gjerne kan øke vekta og bygge fra 4 - 5 igjen 🤣

Jeg tar ett tungt sett til utmattelse eller da teknisk svikt 5 dager per uke. Har fungert fint for meg. Nå er jo ikke akkurat det å ikke få haka helt over på den siste reppen noen form for "utmattelse" rent muskulært, så jeg pusher nok ikke inn dypt restitusjonsbehov av dette. Har god fremgang over tid nå.

Skal begynne å trene litt flere muskelgrupper og øvelser fremover, så spørs om jeg går ned på annen hver dag på pullups så jeg kan gjøre litt horisontaldrag osv. de andre dagene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
Sandum.PT skrev (51 minutter siden):

Jeg sliter med det motsatte som deg. Jeg klarer aldri å legge på flere reps over 5 - 6. Må være vilja som er for svak eller noe. Så på pullups klarer jeg ikke å ha progresjon om jeg fokuserer på å øke antall reps, men jeg har fin progresjon om jeg bare øker vekta. Økte nylig fra 17,5 kg til 20 kg og klarte omtrent like mange reps med like grei teknikk. Øker nå snart igjen da jeg nå får haka over på 5 reps, og da vet jeg at den sjette sitter så langt inne at jeg like gjerne kan øke vekta og bygge fra 4 - 5 igjen 🤣

Jeg tar ett tungt sett til utmattelse eller da teknisk svikt 5 dager per uke. Har fungert fint for meg. Nå er jo ikke akkurat det å ikke få haka helt over på den siste reppen noen form for "utmattelse" rent muskulært, så jeg pusher nok ikke inn dypt restitusjonsbehov av dette. Har god fremgang over tid nå.

Skal begynne å trene litt flere muskelgrupper og øvelser fremover, så spørs om jeg går ned på annen hver dag på pullups så jeg kan gjøre litt horisontaldrag osv. de andre dagene :) 

Takk for svar, jeg  skal teste det litt til, håper det faktisk går får jeg likere ellers  veldig godt å trene i lavere repetisjons områdene, da jeg sliter litt med fokus på teknikk når repetisjoner blir 8-10 reps.  Jeg trener hjemme å har vekter helt ned til 0,25 kg så kan øke smått, må bare se om jeg får den kontakte jeg vil ha med muskulaturen først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (26 minutter siden):

Takk for svar, jeg  skal teste det litt til, håper det faktisk går får jeg likere ellers  veldig godt å trene i lavere repetisjons områdene, da jeg sliter litt med fokus på teknikk når repetisjoner blir 8-10 reps.  Jeg trener hjemme å har vekter helt ned til 0,25 kg så kan øke smått, må bare se om jeg får den kontakte jeg vil ha med muskulaturen først. 

Sjekk ut disse - de hjalp meg veldig med kontakten:

Spesielt denne. Altså spenn opp først, deretter trekk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...