Gå til innhold

Gifte seg i tom kirke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har vært forlovet i tre år.Vi hadde planer om å gifte oss på rådhuset, men vurderer nå å gjøre det i kirken.

Vi har alltid drømt om et stort bryllup med mange gjester. Vi er veldig "tradisjonelle", og kirken har alltid vært det eneste alternativet.

Problemet er at han ikke lenger har kontakt med sin familie. Fordi han har blitt dårlig behandlet har han valgt å kutte de ut. Jeg på min side har en liten familie, med bare noen få som jeg føler står meg veldig nær. De bor tre timer unna. Vi har også nylig flyttet til et nytt sted, hvor vi ikke kjenner noen. 

Når vi bestilte time til vigsel på rådhuset så merket vi begge at det ikke var noe vi ønsket, og avlyste kort tid etterpå. 

Ting vil ikke forandre seg, og siden vi fortsatt veldig gjerne vil gifte oss, vurderer vi nå å gifte oss i kirken. Alene, med betalte vitner, eller kanskje med min mor og min søster som vitner. Vi har også to nydelige barn som skal være tilstede. 

Vi tenker at det hadde vært koselig å gjøre noe ut av det. Bare noe som er LITT nærmere det vi hadde sett for oss. 

Jeg kunne gått ned kirkegulvet, med barna våre, og vi kunne gjort det litt mer "ekte". 

Er det noen som har gjort det samme? Er det teit? Noen tips? 

Beklager rotete innlegg 

Anonymkode: 32e13...64a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er veldig "tradisjonelle", og kirken har alltid vært det eneste alternativet.

Ja, det må man si. 

Lever sammen i synd og to barn utenfor ekteskap. 

Anonymkode: 70d3f...db3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men behøver dere være i en stor kirke? Det finnes kjempemange fine kapeller rundt i landet, der blir det mer koselig, og ikke like «tomt» dersom man er få. 😊Jeg hadde tatt med din mor og søster, de ønsker jo sikkert å delta uansett 🥰

Anonymkode: 67efe...4e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å gifte seg i kirken med få gjester. Et kirkebryllup er en sak mellom dere to som gifter dere og Gud. Presten vier dere på vegne av Gud. Hvor mange vitner som følger med i benkene, spiller ingen rolle. Størrelsen på kirken spiller heller ingen rolle.

Kjør på! Flott at dere ønsker å gifte dere i kirken, og så håper jeg at kirkebryllup for dere handler om mer enn bare stemningen, og det å gå opp og ned midtgangen. 

Anonymkode: 08467...55b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min gjorde det. Kun brudeparet og deres to barn. Kirken stilte med vitner og organist. Presten kjørte de to seremoniene med kort pause. De synes det var høytidelig. 

Anonymkode: d16bd...11f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi giftet oss på tinghuset, jeg var veldig gravid, det var overraskende vakkert og fint det dommeren sa, men vi hadde planer om å ha en velsignelse av ekteskapet i kirken etterpå, men nå 8 år senere har vi 3 barn og ingen velsignelse, ingen fest med venner og familie, syns det er litt trist

Anonymkode: 5f7c1...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi giftet oss på tinghuset, jeg var veldig gravid, det var overraskende vakkert og fint det dommeren sa, men vi hadde planer om å ha en velsignelse av ekteskapet i kirken etterpå, men nå 8 år senere har vi 3 barn og ingen velsignelse, ingen fest med venner og familie, syns det er litt trist

Hva med å ta det på 10-års dagen dersom det er noe du savner? Velsignelse i kirken og bryllupsdagsfest etterpå? 😀🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å ta det på 10-års dagen dersom det er noe du savner? Velsignelse i kirken og bryllupsdagsfest etterpå? 😀🥰

Jo kanskje, men kjenner drømmen om askepott kjole har gått litt i vasken😳 tror ikke det er like fint i 30 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo kanskje, men kjenner drømmen om askepott kjole har gått litt i vasken😳 tror ikke det er like fint i 30 årene

Masse fine kjoler å velge i mellom 😊 en brud er jo nydelig uansett alder. Du behøver jo ikke gå for en marengs-brudekjole siden dere har vært godt gift i 10 år - men en mer klassisk, nedtonet variant?  Og gøy med fest uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 21.05):

Selvfølgelig er det like fint uansett alder!❤️

Anonymkode: 02489...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 8.11):

Ja, det må man si. 

Anonymkode: 70d3f...db3

Er du KRF 'er på 85 år ++++ som aldri har sett andre perspektiver enn de fire bedehusveggene i den bittelitte bygda di? Da er du heldigvis en utdøende rase 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke gifte seg inne i det store kirkerommet. Dere trenger heller ikke betale for vitner, da kirkekontoret/menigheten stiller opp. Snakk med kirkekontoret så kommer dere frem til en løsning alle er tilfreds med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i en sjømannskirke i utlandet. Kun mannen min og jeg. Kirka stilte med to vitner og presten kjørte oss tilbake til hotellet etter vielsen. 
Så ringte vi hjem og sa vi hadde giftet oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laraa skrev (5 minutter siden):

Er du KRF 'er på 85 år ++++ som aldri har sett andre perspektiver enn de fire bedehusveggene i den bittelitte bygda di? Da er du heldigvis en utdøende rase 

Tipper det var en useriøs kommentar på at ts mente de var så tradisjonelle at de t.o.m ville gifte seg i kirka😜 Følger man kristendommen (kirken) så er det jo ikke så tradisjonelt å bo samme i x antall år og ha sex uten å være gift. Jeg så iallfall humoren i kommentaren. 

Ts: null problem å gifte seg i kirka med få gjester. Det er ikke antall gjester som «bestemmer» om man må gifte seg i kirka eller på feks. rådhuset, alle kan gifte seg i kirka om man ønsker😊

Anonymkode: 6ef20...352

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg i kirken på en mandag uten en eneste gjest. Null problem. Fin orgelmusikk fikk vi. 

Anonymkode: 089b8...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i kirka med bare prest, klokker, organist, brudepar og forlovere. God middag ute etterpå. Helt perfekt!

Anonymkode: 43b17...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi valgte en liten kirke, sognet vårt har tre kirker. En stor, en mellosmstor og en veldig liten kirke.

Anonymkode: 7acf6...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 8.11):

Ja, det må man si. 

SMACKDOWN!

Anonymkode: 4e631...4f3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 0.55):

Jeg og min samboer har vært forlovet i tre år.Vi hadde planer om å gifte oss på rådhuset, men vurderer nå å gjøre det i kirken.

Vi har alltid drømt om et stort bryllup med mange gjester. Vi er veldig "tradisjonelle", og kirken har alltid vært det eneste alternativet.

Problemet er at han ikke lenger har kontakt med sin familie. Fordi han har blitt dårlig behandlet har han valgt å kutte de ut. Jeg på min side har en liten familie, med bare noen få som jeg føler står meg veldig nær. De bor tre timer unna. Vi har også nylig flyttet til et nytt sted, hvor vi ikke kjenner noen. 

Når vi bestilte time til vigsel på rådhuset så merket vi begge at det ikke var noe vi ønsket, og avlyste kort tid etterpå. 

Ting vil ikke forandre seg, og siden vi fortsatt veldig gjerne vil gifte oss, vurderer vi nå å gifte oss i kirken. Alene, med betalte vitner, eller kanskje med min mor og min søster som vitner. Vi har også to nydelige barn som skal være tilstede. 

Vi tenker at det hadde vært koselig å gjøre noe ut av det. Bare noe som er LITT nærmere det vi hadde sett for oss. 

Jeg kunne gått ned kirkegulvet, med barna våre, og vi kunne gjort det litt mer "ekte". 

Er det noen som har gjort det samme? Er det teit? Noen tips? 

Beklager rotete innlegg 

Mine svigerforeldre giftet seg med bare oss barn og barnebarn tilstede. Dvs vi var sju stykker i kirka i tillegg til brudeparet. 

Svigermor gikk ned midtgangen sammen med de to eldste barnebarna, det var veldig fint :)

Anonymkode: 6dc62...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...