Gå til innhold

Hvor lenge er åpen vin god?


Nitha

Anbefalte innlegg

Er det noe som vet hvor lenge en vin som er åpnet og står i kjøleskapet holder seg før den ikke bør drikkes lenger?

Vi koser oss gjerne med et glass vin om kvelden, men ikke hver kveld....

Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er rødvin du snakker om så inneholder den garvesyre. Og når luft kommer til "ødelegger" den garvesyren. Men dette er helt individuelt fra gane til gane. Jeg for min del drikker ikke vin som har stått åpne over lang tid, den smaker rett og slett ikke godt. Hvis jeg forøvrig har kjøpt en billigvin og skal kose meg en kveld, så lufter jeg den alltid 1 time før drikking, det er alt. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egne erfaringer:

Hvitvin:

Helt grei "mange dager" senere (en uke i kjøleskap er "no problem")

Musserende:

En flaske for to personer er i meste laget (i hvert fall for oss to) på en geng. Ved å sette den i kjøleskapet før den før romtemperatur (rett fra isbøtta og inn i kjøleskapet) er det overraskende hvor lite "futt" den har mistet 1-2 dager senere. (Men sett i en kork - den spretter faktisk ikke av!)

Rødvin:

Denne er jo langt mer "skjør", så her er det vanskeligere.

Har litt erfaring med dette nå:

Vi brukte en stund en slik vakumpumpe som skal sørge for at det er minst mulig luft / oksygen i flasken, men har sluttet med det, da vi ikke merket at det gjorde noen forskjell (i hvert fall ikke til 1-2 dagers "lagring"). Tror kanskje at "herjingen" (skvulping etc) med flasken mens man pumper faktisk kan bidra i "gal retning" ved at vinen blir mer luftet enn jeg ønsker. Så det jeg gjør er rett og slett å sette i korken og la flasken få stå i fred ¨på kjøkkenbenken. Dersom den bare skal stå 1-2 dager, tror jeg de aller færreste av oss merker noen forskjell, dersom vi snakker om en "normal" vin. Dersom vi snakker om en virkelig gammel (10-20 år) supervin, ville jeg nok ikke åpnet flasken om jeg ikke var sikker på at den kunne konsumeres under "optimale" forhold, men for hverdagsvin er dette helt kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

....derfor kjøper jeg "pappvin" - så kan jeg ta meg et glass når jeg har lust, men obs, har nok opplevd at de siste glassene ikke smaker godt hvis den har stått altfor lenge :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rødvin bør den også oppbevares i kjøleskap, for så å tempereres når den skal drikkes. Hensikten med en vakumpumpe er forøvrig at vinen skal kunne lagres mere enn 1-2 dager, gjerne opp til en uke (ikke noe problem hjemme hos oss uansett). Dersom vinen har stått for lenge åpnet kan den fryses i isterningposer og brukes i saus. Da gjør den nytte for seg likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...