Gå til innhold

Luftfuktighet i kulda og instrumenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen problemer med å holde luftfuktigheten oppe innendørs nå når det er så kaldt ute? Tenker på dere som har akustiske piano og flygler, evt andre instrumenter som ikke tåler lav luftfuktighet. Jeg sliter veldig med dette nå. Sliter hver vinter, men spesielt nå når det er så kaldt ute. Har en luftfukter, men det hjelper minimalt. Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: c1cec...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pga sommeren som var er dette året ekstremt i forhold til strenger og tre instrumenter. Brå temperatursvingninger er alltid vanskelig men i år værre enn normalt. Fyrer med ved men tørker mye tøy inne - får bare bestille ekstra stemming til våren er min plan- hva gjør du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modni skrev (Akkurat nå):

Pga sommeren som var er dette året ekstremt i forhold til strenger og tre instrumenter. Brå temperatursvingninger er alltid vanskelig men i år værre enn normalt. Fyrer med ved men tørker mye tøy inne - får bare bestille ekstra stemming til våren er min plan- hva gjør du? 

Det er ikke stemmingen som er min bekymring, jeg skal alltids tåle litt ustemte instrumenter en periode, det er sprekker i klangbunnen på flygelet og pianoet mitt som er min store bekymring. Jeg fikk en sprekk i klangbunnen i flygelet for et par år siden, og har flere i pianoet. Flygelet er jeg ekstra redd for. Ingen nye sprekker i år, bank i bordet, og håper det vedvarer sånn! Men jeg setter på dusjen mange ganger pr dag for å få opp luftfuktigheten. Det synker fort igjen da, så da er det «på an» igjen med dusjen. Det er svært tørr luft når jeg står opp om morningen, vi snakket under 20%😯 Kan jo ikke dra på noen helgeturer, for jeg må være hjemme å passe på flygelet😅

Anonymkode: c1cec...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har noen problemer med å holde luftfuktigheten oppe innendørs nå når det er så kaldt ute? Tenker på dere som har akustiske piano og flygler, evt andre instrumenter som ikke tåler lav luftfuktighet. Jeg sliter veldig med dette nå. Sliter hver vinter, men spesielt nå når det er så kaldt ute. Har en luftfukter, men det hjelper minimalt. Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: c1cec...49e

Alle instrumenter av tre er sensitive overfor endringer i temperatur og luftfuktighet, stort sett så går det greit så lenge endringene er gradvise å skjer over tid, fra kulde til varme eller vise versa på kort tid er som oftest det som skaper problemer.
En viss grad av endringer er ikke til å unngå, ser du store sprekkdannelser, så bør du kontakte en spesialist, men det skal ikke være slik at du ikke kan dra på en helgetur fordi du må passe på pianoet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (8 timer siden):

Alle instrumenter av tre er sensitive overfor endringer i temperatur og luftfuktighet, stort sett så går det greit så lenge endringene er gradvise å skjer over tid, fra kulde til varme eller vise versa på kort tid er som oftest det som skaper problemer.
En viss grad av endringer er ikke til å unngå, ser du store sprekkdannelser, så bør du kontakte en spesialist, men det skal ikke være slik at du ikke kan dra på en helgetur fordi du må passe på pianoet. 

Jeg var ikke like påpasselig i starten etter at jeg fikk flygelet i hus, men etter at den sprekken kom i klangbunnen, tør jeg ikke la det stå i et rom med luftfuktighet på under 20 en hel helg. Da sprekker det opp enda mer. Jeg vurderer å få montert klimaanlegg på flygelet, men prisen er opp mot 10.000kr, og ingen i nærmiljøet utfører denne type jobb. Må evt fly inn noen fra Oslo til å gjøre det.

Anonymkode: c1cec...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å koke vann på komfyren? Har du vedovn så hadde jeg satt en gryte med vann på, det er jeg vokst opp med, det ble tørr luft inne og da brukte vi å koke vann som sto og dampet

Anonymkode: 65230...f80

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva med å koke vann på komfyren? Har du vedovn så hadde jeg satt en gryte med vann på, det er jeg vokst opp med, det ble tørr luft inne og da brukte vi å koke vann som sto og dampet

Anonymkode: 65230...f80

Det hjelper nok minimalt, har prøvd, men hygrometeret rikker seg ikke. Har ikke vedovn, og det hadde jeg iallefall ikke kunnet fyre med, for da hadee luftfuktigheten sunket betraktelig mer. 

Anonymkode: c1cec...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strenginstrument, og er glad jeg bor i en liten leilighet for tiden. Skulle gjerne byttet den ut, men veldig glad for at det er forholdsvis høy luftfuktighet her. Jeg har blitt flinkt til å koke kraft, og når jeg skal koke opp vann til noe så koker jeg alltid ekstra, da holder jeg luftfuktigheten ganske greit. Har i tillegg fuktpakker i kassen med instrumentet.

Siden du både har flygel og piano så antar jeg du bor romslig, kanskje med åpen løsning. Da tenker jeg at løsningen er å sette instrumentene inn på et eget øvingsrom i vinterhalvåret, et forholdsvis lite rom hvor en luftfukter lett kan få opp luftfuktigheten. Du bør gjerne gå for en mer profesjonell variant av luftfukter.

 

Anonymkode: 2e3d3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har strenginstrument, og er glad jeg bor i en liten leilighet for tiden. Skulle gjerne byttet den ut, men veldig glad for at det er forholdsvis høy luftfuktighet her. Jeg har blitt flinkt til å koke kraft, og når jeg skal koke opp vann til noe så koker jeg alltid ekstra, da holder jeg luftfuktigheten ganske greit. Har i tillegg fuktpakker i kassen med instrumentet.

Siden du både har flygel og piano så antar jeg du bor romslig, kanskje med åpen løsning. Da tenker jeg at løsningen er å sette instrumentene inn på et eget øvingsrom i vinterhalvåret, et forholdsvis lite rom hvor en luftfukter lett kan få opp luftfuktigheten. Du bør gjerne gå for en mer profesjonell variant av luftfukter.

 

Anonymkode: 2e3d3...1ca

Jeg bor i en liten leilighet jeg også, 50kvm. Har flygel på en liten stue og piano på et lite rom. Det hjelper minimalt å koke vann her, men leiligheten er nok ekstra tørr vinterstid. Høres ut som det er mer fuktig hos deg, og det er jo bra😊 Har du hygrometer, sånn at du vet hvor høy/lav luftfuktighet det er hos deg? Luftfuktigheten skal helst være over 40, jeg klarer såvidt å holde det på ca 30 etter en stund med dusjen på, men så synker den fort igjen. Når jeg står opp kan den være alt fra 18 til 22/23, alt ettersom hvor kaldt det er ute. Det er ille for instrumentene😬 Ja, jeg må nok finne en bedre løsning enn jeg har nå, spørs om det må investeres i klimaanlegg til flygelet.

Var bare interessant å høre hvordan dere andre med instrumenter har det, og hvilke løsninger dere velger i det tørre klimaet. 

Anonymkode: c1cec...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor i en liten leilighet jeg også, 50kvm. Har flygel på en liten stue og piano på et lite rom. Det hjelper minimalt å koke vann her, men leiligheten er nok ekstra tørr vinterstid. Høres ut som det er mer fuktig hos deg, og det er jo bra😊 Har du hygrometer, sånn at du vet hvor høy/lav luftfuktighet det er hos deg? Luftfuktigheten skal helst være over 40, jeg klarer såvidt å holde det på ca 30 etter en stund med dusjen på, men så synker den fort igjen. Når jeg står opp kan den være alt fra 18 til 22/23, alt ettersom hvor kaldt det er ute. Det er ille for instrumentene😬 Ja, jeg må nok finne en bedre løsning enn jeg har nå, spørs om det må investeres i klimaanlegg til flygelet.

Var bare interessant å høre hvordan dere andre med instrumenter har det, og hvilke løsninger dere velger i det tørre klimaet. 

Anonymkode: c1cec...49e

Trist å høre om sprekken i klangbunnen; finnes det ingen måte å reparere dette selv på med tanke på at man både restaurerer og bygger om eldre instrumenter ...?

Det at akustiske treinstrumenter er så utsatt for lav luftfuktighet er nytt for meg og sikkert også andre, så hvis du eventuelt har lyst, er du velkommen til å skrive noen ord om dette i tangenttråden; slike ting er svært interessante opplysninger for dem som vurderer å kjøpe et akustisk piano. Foreldrene mine har for øvrig også et piano stående i stuen, men der har det aldri vært spørsmål om luftkvalitet, og skader som følge av dette.

Hvordan er det med gitarer; håper at en elektrisk gitar er mindre utsatt ...? Den gamle Gibson-en min er i alle fall trygt lagret i kassen sin, noe jeg skulle tro også gjelder mange andre gitarspillere - det er vanligvis ikke så ofte man har gitaren sin stilt ut i friluft, selv om man også har egne stativ for gitarer. For min egen del har jeg mange bøker som jeg vil unngå å utsette for luftfuktighet, så der har man et problem om et musikkinstrument skulle ha helt andre behov.

Hadde jeg vært deg, tror jeg at jeg rett og slett hadde kjøpt en luftfukter for å løse dette, da det virker som om det blir mye å passe på slik situasjonen er nå; det er tross alt du som spiller på flygelet, ikke flygelet som er sjefen i huset. Det er en test av luftfuktere her; vet ikke om dette kan være til hjelp.

Uansett lykke til videre med musikken, og fortsatt godt nytt år.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: b28b8...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Trist å høre om sprekken i klangbunnen; finnes det ingen måte å reparere dette selv på med tanke på at man både restaurerer og bygger om eldre instrumenter ...?

Det at akustiske treinstrumenter er så utsatt for lav luftfuktighet er nytt for meg og sikkert også andre, så hvis du eventuelt har lyst, er du velkommen til å skrive noen ord om dette i tangenttråden; slike ting er svært interessante opplysninger for dem som vurderer å kjøpe et akustisk piano. Foreldrene mine har for øvrig også et piano stående i stuen, men der har det aldri vært spørsmål om luftkvalitet, og skader som følge av dette.

Hvordan er det med gitarer; håper at en elektrisk gitar er mindre utsatt ...? Den gamle Gibson-en min er i alle fall trygt lagret i kassen sin, noe jeg skulle tro også gjelder mange andre gitarspillere - det er vanligvis ikke så ofte man har gitaren sin stilt ut i friluft, selv om man også har egne stativ for gitarer. For min egen del har jeg mange bøker som jeg vil unngå å utsette for luftfuktighet, så der har man et problem om et musikkinstrument skulle ha helt andre behov.

Hadde jeg vært deg, tror jeg at jeg rett og slett hadde kjøpt en luftfukter for å løse dette, da det virker som om det blir mye å passe på slik situasjonen er nå; det er tross alt du som spiller på flygelet, ikke flygelet som er sjefen i huset. Det er en test av luftfuktere her; vet ikke om dette kan være til hjelp.

Uansett lykke til videre med musikken, og fortsatt godt nytt år.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: b28b8...955

Takk for svar, og godt nytt år til deg også😊 Jeg har en liten luftfukter allerede, men den hjelper ikke. Også er leiligheten så liten, at det ikke er plass til noe større luftfukter enn den jeg har. Det skal jo helst være litt rom mellom luftfukter og møbler/vegger, så det kan fort bli litt problematisk. Tror nok et klimaanlegg til flygelet er beste løsning, men da må jeg sikkert få flydd en fra Oslo hit for å ordne det. Kan bli dyrt😅 Men kanskje likevel verdt det.

Jeg har sett tangenttråden din, og syns det er fint dere har et sted å diskutere på, men den tråden er nok ikke helt for meg😊 Men takk likevel😊

Anonymkode: c1cec...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 1.32):

Jeg bor i en liten leilighet jeg også, 50kvm. Har flygel på en liten stue og piano på et lite rom. Det hjelper minimalt å koke vann her, men leiligheten er nok ekstra tørr vinterstid. Høres ut som det er mer fuktig hos deg, og det er jo bra😊 Har du hygrometer, sånn at du vet hvor høy/lav luftfuktighet det er hos deg? Luftfuktigheten skal helst være over 40, jeg klarer såvidt å holde det på ca 30 etter en stund med dusjen på, men så synker den fort igjen. Når jeg står opp kan den være alt fra 18 til 22/23, alt ettersom hvor kaldt det er ute. Det er ille for instrumentene😬 Ja, jeg må nok finne en bedre løsning enn jeg har nå, spørs om det må investeres i klimaanlegg til flygelet.

Var bare interessant å høre hvordan dere andre med instrumenter har det, og hvilke løsninger dere velger i det tørre klimaet. 

Anonymkode: c1cec...49e

Ja jeg har hygrometer. Det laveste jeg har hatt i vinter er 32 en dag, men da kokte jeg vann tre ganger i løpet av dagen, og fikk det opp på 38. Neste dag hadde det falt til 35, så jeg fortsatte å koke vann tre ganger om dagen, fikk det opp til 40. Faller gjerne til 37-38 på natten, men nå som det er kommet mildvær får jeg det opp i 43-45 på dagtid med å koke vann 1-2 ganger pr. dag, og faller ned til 40 på natt. Er meldt kalde netter igjen her, og da tenker jeg at jeg må koke mer vann på kveldstid. Har jeg kokt opp en stor kjele med vann til noe annet, så heller jeg ikke vannet ut, men lar kasserollen stå uten lokk og avkjøle seg selv. Sprayer plantene mine litt og passer på at de også har fuktig jord.

Nå i siste kuldeperiode ble riktignok fuktpakken i bagen tørr på svært kort tid, så tydelig at instrumentet trengte det. Passer alltid på å skifte til nye fuktpakker. Men en slik bag er jo, selv om den ikke er lufttett, likevel et mikromiljø i seg selv, så litt lettere å kontrollere.

På kulturskolen her er det nå i vinter nede i 10, men læreren der har likevel sitt hovedinstrument der uten fuktpakker. Han sier at det verste er raske endringer. Mitt instrument tåler fint at jeg går 15-20 minutter i kulden, så inn der hvor det er så tørt, gå hjem igjen. Men når jeg kommer hjem da lar jeg instrumentet ligge i bagen til det er aklimatisert igjen, bare for å være sikker. Litt dumt fordi jeg da ofte er motivert for å spille, men er litt overforsiktig.

Håper du finner en løsning på ditt problem med for tøff luft. Det spiller jo også inn hvor i landet man bor mtp. hvordan luftfuktigheten ute er.

Anonymkode: 2e3d3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mine akustiske gitarer har jeg dessverre balansert ventilasjon og kan knapt holde luftfuktigheten på 30% i vinterstid på "instrument-rommet". Bruker slike verktøy:

download_a380bb29-c417-48bd-ab17-3918355

0386-2-2000.jpg?hash=637644606520000000

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt utenfor min kompetanse dette, men bare en idé, kan ikke flere planter som trives i fuktig jord fungere? Altså ta inn mer fuktighet i huset - planter, ferske blomster, myr-boller osv, spraye plantene med vann, tørke klær nær instrumentene osv. 

Er det noenjeg går glipp av/ikke forstår? Kan ikke det å ha boller med vann stående rundt hjelpe på luftfuktigheten? 

Anonymkode: 067dd...fda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...