Katteelskeren Skrevet 6. januar 2024 #1 Del Skrevet 6. januar 2024 Hei! Er det slik at om eggløsningstest streken blir sterkere og sterkere for hver dag, at eggløsning nærmer seg? For en måned siden F.eks hadde jeg relativt sterk strek men ikke så sterk at den var positiv. Kan den ha blitt positiv dagen etter for eksempel? i dag hadde jeg nesten ikke synlig strek i det hele tatt, tenker derfor at eggløsning er langt unna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 6. januar 2024 #2 Del Skrevet 6. januar 2024 Det er vanskelig å.si..en positive test betyr bare at du kan få eggløsning.. ikke at det vil skje. Og har man pcos kan man få positive tester often uten at det betyr eggløsning En test vil vise lh hormon..men mange får liten strek igjennom hele syklusen...så dessverre kan ikke en test vise om du nærmere deg eller ikke. Bare om du får positive kan det være at eggløsning kommer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Del Skrevet 6. januar 2024 Tror du nesten må teste over en periode både før og etter eggløsning for å bli kjent med din egen kropp. Noen har alltid en svak strek uansett, mens andre kan oppleve å nesten ikke få frem teststreken når eggløsning er langt unna. Jeg er en av dem som nesten ikke har strek, utenom de nærmeste dagene til eggløsning. Så jeg har brukt eggløsningstester som graviditetstest, hele 2 ganger. Da har jeg fått like sterk strek som jeg får dagen før eggløsning, mens andre kan ikke bruke denne metoden da de opplever en godt lesbar strek gjennom hele syklusen sin. Anonymkode: 8f10c...890 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 6. januar 2024 #4 Del Skrevet 6. januar 2024 Katteelskeren skrev (2 timer siden): Hei! Er det slik at om eggløsningstest streken blir sterkere og sterkere for hver dag, at eggløsning nærmer seg? For en måned siden F.eks hadde jeg relativt sterk strek men ikke så sterk at den var positiv. Kan den ha blitt positiv dagen etter for eksempel? i dag hadde jeg nesten ikke synlig strek i det hele tatt, tenker derfor at eggløsning er langt unna? I teori ja... I praksis er det ikke helt like enkelt alltid. Dersom man har helt regelmessig EL og man tester for EL f.eks fra dag 10 i syklus vil noen se at streken gradvis blir sterkere, andre vil ikke få særlig antydning til strek før 1-3 dager før EL. Det kommer an på hvordan LH hormonet stiger i kroppen. Noen har gjevn stigning frem mot EL, andre har en raskere og brå stigning rett før EL. Det er også viktig å huske at man kan ha EL uten at man får 100% positiv EL test, og man kan ha 100% positiv EL test uten at EL skjer. Lh stigningen som el-testene viser gir bare indikasjon på at hormon nivået stiger og at kroppen gjør seg klar for EL. Ikke at det faktisk skjer. Hele greien med EL tester kan være litt misvisende dersom man ikke tar høyde for disse tingene sammen med ens egen sykluslengde og hvor stabil syklus man har. Si at jeg f.eks tester fra dag 10. Jeg får som regel da ikke antydning til strek på testene før rundt dag 13. Og har EL rundt dag 15-17. EL kommer ikke samme dag i syklusen hver syklus, men jeg har alltid 12 dager fra EL til mensen kommer. Jeg tester også 2 ganger daglig fra dag 13 fordi jeg har rask stigning av LH og kort LH vindu. Viktigste er å ta hensyn til din egen syklus og bli kjent med den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Del Skrevet 6. januar 2024 Helene90 skrev (2 minutter siden): I teori ja... I praksis er det ikke helt like enkelt alltid. Dersom man har helt regelmessig EL og man tester for EL f.eks fra dag 10 i syklus vil noen se at streken gradvis blir sterkere, andre vil ikke få særlig antydning til strek før 1-3 dager før EL. Det kommer an på hvordan LH hormonet stiger i kroppen. Noen har gjevn stigning frem mot EL, andre har en raskere og brå stigning rett før EL. Det er også viktig å huske at man kan ha EL uten at man får 100% positiv EL test, og man kan ha 100% positiv EL test uten at EL skjer. Lh stigningen som el-testene viser gir bare indikasjon på at hormon nivået stiger og at kroppen gjør seg klar for EL. Ikke at det faktisk skjer. Hele greien med EL tester kan være litt misvisende dersom man ikke tar høyde for disse tingene sammen med ens egen sykluslengde og hvor stabil syklus man har. Si at jeg f.eks tester fra dag 10. Jeg får som regel da ikke antydning til strek på testene før rundt dag 13. Og har EL rundt dag 15-17. EL kommer ikke samme dag i syklusen hver syklus, men jeg har alltid 12 dager fra EL til mensen kommer. Jeg tester også 2 ganger daglig fra dag 13 fordi jeg har rask stigning av LH og kort LH vindu. Viktigste er å ta hensyn til din egen syklus og bli kjent med den. Takk for veldig forståelig og god informasjon!❤️ Men en ting til, om en tester og ser at eggløsning er på veg, hvorfor ikke bare ha sex annenhver/hver dag da istedenfor å drive å teste hele tiden? Og hvorfor teste to ganger til dagen? En kan jo som sagt bare ha sex når en ser den blir sterk?😅🥰 Anonymkode: 55653...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Del Skrevet 6. januar 2024 Katteelskeren skrev (2 timer siden): Hei! Er det slik at om eggløsningstest streken blir sterkere og sterkere for hver dag, at eggløsning nærmer seg? For en måned siden F.eks hadde jeg relativt sterk strek men ikke så sterk at den var positiv. Kan den ha blitt positiv dagen etter for eksempel? i dag hadde jeg nesten ikke synlig strek i det hele tatt, tenker derfor at eggløsning er langt unna? Nei hos meg kunne de variere endel og brått kunne gå fra ganske svak til knall positiv. Anonymkode: c8dc9...ca8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 6. januar 2024 #7 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for veldig forståelig og god informasjon!❤️ Men en ting til, om en tester og ser at eggløsning er på veg, hvorfor ikke bare ha sex annenhver/hver dag da istedenfor å drive å teste hele tiden? Og hvorfor teste to ganger til dagen? En kan jo som sagt bare ha sex når en ser den blir sterk?😅🥰 Anonymkode: 55653...93b Man kan ha sex annenhver dag ja 😉👍 og da med god sannsynlighet treffe. Noen tester for å ha kontroll fordi de kansje ikke kan ha sex annenhver dag, andre for å bli skikkelig kjent med sin syklus - kan ta litt tid dersom man ikke har helt stabil syklus. Jeg har vært prøver i 4 år, så kjenner syklusen min godt selv, men er nå innunder IVF og da ønsker de at man tester fra en viss dag i syklus for å ikke gå glipp av EL fordi da er det viktig å vite eksakt EL dag. Jeg tester 2 ganger fordi jeg har kort EL vindu, så jeg kan gå glipp av positiv test dersom jeg kun tester om morningen eller kun om kvelden da det varierer fra syklus til syklus om jeg får positiv test morgen eller kveld. Så jeg tester kl 12 og kl 18. Jeg tester ikke alltid hver syklus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Del Skrevet 7. januar 2024 Helene90 skrev (16 timer siden): Man kan ha sex annenhver dag ja 😉👍 og da med god sannsynlighet treffe. Noen tester for å ha kontroll fordi de kansje ikke kan ha sex annenhver dag, andre for å bli skikkelig kjent med sin syklus - kan ta litt tid dersom man ikke har helt stabil syklus. Jeg har vært prøver i 4 år, så kjenner syklusen min godt selv, men er nå innunder IVF og da ønsker de at man tester fra en viss dag i syklus for å ikke gå glipp av EL fordi da er det viktig å vite eksakt EL dag. Jeg tester 2 ganger fordi jeg har kort EL vindu, så jeg kan gå glipp av positiv test dersom jeg kun tester om morningen eller kun om kvelden da det varierer fra syklus til syklus om jeg får positiv test morgen eller kveld. Så jeg tester kl 12 og kl 18. Jeg tester ikke alltid hver syklus. Håper ikke dette kommer ut slemt, er ikke men slemt, jeg bare lurer og er nysgjerrig! Men om du har eggløsning som du sier, hvorfor blir du ikke gravid da? Jeg forstår ikke🤔❤️ Anonymkode: 55653...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 7. januar 2024 #9 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper ikke dette kommer ut slemt, er ikke men slemt, jeg bare lurer og er nysgjerrig! Men om du har eggløsning som du sier, hvorfor blir du ikke gravid da? Jeg forstår ikke🤔❤️ Anonymkode: 55653...93b Ikke slemt det 😊 Jeg har eggløsning hver mnd, men jeg har delvis tette eggledere - noe som gjør at egget som oftest er dødt hver syklus før det når igjennom til spermen - derfor er vi under IVF behandling. Men siden egglederene ikke er helt avblokket - kan det i teorien si at jeg kan bli naturlig gravid med maks flaks. Jeg har barn fra før som er kommet til naturlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 7. januar 2024 #10 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Håper ikke dette kommer ut slemt, er ikke men slemt, jeg bare lurer og er nysgjerrig! Men om du har eggløsning som du sier, hvorfor blir du ikke gravid da? Jeg forstår ikke🤔❤️ Anonymkode: 55653...93b Kvinner så får eggløsning hver mnd har forsatt bare 25 prosent å bli gravid. Selv om man har sex rundt eggløsning betyr ikke det at man blir gravid. Det kommer også an på spermen..om de er gode nok..og om egget faktisk slipper spermen inn.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå