Topsi Skrevet 6. januar 2024 #21 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er selv heftig medisinert for hyperemesis, i tillegg til en annen ting som gjør at dette er et risikosvangerskap. Vært sykmeldt 100% siden uke 7. Likevel er igangsettelse før termindato noe de kun vurderer, og ikke noe de garanterer. Babyens beste før den gravide. Jeg er 32 uker nå, så fortatt noen uker igjen. Vil såklart bli ferdig, men å ønske å føde en prematur baby fordi DU ikke holder ut et veldig spesielt.. Anonymkode: d81cf...84f Jeg er ikke gravid. Jeg er kjent her inne som en stor tilhenger av fosterets rettigheter, men når fosteret er ferdigutviklet og klarer seg helt fint, så ser jeg ikke poenget med at mor skal lide 3 uler lengre kun fordi det er sånn vi gjør det. De 3 ukene har lite å si for fosteret eller barnet igrunn, men de kan ha mye å si for mor. Men det et mitt syn, greit at ikke alle er enig 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #22 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du beskriver høres helt forferdelig ut. Er glad du tross alt kom deg gjennom det. Har ikke prøvd zofran, får undersøke litt. Har en forståelsesfull og flink fastlege, men hun er som alle fastleger veldig travel, har ikke begynt å dra til jordmor ennå. Har opplevd den holdningen fra venner og familie, at det ikke er så farlig med meg så lenge babyen har det bra. Anonymkode: aaa88...b5f Jeg trodde at når jeg ble gravid med tredje at jeg i det minste ikke fikk det verre enn med den i midten. Dessverre så viser det seg at det blir som regel verre og verre. Min siste var ikke planlagt, men vi kom oss gjennom det og uten mannen hadde jeg nok ikke vært her i dag. Han betyr alt for den støtten jeg fikk var det som fikk meg gjennom 9 måneder. De vet ikke hvorfor noen av oss får dette, men det trengs mer fokus på det og ikke minst hjelp. Fastlegen min var også god, men en kommunal jordmor har som regel litt mer tid og de er bedre på dette. Du må finne noe som gjør at du klarer å spise holde nede, innleggelse er ikke dumt for det å bli rehydrert hjelper også på kvalmen. Zofran er det kreftpasienter får og den pleier virkelig å virke. De prøvde mye forskjellige før jeg fikk den, men den var redningen. Føler sånn med deg, jeg får panikkanfall når ungene nå får omgangsyke, og jeg har ikke lenger brekningsrefleks og kaster opp mye. De finner ikke ut hvorfor, men jeg tror etter å ha kastet opp 40 ganger om dagen ødelegger litt. Det er lite kunnskap der ute, jeg ble spurt om jeg ble seksuelt misbrukt, eller om jeg hadde spiseforstyrrelser, jeg ble til og med sendt til ernæringsfysiolog. Det er lite kunnskap der ute, men vi er mange som støtter deg og spør om hjelp. ❤️ Anonymkode: 5da02...4b0 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #23 Skrevet 6. januar 2024 1 hour ago, Topsi said: Det er trist, synes en burde kunne få det fra uke 36 ihvertfall 22 minutter siden, Topsi said: Såvidt prematur ja... kan godt si uke 37, men jeg forstår ikke hvorfor mor skal gå enda flere uker med kvalme og oppkast mår baby har det helt fint med å bli født noen få uker før termin. Hvis du har lyst å prioritere at barnet skal potensielt fødes med tidlige rier, lav vekt, få alvorlig gulsot, ligge på sykehuset i 2-3 uker, slite med sugetak og vektoppgang, ha fare for problemer senere med hørsel og syn - ja, selvfølgelig, mye viktigere å få igangsatt fødselen for å forhindre kvalme og oppkast hos mor. Mor helse er viktig, men ikke viktigere enn babyens, heldigvis! Anonymkode: 4a465...73d 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #24 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg trodde at når jeg ble gravid med tredje at jeg i det minste ikke fikk det verre enn med den i midten. Dessverre så viser det seg at det blir som regel verre og verre. Min siste var ikke planlagt, men vi kom oss gjennom det og uten mannen hadde jeg nok ikke vært her i dag. Han betyr alt for den støtten jeg fikk var det som fikk meg gjennom 9 måneder. De vet ikke hvorfor noen av oss får dette, men det trengs mer fokus på det og ikke minst hjelp. Fastlegen min var også god, men en kommunal jordmor har som regel litt mer tid og de er bedre på dette. Du må finne noe som gjør at du klarer å spise holde nede, innleggelse er ikke dumt for det å bli rehydrert hjelper også på kvalmen. Zofran er det kreftpasienter får og den pleier virkelig å virke. De prøvde mye forskjellige før jeg fikk den, men den var redningen. Føler sånn med deg, jeg får panikkanfall når ungene nå får omgangsyke, og jeg har ikke lenger brekningsrefleks og kaster opp mye. De finner ikke ut hvorfor, men jeg tror etter å ha kastet opp 40 ganger om dagen ødelegger litt. Det er lite kunnskap der ute, jeg ble spurt om jeg ble seksuelt misbrukt, eller om jeg hadde spiseforstyrrelser, jeg ble til og med sendt til ernæringsfysiolog. Det er lite kunnskap der ute, men vi er mange som støtter deg og spør om hjelp. ❤️ Anonymkode: 5da02...4b0 Så hver så snill å søk hjelp, si ifra til noen at du synes dette også er vanskelig psykisk. Jeg var ikke flink til det og angrer i dag. Finn en kommunaljord mor, fortell at du trenger medisiner og få hjelp til andre barn om du har det Anonymkode: 5da02...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #25 Skrevet 6. januar 2024 11 minutter siden, Topsi said: Jeg er ikke gravid. Jeg er kjent her inne som en stor tilhenger av fosterets rettigheter, men når fosteret er ferdigutviklet og klarer seg helt fint, så ser jeg ikke poenget med at mor skal lide 3 uler lengre kun fordi det er sånn vi gjør det. De 3 ukene har lite å si for fosteret eller barnet igrunn, men de kan ha mye å si for mor. Men det et mitt syn, greit at ikke alle er enig De tre ukene kan ha alt å si for en baby. Anonymkode: 4a465...73d 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #26 Skrevet 6. januar 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er selv heftig medisinert for hyperemesis, i tillegg til en annen ting som gjør at dette er et risikosvangerskap. Vært sykmeldt 100% siden uke 7. Likevel er igangsettelse før termindato noe de kun vurderer, og ikke noe de garanterer. Babyens beste før den gravide. Jeg er 32 uker nå, så fortatt noen uker igjen. Vil såklart bli ferdig, men å ønske å føde en prematur baby fordi DU ikke holder ut et veldig spesielt.. Anonymkode: d81cf...84f Helt enig! Å være gravid, er kun er en kort periode i livet, mot risikoen som kan oppstå i livet til barnet du bærer frem. Heldigvis (!) er ikke en prematur fødsel noe man kan ønske seg, de kommer aldri til å endre dette heller, og de fleste opererer med å vurdere igangsettelse fra uke 38, som er fra da man regner et fullkomment svangerskap (med mindre det er åpenbare grunner som krever før). Anonymkode: 4a465...73d 2
Topsi Skrevet 6. januar 2024 #27 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du har lyst å prioritere at barnet skal potensielt fødes med tidlige rier, lav vekt, få alvorlig gulsot, ligge på sykehuset i 2-3 uker, slite med sugetak og vektoppgang, ha fare for problemer senere med hørsel og syn - ja, selvfølgelig, mye viktigere å få igangsatt fødselen for å forhindre kvalme og oppkast hos mor. Mor helse er viktig, men ikke viktigere enn babyens, heldigvis! Anonymkode: 4a465...73d AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De tre ukene kan ha alt å si for en baby. Anonymkode: 4a465...73d Jeg skal ikke si at jeg har rett i dette, jeg synes bare det er trist at kvinner skal måtte gå til uke 39-40 hvis de har svært store plaget. Men som sagt, jeg kan ta feil
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #28 Skrevet 6. januar 2024 Just now, Topsi said: Jeg skal ikke si at jeg har rett i dette, jeg synes bare det er trist at kvinner skal måtte gå til uke 39-40 hvis de har svært store plaget. Men som sagt, jeg kan ta feil Men - det er ingen som vil ha et prematurt barn - i noen grad, heller ikke lett prematurt. Hvis man vil det, vet man ikke hva det kan innebære. Mange er plaget svangerskapet gjennom, noen et par uker, noen et par måneder, noen halve tiden og noen hele perioden. Det er svært svært sjelden jeg sier det jeg skal skrive nå, for jeg mener man burde sykemelde seg ved det minste hint til plager i graviditeten, ta det helt rolig, prioritere seg selv og drite i hva andre synes: Men da får man faktisk bite tenna sammen de ukene det tar å komme over grensa til et fullkomment svangerskap. Barnets helse er prioritet, ikke mors trivsel (Merk: dette gjelder å sette i gang kvinner for tidlig for å få premature barn). Anonymkode: 4a465...73d 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #29 Skrevet 6. januar 2024 70 prosent av alle gravide kvinner opplever svangerskapskvalme i løpet av de første 2-3 månedene av graviditeten. For en liten minoritet på 1-3 prosent kan kvalmen bli så ekstrem at den fører til vektnedgang og dehydrering. Disse har det vi kaller hyperemesis gravidarum. Tilstanden kan bli farlig for mor og barn og føre til innleggelse, hvis mor ikke klarere å holde mat eller drikke nede. Nå har forskere ved blant annet University of Cambridge i England funnet ut av hvorfor kvinner blir kvalme av å være gravide, og hvorfor noen blir ekstra syke av det. Den skyldige er et hormon som heter GDF15. Hvor syk moren blir, avhenger av hvor mye av hormonet som produseres av fosteret og hvor mye hun har vært borti det før hun ble gravid. https://www.forskning.no/forskere-har-funnet-arsaken-til-svangerskapskvalme-dette-er-fantastisk-viktige-funn/2300866 Anonymkode: 8efa0...df2 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #30 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men - det er ingen som vil ha et prematurt barn - i noen grad, heller ikke lett prematurt. Hvis man vil det, vet man ikke hva det kan innebære. Mange er plaget svangerskapet gjennom, noen et par uker, noen et par måneder, noen halve tiden og noen hele perioden. Det er svært svært sjelden jeg sier det jeg skal skrive nå, for jeg mener man burde sykemelde seg ved det minste hint til plager i graviditeten, ta det helt rolig, prioritere seg selv og drite i hva andre synes: Men da får man faktisk bite tenna sammen de ukene det tar å komme over grensa til et fullkomment svangerskap. Barnets helse er prioritet, ikke mors trivsel (Merk: dette gjelder å sette i gang kvinner for tidlig for å få premature barn). Anonymkode: 4a465...73d Bare sier det hyperemesis kan også være farlig for barnet, barnet må ha næring. Det betyr at mor på ta til seg næring, når man bare raser ned i vekt, alle prøver er helt krise. Så er det faktisk bedre å føde i uke 36 enn å "lide" seg gjennom det. Hyperemesis er en alvorlig sykdom som også tar liv den dag i dag. Anonymkode: 5da02...4b0 1
Eva-Lena Skrevet 6. januar 2024 #31 Skrevet 6. januar 2024 Føler virkelig med deg. Jeg hadde hyperemesis med min første og flere ganger ga jeg nesten opp livet. Jeg trudde sånn kvalme var normalt, så nevnte aldri dette for legen. På en kontroll spurte han om jeg var kvalm og jeg sa bare ja. Han tok en rask undersøkelse og jeg ble innlagt på sykehus bare ett par timer senere. Jeg var innlagt 1 uke i slengen, dette skjedde 4 ganger. Intravenøst hver gang og enerom uten Tv. Fikk ikke lov å lese en bok engang. Jeg skulle skjermes for alle inntrykk. 1 uke kjentes ut som 1 mnd. Heldigvis ga det seg etterhvert, trur det ga seg da jeg var 6 mnd på vei. Jeg skulle ikke ha flere barn for dette orket jeg ikke en gang til. Naturen selv bestemte at nummer to skulle komme og det var bare normal morgenkvalme med siste. Trøst deg med st premien til slutt er helt fantastisk og i ettertid var kvalmen verdt det 🥰 2
mereo Skrevet 6. januar 2024 #32 Skrevet 6. januar 2024 Eneste trøsten er at det faktisk går over. Tenkte at hver dag fram til fødselen «i morgen er det kanskje bedre», noen dager var litt bedre - men aldri topp. Ta en dag av gangen, plutselig er det faktisk over. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #33 Skrevet 6. januar 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Bare sier det hyperemesis kan også være farlig for barnet, barnet må ha næring. Det betyr at mor på ta til seg næring, når man bare raser ned i vekt, alle prøver er helt krise. Så er det faktisk bedre å føde i uke 36 enn å "lide" seg gjennom det. Hyperemesis er en alvorlig sykdom som også tar liv den dag i dag. Anonymkode: 5da02...4b0 Det kan være farlig for både mor og barn, det er ikke det jeg sier. Det finnes også andre sykdommer og tilstander, hos både mor og barn, hvor man må få barnet ut før, fordi man vurderer det som nødvendig. Akkurat det er ikke et valg, og det er ikke det vi snakker om her. Det er i ytterst sjeldne tilfeller, ikke et valg fordi man føler man lider seg gjennom kvalme og oppkast. Det er heldigvis helsepersonell som tar den beslutningen. Å skrive at det er «bedre å føde i uke 36» enn å «lide seg gjennom det», da er det fremdeles ikke nødvendig. Å lide seg gjennom noe, betyr ikke det er farlig, og det betyr ikke det er til fare til hverken mor eller barn. Å syns det er bedre å føde prematurt enn å lide seg gjennom plager, gjør det ikke til noe livreddende helsehjelp eller tungtveiende grunner til fordel for livet til mor og barn. At man syns det er sykt kjipt, forferdelig vondt og man lever med en nedsatt livskvalitet i den perioden, er noe annet, det tror jeg absolutt alle kan relatere seg til og ha full sympati for. Anonymkode: 4a465...73d 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #34 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det kan være farlig for både mor og barn, det er ikke det jeg sier. Det finnes også andre sykdommer og tilstander, hos både mor og barn, hvor man må få barnet ut før, fordi man vurderer det som nødvendig. Akkurat det er ikke et valg, og det er ikke det vi snakker om her. Det er i ytterst sjeldne tilfeller, ikke et valg fordi man føler man lider seg gjennom kvalme og oppkast. Det er heldigvis helsepersonell som tar den beslutningen. Å skrive at det er «bedre å føde i uke 36» enn å «lide seg gjennom det», da er det fremdeles ikke nødvendig. Å lide seg gjennom noe, betyr ikke det er farlig, og det betyr ikke det er til fare til hverken mor eller barn. Å syns det er bedre å føde prematurt enn å lide seg gjennom plager, gjør det ikke til noe livreddende helsehjelp eller tungtveiende grunner til fordel for livet til mor og barn. At man syns det er sykt kjipt, forferdelig vondt og man lever med en nedsatt livskvalitet i den perioden, er noe annet, det tror jeg absolutt alle kan relatere seg til og ha full sympati for. Anonymkode: 4a465...73d Dette 👆🏼 Anonymkode: d81cf...84f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #35 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det kan være farlig for både mor og barn, det er ikke det jeg sier. Det finnes også andre sykdommer og tilstander, hos både mor og barn, hvor man må få barnet ut før, fordi man vurderer det som nødvendig. Akkurat det er ikke et valg, og det er ikke det vi snakker om her. Det er i ytterst sjeldne tilfeller, ikke et valg fordi man føler man lider seg gjennom kvalme og oppkast. Det er heldigvis helsepersonell som tar den beslutningen. Å skrive at det er «bedre å føde i uke 36» enn å «lide seg gjennom det», da er det fremdeles ikke nødvendig. Å lide seg gjennom noe, betyr ikke det er farlig, og det betyr ikke det er til fare til hverken mor eller barn. Å syns det er bedre å føde prematurt enn å lide seg gjennom plager, gjør det ikke til noe livreddende helsehjelp eller tungtveiende grunner til fordel for livet til mor og barn. At man syns det er sykt kjipt, forferdelig vondt og man lever med en nedsatt livskvalitet i den perioden, er noe annet, det tror jeg absolutt alle kan relatere seg til og ha full sympati for. Anonymkode: 4a465...73d Hyperemesis er ikke bare en lidelse, det er alvorlig og kan ikke sammenlignes med kvalme eller litt lidelse. Kunnskapen til helsepersonell ang denne sykdommen er lav og helsen til mor blir oversett fullstendig. Det kommer også en tid etter fødsel, der mors helse er viktig for barnet. Derfor er det noen ganger bedre at det fødes en uke før termin enn faktisk å utsette barnet for lite næring de siste 4 ukene og en mor som er så kjørt at kan ikke ta vare på sitt eget barn eller klare en fødsel. Det er ikke bare litt kjipt, eller lever nedsatt livskvalitet en liten periode. Det er så ille at noen faktisk velger å ta abort, det er også så ille at det går liv. Også i norge og hadde helsepersonell hatt kunnskap skulle jeg vært enig med deg, men det er få som har derfor vil jeg si at i mange tilfeller er det bedre for både mor og barn om det fødes i uke 36 isteden for 39/40 Anonymkode: 5da02...4b0 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #36 Skrevet 6. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hyperemesis er ikke bare en lidelse, det er alvorlig og kan ikke sammenlignes med kvalme eller litt lidelse. Kunnskapen til helsepersonell ang denne sykdommen er lav og helsen til mor blir oversett fullstendig. Det kommer også en tid etter fødsel, der mors helse er viktig for barnet. Derfor er det noen ganger bedre at det fødes en uke før termin enn faktisk å utsette barnet for lite næring de siste 4 ukene og en mor som er så kjørt at kan ikke ta vare på sitt eget barn eller klare en fødsel. Det er ikke bare litt kjipt, eller lever nedsatt livskvalitet en liten periode. Det er så ille at noen faktisk velger å ta abort, det er også så ille at det går liv. Også i norge og hadde helsepersonell hatt kunnskap skulle jeg vært enig med deg, men det er få som har derfor vil jeg si at i mange tilfeller er det bedre for både mor og barn om det fødes i uke 36 isteden for 39/40 Anonymkode: 5da02...4b0 Da har du ikke hatt et prematurt barn. Enkelt og greit Anonymkode: 4a465...73d 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #37 Skrevet 6. januar 2024 Det som hjalp meg, TS, var: - innleggelse på sykehus med intavenøs væske og åpen retur til sykehuset for væske ved behov - Lollipop orket jeg å spise (spiste annen mat også men husker ikke hva jeg orket) - Zofran tok toppene av kvalmen, Zofran var altså så fantastisk, dyrt men livsnødvendig Be om Zofran❤️ Det er dyrt, men verdt det. * Jeg er den dag i dag «allergisk» mot å være kvalm. Har dessverre slitt med kvalme i ettertid (stress-relatert), og jeg blir faktisk trigget av det og blir redd… Så nei, hyperemesis gravidarum er ikke noe å spøke med. Gikk aldri skikkelig opp i vekt under svangeskapet, veide 53 kg som høygravid. Vurderte også abort, fordi det var så jævlig med den kvalmen at jeg ikke holdt det ut. Med en gang baby var ute, så var kvalmen over, det var fantastisk å få kjenne på. Anonymkode: 728b3...82e 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #38 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da har du ikke hatt et prematurt barn. Enkelt og greit Anonymkode: 4a465...73d Og du har nok ikke hatt hyperemesis heller, uke 36 stopper de heller ikke fødselen. Det er ikke sett på som noe alvorlig prematurt, med alvorlige følger Anonymkode: 5da02...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #39 Skrevet 6. januar 2024 Ingenting hjalp, fikk kun 1 barn, hadde heller født 10 ganger enn å ha hyperemesis flere ganger. Anonymkode: 5c357...0e8 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #40 Skrevet 6. januar 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Og du har nok ikke hatt hyperemesis heller, uke 36 stopper de heller ikke fødselen. Det er ikke sett på som noe alvorlig prematurt, med alvorlige følger Anonymkode: 5da02...4b0 Nei, jeg har ikke hatt hypermesis; som sagt, det finnes flere alvorlige sykdommer og tilstander under svangerskap, og jeg har både fått et prematurt barn og sett premature barn med de følgende det medfører, også de som «ikke var så alvorlig premature», som du så fint sier det - så jeg kan ikke fatte i noen grad at man kan ønske seg et prematurt barn uansett og argumentere for at «det er jo ikke så alvorlig». Har full sympati og forståelse for absolutt alle som går gjennom ekstrem sykdom, skade eller lidelse under svangerskap. Jeg forstår du ser kun en side av denne saken, og mener det burde vært et valg for kvinnen, men jeg er helt uenig i å provosere frem fødsler før tiden, med en subjektiv vurdering fra mor om hvordan hun har det, uten at det er involvert en vurdering fts helse at det er tungtveiende nødvendig for mor og barns helse. Heldigvis er det nettopp det sistnevnte som er det som skjer. Anonymkode: 4a465...73d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå