Gå til innhold

Hvor mye skal en tenåring som har mistet sin mor få bestemme når det kommer til valg av gravstein?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Full Ugle skrev (På 6.1.2024 den 12.48):

Å herregud. Hvis avdøde er ateist har man vel neppe en kristen begravelse med gravlegging på kristen kirkegård. Slutt, bare slutt å fordumme diskusjonen. 

Finnes ikke kristen kirkegård. Kirkegården er for alle mennesker. Uansett trosamfunn eller ikke. Kirken er kristen ja. Men det som er rundt er ikke kristen. Det er kommunen som står for kirkegårdene rundt om i Norge. De fleste kommuner har gitt oppgaven til kirkekontoret. Og det er flere og flere kommuner som tar tilbake den oppgaven nettopp fordi folk trur at den er kristen. Noe den ikke er. 

Anonymkode: 66feb...857

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes hensynet til avdøde skal henge høyt. Når avdøde har vært så tydelig på at hun ønsker en naturlig gravstein bør det følges. Jeg ønsker dette selv, og har sagt det til min mann, i tilfelle noe skulle skje med meg. Det er veldig viktig for meg og det var det sikkert for moren også iom hun var så tydelig på det. 

Anonymkode: 57c1d...8c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes hensynet til avdøde skal henge høyt. Når avdøde har vært så tydelig på at hun ønsker en naturlig gravstein bør det følges. Jeg ønsker dette selv, og har sagt det til min mann, i tilfelle noe skulle skje med meg. Det er veldig viktig for meg og det var det sikkert for moren også iom hun var så tydelig på det. 

Anonymkode: 57c1d...8c4

Enig i dette. Det kan også bli viktig for datteren når hun har fått noen år på seg, at moren har en gravsten som moren ønsket seg.

Ts, jeg tror det kan være lurt at dere snakker sammen om dette med nøytral tredjeperson, kanskje en prest, kanskje noen fra begravelsesbyrået, ev. også steinprodusent/leverandør (den siste kan dere voksne snakke med, lære om ulike stentyper, fordeler og ulemper).

Anonymkode: da1cc...f56

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde latt 14 åringen bestemme. Å miste sin mor som tenåring er det verste et barn kan oppleve. Søsken og annen familie trenger ikke bestemme noe her. Ikke for å virke ufølsom, men du kan komme deg videre og finne en å dele livet med og gå videre. 14 åringen vil ha denne graven å gå til resten av sitt liv, da det er hennes mor. 
Langsiktig så tenk på henne- uten tvil. 
Kondolerer med tapet av din samboer ❤️

Anonymkode: 6cf55...597

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 1/6/2024 at 12:48 PM, AnonymBruker said:

Jeg mener at dere nå må la tenåringen velge siden dere involverte ham. Ellers synes jeg at barn på 14 har ingenting i var av gravstein å gjøre og burde ikke blitt involvert i utgangspunktet 

Anonymkode: 4c01b...885

Selvfølgelig skal barnet til den avdøde være med i prosessen. Det er kjempeviktig.

Jeg var ganske liten da min forelder døde. Jeg hadde ett sterkt ønske til steinen. Det hjalp mye for meg å bli hørt da. Det er fremdeles fint å vite at de voksne så meg og inkluderte meg.

Anonymkode: a3811...a86

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på denne tråden. Jeg går en del på kirkegårder og ser på steiner, og jeg kan ikke huske å ha sett en eneste stein jeg har reagert negativt på. Noen er mer spesielle enn andre (den mest spesielle viste seg å være for en arkitekt, det var nærliggende å tenke at han hadde tegnet den selv), noen har ekstra rørende eller personlige innskrifter og noen ligger naturlig nok nærmere mine personlige preferanser enn andre, men jeg har aldri sett på en gravstein og tenk Uff, hva tenkte de pårørende her, eller for den saks skyld sett noen jeg ville hatt motforestillinger mot å sette på graven til en av mine nærmeste om andre pårørende hadde hatt sterke følelser rundt det. Derfor sliter jeg med å forstå hele problemstillingen her - hvor feil kan egentlig en gravstein bli, at det skal veie tyngre enn hensynet til en sørgende og morløs 14-åring. Jeg kan også som voksen se tilbake på avgjørelser og valg jeg tok som tenåring og tenke at jeg ville valgt annerledes i dag, men samtidig angrer jeg ikke fordi jeg vet at det var det riktige valget for den jeg var da. Kanskje vil 14-åringen om ti eller tjue år tenke I dag ville jeg valgt en annen stein, men det er mer sannsynlig at hun vil slite md steinen i ettertid hvis hun føler seg overkjørt og tvunget i valget nå.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vel ingen gravstein som er så riv ruskende galt at det ikke går. Man blir jo vant til den steinen som blir satt ned uansett

Anonymkode: 6cf55...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om dere velger ut to steiner dere liker hver for dere (uten å gjøre det sammen), og så ser dere på kun de fire steinene og kommer frem til en stein som kan likes godt nok av begge?

Personlig, som godt voksen, liker jeg beste litt grove, naturlige gravsteiner. Men jeg kan lett forestille meg at en jente på 14 år vil ha noe "penere". Å begrense utvalget, kan nok være en god ide.

En annen tanke som slo meg, er å spørre henne om hun egentlig orker å tenke på gravsteiner. Kan det tenkes at det blir for mye for henne? Kanskje hun rett og slett skal få innspill på at det er ok å ikke være med på akkurat den avgjørelsen? At hun heller skal få mulighet til å være med venner og minnes mammaen sin på tenåringsvis?

Anonymkode: 7df04...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva om dere velger ut to steiner dere liker hver for dere (uten å gjøre det sammen), og så ser dere på kun de fire steinene og kommer frem til en stein som kan likes godt nok av begge?

Personlig, som godt voksen, liker jeg beste litt grove, naturlige gravsteiner. Men jeg kan lett forestille meg at en jente på 14 år vil ha noe "penere". Å begrense utvalget, kan nok være en god ide.

En annen tanke som slo meg, er å spørre henne om hun egentlig orker å tenke på gravsteiner. Kan det tenkes at det blir for mye for henne? Kanskje hun rett og slett skal få innspill på at det er ok å ikke være med på akkurat den avgjørelsen? At hun heller skal få mulighet til å være med venner og minnes mammaen sin på tenåringsvis?

Anonymkode: 7df04...6bd

Hun ønsker å bestemme hvordan gravsteinen skal være sier hun, og har det ganske bra etter forholdene. Hun tenker litt på moren innimellom sier hun.

Tror nok det kan komme en reaksjon senere når ting har roet seg og vi er ferdige med alt det praktiske, for det gjør det nok hos meg også siden jeg har ordnet alt og flyttet på toppen av det hele.

Ts

Anonymkode: c9a17...c1f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom den avdøde har hatt sterke og tydelige ønsker, skal disse følges, og ungdommen må trøstes med at dette var den avdødes ønske.

Dersom dette ikke var tilfelle, så bør man lytte til ungdommen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kaarebjarne skrev (1 time siden):

Dersom den avdøde har hatt sterke og tydelige ønsker, skal disse følges, og ungdommen må trøstes med at dette var den avdødes ønske.

Dersom dette ikke var tilfelle, så bør man lytte til ungdommen.

Avdøde hadde ønske om en naturstein fra Norge.

Ikke en polert sort stein med gullskrift, men en stein tatt ut fra et steinbrudd, elv eller fra fjellet.

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Avdøde hadde ønske om en naturstein fra Norge.

Ikke en polert sort stein med gullskrift, men en stein tatt ut fra et steinbrudd, elv eller fra fjellet.

Ts

Da mener jeg det rette er å etterfølge dette. Det forstår en ungdom. Det er tross alt ikke gravsteinen til ungdommen, det er moren sin. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk fritt velge mine foteldres sten da jeg var 6 og 7. Heldigvis synes alle rundt meg at det var åpenlyst.

Det er en gravstein, de kommer i begrensa design. Det kan ikke gå gæli.

Anonymkode: 6eb6a...816

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk fritt velge mine foteldres sten da jeg var 6 og 7. Heldigvis synes alle rundt meg at det var åpenlyst.

Da hadde neppe dine foreldre særegne ønsker. Se innlegget over ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mulig de kom i begrenset design da du var 6 år, men i dag er det ingen grenser. Man kan virkelig boltre seg, dersom man har god fantasi...

https://steinhuggeriet.no/glass-1-nr149_blå1/

https://www.enebakkavis.no/denne-gravstotten-vekker-oppsikt-pa-kirkegarden/s/5-12-272587

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zmjbb/ronnys-rosa-gravstein-endelig-lovligSkjermbilde2024-01-09kl_12_39_30.thumb.png.1bbc4d68a5f2fb0170203a3162164a96.pngSkjermbilde2024-01-09kl_12_40_50.thumb.png.a9df2eb1dbb1d8113ef6f952cb73d1de.pngSkjermbilde2024-01-09kl_12_38_29.png.3b793034f7570ff2b6d04c90c05f9077.png

Anonymkode: a75ec...ed4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kaarebjarne skrev (31 minutter siden):

Da mener jeg det rette er å etterfølge dette. Det forstår en ungdom. Det er tross alt ikke gravsteinen til ungdommen, det er moren sin. 

Helt enig!

Selv har jeg skrevet ned hvordan jeg skal "behandles" etter min død og de etterlatte vet utmerket godt hvordan jeg ønsker å ha det. 

Anonymkode: e99fd...bfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
kaarebjarne skrev (37 minutter siden):

Hun tviler på at moren hadde ønsker foren viss type gravstein, og sier at hun ikke hørte at moren sa noe om det før hun døde. Moren snakket ikke med datteren om noe som hadde med begravelse og død å gjøre.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg snakker ikke om en gravstein man kjøper ferdig polert og kuttet, men en naturlig stein rett fra naturen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mulig de kom i begrenset design da du var 6 år, men i dag er det ingen grenser. Man kan virkelig boltre seg, dersom man har god fantasi...

https://steinhuggeriet.no/glass-1-nr149_blå1/

https://www.enebakkavis.no/denne-gravstotten-vekker-oppsikt-pa-kirkegarden/s/5-12-272587

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zmjbb/ronnys-rosa-gravstein-endelig-lovligSkjermbilde2024-01-09kl_12_39_30.thumb.png.1bbc4d68a5f2fb0170203a3162164a96.pngSkjermbilde2024-01-09kl_12_40_50.thumb.png.a9df2eb1dbb1d8113ef6f952cb73d1de.pngSkjermbilde2024-01-09kl_12_38_29.png.3b793034f7570ff2b6d04c90c05f9077.png

Anonymkode: a75ec...ed4

Den rosa steinen er en uberørt stein som min avdøde samboer hadde likt å ha som gravstein, men i lysegrå farge.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun tviler på at moren hadde ønsker foren viss type gravstein, og sier at hun ikke hørte at moren sa noe om det før hun døde. Moren snakket ikke med datteren om noe som hadde med begravelse og død å gjøre.

ts

Da var det dumt av moren å ikke snakke med datteren om det.

Anonymkode: 9c01c...c7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...